F1 2014 -yleisketju

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja Sukke, 15.11.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Sukke

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2006
    Viestejä:
    669
    Vaikka kausi 2013 on vielä kesken, voidaan katseet suunnata jo osaltaan ensi kauteen kuljettaja- ja tallimestaruuksien jo ratkettua. Kuljettajaruletti on pyörinyt koko syksyn ajan, ja ensi kauden kuljettajat alkavat pikku hiljaa olla selvillä.


    Merkittävimmät sääntömuutokset tulevalle kaudelle:

    - Moottorit vaihtuvat 1.6 litraisiin V6-turbomoottoreihin
    - Vaihdelaatikoihin lisätään kahdeksas vaihde
    - ERS-järjestelmän (entinen KERS) avulla kuljettaja saa 160 hevosvoimaa lisää 33 sekunnin ajaksi per kierros
    - Auton minimipaino nousee nykyisestä 642 kilosta 690 kiloon
    - Polttoainetta voi käyttää kisan aikana maksimissaan 100 kilon verran
    - Kuljettajalla on käytössään viisi moottoria kauden aikana
    - Autossa saa olla ainoastaan yksi pakoputki, jonka pitää osoittaa yläviistoon (jotta pakokaasuja ei voi suunnata auton aerodynaamisen pidon parantamiseksi)
    - Keulan korkeus saa olla maksimissaan 185mm (edelliskaudella 550mm) turvallisuussyistä
    - Etusiipi kaventuu 150 millimetriä 1650 millimetriin
    - Kauden päätöskisasta (Abu Dhabi) saa tuplapisteet
    - Kuljettaja voi valita itselleen pysyvän numeron, edellisen kauden maailmanmestari saa halutessaan käyttää numeroa 1
    - Kauden paras aika-ajaja palkitaan
    - Kuljettajille voidaan antaa rangaistuspisteitä, jotka ovat vuoden voimassa. Kahdestatoista rangaistuspisteestä seuraa yhden osakilpailun mittainen kilpailukielto.

    Testipäivät:

    - 17.-19. joulukuuta, 2013, Shakir, Bahrain (avoimet rengastestit)
    - 28.-31. tammikuuta, 2014, Jerez, Espanja
    - 19.-22. helmikuuta, Shakir, Bahrain
    - 27. helmikuuta - 2. maaliskuuta, Shakir, Bahrain


    Tallit ja kuljettajat:

    Infiniti Red Bull Racing, Renault:
    1 Sebastian Vettel GER
    3 Daniel Ricciardo AUS

    Mercedes AMG Petronas F1 Team, Mercedes:
    6 Nico Rosberg GER
    44 Lewis Hamilton GBR

    Scuderia Ferrari, Ferrari:
    7 Kimi Räikkönen FIN
    14 Fernando Alonso SPA

    Lotus F1 Team, Renault:
    8 Romain Grosjean FRA
    13 Pastor Maldonado VEN

    McLaren Mercedes, Mercedes:
    20 Kevin Magnussen DEN
    22 Jenson Button GBR

    Sahara Force India F1 Team, Mercedes:
    11 Sergio Pérez MEX
    27 Nico Hülkenberg GER

    Sauber F1 Team, Ferrari:
    21 Esteban Gutiérrez MEX
    99 Adrian Sutil GER

    Scuderia Toro Rosso, Renault:
    25 Jean-Éric Vergne FRA
    26 Daniil Kvyat RUS

    Williams F1 Team, Mercedes:
    10 Felipe Massa BRA
    77 Valtteri Bottas FIN

    Marussia F1 Team, Ferrari:
    4 Max Chilton GBR
    17 Jules Bianchi FRA

    Caterham F1 Team, Renault:
    9 Marcus Ericcson SWE
    10 Kamui Kobayashi JPN


    Alustava kilpailukalenteri:

    1. Australian GP, Melbourne, 14.-16. maaliskuuta
    2. Malesian GP, Kuala Lumpur, 28.-30. maaliskuuta
    3. Bahrainin GP, Sakhir, 4.-6. huhtikuuta
    4. Kiinan GP, Shanghai, 18.-20. huhtikuuta
    5. Espanjan GP, Barcelona, 9.-11. toukokuuta
    6. Monacon GP, Monte Carlo, 22.-25. toukokuuta
    7. Kanadan GP, Montreal, 6.-8. kesäkuuta
    8. Itävallan GP, Spielberg, 20.-22. kesäkuuta
    9. Iso-Britannian GP, Silverstone, 4.-6. heinäkuuta
    10. Saksan GP, Hockenheim, 18.-20. heinäkuuta
    11. Unkarin GP, Budapest, 25.-27. heinäkuuta
    12. Belgian GP, Spa, 22.-24. elokuuta
    13. Italian GP, Monza, 5.-7. syyskuuta
    14. Singaporen GP, Marina Bay, 19.-21. syyskuuta
    15. Japanin GP, Suzuka, 3.-5. lokakuuta
    16. Venäjän GP, Sotši, 10.-12. lokakuuta
    17. Yhdysvaltain GP, Austin, 31. lokakuuta - 2. marraskuuta
    18. Brasilian GP, São Paulo, 7.-9. marraskuuta
    19. Abu Dhabin GP, Abu Dhabi, 21.-23. marraskuuta


    Autojen julkistamispäivät:

    - 24. tammikuuta: Lotus E22, McLaren MP4-29
    - 25. tammikuuta: Ferrari F14 T
    - 26. tammikuuta: Sauber C33
    - 27. tammikuuta: Toro Rosso STR9
    - 28. tammikuuta: Caterham CT04, Force India VJM07, Marussia MR03, Mercedes F1 W05, Red Bull RB10, Williams FW36
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2014
  2. jermu1982

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2013
    Viestejä:
    556
    mistä toi painon nousu käytännössä johtuu?
     
  3. Sukke

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2006
    Viestejä:
    669
    Jos oikein muistan, niin liittyy tuohon KERSistä käytettävissä olevan energiamäärän lisääntymiseen sekä siitä johtuvan voimansiirron vahvistamiseen.
     
  4. T-Rex

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2001
    Viestejä:
    1 501
    Ja eiköhän oman osansa vie myös painoltaan kasvanut moottori oheislaitteineen.
     
  5. ezio

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2010
    Viestejä:
    738
    poistoksi
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2016
  6. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
  7. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
  8. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Ihan hyvä että vähän tippuu pois noita kisoja, 22 on ihan liikaa. Kyllä toi 18-19 on ihan soppeli.
     
  9. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    9 871
    Sais ennemmin tippua nuo yybertylsät Tilkedromet pois, tilalle vanhoja kunnon ratoja. Taitaa tosin olla turha haave..
     
  10. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Johan se Tilkekin on 59v että vois toivoa että kohta eläkepäivät kutsuvat ja tulis joku hieman innovatiivisempi moottoriurheilumies sinne FIAn listoille pääarkkitehdiksi. Tosin taitaapa sekin olla turha haave, lienee FIA:n toiveitakin että ne radat on tommosia betonilla täytettyjä 5000 hehtaarin alueita että ajovirheestä ei varmasti seuraa mitään pahaa, ohituksia ei pysty tekemään eikä kuskitkaan tykkää(paitsi pr-puheissaan).
     
  11. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Ihan turha sitä Tilkeä on syyttää. Hän tekee sellaisia ratoja kuin tilataan. Speksit määrittelee FIA, ei Tilke. Eikä Tilke suunnittele autoja, ei ole hänen vikansa jos autot on suunniteltu niin että ohittaminen on vaikeaa.
     
  12. Ainakin A1 ring tekee paluun :kippis:
     
  13. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Osa on autojen vikaa, mutta kyllä radoissakin on vikaa ettei niissä pysty ohittamaan. FIA tilaa turvallisia parkkihalleja radoiksi mutta tilke päättää missä on kanttarit, eli mihin käännytään, milloin ja millasella nopeudella. Aika paljon ne tekee kilvanajolle jos on jotain syheröpaskaa ja radalla ainoastaan 1 ohituspaikka ja se on sen yhden ainoan pitkän suoran päässä, nämä on täysin Tilken juttuja mistä pitäis päästä eroon.
     
  14. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Varsin ristiriitaisia juttuja sulla. Kerropa meille minkälaisia niiden ratojen oikein pitäisi olla, kun kerran Tilke ei osaa niitä tehdä?
     
  15. Samaani-man

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    805
    Saapi nähdä, kuinka luotettaviksi valmistajat saavat nuo turbot. Jos lämpötila on korkea, niin eikös turbon suorituskyky heikkene? Lisäksi seikkailut hiekalla, likasella ajolinjalla tai ajaminen rankkasateessa voi olla entistä kohtalokkaampaa suorituksen kannalta. Täytyy vain toivoa, että ensikaudesta ei tule turbojen taistelu samalla tavalla kun viime kauden menestyminen on keskittynyt renkaisiin jne.

    Omasta mielestä ihan hyvä, että radoilla on kunnon asfaltoidut turva-alueet ja niiden jälkeen sitten hiekkaa ja rengasvallit. Se, että ajovirheen pitäisi johtaa kunnon törmäykseen ja jatkuviin turva-autoepisodeihin, on mielestäni turhaa. Tosin tuomaristo saisi alkaa antamaan rankkua noiden ratarajojen tahallisesta laiminlyönnistä.
     
  16. TonyM Banned

    Rekisteröitynyt:
    05.09.2002
    Viestejä:
    9 006
    Tarpeeksi iso kanttari että vauhti hidastuu pakosti jos menee linja leveäksi.
     
  17. ChickenLegs

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    3 424
    Sirotkinin oli tarkoitus olla kisakuljettaja, jos vain tallin mielestä hän on siihen valmis. Sirotkinia ei siis ole vahvistettu mihinkään suuntaan. Listauksessa on siis virhe.
     
  18. thfunc

    Rekisteröitynyt:
    13.05.2013
    Viestejä:
    356
    Miksei kanttarin takana vain ole sitä perus nurmea? Ei tule mieleen hakea sieltä lisää vauhtia (ei tarvii tuomariston kanssa pelleillä), ja virheet näkyy ajan menettämisessä, ei hurjissa kolareissa. Sitä paitsi vähän nätimpää kun on vihreää ympärillä, ei oo semmonen korean kaltanen /vastaava oksettavan harmaa betonimöykky koko paska. Sitten vähän kauempana ennen rengasvalleja pysäytyshiekkaa. Problem? :comp:
     
  19. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Vilkaseppa vaikka Span tai Interlagosin ratakarttaa ja vertaa niitä sitten esim Singaporeen tai Valenciaan, kuvat kertovat enemmänkuin sanat. Ei ole tältä vuodelta tullut vielä katottua ainuttakaan Austinin sessiota enkä viimevuotiseta kunnolla muista, sen perusteella mitä muistan tuo on yksi parhaista Tilkeistä. Koreakin "ihan jees". Ei se ihan turha jätkä ole vaikka suurin osa tuotannosta onkin.

    Oma ehdoton Tilke-suosikki oli Istanbulin GP-rata, harmi vain ettei sitä enää ole sarjassa. Muutenkin yksi suurimmista suosikeista ihan mihin tahansa rataan verrattuna. Kylläpä tulikin haikea fiilis kun muisteli..pitäskö mennä ajeleen F1 2010:aa kun siinä toi rata vielä on :o
     
  20. Jack Horny

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Viestejä:
    2 029
    Varmaan sitten niin. Mutta johtuuko se siitä, että kuvat ovat hyvin kerronnallisia, vai siitä että sä et vain osaa pukea ajatuksiasi sanoiksi? Otapa ihan vain haasteena ja koeta kertoa meille ihan omin sanoin, että mikä erityisesti niissä Span ja Interlagosin radoissa on niin paljon parempaa kuin Singaporen tai Valencian radoissa. Sano nyt, kun kerran kysytään! Jos vaikka kuvasta ei osaisi etsiä oikeita asioita. Tulee sitten tämäkin kerralla kaikille selväksi!
     
  21. patteli

    Rekisteröitynyt:
    22.10.2004
    Viestejä:
    14 581
    Pitkiä suoria(ei mitään fujin pääsuora pitkiä kuitenkaan tartte olla) ja nopeita mutkia. Noilla pääsee jo pitkälle radan perusteissa, sitten hyvä jos on niitä korkeuserojakin(Spa, interlagos, istanbul) ettei ole jotain tasapaksua kökköä. Itse tykkään vielä jos on nopea mutkayhdistelmä, kuten Istanbulissa se neljän apexin pitkähkö mutka vasempaan on kerrassaan mahtava. Mutkanumero 8, kuva spoilereissa. Voisin jopa luonnehtia parhaaksi mutkaksi ikinä itse ajettuna, kokemukseni radoista rajoittuu käytännössä PC-peleihin.

    [​IMG]

    Tuosta voisin nostaa esille myös mutkat 2-3 ja kympin jälkeen lämä tiskissä mutkaan 12 saakka. Myös hyvä, sisältää siis mutkan 11 tuo vaihe.
     
  22. Cojin De Raton

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    4 404
  23. latzka

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2003
    Viestejä:
    791
    Tuovatko nuo pikkutallit sitten oikeasti kovin paljoa lisäarvoa kisailuun? Kaipaatko esimerkiksi HRT:tä pyörimään sinne perälle ajattamaan paria paksulompakkoista turistia?

    Ei 20 autoa todellakaan ole mikään optimaalinen luku, mutta ennemmin kyllä katselisin itse 20 kilpailukykyisen auton sarjaa kuin 26 auton sarjaa, jossa nollabudjetin F2:t heiluu gridintäytteenä.

    Saisivat kyllä muuttaa tuon pistesysteemin sellaiseksi, että kaikki maaliin päässeet keräisivät pisteitä. Vaikka peräpään tiimit olisivat täyttä paskaa, niin ainakin kuskien eroja pääsisi arvioimaan suoraan pistetaulukosta. Tympeä nykyään wikittää jotain kisa- ja qualisijoituksia, jos haluaa noiden Bianchien suoritustasoa tiimikaveriin nähden vertailla. Kisoissakin saavat ruutuaikaa lähinnä kierroksellaohitustilanteissa. Samalla poistuisi typerät epäloogisuudet tuosta tallien paremmuusjärjestyksen määrittelystä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2013
  24. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    On liian vähän. Toisaalta, jos Marussia häipyy niin se ei ole kovin kummoinen menetys. Samalla Sauberin rahoitus paranisi, sekään ei aivan vakuuttavimpaan päähän ole tällä kaudella kuulunut.

    Eikä ole uusia talleja tulossakaan, sen verran kalliiksi tulee ensi kauden autot.
     
  25. ChickenLegs

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Viestejä:
    3 424
    Vähän harmillista, jos Marussia lähtee gridiltä jo ennen ensi kautta. Olisimme kovasti tarvinneet toisenkin näistä "uusista" talleista Caterhamin mittapuuksi. Mulle on muuten ihan sama, ajetaanko siellä 18 auton vai 18 auton voimin. Caterhamit ja Marussiat eivät ainakaan ole aiempien näyttöjensä perusteella kuuluneet F1-sarjaan. Ensi kaudella tietysti asiat voivat muuttua, mutta tällä hetkellä riittää katsoa menneiden kausien tuloksiin. Marussia käytti vielä tällä kaudella sitä ikivanhaa Cosworthin moottoria. Nyt kun he ovat Ferrarin asiakkaita 2014, niin pelkästä moottorista voi tulla iso boosti. Toisaalta ei se Caterhamikaan alkanut kulkea suhteessa yhtään paremmin, vaikka he saivat kersin ja Renault'n koneet...
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti