eSports

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja Kilpikonna 09, 09.08.2015.

  1. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    https://www.riftherald.com/lol-esports/2018/5/14/17353144/lol-2018-asian-games-esports

    Tänä vuonna esports mukana 6 pelin voimin Asia gamesissa, tosin pelkästään demonstraatio statuksella. En nyt näkis mitenkään mahdottomana, että tulevaisuudessa jossain kapasiteetissa myös olympialaisissa olisi esportsia.

    Omasta mielestä esportsin ei tarvitse edes ikinä päästä olympialaisiin, ei tämä homma mitään "hyväksyntää" tarvitse.
     
  2. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Nyt alkaa menemään yli: parin viestin kaveri ja rehellinen mustalainen? aprikoivat elektronisen urheilun tulevaisuutta... Hmm... "kuka sitä edes paikan päällä käy katsomassa?" ... voi luoja.

    Kaikki pointtini ohitettu, siitä että esportsilla on valtava potentiaali. Ajatelkaapa kaikki suomalaisia 8-15-vuotiaita esim.

    • he ovat kaikki pelanneet
    • osa jopa molemmilla konsolit / PC
    • heistä lähes kaikki ovat kuulleet e-urheilusta
    • osa nähnyt e-urheilua
    • mitä he tulevat tekemään seuraavat 10 vuotta? pelaamaan, pelaamaan ja pelaamaan
    Nyt kun markkinointi voimat näkevät ja ymmärtävät tämän, voitaisiin perustaa seura jossa osa pelaa esportsia, osa pyörii organisaatiossa mukana, osa selostaa, markkinoi, taustavaikuttaa, suurin osa fanittaa ja pelailee vierellä. Toiminta on kansainvälistä, vastustajat Kiinasta, USA:sta, Ruotsista, Venäjältä, jne.

    Kuten totesin, F1 eli moottoriurheilu on kuolemassa hitaasti. Autoilla ei näiden uusien syntyvien ikäluokkien silmissä ole sellaista vetovoimaa. Yhä useampi ylipäätään enää tarvitsee autoa lainkaan. Yleisurheilu elää maaseudulla, mutta kaupungeissa, suurissa kaupungeissa se ei ole vetovoimainen laji. Joukkuelajit ovat.

    E-urheilu, iskee hyvään saumaan. Jos mietitte mitä vaaditaan että voimme pelata futis matsin?

    - tilaa
    - pari maalia
    - ja jonkun jota potkia (pallo olisi hyvä)

    ... eli mitä tarvitaan e-urheilun seuraamiseen, ylipäätään pelaamiseen? Tällä hetkellä vähän enemmän, mutta toisaalta ei paljoa:

    - tila missä pelata
    - kone + näyttö + "ohjaimet"
    - kuulokemikki

    Nyt on jo olemassa esim Ruotsissa näitä nk pelikahviloita, jolloin et enää paljoa tarvitse ja siellä on kaikki valmiina. Pientä korvausta vastaan. Esim koripallo, lentopallo, jääkiekko sortuvat kalliisiin harrastuskuluihin, puhumattakaan siitä että lajeja ei ole tarjolla kaikkialla vaikka niin luulisi. Monessa kodissa on jo vanhempien puolesta (huom kohdeyleisö 8-15-vee) koneet ja laitteet valmiina. Kynnys katsoa ja kokeilla on todella matala.

    Nyt se missä Suomessa on epäonnistuttu pahoin on se että meillä ei ole omaa suurta esports tapahtumaa, paitsi... ehkä tulevaisuudessa onkin...?

    DIILI
    Hjallis Harkimon mukaan uuden Diili-ohjelman kilpailijoiden ei tarvitse olla esportsin asiantuntijoita, mutta avoin mielin pitää olla.

    Uuden Diili-kauden suunnittelu alkoi viime syksynä, jolloin Hjallis lähti mukaan esportsiin perustamalla uuden yrityksen Grail Questin. Yrityksen ja Hjalliksen suunnitelma on järjestää vuoden 2018 aikana Suomen ensimmäinen iso areenaluokan esports-tapahtuma.

    lähde: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005593424.html




    Hjalliksen mielestä Suomi on tällä hetkellä pahasti jäljessä Ruotsia tai esimerkiksi Yhdysvaltoja, jossa isoimmat tapahtumat myyvät jättimäisiä areenoita loppuun.

     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2018
  3. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
  4. Takumi-

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    2 668
    Ei täällä varmaan kukaan ole kiistänyt e-"urheilun" suosiota maailmalla, ja potentiaalia tulevaisuudessa, varsinkin milleniaali-sukupolven keskuudessa, mutta jatkuva vertailu suoraan urheiluun tuntuu yksinkertaisesti typerältä, niin 20 vuotta pelaaneen ajatuksissa, kuin tavallisen kansan suussa. Asiaa ei varmastikkaan auta tiettyjen henkilöiden henkilökohtainen ristiretki, jossa agendana on hieroa tätä omaa ajatusmallia muiden naamaan väkisin, ymmärtämättä yhtäkään argumenttia. Vastaavat vertailut muihin lajeihin(esim f1)vain kertovat, että tässä yritetään rinnastaa täysin eri kategoroian, ja katsoja segmentin asiota keskenään, vaikka todellisuudessa niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos olet historiaan tutustunut, niin F1:n mahalaskua on aprikoitu aina 80-luvulta lähtien, ja niin vain laitteisto jyskyttää todella näkyvänä maailmalla, miljoona yleisön saattelemana. Managementti on jopa ottanut siipien alle virtuaaliset simuilut jokaisen kisan yhteyteen, saattamaan nuoria lajin pariin.

    During 2017, 352.3 million unique viewers tuned their TV set into F1 programming at least once - the first time since 2010 that there was not a decrease in this specific number. In the main markets there was an increase of 2.4%, with Mexico (+22.6%), Italy (+16.7%) and the USA (+13%) leading the field in terms of improvement. Brazil is still the biggest TV market with more than 76 million viewers, despite a slight decrease (-1.8%) compared to 2016.

    The number of users of Formula 1’s social media platforms also grew significantly during 2017, with a total of 11.9 million followers on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube.
    The improvement compared to 2016 was up to 54.9%, which made Formula 1 2017’s fastest growing sport brand on social media, as shown in the table below

    https://www.formula1.com/en/latest/...for-f1s-tv-and-digital-audiences-in-2017.html

    Kannattaa siis vähän tehdä kattavampaa taustatutkimusta, ennen kuin näitä omia "näkemyksiään" hieroo faktana muiden naamaan.
     
  5. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Missään vaiheessa en ole sanonut etteikö esportsilla olisi huikea potentiaali, tämän takia ohitan pointtisi. Puhun missä esports on tällä hetkellä.

    Katsojamäärillä viittasin suhteutettuna esim. vaikkapa jääkiekkoon. Jääkiekko vetää katsojia jäähallit täyteen harvase päivä vaikka kuinka monessa paikkaa. Tapahtuuko samaa esportsissa? Ei ainakaan minun tietääkseni tai jos näin tapahtuu, niin olisi kiva nähdä jotain faktaa.

    Tämän takia siis johtopäätökseni on, että esportsilla on vielä pitkä matka tulla oikeasti suureksi missään. Siis suuremmaksi kuin esim. jääkiekko yms. (mikä sekään ei itseasiassa mikään hirvittävän suuri ole niinkuin itse annoit ymmärtää)

    Jos sulla on joku eriävä kanta tähän, niin olis mukava kuulla, en ole täällä puhumassa esportsin potentiaalista tai mitä se on 10 vuoden päästä, vaan mitä se on nyt ja kuinka pitkä matka sillä on vielä että se saavuttaa potentiaalinsa.
     
  6. Rehtimustalainen

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Viestejä:
    520
    Niin, mikäli lukemisen ymmärtäminen on normaalilla tasolla siellä niin varmasti huomasit, että mainitsin kyllä e-sportilla olevan tulevaisuutta. Epäilin ainoastaan sitä, että laji joskus nähtäisiin olympialaisissa, koska se on tuntuu niin erikoiselta yhtälöltä. Onhan UFC/vapaaottelu helvetisti suositumpaa kuin moni olympialaji mutta lajia silti tuskin tullaan ikinä näkemään olympialaisissa.

    Sen kyllä uskon, että 10-20 vuoden päästä voi e-sport pelaajat tienata aivan yhtä paljon kuin monien urheilulajien parhaat pelaajat.
     
  7. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Sanon lyhyesti vain sen että Formula 1 on menettänyt kolmanneksen sen "fanbasesta" vuoden 2008 jälkeen. On päivän selvää ettei uusi sukupolvi näe lajina omanaan. Sama tulee näkymään jääkiekossa kansainvälistymisen myötä. Sekä yleisurheilussa kaupunkien kasvaessa ja maaseudun kuihtuessa.

    Perustan tämän esportsin suosion ja valoisan tulevaisuuden juuri siihen että se on laji johon satsataan. F1 menetti aikanaan jo niin paljon siinä kun auton äänet muuttuivat. Me katsomme vielä toisella silmällä jääkiekon joka vuotisia (tosi-tv) kisoja, mutta kuinka kauan...

    On ollut ilo huomata että koris on tullut Suomessa tunnetummaksi, perässä seuraa jalkapallo kiitos Euroopan laajuisen integraation. Suomen A-maajoukkueessa pelaa vuonna 2030 lähes pelkästään maahanmuuttaja taustaisia pelaajia. Jonain päivänä huomaamme e-urheilun olevan kouluaine. Perustan tämän esportsin suosion oikeastaan pelien suosioon. Pelaaminen menee koko ajan enemmän main-stream suuntaan. Pelaamisen hyödyt alkavat olla kaikille tuttuja, eikä vastustajia juurikaan ole.
     
  8. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Joo, tää on ymmärretty jo että esportsilla on potentiaalia ja toivottavasti myös valoisa tulevaisuus. Pystytkö antamaan sun mietteitä mitenkä suurta esports on tällä hetkellä verrattuna esim. jääkiekkoon tai muihin tavanomaisempana pidettyihin suosittuihin lajeihin? Oma näkemys tähän on, että matka on vielä aika pitkä, jotta päästäisiin tälle tasolle esportsin osalta.
     
  9. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Siis tämä keskustelu lähti siitä artikkelista, joka haukuttiin maan rakoon :/
     
  10. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Ei ollut tarkoitus haukkua sitä maan rakoon. Taisin ekassa viestissä kirjoittaa vahingossa, että linkit eivät vakuuta. Mutta tosiasiassa tarkoitin yhtä linkkiä sivustolle, jonka tiesin antavan lukuja mitkä omaan silmään ei ole luotettavia. Joten ei se artikkeli kokonaisuutena mikään kovin huono ollut.

    Ois kiva kuulla sun mietteitä tohon mun ylläolevaan viestiin ja unohtaa se artikkeli, se on käsitelty jo.
     
  11. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    No tälläistä kysymystä ei oikein voi esittää. Nämä perinteiset urheilulajit ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä. Niitä harrastetaan ja niistä maksetaan kuukausia maksua seuralle. Esim tänä päivänä jos pelaat HJK:ssa futista, voi se tarkoittaa jopa 1000 € / kuukausi maksua.

    Mitä vaatii esports harrastaminen jos sinulla on jo himassa parin kolmen tonnin peli-PC... ja ilmainen LoL vaikkapa. Ei tarvitse miettiä olosuhteita jne. Nyt esports-skene Suomessa ja muualla tietenkin miettii kuka on valmis maksamaan siitä. Esim jos joku ESPN-kanava alkaisi näyttää esportsia kuukausi maksua vastaan samoin kuin C MORE UCL:llää ensi kaudella, kuka on valmis maksamaan 30 euroa kuussa siitä? Toki suomenkielinen selostus, voit valita ottelun ja studiot jne.

    Esportsin suuruus perustuu tällä hetkellä siihen että kun esim Dotassa ratkotaan maailman paras tiimi, niin fanit ovat valmiit rahoittamaan palkintopotin, se potti on niin suuri että sille häviää moni perinteinen laji kuten Golf, jossa turnaus palkkiot pyörivät noin kymmenessä miljoonassa dollarissa ja ylikin. Vaikkapa sitä Dotaa sitten seuraa kymmeniä miljoonia katsojia, ja sekin ylittää jo perinteisten lajien liigojen perus viikonlopun katsojamäärät... joissakin lajeissa.

    Esim tämä lätkän ns "suuruus" perustuu pitkälti myös mainostamiseen, hypettämiseen ja asioiden tarkoituksenmukaiseen suurenteluun. Jokainen tietää että jossain Floridassa lätkä ei ole yhtään mitään. Silti sinne on 20,000 katsojan halli pitänyt laittaa, joka on puolityhjä. NFL, NBA, MLB -joukkueet vetävät siellä tuvan täyteen, myös MLS nostaa päätää ja vetää näitä 20-30,000 keskiarvoja. Sitten on Tennistä ja Golfia. Floridan pantterit hyötyvät koko francinesta, NHL on se jota hehkutetaan, mutta sekin jää pahasti koriksen ja jenkkifutiksen jalkoihin. Änäri on näihin mammutteihin nähden ihan pikku juttu. Huvittavinta on sitten se että koris ja jenkkifutis ovat futikseen verrattuna kääpiöitä.

    E-urheilua povataan juuri sinne futiksen jälkeen kakkoslajiksi. Jos futis kerää parhaimmillaan vaikkapa 3-4 miljardia katsojaa per yksi ottelu, niin esportsin arvioidaan keräävän tulevaisuudessa kuukaudessa noin 350 miljoonaa katsojaa, lätkässä ei puhuta edes sadoista miljoonista, korkeintaan kymmenistä miljoonista.

    On päivän selvää että futikset, korikset, rugbyt ja kriketit tulevat pysymään vielä ikuisuuden isoina. Perinteet ovat yli sata vuotta vanhoja. Mutta mitä esports voikaan olla 20 vuoden kuluttua tällä kehityksellä... eli lätkän suuruus verrattuna esportsin suuruus ei suoraa ole mitattavissa. Voi kuitenkin olla että tulemme näkemään e-urheilu seuroja esim Suomessa, joissa tarvitaan lisenssi, maksat kuukausimaksua ja saat huippuvalmennusta, leirejä, pelimatkoja, taktiikkapalavereja. Ammattilaiset sitten tienaavat rahaa niin paljon että se on verrattavissa huippu-urheilijan elämään. Kyllä suuret esports tapahtumat keräävät paikan päälle kymmeniä tuhansia katsojia viikosta toiseen.

    ...

    Jos mitenkään jaksatte niin kahlatkaa läpi vaikka tämä artikkeli:

    https://www.totalsportek.com/most-popular-sports/

    Vähän off-topic mutta oli ihan pakko linkata tämä kuva kun Suomessa aina hehkutetaan sitä lätkää ja sen suosiota maailmalla... huoh...

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 07.06.2018
  12. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Dotan suurin kerran vuodessa järjestettävä turnaus. Aikamoinen outlieri vielä tällä hetkellä palkintopotin suhteen. Toki palkintopotit kasvavat aivan järjetöntä tahtia, joten voipi olla että lähivuosina näitä nähdään enemmänkin isoimmissa turnauksissa.

    Jep, tiedostan että lätkä ei mikään massiivinen juttu ole maailmalla.


    Noniin, nyt sitten jos kertoisit mitkä ovat nämä esports tapahtumat? Mitä nyt itse olen esport- turnauksia, liigoja yms. seuraillut niin tämä ei pidä paikkaansa. Toki jos sä pystyt jotain faktaa tästä antamaan ni sitten.
     
  13. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    No nyt olen hieman yllättynyt? Esports turnauksia järjestetään koko ajan. Joissain ei paikan päällä tosiaan ole kuin kymmeniä ihmisiä, mutta netin kautta katsojia onkin sitten enemmän. Tässä esim viime vuodelta esports tapahtuma Puolassa joka keräsi hurjan yleisön 170,000.

    https://www.forbes.com/sites/paular...an-trump-inauguration-broadcast/#7e7c7af491f4

    [​IMG]
     
  14. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13

    "Along with 173,000 fans attending the stadium event and surrounding festival over the course of two weekends, the Intel Extreme Masters World Championship 2017 reached more than 46 million unique online viewers, a 35% growth from last year’s event."

    https://www.eslgaming.com/press/int...00-fans-world-s-biggest-esports-event-history

    Elikkäs useamman päivän kestävä tapahtuma, jossa ei tarvitse edes olla katsomassa matseja, kerran vuodessa järjestettynä. Jos nyt kuitenkin laskettaisiin yksittäisten matsien katsojamääriä niinkuin yleensä urheilussa?

    Ja toiseksi, sanoit että niitä turnauksia kymmenillä tuhansilla katsojilla paikan päällä järjestetään viikosta toiseen. Tähän mennessä olet linkannut hauskan artikkelin forbesilta yhdestä tapahtumasta, joka järjestetään kerran vuodessa. Oliko niitä nyt muitakin vielä?

    Kolmanneksi, online katsojamäärällä ei ole mitään väliä, kun en sitä kysynyt.
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2018
  15. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Voi luoja sinun kanssasi myysteri herra Panzy.

    Elikkä vaikkapa Overwatch league, pyörii ja kerää ihmisiä katsomoihin. Starcraft, LoL, Dota, CS, Halo, jne. jne. jne. Nämä tapahtumat esim tuolla Puolassa ovat luonteeltaan turnauksia. Pelataan useina päivinä vaikkapa viikon tai viikonlopun. Katsojamäärä perustuu tietenkin myytyihin pääsylippuihin.

    Esim nyt tämä Harkimoiden projekti niin KHL:ssä, Jokereiden katsojakeskiarvo on todella vaatimaton noin 10,000 katsojaa per peli. Nyt tämä esports tapahtuma tulee olemaan luultavasti viikonlopun mittainen ja vetämään jopa 50,000 katsojaa lehtereille, mutta miten se on mahdollista jos halli ei vedä kuin reilu 13,000 katsojaa? Aivan... nyt sitten jos haluat verrata tätä yksittäistä tapahtumaa koko Jokerien KHL kauteen + playoffit niin toki katsojamäärät ovat valtavia. Mutta verrattuna yhteen peliin, esports olisi suositumpi. Tuplasti ellei jopa 2,5 kertaisesti...

    Esports lajeja on pilvin pimein. Turnauksia tosiaan pelataan maailmalla koko ajan. Väität tosissasi että nämä tapahtumat eivät vedä yleisöä. En ymmärrä mistä ihmeestä olet tälläistä keksinyt? Miten esim lasket Gamexpon CS, tai OW turnausten katsojamäärät? Messuilla kävi tuhansia ihmisiä... katsomoon mahtui kerralla 100 ihmistä / per peli.

    Viimeksi oli turnaus Austinissa, Texasissa, USA:ssa.

     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2018
  16. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Niin ja vielä lisäselvennys Panzy. Dreamhack tuolla Austinissa oli 3 päivää kestävä tapahtuma, jossa pelattiin useita pelejä. Tuolloin esim 5,000 hengen yleisön yhdessä pelissä voi kertoa vaikkapa 30:llä... (pelejä yhteensä) eli tuo selvennykseksi.
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2018
  17. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Niin ja vormula hullulle takakumille vielä terveiset maailman huipulta...

    Fernando Alonsolta tyly ryöpytys formula ykkösille, maalaa synkän kuvan lajin tulevaisuudesta - ”Ajamme jonossa kahden viikon välein”
     
  18. Takumi-

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    2 668
    Hullusta puheen ollen. Tuli vilkaistua ketjua alusta, ja muistinkin että kilpparihan se siellä. Jaxuja ristiretkeesi :kahvi:
     
  19. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  20. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Rakkaat foorumilaiset,

    Olemme jo tovin väitelleet siitä onko esports edes urheilua. Miksi siihen suhtaudutaan niin kielteisesti Suomessa. Sekä siitä mitä urheilu ylipäätään on. Tässä artikkelissa on hyvää pohdintaa lajin tulevaisuudesta. Minusta olisi valtava virhe viedä elektroninen urheilu osaksi Olympialaisia. Esports potentiaali on niin valtava että se tarvitsisi omat maailmanmestaruus kisansa, jotka kestäisivät kuukauden, joissa pelejä olisi mukana ainakin seuraavat:

    Mobat: LoL, Dota, Hos
    RTS: StarCraft
    FPS: Counter Strike, Overwatch, Halo, CoD
    Muut: Hearthstone, FIFA

    EURHEILU OLYMPIALAISISSA JAKAA MIELIPITEITÄ
    https://eurheilu.com/blogit/eurheilu-olympialaissa-jakaa-mielipiteita/



    .
    .
    .

    "Esimerkiksi jääkiekkoa harrastaa noin 2 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti, kun pelkästään Overwatchia on myyty 30 miljoonaa kappaletta."

    .
    .
    .

    SKL:
    "Esports on maailman nopeimmin kasvava urheilulaji ja kymmenen vuoden aikana se on ottanut myös Suomessa valtavia harppauksia"
    , Hiilinen kommentoi, "Suomen peliteollisuus ja suomalaiset turnausjärjestäjät ovat maailman huippuluokkaa, mutta pelaajat ovat jääneet jälkeen eurooppalaisesta kehityksestä. Nyt me yhdistämme parhaat voimavarat ja käytännöt ammattimaisen esportsin edistämiseksi Suomessa."
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2018
  21. Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    10 213
    Vaikka jääkiekkoa harrastaa virallisesti 2 miljoonaa ihmistä niin jääkiekkomailoja ja luistimia on myyty paljon paljon enemmän. Tästä kääntäen: Overwatchia on myyty 30miljoonaa mutta harrastajia on, kuinka monta? Kuinka moni teinistä on virallisesti "overwatchin harrastaja"?
     
  22. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Et varmaan tosissasi tee tälläisiä argumentteja... varmaan itsekkin tajuat suuren potentiaalin. Et edes jaksanut lukea artikkelia loppuun... huoh...
     
  23. Juginabi

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    10 213
    Kyseenalaistin vain argumenttisi joka oli typerä. Miksi verrata kahta täysin eri asiaa kun olisi pitänyt suoraan verrata esimerkiksi luistimien tai mailojen myyntiä siihen overwatchin myyntiin. Vai väitätkö että jokainen joka on ostanut overwatch pelin on overwatch harrastaja? Minun sydänsairas isänikin?

    Sitä en tiedä kuka on tuo "artikkelin" kirjoittaja mutta vaikuttaa muutama inkkari kanootista puuttuvan.
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2018
  24. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Siis eihän kukaan vertaa suoraa sitä että lätkää pelaa maailmassa vain 2 miljoonaa ihmistä, näihin suuriin esports lajeihin, mutta itsekkin varmaan tajuat jos nämä suuret nimikkeet vetävät kymmeniä miljoonia pelaajia, kuten nyt esim LoL. Niin onhan siinä potentiaali että tulevaisuudessa "nämä henkilöt" voisivat esportsia harrastaa, kannattaa, ja maksaa siitä. Seurata ja olla mukana kaikin tavoin.

    Lätkän potentiaali rajoittuu harvoihin maihin, kuten Kanada, USA, Norja, Ruotsi, Suomi, Venäjä, Tsekki, ja mahdollisesti joitakin muita maita. Ei esim Saksassa, Briteissä, Ranskassa tai Italiassa tulla koskaan pelaamaan lätkää tosissaan. Ne ovat futismaita ja sitten tulevat muut lajit, tenniksestä autourheiluun. Näin ollen voidaan sanoa lätkän olevan ns kuoleva laji.

    Esports sen sijaan on nouseva laji joka koko ajan suurenee. Suomessa tunnutaan ajattelevan että maailmassa on vain lätkä ja formulat, että yleisurheilu olisi jokin suurikin juttu. Sitten näytetään urheiluruudussa pesäpalloa, suunnistusta ja hiihtoa, mäkihyppyä, huoh... :/ jos katsotaan alle 25-vuotiaita niin siellä jylläävät jo nyt aivan eri lajit ja mielenkiinnon kohteet. Yksi näistä on pelaaminen ja elektroninen urheilu.

    Oikeastaan riittää että OW:ta pelaa aktiivisesti se 4-5 miljoonaa, nyt puhuttu että heillä aktiivisia pelaajia jo 40-50 miljoonaa. Jo tuolla 10 % OW olisi suositumpi kuin lätkä maailmanlaajuisesti. Eli se näistä mittasuhteista. Vähän oikeastaan säälittää suomalaiset, jotka ovat nyt esim futiksessa täysin paitsiossa. MM-kisoihin menevät vierestä: Venäjä, Ruotsi, Taska ja Islanti. Ei sentään Norja ja Viro vielä... huoh... :/
     
  25. Rehtimustalainen

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Viestejä:
    520
    No niin, rauhoituhan hieman.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti