Excel-ongelmat

Viestiketju alueella 'Ohjelmat, käyttöjärjestelmät ja ajurit' , aloittaja kautium, 18.03.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. MkH

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    3 626
    Kiitos! Vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta. Käytin jo monta tuntia jonkun monsterikaavan rakentamiseksi, mutta tällähän se hoituu :)
     
  2. Kutka

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2001
    Viestejä:
    485
    Itsellekin ensin tuli mieleen Match-kikkailut, mutta usein noilla apusoluilla saa kaavasta sellaisen, että siitä ottaa edes itse tolkkua vielä kuukaudenkin päästä.
     
  3. XXXX-13

    Rekisteröitynyt:
    17.02.2016
    Viestejä:
    2
    Minulla on dataa raporteissa/CSV tiedostoissa, joissa sarakkeiden lukumäärä vakio ja rivien määrä sitten vaihtelee raportointi ajanjakson mukaan. Tarkoituksena olisi koota CSV raporttien tiedot yhteen Excel taulukkoon. Datan tuonti CSVstä kyllä onnistuu, mutta miten pystysi Excelissä automaattisesti lisäämään uutta dataa taulukon loppuun. Eli taulukon olemassa oleva data säilyy ja lisätään vain uusia riviä.
    Esim. Accessillä tämä onnistuu suoraan, mutta en ole keksinyt miten tämän saa tehtyä Excelillä
     
  4. Namke

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2015
    Viestejä:
    223
    Miten saan excelilla tehtyä useamman funktion joka laskee samalla tavalla kuin IF/JOS.
    Eli jos minulle on taulukko missä on 0-0,5 & 0,51-1 & 1,1-1,5 ja näillä jokaisella on oma kerroin, 0, 1, 1,5 jne.
    Kun olen yrittänyt JOS funktiolla vaikka 0,6 kerrointa, niin se kertaa sen nollalla (0) koska se on suurempi kun nolla, vaikka haluaisin että se skippaa ensimmäisen kertauksen yli, ja siirtyy seuraavalle koska se on suurempi kun 0,51.
     
  5. ilkkes

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2004
    Viestejä:
    1 133
    http://www.rondebruin.nl/win/addins/rdbmerge.htm tällä ainakin onnistuu
     
  6. -Dist

    Rekisteröitynyt:
    25.05.2009
    Viestejä:
    4 835
    Itse ihan pihalla tämän excelin kanssa mutta siis google kalenterista on exportattu exceliin nuo tiedot. Nyt pitäisi saada tehtyä kaavio tietojen perusteella powerpointtiin, mikä onnistuisi kyllä manuaalisestikin mutta koska tietoja on niin vitusti niin jos tuon lajittelun saisi toimimaan oikein niin helpottaisi huomattavasti.

    Eli otsikot pitäisi saada lajiteltua A -> Ö. Tämänhän osaa kuka vain. Mutta, myös tapahtumien ajankohdat pitäisi saada lajiteltua siten, että ajankohdat pysyvät myös järjestyksessä. Otin kuvan taulukosta koska en jaksa näpytellä mutta siis kuten kuvasta näkyy, on tapahtumat aakkosjärjestyksessä eli Keittiö .... näkyy kussakin otsikossa. Mutta nuo start/end ajankohdat on päin vittua. Tarkoituksena olisi saada kaikki esim. K:llä alkavat aakkosjärjestykseen siten että myös ajankohdat ovat oikealla järjestyksessä ja vastaavat kutakin otsikkoa.

    Tällä tavalla pystyisin helposti ja nopeasti laskemaan kuinka monta otsikkoa on kunakin kuukautena. Tällaiset tiedot pitäisi laskea vuosilta '12-16 niin ei hirveästi kiinnosta manuaalisesti noita kalenterista laskea.

    PS. Olen excelin kanssa ihan vitun pihalla niin väännä ratkaisusu rautalangasta .. kiitos :)
     
  7. 2dogs1bowl

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2013
    Viestejä:
    785
    Oma excelini on engalnniksi, joten joudut ehkä kääntämään nämä suomeksi, mutta periaate on sama.

    Valitse sortattava sarake kokonaisuudessaan ja yläpalkista Home -> Sort & Filter ja siitä esim A to Z

    Excel antaa seuraavan ilmoituksen:
    Microsoft excel found data next to your selection. Since you have not selected this data, it will not be sorted. What do you want to do?

    Valitse Expand the selection ja lopuksi Sort

    Nyt pitäisi myös päivämäärien vastata oikeaa keittiö-riviä
     
  8. Charvel

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2015
    Viestejä:
    974
    Meillä on duunissa tulevia futiskisoja varten pientä vedonlyöntiä ja sitä varten löytyi netistä hieno Excel taulukko joka kopioitiin Docsiin.
    Homma pelittää muuten, mutta tuon "Kimmo" välilehden sarjataulukko ottaa tuloksensa tuosta ensimmäisestä "Tournament" taulukosta, johon tässä testiversiossa on laitettu tulos 3-1. Ja noita välilehtiä tulisi tehtyä joku 10, jokaiselle osallistujalle omansa.
    Mitenköhän sen saisi niin, että se laskee kunkin välilehden tulokset kuten ne on siihen merkattu, eikä ottaisi niitä tuolta ensimmäisestä. Tajuskohan joku jotain?
    Homma on muutenkin vielä muokkausvaiheessa joten muista kuvassa näkyvistä virheistä ei kannata välittää.

    [​IMG]
     
  9. Charvel

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2015
    Viestejä:
    974
    Miksei tämä ketju noussut?

    E: ts. ei näy sivulla 1 tätä ketjua? Kuitenkin etusivulla näkyy tämä kirjoitettuna viimeksi tällä aihealueelle. Mitä tää sekoilee?
     
  10. Dalle

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2015
    Viestejä:
    141
    Vaihda viittaus tournament välilehdestä Kimmo välilehteen. Jos nyt siis oikein tajusin että Kimmo-välilehdellä pitäisi lukea sarjataulukossa Ranskalla ja Romanialla tasapeli 1-1 tuloksella?

    Kuvasta ei nyt nää miten sarjataulukon tiedot haetaan tournament-välilehdeltä.

     
  11. Charvel

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2015
    Viestejä:
    974
    Juuri näin. Tutkaillaan ja ihmetellään. Kiitos.
     
  12. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 644
    ratkesi
     
    Viimeksi muokattu: 27.10.2016
  13. t.anttila81

    Rekisteröitynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    12
    Jos solussa on esim teksti, A010203, niin miten saan sen kaavalla muotoon, A01-02-03, eli väliviivat tiettyihin kohtiin tekstiä?
     
  14. Dalle

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2015
    Viestejä:
    141
    Esim. näin, olettaen että aina 7 merkkiä ja samalla jaolla, eli 3-2-2 merkkiä
    Koodi:
    =LEFT(A1;3)&"-"&MID(A1;4;2)&"-"&RIGHT(A1;2)
     
  15. zacksa

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    644
    Minulla on kaksi välilehteä, joista toista käytän tiedonsyöttöön. Syötettävä tieto on aina samassa muodossa.
    Toisella välilehdellä on nimilista ja kaksi kenttää pitäisi etsiä tiedonsyöttö-välilehdeltä.
    Onko mahdollista käyttää PHAKUA/VLOOKUP jos tiedonsyöttökentän haettavasta nimestä pitää pystyä etsimään kahteen suuntaan, eli oikealle ja alas.
    Koitin tällaista ensin index, matchilla, mutta tulee herja #NIMI?
    =INDEX(tiedonsyöttö!C:C;MATCH(B3;B:B;0)+1,7)
    B3 solussa on se nimi jonka koordinaateista lähtisin laskemaan 1 oikealle, 7 alas.
    C sarakkeessa tiedonsyötössä on nimiä joihin tuota haluttua nimeä verrattaisi.
     
  16. otaar

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2011
    Viestejä:
    1 098
    OFFSET():lla pääset solusta liikkumaan sarakkeiden rivien suhteessa toiseen.
     
  17. zacksa

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    644
    Jokin tuossa nyt ei mene yksinkertaiseen aivooni :)
    Mihin väliin tuo offset kuuluisi kaavassa? tein pikaisen esimerkin miten tuon kuuluisi toimia. eli haettaisi listalta nimi, ja sille sisään (eli +1,+7) ja ulos (+2,+7) kentät tiedonsyöttö välilehdeltä.
    http://aijaa.com/5Ck9Iv
    http://aijaa.com/i1MT2i
     
  18. salmon

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2002
    Viestejä:
    1 042
    Esim. nimi1:lle
    Sisään =INDEX(tiedonsyöttö!B:B;MATCH(lista!B3;tiedonsyöttö!A:A;0)+7)
    Ulos =INDEX(tiedonsyöttö!C:C;MATCH(lista!B3;tiedonsyöttö!A:A;0)+7)
     
  19. zacksa

    Rekisteröitynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    644
    Ihan loistavaa, isot kiitokset!
    Nyt kun tuota kaavaa lukee niin ymmärtää miten sen kuuluu toimia. Joskus jutut ei vain aukea ilman mallia.
     
  20. juskaa

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Viestejä:
    19
    Minulla on A-rivillä joukkueiden nimiä. B-rivillä on joukkeiden edelliskauden laukausten määrä. C-rivillä on joukkueiden päästettyjen laukauksien määrä.

    Miten saisin Excelin pistekaaviolla tehtyä kaavion, jossa voisin vertailla joukkueiden laukausten ja päästettyjen laukausten määrää? Olen koittanut painia, että miten saan esimerkiksi pistekaavioon pisteiden yläpuolelle joukkueen nimen näkyviin.
    Linkissä esimerkki tavoittelemastani pistekaaviosta (kuva Allsvenskan 2016 joukkueista). https://taketheshotdotco.files.wordpress.com/2016/11/01.png?w=660
     
  21. Dalle

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2015
    Viestejä:
    141
    Tulee nyt vähän myöhään tää vastaus, mutta jos et oo saanut vielä ratkaistua niin:

    1. Painat jotain havaintopisteistä, jotta ne aktivoituu
    2. Paina hiiren oikeaa näppäintä ja valitse "Add data labels" tai sen vastaava suomennos
    3. Nyt pisteen viereen tulee tod. näk. joku numero, painta sitä, jotta aktivoituu
    4. Taas hiiren oikee näppäin ja sitten "Format data labels" josta pääset muuttamaan mitä niissä näytetään
    5. Oikeeseen reunaan tulee valikko (riippuu varmaan excel versiosta) ja valitaan "Value from cells" ja valitaan A-sarake jossa joukkueen nimet. Volá!

    [​IMG]
     
  22. juskaa

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Viestejä:
    19
    Kiitos paljon vastauksesta, onnistui!
     
  23. koo2mikko

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2014
    Viestejä:
    143
    Pivot ongelma
    Aikaisemmissa Excel versioissa sai Pivot-taulukossa kuukausien numeron muuttamaan kuukauden tekstiksi ja keräämään sen kuun tiedot samalla riville, mutta en löydä Excel 2016 sellaista. Onko joku löytänyt?

    Tässä malli Excel 2016
    pvm 1 2 3
    1.1.2016 41,34
    2.3.2016
    4.3.2016 80
    14.3.2016 57
    15.3.2016 45
    1.5.2016 80
    2.5.2016 80

    Vanhempi Excel näytti näin
    pvm 1 2 3
    tammi 2016 41,34
    maalis 2016 57 80 45
    touko 2016 80 80

    Edit: Ei näytä nuo sarakkeet pysyvän kohdallaan, toivottavasti asia selviää.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
  24. Dalle

    Rekisteröitynyt:
    03.11.2015
    Viestejä:
    141
    Painat sitä päivämäärää oikeella näppäimellä ja valitset "Group" tai sen suomennos, avautuvasta valikosta valitset kuukauden (ja vuoden jos useammalta vuodelta dataa). Itsellä jäi rivien nimiksi "tammi", "maalis" ja "touko" mutta ne voi muokata kaavariviltä muotoon "tammikuu 2016" jne..
     
  25. koo2mikko

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2014
    Viestejä:
    143
    Ei tunnu toimivan. Antaa ilmoituksen, ettei voi ryhmitellä. Jos taas valitsen koko sarakkeen, tulee vasemmalle viereen ryhmä, muttei mitään kk-merkkejä

    Taulukko näyttää tältä
    http://aijaa.com/b6KOTr

    Edit: Nyt onnistui tuo kk-jako. Tein koko taulukon uudelleen. Edellinen oli nim aina kopioitu Excel2005 lähtien. Ilmeisesti siitä johtui, ettei ryhmittely onnistunut. Nyt Excel tarjoaa heti akussa eka sarakkeeseen kuukaudet ja pvm.

    Näyttää tältä
    http://aijaa.com/x6VYd6
     
    Viimeksi muokattu: 21.12.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti