Fatbike/läskipyörä-kokemuksia

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja hardy74, 17.01.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Felt on merkkinä kyllä todella hyvä ja triahtlonpuolella Feltissä on about paras hinta-laatu-suhde kaikista merkeistä, mutta laatu on mallikohtaista.
     
  2. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Tuli tehtyä heräteostos... Iittalan kaadinta olin hakemassa ja pojalle sählylaseja Prismasta. Osu sitten silmään Mongoosen Argus -30% lätkällä (https://www.prisma.fi/fi/prisma/mongoose-argus-sport-fatbike-paksupyora#arviot). Ajattelin, että perhana tollasta on aina tehnyt mieli. Sen suuremmitta pohtimisia nappasin mukaan. Hintaa jäi joku 490€.

    Pikasesti testattu peurapolkuja pellon vierestä ja paineet on ainakin liian ylhäällä (en edes tarkistanut varmaan lähellä maximia). Mutta muutoin tuntu ihan mukavalta en tosin ole maastossa ajanut sitten juniori vuosien. Pitää kattella joskos tuolla innostuis löytämään lähimettistä jotain ajettavia polkuja. Normisti jos menen pyörällä niin menen sähkövatkaimella millä ei tule edes poljettua ellei satu molemmat akut loppumaan. Nyt pitäs muutenkin saada vähän liikuntaa elämään ja tälllä metsässä ajelu vie 10/0 jonkun lenkkeilyn.


    Känny tarttis saada kiinni ja valoa. Toimiikohan tälläset:

    http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-...hash=item281ba6ad9f:m:mMpXs0PUm1V2fbkMpdWYlhA

    http://www.ebay.com/itm/SolarStorm-...501951?hash=item2a62e06e7f:g:MEQAAOSwZ8ZW3nGO

    http://www.ebay.com/itm/DC-USB-Plug...920671?hash=item1a13d5ae9f:g:E0gAAOSwUgNXPX3G

    Tolla sais ladattua puhelimenkin...


    Nämä ehkä eniten mietityttää. Mulla on jo entuudestaan läjä 18650 akkuja ja paskoista on kokemuskia. Hyvätkin on jo vuosia vanhoja...

    Ajaisko nämä asiansa: http://www.ebay.com/itm/4PCS-Genuin...107858?hash=item23585960d2:g:H7UAAOSw~gRV7F08
     
  3. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Paineet ales ja homma toimii. Perse oli eilisen jäkeen vaan aika hellänä, mutta ei nyt 1,5h lenkin jälkeen enää tuntunut. Asfaltilla aika outo ajaa matalilla paineilla. Pitäs joku mittarikin tuota varten hommata kun nyt laskin ihan vaan mututuntumalla...

    Piti vaan kääntyä lähistöllä, mutta menin sitten vähän pitemmälle ja juomapulloteline on kyllä seuraavaksi ensimmäinen hankittava. Varusteetkin on perseestä hikoilin kuin pieni sika haltin drymax tuulipuvussa. Joo en oo tottunut urheilija eikä löydy oikein vermeitä. Takki pois niin helpotti vähän. Onneksi kuvan paikan läheltä löytyi reilusti mustikoita. Parin desin jälkeen selvisi takasinkin päin...

    Etenemiskyky poluttomassa metsässä yllätti kyllä. Muutoin menin pellon reunoja pitkin ja aina kun metsä näytti siltä, että siellä pääsee liikkumaan niin sinne. Paluumatkalla menin kyllä väärää reittiä... juuri siivottua metsää. Rankoja siellä ja täällä. Pakko taluttaa kun tökkää vähän väliä. Välillä pääsee vauhdilla ja sitten yhtäkkiä on risuja joka välissä ja meinaa lentää tangon yli. Sileät rungot muutenkin teki kiusaa metsässä kun takapyörä vetäsee tyhjää ja matka jää siihen.

    Saas nyt nähdä tuleeko tästä jotain kipinää liikkua vai jääkö alkuhuumaan. Hemmetin mukavalta ainakin tuntuu tuo maastossa filarointi. Vielä kun löytäisi lähistöltä jotain polkuverkostoa niin ei tarttis arpoa reittejä ihan mettänkeskellä.

    [​IMG]

    Mutta joo tollaset kuvan kaltaiset paikat kyllä palkitsee hemmetin hyvin.
     
    Viimeksi muokattu: 04.09.2016
  4. etusukunimi

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2015
    Viestejä:
    3 630
    Tuollainen lienee paras 2-pyöräinen polkupyörä talvikäyttöön?
    Sellainen kolmipyörä jossa olisi edessä 2 pyörää ja takana yksi pyörä, olisi myös tosi tukeva liukkailla keleillä talvisin
     
  5. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Kait se talvella menee melkein missä vaan paitsi jäällä. Mielenkiinnolla odotan hankikantoja. Jos tolla pääsis. Kolmipyöräselläkin voi kaatua samoten kuin ämpäriin hukkua :).

    Tuli taas heitettyä lenkki. Tällä kertää 8km ja oli kyllä aika loppu kotiin tullessa. Tai huomas sen jo jossain 6km kohdilla, että nyt pitää jättää metässä rämpiminen vähemmälle ja ottaa vaan nokka kohti kotia peltojen poikki. Ihan mukavaa toi kun sen rasitteen voi hakea sopivasta maastosta.

    Suuntasin taas samaa jokea/puroa kohti ja sopivasti puu kaatunut yli (https://www.dropbox.com/s/p9t9004ykjwe9pw/2016-09-05 18.16.14.jpg?dl=0). Fillari olalle ja yli. Polkujen puute vähän vielä rassaa, mutta onneksi peurojen reittejä pitkin pääsee. Väistelee vaan paskalänttejä jos huomaa. Välillä menee kyllä niin ahtaaksi ettei mahdu tanko puiden välistä ja risua riittää. Jotkut lasit pitää hommata... Muutoin maisemat olikin tälläsiä perinteisiä (https://dl.dropboxusercontent.com/u/106958320/fat/2016-09-05 18.02.26.jpg). Hemmetin hyvä vuodenaika tarpoa metsässä kun ei ole törkeän kuuma eikä kylmä. Valoa riittää pellot puitu niin kehtaa niiden reunoilla mennä. Ja mikä parasta ei ötököitä. Voin vaan kuvitella mitä tuo touhu on ötökkä sesonkien aikana. Tuli lopussa bongattua ne pari peuraakin joiden paska kasoja varmaan väistelin. Ihan mukavaa touhua tosiaan. Ja fillarista ei nyt muuta poikittaista löydy paitsi en saa etuvaihtajaa säädettyä niin, että tiputtaisi aina 1 rattaalle ilman, että ottaa taas kokoajan kiinni ketjuun vaihtajan ollessa 1 rattaalla ja takaa 9 rattaaalla.
     
  6. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Oletko katsonut maastokartat? Niitä voi olla yllättävänkin paljon, joskin monet ovat tallaamisen puutteessa aika ummessa.
     
  7. mielikainen

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2008
    Viestejä:
    330
    Hienosti kantaa hangella, jos melkeen kestää kävellä niin melkohyvin voi jo ajaa. Ainakin tämmöinen +70kg ja 4 tuumaiset läskit alla.
    [​IMG]
     
  8. Oltorno

    Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Viestejä:
    7 624
    Juu on tullut katsottua eikä niissä näy lähimainkaan ainoatakana polkumerkintää jos ei paikallisia pururatoja lasketa. Niiden ympäristössä toki on polkuja kun ihmiset poikkeaa keppijumpaltaan metsään. En oikein tiedä onko pururata sovelias paikka fillaroinnille. Mielestäni sitä ei ainkaan suoraan kielletä missään kohtaa jos oikein muistan. Toki nyt sitä olen pari kertaa käyttänyt paluumatkalla vähän matkaa kun asun ihan pururadan vieressä.

    Virttaankangas on tossa kyllä suht lähellä, mutta autolla sinnekkin tarttis silti siirtyä. No pitää kattoa paljonko riittää kiinnostusta koluta lähiympäristöjä ja riittääkö sen jälkeen ne pitämään mielenkiintoa yllä.
     
  9. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Ei kannata käyttääkään noin ristiin.
     
  10. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    On, jos ei ole kieltotaulua. Tosin itse en aina niistä välitä, jos kielto on ihan aivoton eli perustelematon (ei juuri koskaan näe edes ketään, on reilusti tilaa, ajaa vain lyhyen siirtymän polulta toisella yms.). Mutta jos ei ole kieltoa, niin ihan reilusti vain, mutta toki sen mukaisesti, että joku voi tulla vastaan tai takaa tai sivusta, mutta niinhän se on aina muuallakin, paitsi harvemmin ihan umpimetsässä polkujen ulkopuolella ehkä.
     
  11. perato

    Rekisteröitynyt:
    30.12.2014
    Viestejä:
    1 482
    Kielto ei välttämättä liity liikenteen määrään tms. vaan itse radan alustaan. Jos se on oikeasti pururata, nii ne ei ihan älyttömästi kestä pyöräilyä ja voivat siksi olla kiellettyjä. Toisaalta jos alusta on vaihettu nykyään tavalliseen sorahiekkamikälie alustaan, nii voi olla että kiellot on jäänyt siihen joko vahingossa tai talven vuoksi(latukäytössä).

    Henk. koht. oma kokemus läskipyöristä rajottuu siihen, et miettii aina et mikä helvetin surina täällä kuuluu kuulokkeiden läpi ja kohta näkyy taivaanrannassa joku läskipyöräilijä ajamassa työmatkaansa semmosella. Älytön metakka polkupyöräksi. Eipähä jää alle jos sattuis kävellen olee liikentees, toisin ku näide kokovartalokortsujen alle.
     
  12. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    En muista edes, milloin olisin viimeksi nähnyt oikean pururadan. Yleensä nuo kiellot ovat jonkun paikallisen pyöräilyä vihaavan virkamiehen älynväläyksiä. Samoja tyyppejä, joiden mielestä kansallispuistoissa ei saisi pyöräillä, kun "se on niin kamalaa, kun mennään niin kovaa luonnosta nauttimatta ja pilataan kasvillisuus (mikä hiton kasvillisuus polulla?)".
     
    Viimeksi muokattu: 07.09.2016
  13. hermannipelle

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Viestejä:
    2 439
    Ainakin talvella, jos on ladut niin jos siellä ajaa polkupyörällä tai mopolla niin ladut menee pilalle.

    Itse en kaipaa aitoja pururatoja, kun tuppasi ne purut lentämään sinne kengän sisälle. Aivan kuin purut pysyy myös pidempään märkänä, kun tulee sellainen pesusieniefekti.
     
  14. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Eihän latuja pidä pilata. Minähän sanoin, että silloin, kun kielto on älytön. En minä mikään vandaali ole.
     
  15. Hetzer

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    1 442
    Alkaa olla 2 vuotta fätin hankkimisesta ja kokemukset ovat lähinnä positiiviset, pyörä on myös päivittäisessä ajossa (työmatkat).
     
  16. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Sama homma. Talvella ihan kiva, mutta ei tuolla oikein jaksa kesällä ajaa.
     
  17. Hetzer

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    1 442
    Sekin riippuu renkaista, korvasin alkuperäisen Bud/Lou combon schwalben Jumbo Jimeillä ja johan rullaa. Surlyn Knard oli myös mielessä mutta jimit löyty hyllystä.
     
  18. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Köh, köh, Canyon, köh. ;)

    Itse triidin aiheeseen, niin kaksi vuotta olen kulkenut läskillä about kaikki pyöräajot mitä on ollut. 99% työmatkaa + arkiajoa ja 1% urheilua ja maastoa. Talvipyöränä ihan päällikkö eikä tuo kesäpyöränäkään hullumpi ole sillä reittivalikoima on rajaton. Hauskakin on ajettava.

    Trek:iin päädyin lähinnä siksi että kaksi vuotta sitten Canyon:n Dudeen oli puolen vuoden jonot (uusi malli silloin) ja paikalliselta Farley löytyi. Ei pahaa sanottavaa ja osasetti oli yllättävänkin laadukas ottaen huomioon että Trek:stä puhutaan ja hintakin oli 'kohtuullinen' (~1500€).

    Toki tuttuun Trek tyyliin tässäkin paukkuu vapaaratas ja keskiötä sai kiristellä jo reilun puolentoistavuoden polkemisen jäljiltä. Täsmälleen samat vammat kuin edellisessä perus-hybridi Trekissä jossa keskiö meni uusiksi jossain kolmen..neljän vuoden kohdalla ja vapaaratas paukkui uudesta asti (ominaisuus).

    Onneksi Farleyssä vaihteisto(Shimano Deore XT Shadow Plus takana, Sram X5 edessä), jarrut (Avid DB1) ja kammet (Race Face Ride) ovat jotain muuta kuin Trek:iä niin voi olettaa että kestävät kovaakin käyttöä. :D

    Ja IMO hyvänmallinen runko, suora linja takanavasta ohjaustankoon eli riittävästi tilaa kulkusille jos jalat polkimilta lipeävät. (Ei lukkoja arkipyörään)

    [​IMG]
     
  19. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    [offtopic]

    Jaahas, Kanjoni vihdoin vajaat kaksi viikkoa sitten(2.9.) sai 2017-vuosimallissaan hiilikuituisen Speedmax CF-runkonsa julkaisua tuotua alle 3000 euron hintaluokkaan. Feltillä ollut alle 2000 euron hiilikuituinen B16 jo vuodesta 2009, 8 vuotta kauemin.

    Kun tuon viestini yli kaksi viikkoa sitten kirjoitin, noita 2017-vuosimallin speedmax CF 8.0a ei ollut vielä julkaistu, ja feltin hinta-laatu-suhde oli ylivoimainen canyoniin nähden ainakin alle 3000 euron hintaluokassa, jossa Kanjonilla oli tarjota vain vanhaa alumiinirunkoa, Feltillä useampi malli toisen sukupolven B-sarjalaisia kuitupyöriä.

    [/offtopic]
     
  20. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    On varmasti muutamia tuotesegmenttejä, markkinarakoja joissa tavallinen toimija voi (tietyssä mittapisteessä) tarjota parempaa hinta/laatu suhdetta kuin Canyon tai jokin muu vastaava suoramyyntipulju.

    Mutta kun tietää mitä ensiksi maahantuoja ja seuraavaksi jälleenmyyjä tarvitsee katetta, niin on aika no brainer todeta että yritys joka operoi yhdellä väliportaalla kolmen sijaan myy tuotteita joissa hinta/laatu ovat loppuasiakkaan kannalta parempia.

    Esimerkkinä oma Ultimate AL SLX joka hankintavuonna voitti arvostetun brittiläisen pyörälehden 'Race bike of the Year' palkinnon hinnan ollessa reilut 2000 euroa kun samasta tittelistä kilpaili mm. yli 7000 euron Trek. Omassa kilpailussa mukana myös paikallinen pyöräliike joka yritti myydä kaksi vuotta hyllyssä seisonutta (silloista) halvinta kuitu Trek:iä jossa oli Shimanon 105 osasarja yli 3000 euron hintaan...

    Ehkäpä eivät vielä ole panostaneet Triathloniin samalla pieetillä kuin maantie ja maastopyöriin, mutta jatkossa...?

    Ja ei muuten missään tapauksessa ole tarkoitus sytyttää merkkisotaa, vaan ihan aidosti ihmettelen miten kolmen voittoa ottavan myyjän kautta kulkeva pyörä voi olla hinta-laadultaan parempi kuin yhden?
    Ja asiaan:
    Tämän vuoden mallit poistohintaan:
    1899,- https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-8-0.html
    2469,- https://www.canyon.com/en-fi/mtb/dude/dude-cf-9-0-unlimited.html

    Linkeissä vain jäykkäkeulaiset kun niistä enempi tykkään. 1899,- saa 12,2kg painavan läskin. Kuumottaisi vaihtaa oma Farley tuohon.

    P.S.: Tonnilla saa tulla hakemaan kaksi vuotta ajetun Trekin pois jos kiinnostaa. Kunto moitteeton.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2016
  21. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Mulla on ollut alla pääasiassa Spessun GC:t, mutta ei niin ei. Kesällä on nopeampia ja mukavampiakin laitteita.
     
  22. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    Kannattaa varmaan ostaa, kun taas ensi vuoden malleissakin saa vain vähemmän samalla rahalla, kiitos suuren ja mahtavan Eurostoliiton valuuttakurssien ja talouspolitiikan.
     
  23. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 275
    Fatbikellä olis mulla kans ensimmäinen talvi edessä. Sanovat hyväksi talvikeleille, saas nähdä :rolleyes:
    Onko näihin paksupyöriin saatavilla nastarattaita, ja tarvitseeko edes? Talvella siis lähinnä teillä ajoa tiedossa, tosiaan vain tuo liukkaus/jäiset tiet mietityttää.
     
  24. Hetzer

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2006
    Viestejä:
    1 442
    Itellä on 45 Northin Dillinger 5:set läskissä talvella, kyllähän niistä iloa on kun on jäinen keli ja rullaavat varsin hyvin (paremmin kuin Bud/Lou). Läskillä se talviajo on siinä mielessä mukavaa että se turha kiemurtelu, mitä kapearenkaisella monasti on, jää historiaan. Toki välillä saa töitäkin tehdä että etenee, mutta ei riesaksi asti.
     
  25. sledass

    Rekisteröitynyt:
    14.01.2003
    Viestejä:
    574
    Hei läskit pyöräilijät, tarvittaisiin hieman vinkkejä ja neuvoja. Ympärivuoteiseen työmatkailuun tarvittaisiin kulkine ja läski olisi tällä hetkellä harkinnassa. Eniten työmatkapyöräilyssä vituttaa hikisenä töihin meno, eli jonkinlainen sähköavustus tarvittaisiin. Tuo sähköavustus pitäisi saada poistettua, kun pyörää käyttää retkeilyyn. Eli, ideana olisi pyörä n. 1000-1300€ hintaluokassa ja lisäksi takarenkaaksi vaihdettava napamoottorillinen kiekko. Saisiko täältä vinkkiä, millaisia vaihtoehtoja löytyisi?

    Moottoriksi olisi tällainen vaihtoehto, mutta onko näille euroopassa mitään jakelijaa vai pitääkö kamat tilata kiinasta: http://www.cnebikes.com/product/BAFANG-motor-kit.html . Greencyclekin tarjoaa vain eturenkaaseen fatbiken muunnossettiä.
    Itse pyöräänkin otetaan vinkkejä vastaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti