F1 sirkus 2015 (ja 2016), missä sen pitäisi kiertää

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja hatih, 11.10.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hatih

    Rekisteröitynyt:
    05.08.2014
    Viestejä:
    928
    Eli F1 kalenteri vuodelle 2015 on julkaistu jokin aika sitten.
    F1 2015 Calendar GP Hub

    Mitkä radat ovat sellaisia että niillä pitäisi ajaa? Mitkä pitäisi unohtaa saman tien ja etsiä paremmat tilalle? Ja mitkä olisivat niitä parempia ratoja?

    Tässä muistin virkistykseksi lista radoista joilla on ajettu joskus. Kaikki eivät luonnollisestikaan ole enää siinä kunnossa että niillä pystyy vielä formuloilla ajamaan.
    List of Formula One circuits - Wikipedia, the free encyclopedia

    Ja uusien paikkojen löytämistä helpottaa tämä kohtuullisen kattava lista maailman moottoriradoista.
    e-Tracks: Europe
    Joka näyttää olevan muuttamassa tänne:
    Home - Racing Circuits.info
    (Jälkimmäisestä näyttää puuttuvan ainakin esim sellainen takapajula kuin Finland.)

    Minä en ole niinkään miettinyt että mitkä radat pitäisi kokonaan heivata kuin sitä että kisoihin pitäisi saada enenmmän vaihtelua sillä että millään radalla ei ajeta kahta vuotta peräkkäin, Saksan GP vuorottelisi Hockenheimin ja Nurburgringin välillä, Italia Monzan ja Imolan, Japani Suzukan ja Fujin jne.

    Eikä sen vuorottelun tarvitsisi tapahtua kahden radan välillä, voisi kierrossa olla mukana enemmänkin ratoja niin että jollain radalla käytäisiin vain joka kolmas tai neljäs vuosi.

    Yksi rata jonka sopivuuden nykyisille formuloille haluaisin nähdä on Bugatti Circuit joka on osa Le Mansin 24 tunnin rataa.
    Circuit de la Sarthe - Wikipedia, the free encyclopedia
    Siellä on ajettu kerran 60-luvulla formuloilla mutta sen perusteella mitä olen tuota pitkää rataa virtuaalisesti kiertänyt luulen että voisi olla ihan toimiva nykypäivänäkin.
     
  2. TheStuf

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2012
    Viestejä:
    437
    No höh, eikö sitä Jerseyn rataa nyt ole ollenkaan tulossa?
     
  3. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Sen verran olen simuilla tuota kokeillut, että ei sovi F1-autoille. liian hidas ja mutkainen. Paul Ricard toimisi paremmin.
     
  4. M1gu

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    514
    Radat, jotka ainakin haluan nähdä jatkossakin mukana on Melbourne, Sepang, Barcelona, Monaco, Kanada, Silverstone Nürburgring, Spa, Monza, Suzuka, Interlagos. Eli melkein kaikki ns. oldschool-ratoja, jotka mielestäni tarvitaan F1:ssä. Turkissakin oli loistava rata, mutta katsojapuolan vuoksi ymmärrettävästi tuolla ei enää kilpailla. Näiden puolesta saa aina pelätä, kun Bernie tekee milloin minkäkin massivaltion kanssa kisasopimuksia.
    edit: Uusista Circuit of the Americas on mielestäni tärkeä sarjalle ja kelpo rata sekin.
     
  5. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Ei. Rahoittajat lähti, kun projekti ei edennyt.
     
  6. hatih

    Rekisteröitynyt:
    05.08.2014
    Viestejä:
    928
    Tuossakin varmaan suurin ongelma oli Bernien ahneus. Mikäli kisajärjestäjiltä ei pyydettäisi älyttömiä osallistumismaksuja ja vieläpä jaettaisiin osa tv-tuloista heille niin liipujen hinnat olisivat varmasti inhimillesmmällä tasolla ja katsomot huomattavasti täydemmät.

    Lisäksi se että tuo vuorottelisi jonkun toisen kisan kanssa auttaisi omalta osaltaan yleisön mielenkiinnon ylläpitämisessä kun kisoihin paikan päälle pääsy olisi vähän harvinaisempaa herkkua.
     
  7. thrill

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2009
    Viestejä:
    2 853
    Turkkia kyllä kaipaillaan täälläkin.
     
  8. ihmekeke

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2009
    Viestejä:
    230
    Ns. vanhoista radoista ainakin Barcelonan ja Unkarin rataprofiileille pitäisi tehdä jotain. Tylsiä jonossa-ajeluita vuodesta toiseen. Monaco myös, mutta sille ei ole hirveästi mitään tehtävissä. Jos joku noista poistettaisiin kalenterista, niin ei itseäni ainakaan hirveästi hetkauttaisi.

    Tämän kauden kisoista voisi tiputtaa edellämainittujen lisäksi myös Singaporen. Uutuuden viehätys iltakisana mennyt ja yleensä keskivertoa tylsempiä kisoja. Bahrainissa löytyy hyvä rata, mutta yleisön puutteen ja maan poliittisen tilanteen takia se saisi myös jäädä ajamatta. Sochi olisi pitänyt tiputtaa pois jo nyt Venäjän sekoiluiden takia. En katsonut aika-ajoja, joten huomenna näkee onko se ratana hyvä vai huono.

    Jenkkeihin voisi pari kisaa lisätä, itä- sekä länsirannikoille. Markkina-alueina sellaisia, että sinne pitäisi mennä. Nyt meille on tulossa jotain Azerbaijania ja Thaimaata. Moottoriurheilukulttuuri ensin ja sen jälkeen vasta rata, kiitos. Harmi että raha on se joka päättää, joten sen takia ajamme tuolla, eikä esim. Suomessa.
     
  9. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Bernien jäljiltä noita ratoja on jäänyt käyttämättömiksi monta. Istanbul, Yeongam, Buddh, Valencia. Kaikki rakennettu isolla rahalla ja hylätty sarjasta parin kisan jälkeen.

    Noita ensi kauden kisoja kun katsoo, niin minä jättäisin pois Barcelonan, Monacon, Nyrren ja Singaporen. Ihan kilpailullisista syistä, tylsiä ratoja.
     
  10. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Kaikki radat jotka on tullu viimisen 8 vuoden aikana sais riipasta tilken peenorista helvettiin tuolta kalenterista. No, Austin oli ihan mielenkiintonen että sen vois pitää. Täyttää sentään kilparadan merkit toisinku noi muut.

    Turkkia tietty kuuluukin kaivata. Oli todella upea rata, mikä lie aivopieru tilkeltä :rolleyes:
     
  11. ChickenLegs

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    3 424
    Muutama vuosi sitten olisin vielä kenkinyt Bahrainin pois, mutta nyt siitä ankeasta suola-aavikosta on rakennettu rahalla varsin näyttävän näköinen keidas. Monacoa ja Monzaa en itse arvosta, olivatpa historiallisesti kuinka merkittäviä tahansa. Unkari on kyllä paljon parempi no overtaking allowed -tyyppinen rata kuin Monaco eikä sellaisia tarvita useampia. Oikeastaan muilta osin minulla ei ole kalenterista valittamista. Abu Dhabin radallekin alkaa jo viiden vuoden jälkeen lämmetä. Se on kauden päättävänä kilpailunakin ihan ok. Brasilia olisi parempi mutta tämäkin järjestely toimii.

    Turkkia en kaipaa yhtään ja olin sen putoamisesta jopa iloisempi kuin päästyämme Valenciasta eroon. Intian ilmansaastehelvetti vie kuitenkin voiton lähihistorian surkeimmissa esityksissä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2014
  12. M1gu

    Rekisteröitynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    514
    Lisäyksenä tuohon omaan viestiini: Kannatan vanhoja ratoja koska ne onvat mielestäni osa F1:n DNA:ta. Jos noita korvataan liikaa uusilla Tilkedromeilla ja puolivillaisilla katuratavirityksillä, kärsii sarjan viehätys liikaa ainakin näin yli kolmekymppisen katsojan silmissä. Lisäksi vastustan vanhojen ratojen turva-alueiden asfaltointia ja muutenkin rata on sitä parempi mitä anteeksiantamattomampi sen on kuljettajan virheille.
     
  13. Rubbish

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2003
    Viestejä:
    3 873
    Lime rock parkille ehdottomasti.
     
  14. Elvis Jagger

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    15 690
    Toivottavasti kukaan F1-kuski ei pode klaustrofobiaa.
     
  15. Elvis Jagger

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    15 690
    Aavikkoparkkipaikoista huolimatta onhan tässä jännä uusi suuntaus, jossa vanhat radat tekevät paluun lähes kuolleista, eli Red Bull Ring ja nyt kohta Mexico City. Vaikka jälkimmäinen taitaakin mennä aikalailla uusiksi.
     
  16. nikoliz

    Rekisteröitynyt:
    22.08.2012
    Viestejä:
    674
    Olisi kiva nähdä Fykköset jollain klassisella jenkkiradalla kuten: Laguna Seca, Road Atlanta tai Road America. Tai Euroopasta Zolderissa ja Zandvoortissa. Tulisi vähän vaihtelua.
     
  17. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Kumma ettei Laguna Seca ole ollut edes missään jenkki-gp huhuissa. Mielestäni ihan mahtava rata ja toimis varmasti ykkösilläkin. Sellanen ihan perinteinen, jopa eurooppalaismainen rataherkku.

    E: Tulipa katottua video vuodelta 2012 missä Ferrarilla joku näytösajo tuolla f1:llä ja vaatis(vaati?) varmaan hieman rahaa käytettäväksi että olis F1 classified rata.

    http://www.youtube.com/watch?v=w7BR0gwt46E
     
  18. Elvis Jagger

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    15 690
    No ei ainakaan sillä nykyisellä 3.6 km pituudella toimisi.

    Seca on muutenkin yhden mutkan ylihypetys muutoin tylsällä profiililla keskellä hiekkaa vissiin sen takia että sattuu olemaan usein videopeleissä :comp: Road Atlanta, Road America, Virginia International Raceway, Mosport (Kanada), Watkins Glen ja Mid-Ohio kaikki mielenkiintoisempia vanhanajan ratoja. F1-sopivuus on sitten kokonaan eri asia, kaukaisessa teoriassa ehkä Glen ja Road America, mutta mitäpä niistäkin olisi muutosten jälkeen enää sitten jäljellä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.10.2014
  19. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    IMO kyllä paljon hyvää tossa radassa mutta kyllähän noi muutki listaamasi kelpais ja täyttää kunnon kilparadan merkit. Saatas ny ees jotain hyviä ratoja tonne sarjaan näiden tilkedrome betonirännien tilalle.

    Harmi että noilla joillaki mailla sitä ylimäärästä hynää tuntuu olevan ja vara järjestää kisa(isojen herrojen omaksi iloksi) vaikka katsomo ei olis edes puolillaan.

    Onkos tuolla muuten talousvaikeuksissa F1:n kans mikään noista nykysistä radoista muutaku Melbourne(?) ja Spa? Lähinnä mietin että onko tulossa Valencian kohtaloa lähivuosina jollekkin jonka tilalle sit pitäs nostaa jotain että Bernie olis tyytyväinen kalenterin kokoon. Toivottavasti ainakaan mainitsemani kaksi ei ole jäämässä pois ihan heti(ikinä):comp:
     
  20. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 386
    Mikä siinä pituudessa on ongelma? Ajetaan vaan useampi kierros?
     
  21. Elvis Jagger

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    15 690
    Mahtaisivat jäädä aika sumppuun välillä ja jatkuvaa trafiikkia.
     
  22. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 386
    Niin no, onko se ongelma että on trafiikkia? Tuo sekin oman elementtinsä jännitykseen että miten kukin selviytyy kierroksella ohitettavista.
    Eikä esim Monacossa tuo lyhyys tuota ongelmia? pituutta 3.3km. Indianapolis oli vajaa 4.2km, onhan se tuota pidempi mutta vain 500m, eikä mitään sumppuongelmia jne.
     
  23. Elvis Jagger

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    15 690
    Tavallaan ei, mutta realistisesti [mitä FIA voisi harkita] ajateltuna.

    Rataprofiili, radan leveys, suorien/kaasu pohjassa ajettavien osuuksien pituus... Seca on aika kapea ja suorat lyhyitä.

    Monacoa ei oikein kannata pitää esimerkkinä näissä, onhan siitä jotenkin saatu taiottua myös Grade 1 -lisenssin rata. :think:
     
  24. AIF Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2003
    Viestejä:
    6 585
    Itseä kiinnostaisi Brands Hatch, mutta taitaa olla vähän turhan vaarallinen kuskien ja katsojien kannalta nykymittapuulla.
     
  25. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Eivät nuo amerikan radat mitään hyviä ratoja ykkösille ole, Elkhart Lakea lukuunottamatta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti