Excel ja tietojen suodatus toisille välilehdille

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja Eekeri, 20.06.2017.

  1. Eekeri

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2016
    Viestejä:
    6
    Minulla on excelissä tietokanta jossa on vajaa tuhat riviä ja jokaisella rivillä 20 saraketta. Haluaisin tehdä niin, että yhdellä välilehdellä olisi kaikki rivit ja muutamalle muulle välilehdelle on suodatettu osa ensimmäisen välilehden riveistä tietyin ehdoin. (Esim. jos rivin tietty sarake sisältää tietyn arvon.) Ensimmäistä, kaikki rivit sisältävää välilehteä ylläpidettäisiin ja päivitettäisiin, jolloin rivit päivittyisivät myös muihin välilehtiin.

    Onks täällä excel-velhoja, jotka tietäis millä toiminnoilla kyseinen homma onnistuis?
     
  2. Lasbe13

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2011
    Viestejä:
    93
    hmm.... =JOS(Haluamasi solualue = arvo;;Solualue johon sijoitetaan). Etsii solualueesta solut joilla esiintyy esim luku 100 ja sijoittaa ne haluamallesi solualueelle.

    En tiedä tarkoititko tuommosta.
     
  3. Eekeri

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2016
    Viestejä:
    6
    https://www.dropbox.com/s/2afdywliu5pvbu1/excel1.PNG?dl=0

    Niin jos haluaisin esim kopioida automaattisesti sellaiset rivit jotka sisältävät neljännellä sarakkeella arvon 1.2 kaikkine sarakkeineen toiselle välilehdelle.
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2017
  4. Lasbe13

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2011
    Viestejä:
    93
    Sijoitat lausekkeen =JOS(Taul1!$E$1:$E$20=1,2;Taul1!A1) , eli absoluuttien viittaus dollarin merkki eteen. Tuohon lausekkeeseen vain omat solualueet. Jos pystyt jakamaan excel tiedoston voin sen tehdä, en ole tarpeeksi velho että osaan selittää hyvin :confused:
     
  5. Lasbe13

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2011
    Viestejä:
    93
    Teet tuon koodin ja sitten vain solun alanurkasta jatka muille sarakkeille, kun absoluuttinen soluviittaus on niissä soluissa mistä etsitään arvoa 1,2 mutta ei niissä mitkä halutaan poimia niin pitäisi toimia niinkuin haluat.
     
  6. Eekeri

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2016
    Viestejä:
    6
    https://www.dropbox.com/s/hb3whcg5gveznmm/murotesti.xlsx?dl=0

    En onnistunu noilla ohjeilla :D Tossa ois exceli linkkinä
     
  7. Kansanparantaja

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    366
    Tee tuosta tietokannasta taulukko. Siitä taulukosta teet Pivot-taulukon, joka päivittyy automaattisesti kun tietokantatalukkoon lisätään rivejä. Pivot-taulukko voit sitten suodatella ja rajailla miten haluat. Tietokanta taulukkoon voi sarakkeiden oikeaan reunaan lisätä omia kaavoja.
     
  8. elmutus

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Viestejä:
    32
    Tuossa jos-lauseessa se ongelma, että jättää "tyhjiä" soluja väliin ja luettavuus on kuraa. Ja tuohon pitäisi josvirhe pistää mukaan niin näyttäisi vähän siistimmältä. =Josvirhe(jos(lukittu sarake tutkittavasta arvosta;lukittu solu, jossa vertailuarvo;siirrettävä tieto);"") . Kannattaa siis kirjata tuo vertailuarvo myös johonkin soluun ja linkata se - näin kaavan saa helpoiten päivitettyä.

    Tässä tapauksessa pivot on varmasti helpoin ja nopein ratkaisu. Maalaat kokonaan tiedot sisältävän kentän ja jatkat sheetin alalaitaan (shift+ctrl+alas) ja valitselit lisää - pivot-taulukko. Klikkaat ok. Pistät suodattimeksi halutun arvon ja raahaat tahdotut kentät näkyviin - kokeile ja säädä, helppo & monipuolinen työkalu. Rakenne kohdasta kannattaa valita toista tiedot riveille ja välisummat pois niin tulee tietokantamainen rakenne myös Pivottiin.

    Fiksuiten tuon saisi macrolla, tähän joutuisi käyttämään enemmän aikaa kuin tämän lähijunamatkan :)
     
  9. Lasbe13

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2011
    Viestejä:
    93

    Kiitos lisävinkistä! Juu tyhjät rivit tosiaan aiheuttavat huomattaavaa tilantuhlausta ja isoissa projekteissa luettavuuss heikkenee. AP:n ongelmaan lisätäkseni numeroiden poiminta ehtoina ei ilmeisesti toimi jos numerot on muutettu tekstiksi ?
     
  10. elmutus

    Rekisteröitynyt:
    23.10.2015
    Viestejä:
    32
    Itsellä tulee paljon käytettyä numbervalue() -funktiota. Tällä pääsee tuosta ongelmasta eroon ja datan muodolla ei ole merkitystä. Suomeksi nroarvo() näköjään.
    Mikäli oikein tuon kysymyksen sisimmän merkityksen ymmärsin.
     
  11. Nimetön_

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2015
    Viestejä:
    217
    Aihetta liipaten.

    Minulla on taulukko johon kirjaan arvoja joka päivältä. Taulukko summaa nuo lajeittain viikon välein ja näitä tulee 5stä paikasta.

    Nyt haluaisin saada nuo vielä koostetusti seuraavalle välilehdelle ilman että minun täytyy summata niitä aina käsin uudestaan.

    Miten saan kaavan huomioimaan sarakkeesta vain joka seitsemännenen rivin, vai onko minun taulukko vain huonosti ajateltu?



    Eka toka kolmas Neljäs
    a1 a2 b3 b6 b8 a1 a2 b3 b6 b8 a1 a2 b3 b6 b8 a1 a2 b3 b6 b8
    22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45
    66 88 21 32 56 45 45 66 78 21 32 22 56 45 45 66 88 21 32 22
    22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45
    22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45 66 88 21 32 22 56 45 45
    66 88 21 32 56 45 45 66 78 21 32 22 56 45 45 66 88 21 32 22
    Tähän jokaisen sortin viikkosumma ja sitten toiselle välilehdelle viikon kaikki A1, A2, B3 yms yhteensä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti