Fatbike/läskipyörä-kokemuksia

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja hardy74, 17.01.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Haukix

Rekisteröitynyt:
    20.09.2016
    Apua ja neuvoja kaivattais... nyt itselle tullut fätti kuume ja sellainen pitää saada talveksi. Ja minähän en itse pyöristä kovin paljoa tiedä, joten olisiko ehdotuksia aloittelijan pyöräksi. Ja tarviiko fatbikeen
    4.8 tuumaisia renkaita vai riittääkö 4 tuumaiset kun itse olen ollut sillä kannalla että leveämmät=paremmat. Hintahaarukka olisi 1000-1500e ja olen 182cm pitkä. Pyörää olen ostamassa kaikkeen ajoon, mutta varsinkin metsässä ja maastossa rymyämiseen.

Kaveri ostamassa tälläistä: http://www.e-ville.com/fi/3126-suomi-varasto/18113-26-fatbike-x-treme-4-renkailla.html
    Itse kyllä epäilen noin halpaa hintaa. Onko täyspaska?

Muutamia olen katellut:

http://www.wiggle.com/felt-double-double-70-2015/

https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRNX/on-one-fatty-trail-sram-nx1-fat-bike Tässä mallissa joustohaarukka, onko hintansa väärti ja laskeeko mahdollisesti muiden osien laatua?

http://www.bikeshop.fi//Charge_Cooker_Maxi_2/ekauppa/pCHMAXI2/

http://www.bikeshop.fi//Kona_Wo_2016/ekauppa/pKOWO16/

Onko näissä ihan paskat osat vai ihan kohtuu pyöriä? Monet kehuneet Kona wo: ta, voisko olla hyvä vaihtoehto?

2. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Jos ajat ihan metsämetsässä, siis polkujen ulkopuolella, niin leveämpi on aina parempi. En ole kokeillut sitä, joten en osaa sanoa, mikä olisi minimi. Canyonilla olisi tarjouksia nyt. Tämä menee vähän ylitse: https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-8-0.html

Enkä jaksa tutkii osia, mutta kannattaa varmaan vilkaista.

3. Hetzer

Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Itse olin sillä linjalla läskiä hankkiessaki (2v sitten) että jos sellainen hankitaan niin 4.8 pitää olla, eikä mennyt pohdinnat metsään (pun intented). Eipähän mietitytä jälkeenpäin että oisko pitänyt olla leveämpi :) Itse hommasin Surly Moonlanderin, ei ihan mene tuohon budjettiin mutta hyvin on nyt 2 vuotta palvellut ja ihan sekalaisessa ajossa. Metsälenkeistä työmatkoihin, itsellä ei ole paluuta kapearenkaiseen yleispyörään.

4. Haukix

Rekisteröitynyt:
    20.09.2016
    Kiitos vinkeistä. Itse taisin nyt päätyä Kona Wo 2016 malliin (1550e). Tuosta ainakin löytyy nuo 4.8 renkaat ja muutenkin vaikutti hyvältä.

5. Must1

Rekisteröitynyt:
    29.09.2010
    Nyt tuli ensimmäinen kunnon lenkki käytyä uudella menopelillä ja kyllähän on mahtava pyörä. 112 kilometriä meni testaillessa. Kyseessä siis Canyon Dude CF 9.0 EX. Tuollahan menee vaikka puuhun jos vain jaloista potkua löytyy. Ihan älytön pito ja rengaspaineita laskemalla sitä saa vielä lisää. Joustokeula ei tunnu ollenkaan huonolta varusteelta näissä läskeissäkään, tuntui tarvitsevan kun vauhdilla veti menemään juurakoissa ja kivikoissa.

Asennusta on jo odottamassa 4,8" Jumbo Jimit, tehtaalta tuli 4" renkailla. Paikallisella kisaradalla on tullut aika monet kerrat vedettyä kisakireellä 29:llä aikoja, mutta tämä läskin pirulainen oli heti reilun viiden kilometrin radalla 40 sekuntia per kierros nopeampi, vaikka on reilu pari kiloa painavampi ja ei kulje suorilla tasapätkillä lähimainkaan yhtä kovaa. Ilmeisesti suorituskyky epätasaisilla polun pätkillä ja kiipeämiskyky ylämäkeen tekee tuon eron. Tiedä häntä...

6. Vesiperä

Rekisteröitynyt:
    11.12.2008
    Nostetaanpas. Ajattelin päivittää vanhaa maasturin reuhkaa fatbikella ja yhtä mallia kerkesin jo käydä sen verran testaamassa että ostettavahan se on.

Jossain luin jotain kehuja tästä verkkokaupan Silverback Scoop Delight 2017 -pyörästä (ennakkotilaus 850e), toimii varmasti hyvin ensimmäisenä fatbikenä varsinkaan kun ei mikään himopyöräilijä ole. Lähinnä hissutteleva nautiskelija metsäautotiet/polut. Mutta löytyykö tähän hintaluokkaan mitään kilpailevaa merkkiä, vai kannattaako suosiolla nostaa rajaa 500e ylöspäin jolloin alkaa tulemaan merkkienvälistä kilpailua?

7. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Jaahas onko muron läskit nähneet talvi-ilmaa lainkaan kun triidi hiljasena? Itsellä ollut monta kuukautta parkissa kunnes muuten ulkoillessa lähimetsässä bongasin läskin jäljet ja mieliteko nousi ajelulle. Pojan kanssa piti käydä vaan vähän kattelemassa ja äkkiä se parituntiseksi venyi kuin lähimaastossa seikkailtiin. Taas kerran unohtui se nestetankkaus niin oli pakko palata vaikka jäi vielä reittejä jäljelle.

Ihan mukava tuo on noinkin, että menee vanhoja jälkiä pitkin. Ei tarvitse koko ajan skannata mistä pääsee seuraavaksi. Juniori tuli perässä marketin maasturilla ja täytyy sanoa, että hyvin jaksoi vääntää siinä missä läskikin (nuoruuden innolla sanoisin).

Pitää ottaa uusinta ennenkuin lumi ehtii peittää jäljet. Syksyllä ehdin jo harmitella, että tuo takapiha on nähty, mutta onneksi näin ei ollut.

Onko joku testannut näitä sähköläskejä?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22192/hgkbk/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-2017

Viime vuoden malli saanut ihan hyvät arvostelut https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22192/hgkbk/GZR-Urban-Rambler-Fatbike-26-2017

Harkinnut yhteen pyörään siirtymistä ja sähköläski voisi olla sellainen jos se toimii maastossakin ilman akkua samalla tasolla mitä tälläinen marketin läskikin.

e: Oli siellä tällänenkin https://www.verkkokauppa.com/fi/product/7472/hqkfg/GZR-Raw-Fatbike-26-2017 , mutta en nyt itse ainakaan bongannut niin isoja eroja, että 500€ köhýtyisi lisää.

Viimeksi muokattu: 27.02.2017
  8. ruttukulli

Rekisteröitynyt:
    27.11.2005
    http://www.fillaritori.com/topic/92189-m-2017-specialized-rockhopper-pro-29er-21-xl-oulu/

Mulla olisi edullisesti maasturi myydä, jos pituutta löytyy.

Fatbikehän se ei tietenkään ole, mutta kuka moista haluaisikaan :confused:

9. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
  10. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Mut jooh, mun 2 euroa tähän ketjuun, elikkä jättäkää ne markettipyörät kauppaan suosiolle, noille 20kg tankeille ei voi muuta kun nauraa. Jos ette muuta tiedä fättäreistä, niin selvittäkää sen paino. Pyörä saa painaa max. 16kg. Halvin mahdollinen mutta ok on White 3 tai 4 Lite .

Itselläni on jo toinen White 3 Pro menossa. Muuten makee vehje, mutta mattapintainen runko ottaa liian herkästi hittiä. Verkkokaupan Silverblack Scoop on hyvä, Felt DD30 on kova haastaja näille. Aika kova jos pyörässä on 1x11 vaihteisto, enempää ei tarvii. 2x10 on liikaa ja turhaa painoa.

Mä rakastuin fättäriin kahdessa minuutissa kun sen päälle kerran hyppäsin <3

Viimeksi muokattu: 30.03.2017
  11. Deadend

Rekisteröitynyt:
    22.01.2011
    Onko tuo miten raskas rullaamaan asfaltilla verrattuna perus maastopyörään?
    Miksei noissa ole lokasuojia, varmaan mukava kun kura lentää syliin ja selkään?

Viimeksi muokattu: 03.04.2017
  12. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Mä melkein uskaltaisin väittää että ero ei ole kummonen, ottaen huomioon että paksuissa renkaissa on myös enemmän sitä rullaavaa voimaa. Aikoinaan mittasin työmatkan 24x2,4" vs. 24x4.5" niin eroa ei ollut laisinkaan.

En ole varma, saatko lokasuojia mukaan ostaessasi normaalia pyörää myöskään, MTB siis...?
    (ps. oma mielipide on, että otan vaikka silmätulehduksen vs. rumat lokarit) :D

13. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Aika sama on rullailla jos renkaissa on painetta. Matalilla paineilla ei sitten niinkään.

Kyllä nuo marketti läskitkin menee satunnaiseen käyttöön nm. 2x Prisman argus sport. Toinen uutena tarjouksesta 400€ ja toinen käytettynä 300€. Painoa löytyy 17kg joten suht kevyt kuitenkin halpikseksi. Vähän eri luokkaa kuin rautarunkoinen 1v mad croc @ 23,5kg.

Ei tullut tosiaan ostettua sähköläskiä vaan annoin vanhan pojalle ja ostin samanmoisen tilalle. Sähköfillariksi tuli 6kw motilla varustettu mtb (olen tosin saantu siitä jo controllerin särki).

14. dude86

Rekisteröitynyt:
    13.01.2011
    En ole ikinä nähnyt noin nopeata/lyhyttä välitystä missään pyörässä.

15. Warshot

Rekisteröitynyt:
    30.08.2012
    Viimeksi muokattu: 04.02.2018
  16. Flammable

Rekisteröitynyt:
    27.10.2017
    Heipähei läskeilijät! Onko kellään Konan Wo-mallia tällä hetkellä? Ruusut ja risut?

17. splice

Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Vähän vanhaan vastaten, ehdottomasti niin leveät kuin saa. Eivät ole merkittävästi nelituumasta raskaampia polkea mutta hyödyt vaikeissa olosuhteissa sitten selvät.

Läskipyörissähän vaikka painavempikin kaveri saa painetta renkaisiin sen verran että ovat kepeät polkea maantieajossa. 2bar muistaakseni oli ainakin omassa nelituumasissa ilmoitettu maksimi käyttöpaine, ja jo 1,5bar ovat niin kovat ettei saa yhtään painettua sormilla vaikka kuinka yrittää.

18. teralt

Rekisteröitynyt:
    09.06.2007
    Juolahti mieleen, että jos laittaisi läskit lähtemään läskipyörällä. Mutta onpa tehty pyörän valinta vaikeaksi, päivän fillariforumia lukenut ja nyt on pää aivan pyörällä :)
    Aina jos pistät pikkusen lisää niin saat pikkuisen parempaa sitä ja tätä jne.
    900e on itsellä kipuraja.. Onko parempia ehdotuksia tässä hintaluokassa kuin tuo xxl.fi ennakkotilaus White 6Fat Lite 849e

19. Jzelezny

Rekisteröitynyt:
    12.07.2007
    Osta fillaritorista joku läskipyörä. Uuden ostamalla ja huomaamalla ettei fillarointi ookkaan se juttu, niin siinä menee muutama satanen hukkaan. Kun taas käytetyn ostamalla tuota rahanhukkaa saa ehkä vähän minimoitua.

Maastofillarointi on ihan lystiä, mutta fillarivideoita katselemalla siitä tulee turhan romantisoitunu kuva. Ja vie viikossa aikaa hitosti, itse huomasin ettei perheellisenä oikein kerkeä. Mutta lystiä on silloin kun kerkeää!

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen