Excel-ongelmat

Viestiketju alueella 'Ohjelmat, käyttöjärjestelmät ja ajurit' , aloittaja kautium, 18.03.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. KalaSakanari

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    98
    Mikä olisi helpois käsky poistaa kaikki solussa olevat välilyönnit? Solussa on dataa teksti-muodossa ja kaikki tulisi yhdistää yhteen ilman välilyöntejä. "poista.välit"-komento ei toimi, koska laskee tekstit yksittäisiksi sanoiksi, jolloin komento ei poista niiden välissä olevia välejä.
     
  2. ilkkes

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2004
    Viestejä:
    1 133
    Ctrl+H. Etsittäväksi välilyönti ja paina korvaa
     
  3. KalaSakanari

    Rekisteröitynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    98
    Kiitos. Tolla toimii muuten, mutta "korvaa kaikki" komennolla poistaa välilyönnit koko työkirjasta, eikä väin halutusta sarakkeesta. "Etsi kaikki" komennolla etsii kuitenkin vain valituista soluista.
     
  4. ilkkes

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2004
    Viestejä:
    1 133
    Kun on valittuna useampi kuin yksi solu, niin korvaa ainoastaan näistä soluista.
     
  5. juskaa

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Viestejä:
    19
    Minulla on A sarakkeessa kotijoukkueiden maalit ja B sarakkeessa on vierasmaalit. Miten saisin laskettua vaikkapa "Juventuksen" edellisten 5 pelin tehtyjen maalien lukumäärän, eli mukaan lasketaan sekä koti ja vieraspelit?

    Koitin aluksi ryhmitellä kaikki joukkueen "Juventus" ottelut "Lajittele" toiminnolla Aakkosten mukaan, mutta sain vain Juventuksen kotiottelut peräkkäin ja vierasottelut jäivät pois tuosta.

    Onko Excelissä jotain suoraa funktiota tälläiseen tapaukseen, jossa halutaan tietyn kriteerin mukaan etsiä x-määrä tuloksia ja funktio vielä summaisi tulokset.
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2017
  6. Mandariini

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2003
    Viestejä:
    1 023
    Onko mahdollista tehdä otsikkotaulu tietoineen siten, että se on erossa varsinaisesta datasta ja tulostuu aina sivun alkuun?
    Eli välilehdelle A otsikko ja lehdelle B data, tulostus A+B. Sarakkeet A:ssa ja B:ssä olisivat siis erikokoisa, eikä niitä siksi voisi laittaa samaan välilehteen...
     
  7. otaar

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2011
    Viestejä:
    1 098
    Liekkö onnistuis jotenkin erillisenä objektina liittämään, muuten ei kyllä onnaa.
     
  8. Dalle

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2015
    Viestejä:
    141
    Jos C-sarakkeessa kotijoukkueen nimi ja D-sarakkeessa vastaavasti vierasjoukkueen nimi niin näin:
    Koodi:
    =SUMMA.JOS(C1:D6;"=juventus";A1:B6)
    Toi viimeinen 5 peliä saadaan sitten rajaamalla tota aluetta, kaavalla tuskin saa

    Edit: @juskaa, kyllä sen saikin ihan kätevästi kaavalla rajoitettua, piti vaan yksi apu sarake tehdä. Tommosen nyt nopeasti tein, saa käyttää. http://www.filedropper.com/maalilaskuri_1
    Laskee siis tehdyt ja päästetyt maalit sekä voitot/tappiot/tasapelit joukkueelle x edellisen pelin mukaan. Soluihin H2 ja H3 ku vaihtaa eri joukkueen tai pelien määrän niin tiedot päivittyy. Oletuksena on että uusimmat pelit on listauksessa viimeisenä, jolloin Peli # 1 (E-sarake) tarkoittaa uusinta peliä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2017
  9. juskaa

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Viestejä:
    19
    Erittäin suuri kiitos! :)
     
  10. besk

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2017
    Viestejä:
    1
    Kysymys ei varsinaisesti koske Exeliä vaan Google Sheetsiä, mutta arvelin, että sen voisi laittaa samaan ketjuun.

    Oletetaan, että olen luonut taulukon, jossa on tietty data, jonka haluan jakaa muotoiluine päivineen 20 eri työkirjaan. Tällä hetkellä vahvin arvaukseni on, että pitää luoda ne 20 työkirjaa, siirtää data importrange-kaavalla ja tehdä muotoilut omin pikku kätösin. Arvelen kuitenkin, että tähän saattaisi olla helpompikin keino, en vaan käsitä millään, mikä se voisi olla.

    Osaisiko kukaan neuvoa, mahdollisesti edes, jotta millä hakusanoilla kannattaisi lähteä asiaa selvittämään?
     
  11. rozor

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    504
    Mites lasketaan taulukon summa, jos taulukkoon lisää suodattimia?

    Edit, ilmeisesti "VÄLISUMMA" -funktiolla onnistuu.
     
    Viimeksi muokattu: 22.01.2017
  12. t.anttila81

    Rekisteröitynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    12
    Minulla on 23 excel tiedostoa jotka pitäisi yhdistää yhdeksi.

    Jokaisessa tiedostossa sarakkeet A-K sisältävät samankaltaista tuoteinformaatiota, joten ne voi vaan suoraan kopioida allekkain tähän yhteen tiedostoon.

    Lisäksi jokaisessa tiedostossa sarakkeesta K eteen päin on X määrä sarakkeita (niin kutsuttuja filtteri tietoja), joissa on erinäisiä tuotetietoja omien otsikoiden alla (kuten pituus, paino, jne). Monissa tiedostoissa on saman nimisiä otsikoita ja nämä samat tiedot olis hyvä saada tässä lopullisessa tiedostossa yhdistettyä kopioinnin jälkeen (tai ennen), koska nämä painot ja pituudet eivät ole samojen sarakkeiden alla jokaisessa yksittäisessä tiedostossa.

    Yhteensä rivejä/tuotteita näissä 23:ssa tiedostossa on n. 3000 kpl ja näitä filtteri-sarakkeita satoja.

    Manuaalisesti kun tämän tekee siihen menee ikä ja terveys. Mahtaakohan tähän olla mitään oikotietä?
     
  13. otaar

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2011
    Viestejä:
    1 098
    Äkkiväkkiä luulisin että pivot taulukolla saat vedettyä ne nippuun
     
  14. mhkuas

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2012
    Viestejä:
    13
    Excelin queryllähän tuo hoituu näppärästi. Data -> new query. Lataat kaikki tiedostot query editoriin ja append queries toiminnolla yhdistät ne.

    https://hexcelligent.fi/2015/01/31/power-query-kyselyiden-liittaminen-perakkain-append-toiminnolla/
     
  15. Kakes

    Rekisteröitynyt:
    25.04.2009
    Viestejä:
    97
    Vaikeasti selitettävä kysymys, mutta yritän.

    Miten tämän kaavan, joka laskee keskiarvon väliltä A1-A5 vain jos tuloksena on nollaa isompi lukema ja muuntaa tuloksen nollaksi jos tuloksessa on virhe....

    =JOSVIRHE(KESKIARVO.JOS(A1:A5;">0");"0")

    ...saisi laskemaan keskiarvon yksittäisistä soluista, koska normaalisti yksittäisten solujen erottamiseen käytetty ";" merkki tässä kaavassa erottaa alueen ehdosta ">0"?

    Jossain excel-versiossa alueen ja ehdon erottajana toimii ilmeisesti pilkku jolloin solut voi erottaa puolipisteellä, mutta uusissa ei toimi.
     
  16. telcoM

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2015
    Viestejä:
    794
    Se käytetäänkö listaerottimena pilkkua vai puolipistettä riippuu käytössä olevista maa-asetuksista, ei niinkään Excelin versiosta. Tuo pilkun ja puolipisteen ero on tyypillinen amerikkalaisten ja suomalaisten maa-asetuksien välillä.

    Mitäs jos laitat tuohon A1:A5 paikalle vielä yhdet sulkeet ja niiden sisään ne yksittäiset solut pilkulla erotettuna:

    =JOSVIRHE(KESKIARVO.JOS((A1,B2,C3,D2,E1);">0");"0")

    Kun pilkkua käytetään tällä tavoin, se on niin sanottu unionioperaattori: sillä voi liittää yhdeksi joukoksi useita yksittäisiä soluja tai alueita, siten että kukin viitattu solu tulee lopputulokseen vain yhden kerran vaikka alueviittaukset menisivätkin osittain tai kokonaan päällekkäin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2017
  17. kiihkeä mursu

    Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
    Viestejä:
    251
    Tyhmä kysymys, mutta miten saan Excel 2007:ssa tehtyä siten että rengastarroja (A4 kokoinen neljään osaan jaettu tarralappu) tehdessä Excel osaa automaattisesti hakea ekasta tarrasta tiedot muihinkin?

    Excel 2013:sta kaavana näkyy =$C$6 jne

    Tällä tavalla, mutta automaattisesti
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2017
  18. telcoM

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2015
    Viestejä:
    794
    Aivan samalla periaatteella: tuo excelin perusominaisuus oli olemassa jo viime vuosituhannella.

    Kaava =$C$6 tarkoittaa "tähän soluun tulee arvoksi solun C6 sisältö". Dollarinmerkit koordinaattien edessä tekevät sen, että soluviite ei muutu miksikään vaikka kaavaa kopioitaisiin solusta toiseen. Jos niitä ei ole, viitteet päivittyvät saman verran kuin kaavaa kopioidaan, eli jos kaava =C6 kopioidaan yhden solun verran alaspäin se muuttuu muotoon =C7, tai jos se kopioidaan yhden solun verran oikealle siitä tulee =D6.

    Eli: katso sen solun koordinaatit mistä haluat tiedon kopioituvan, ja tee sen mukaan vastaava kaava niihin soluihin joihin haluat tiedon kopioituvan. Kun teet kaavoja yksin kappalein, voit toki jättää dollarimerkit poiskin, mutta niitten laittamisesta saattaa olla etua jos jonain päivänä joudut tekemään rengastarrat vaikka 12-akseliselle erikoiskuljetusyhdistelmälle. Silloin ei tarvitse kuin parilla hiiren heilautuksella monistaa alempaa tarrariviä niin monta kertaa kuin on tarpeellista, ja kaikki kopiot ottavat automaattisesti tietonsa siitä ensimmäisen sivun ensimmäisestä tarrasta.
     
  19. Abhorred

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2016
    Viestejä:
    41
    Yksinkertainen matkakorvaustaulukko. Esimerkiksi kun lasketaan päivärahan määrää, niin minulla on solussa =B4*$C$11 . Eli haen kerrottavan summan jostain tietystä solusta. Nyt jos tulostaisin taulukon paperille, niin näyttäisi typerältä että taulukon alla on pari solua missä on yksittäisiä lukuja? Tässä tapauksessa siellä olisi 0,41 yhdessä ja 41 toisessa solussa. Saako näitä piiloon jollain tavalla vai onko se normaalia jos haetaan jostain solusta kerrottava luku, että se on siellä näkyvillä? Kiitoksia jos joku valaisee hieman.
     
  20. ilkkes

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2004
    Viestejä:
    1 133
    Piilota vaikka se rivi, missä nämä luvut ovat, mitä et halua tulostaa. Tai siirrä ne toiselle välilehdelle.
     
  21. telcoM

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2015
    Viestejä:
    794
    Tai määritä tulostusalue (engl. set print area) niin että siihen sisältyy vain se mitä haluat tulostaa, ja tuollaiset apusolut jäävät ulkopuolelle.

    Tai jos tarvitset jotain kaavaa varten jonkin arvon minkä pitää olla piilossa mutta kuitenkin suht helposti muokattavissa, voit tehdä siitä nimen, jolla on vakioarvo. Nimeä voi sitten käyttää soluviittauksen paikalla kaavoissa, mutta nimen arvon ei silloin tarvitse olla näkyvissä missään solussa.

    https://support.office.com/en-us/ar...formulas-4d0f13ac-53b7-422e-afd2-abd7ff379c64
     
  22. Cumbo

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Viestejä:
    1 506
    Miten saan alla olevassa kuvassa arvojen kohdalle tuon A-sarakkeen arvon (sarakkeen otsikko "VE A"), esim. katkoviivan alas X-akselille ja vaiheet vielä vaikka varjostettua jollain värillä?

    [​IMG]
     
  23. Panties

    Rekisteröitynyt:
    24.09.2003
    Viestejä:
    50
    Minulla on 31 excel -tiedostoa joista pitäisi saada tiedot kerättyä yhteen ns. "master data" excel-tiedostoon. Kaikki 31 exceliä ovat Shared-tilassa verkkolevyllä ja niistä pitäisi saada master data exceliin laskettua luvut värikoodin mukaan.

    Olen käyttänyt alla olevaa scriptiä
    https://support.microsoft.com/fi-fi...f-cells-with-specific-cell-color-by-using-vba

    Function CountCcolor(range_data As range, criteria As range) As Long
    Dim datax As range
    Dim xcolor As Long
    xcolor = criteria.Interior.ColorIndex
    For Each datax In range_data
    If datax.Interior.ColorIndex = xcolor Then
    CountCcolor = CountCcolor + 1
    End If
    Next datax
    End Function

    Ja Excelin puolella tiedot on haettu =CountCcolor('C:\Temp\[test.xlsm]Taul82'!$B$2:$B$121;F2) $B$2:$B$121 on range ja F2 on viiteväri jonka hakee rangesta.

    Tämä toimii hyvin mutta edellyttää sitä että lähdetiedostot avaa jotta saan päivitetyt luvut, muussa tapauksessa saan #ARVO! tekstin soluihin. Saisiko tämän toimimaan ilman että avaan lähdetiedostoja?
     
  24. Oepoe

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2004
    Viestejä:
    33
    .
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2018
  25. Numppe

    Rekisteröitynyt:
    28.07.2010
    Viestejä:
    193

    Data Labels:lla saa nimen palluran kohdalla, mutta varjostukset ja katkoviivat alas on sitten manuaali-hommia
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti