Etelän autoilijat yllätetään huomenna - oikein kunnolla

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Viinasta, 30.10.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Luuleeko täällä joku oikeasti että abs jarrut eivät pidennä jarrutusmatkaa ? Eivät taida pojat olla kortti-iässä vielä :D


    [signature]Koff -Mieti Sitä[/signature]
     
  2. petepeluri

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Viestejä:
    8 982
    Ajaako raskasliikenne kesät talvet kitkarenkailla?
    Nastojahan ei ylläripylläri saa käyttää.
    Kehä1:llä joku kyllä sääti rekalla kun näytti siltä että se pysähtyi sinne :P
    [signature]E6400, GigaShit DS4, 2gt Ddr2 Micron d9, AsuX [email protected], 250+200gt, p5-470w, X-fi, 5.1.1, 01=48k, 03=22k, 05=13k, 06=6.9k, Am3=136k. Idle 165W, 3d 340W.[/signature]
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Bargain

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    433
    pumpataan sitä jarrua.
     
  5. ilmavasara

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    171
    En muista niin tarkkaan pitikö olla kitkat mutta samoilla renkailla ajettiin kesät talvet, tosin tuolla olisi voinut olla mitkävaan slicksit, muutenkin firman toiminta oli mitä sattuu eikä 10000kg:n ylipaino ollut kovinkaan ihmeellistä kunhan liikkeelle päästiin, onneksi ei joutunut ikinä puntariin olisi tullut kuivia viikonloppuja.
    [signature]Menneisyyttä ei enää ole, ja tulevaisuutta ei ole vielä.[/signature]
     
  6. Lähinnä täällä luullaan että lukkojarrutus on tehokkain tapa jarruttaa olosuhteesta riippumatta. Luultavasti tämä johtuu siitä, että autokoulun opettaja on niin sanonut ja autokoulun opettaja on jumala.

    ABS-jarrujen vertaaminen yhtään mihinkään on täysin turhaa koska ABS-jarruista riippuen ne voivat olla hyvät tai sitten aivan paskat.

    Eihän renkaiden vertailutestiäkään tehdä niin, että Micheliniä ajaa 90-vuotias sokea mummo ja Bridgestonea Kimi "räkä" Räikkönen.

    [signature]Kyllä kuolinsyyn aina selville saa. Tietäis vain elinsyyn..[/signature]
     
  7. Buubi

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2005
    Viestejä:
    191
    No niin perkele yllätettiin tänään kun oli rekka heittänyt keskelle tietä poikittain kumoon ja sain 1½h odotella että tie saadaan auki. 45min matka venyi yllättäen 2½h matkaksi.
    [signature]http://www.last.fm/user/Buubi/[/signature]
     
  8. pauke

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2000
    Viestejä:
    754
    Samoilla renkailla saa ajaa kesät ja talvet. Joskus talveksi vaihdetaan karkeampikuvioiset renkaat, mitään nastoja ei raskaassa liikenteessä juurikaan käytetä. Eikä tuo 10tn ylikuorma vielä mitään, toisinaan työhön liittyviä vanhoja tositteita tarkistaessani on tullut vastaan lukuisia 30-40tn ylityksiä ajoneuvoyhdistelmän suurimmasta sallitusta painosta (60tn).


    [signature]... - - - ...[/signature]
     
  9. Kaiutin

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    468
    Hohhoi, onpas vieläkin mukava sää täällä Lappeenrannassa, tuntuu että koko kaupunki olisi sekaisin :P Aamulla sai taas kaivaa auton hangesta ja yliopiston parkkipaikalla vähän pukata yhtä autoa kun ei ollut parkkipaikkoja vieläkään aurattu. Olivat sitten muuttaneet yhden linja-auton reittiä (eivät voineet siitäkään tiedottaa), emäntä odotteli 50min turhaan ja sairastui uudestaan, prkl. Onhan noita linja-autoja lumipenkoissakin muutama näkynyt. Kohta pitäis kaupungilla käydä ja taas saa autoa putsata :P Ja vielä jaksaa pyryttää...
    [signature]Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimpatul.[/signature]
     
  10. marg3

    Rekisteröitynyt:
    24.10.2002
    Viestejä:
    431
    Ei, minä olen homo!
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  11. petepeluri

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Viestejä:
    8 982
    No en ainakaan ikinä ole nastoja niissä nähnyt.
    [signature]E6400, GigaShit DS4, 2gt Ddr2 Micron d9, AsuX [email protected], 250+200gt, p5-470w, X-fi, 5.1.1, 01=48k, 03=22k, 05=13k, 06=6.9k, Am3=136k. Idle 165W, 3d 340W.[/signature]
     
  12. aimo_ii

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2001
    Viestejä:
    406
    Tämä taisi itselle tulla koulussa eteen yläasteella. Eli kyllä se sinullekin jossain vaiheessa selkenee. Lepokitka on suurempi kuin liikekitka => Lukkojarrutus on huonompi kuin optimijarrutus kiinteällä pinnalla.
    [signature]niinno...nii...[/signature]
     
  13. Icharus

    Rekisteröitynyt:
    17.06.2003
    Viestejä:
    319

    Niinkuin joku jo sanoi, riippuu paljolti abs-jarruista, ja tuskin mikää niistä täysin optimisti jarruttaa.
    Omat kokemukset abseista todella liukkaa on huonot, muistaakseni 50 vaudista xsaralla meni 120m pysähtymiseen, ja kun absit otettiin pois niin matkaan meni 70m. Ainakaan xsaran absit ei todellakaan toiminu hyvin tosi liukkalla märällä pellillä.

    [signature]Surffilautana M725 Dothan @2.1 & 2GTDDR2[/signature]
     
  14. aimo_ii

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2001
    Viestejä:
    406
    Juu taisin ottaa väärän quoten, en tarkoittanut abs-jarruja.
    [signature]niinno...nii...[/signature]
     
  15. marg3

    Rekisteröitynyt:
    24.10.2002
    Viestejä:
    431
    Ei, minä olen homo!
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  16. Elen

    Rekisteröitynyt:
    28.03.2006
    Viestejä:
    486
    Ilmeisesti eivät ole, joo. ABS-jarrujen etuhan ei todellakaan ole jarrutusmatkojen lyheneminen (no ei, koska ne päinvastoin pidentyvät), vaan se, että ohjattavuus säilyy vaikka kuski polkisi paniikissa jarrupolkimen pohjaan (niin kuin ABS:llä on tarkoitus tehdä, jos kaikki jarruteho halutaan irti) eikä älyäisi nostaa sitä edes silloin kun haluaa ohjata. Tämä on joissain tilanteissa aika iso etu, jos kuski siis on sitä luokkaa, ettei osaa liikuttaa jalkaansa kuin yhteen suuntaan ja yhdellä tavalla, eli jarru suoraan pohjaan tai ei ollenkaan. Tästä on tietenkin haittaa myös: kuivalla asvaltilla ABS-jarruilla ei pysty mitenkään pysähtymään yhtä nopeasti kuin tavallisilla jarruilla, vaikka miten polkisit sitä jarrua. En edes tiedä miksi tällaisia selitän, kun jokaisen 13-vuotiaan mopoilijankin luulisi jo tämän tietävän.

    [signature]There have been no terrorist attacks in the United States since Jack Bauer first appeared on television.[/signature]
     
  17. Yaamboo

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2003
    Viestejä:
    338
    Itse olen ainakin nastarenkaita laittanut kuorma-autoihin. Että kyllä niissä nastoja on.
    [signature]Harr. :P[/signature]
     
  18. mardu

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    36
    Pitää olla aika paskat absit jos ei lukkojarrutukselle pärjää jarrutusmatkassa. Ainahan siitä voi vängätä, vähän samoin kuin kumpi pysähtyy nopeammin auto vai moottoripyörä?
     
  19. SpoASU2

    Rekisteröitynyt:
    04.05.2006
    Viestejä:
    3 789
    Ootko tosissas? Ai jarrutusmatkassa?
    [signature]2600+XP @3200+|Abit NF7 v2.0|[email protected]|9800XL @gpu395/mem365|Ping Pong 300W|440gt HDD|DELL 19" CRT|Microsoft Laser mouse 6000|Logitech UltraX|Battlefield 2 a.k.a [TT]Warrior[/signature]
     
  20. mardu

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    36
    juuh jarrutusmatkassa.
     
  21. Kelloggs

    Rekisteröitynyt:
    03.08.2001
    Viestejä:
    151
    Kun se rengas on kokoajan lukossa kitka on suurimmillaan ja auto pysähtyy nopeiten. PISTE. Tosin samalla se saattaa ajautua vaikka sinne puuhun tai siihen hirveen tai sen rekan eteen, juhli sitä jarrutusmatkan lyhenemistä sitten. Pumppaamalla jarrutusmatka pitenee, mutta autoa voi ohjatakkin välillä (huom, välillä). ABSilla jarrutusmatka oli testeissä melkein sama, ellei lyhyempi, kuin pumppaamalla mutta arvaa huvikseen kumpi on kuskille helpompi hätätilanteessa ?
    [signature]Naamaan vaan[/signature]
     
  22. Latukka

    Rekisteröitynyt:
    23.08.2004
    Viestejä:
    999
    Poisto
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  23. f8

    Rekisteröitynyt:
    30.06.2003
    Viestejä:
    435
    No, vängätään. Väitän, että auto pysähtyy nopeammin. :)

    Mutta joo, kyllä meinasi tänään yllättyä, kun olikin sohjo iskenyt paikoin jääksi. Tarttee varmaan vaihdattaa takapyörät sellaisiin, joissa nastoja vielä on jäljellä, jos meinaa lopun talvea selvitä ehjin nahoin...
    [signature]The box said: ""Requires Windows 95 or better"". So, I installed Linux.

    appendum. Täällä saa bannia, jos neuvoo miten torrentteja haetaan - minä tiedän... ;|[/signature]
     
  24. Tekno-

    Rekisteröitynyt:
    03.06.2003
    Viestejä:
    564
    Tekniikan Maailma (07/2005) tutki miten auto pysähtyy 80 km/h:n nopeudesta nastarenkailla ja kitkarenkailla.

    Muutama esimerkki jarrutusmatkoista (Huom. pysähtymismatka on n. 30 m pidempi, koska reaktiomatka - auton reaktioaikana kulkema matka - pitää lisätä mukaan).

    Nastarengas asfaltti lumi jää
    - lukkojarrutus 47 m 57 m 230 m
    - ABS-jarrutus 35 m 68 m 237 m

    Kitkarengas
    - lukkojarrutus 45 m 53 m 235 m
    - ABS-jarrutus 32 m 64 m 404 m
    [signature]P4 530
    PNY 7600GT[/signature]
     
  25. mardu

    Rekisteröitynyt:
    19.05.2004
    Viestejä:
    36
    Nuo testaajat luultavimmin sattuu olemaan ammattilaisia. Otappa joku tava-autoilija niin ero voi kasvaa suuremmaksi. Silti Absit mitään ihmeitä tee jarrutusmatkalle, niin kuin tässä threadissa sanoi lumella/soralla absien jarrutusmatka voi kasvaa lukkoja suuremmaksi kun rengas ei pääse pureutumaan tiehen.


     
  26. aimo_ii

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2001
    Viestejä:
    406
    Huoh...
    [signature]niinno...nii...[/signature]
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti