eSports

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja Kilpikonna 09, 09.08.2015.

  1. amecess

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2012
    Viestejä:
    37
    Suurella osaa kansaa on kyllä järjetön tarve torpata tämä e-urheilun varteenotettavuus. E-urheilu on ollut mielettömässä nosteessa reilu vuosikymmenen ajan, mutta sitä koetetaan vähätellä ja yksinkertaistaa lasten ja surullisten ihmisten toiminnaksi. Näillä asenteilla pidetään pelaamista jossain omassa karsinassaan, jota voi katsoa paheksuen ja tuntea jotain ylemmyyden tunnetta heitä kohtaan. Vanhemmille lastensa pelaaminen on edelleenkin ongelma, eikä sen potentiaalia tai hyötyjä hyväksytä. "Menisivät ulos pelaamaan jalkapalloa niin kuin normaalit lapset."

    Samaan aikaan meidän oma Lasse 'Matumba' Urpalainen vei reilu 10 miljoonan palkintopotin tiiminsä kanssa. Kymmenet suomalaiset eri pelien parissa kilpailevat tienaavat elantonsa omalla toiminnallaan. Vielä useammat streamaavat ja tekevät videoita, jotka tarvoavat osaltaan yhä useammalle uskottavaa tienestiä. Tiimit, instituutiot ja organisaatiot muovautuvat yhä ammattimaisemmaksi ja e-urheilutapahtumat alkavat olla jo melkoisia spektaakkeleita. Suurimpia LoL-turnauksia katsottiin enemmän kuin NBA:n finaaleja.

    Urheiluksi on myönnetty historiassa yhtä sun toista ja sen myötä on lajille suotu myös lisää näkyvyyttä ja mammonaa. Vaikka e-urheilu on nosteessa ihan ilman valtakunnan suurempaa hyväksyntää, niin edistäisi sen nostaminen esimerkiksi olympialajiksi monella tapaa harrastajien mahdollisuuksia pärjätä alallaan.

    Ja ymmärrän, että ihmiset eivät miellä pelaamista urheiluksi, mutta vain sen takia, että he ovat fiksaantuneet puhekielessä urheilun ja liikunnan synonyymiuteen. Urheilu on paljon muutakin kuin liikuntaa ja urheilun määrittely on aina avoin keskustelulle.
     
  2. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Erinomainen kirjoitus nimimerkiltä @amecess ... myös Suomen armeija ottanut vakavasti tämän elektronisen urheilun sekä osa kouluista. Käsittääkseni armeijan urheilu pataljoonaan otetaan esports-pelaajat jatkossa. Myös muut harjoittelevat teoriaa tietokonepelin avulla. Miten liikutaan ryhmässä.

    Jos täällä niitä jotka menossa armeijaan ja pelaavat kilpaa, niin onnittelut voi olla ihan magea armeija aika edessä.

    ...

    Huom! Ja vain pointtina miltä kilpapelaaminen kuulostaisi englanniksi? Kyllä tuo esports on aika lailla myös markkinointi termi:

    eSports
    electronic sports
    esports
    e-sports
    competitive
    (video) gaming
    professional
    (video) gaming
    pro gaming

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2017
  3. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Viimeksi muokattu: 27.09.2017
  4. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
  5. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
  6. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
  7. Tikiti

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2013
    Viestejä:
    361
    Eilen illalla huikea Overwatch Contenders turnaus sai päätöksensä...
    , kun suomen Team Gigantti voitti Eu-puolen turnauksen finaalissa ruotsalaisen Misfitsin 4-3. Todella hienoa oli nähdä äijiltä onnistunut turnaus ja voitto meni ihan oikeaan osoitteeseen. Koko tiimissä ei ollut yhtään heikkoa pelaajaa, mutta nostetaan esille Linkzr:in pelaaminen esimerkiksi Ilios mapissa seitsämännessä pelissä, aivan huikeaa pelaamista! Tuon matsin jälkeen oli vuorossa EnvyUs:in peli jossa Taimou (Timo Kettunen) tiiminsä kanssa käveli yli Faze Clanista melkoisen helposti. Mukavasti siis 7/12 mestarista oli suomalaisia :D
    Linkit matseihin:
    (Team Gigantti vs Misfits)
    (EnvyUs vs Faze Clan)
     
  8. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
  9. arieli

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    890
  10. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Eli Suomessa ollaan vielä siinä tilanteessa että nahistelemme onko Esports urheilua? Muualla maailmalla ollaan sitten jo ties kuinka paljon edellä.

    Toivotaan että Harkimot osaavat luoda niin magean tapahtuman että voimme mennä eteenpäin. Kyse on nähdäkseni siitä että kasuaalipelaajat pelkäävät että heidän rakas harrastuksensa muuttuu / viedään pois koska porukka (osa porukasta) pelaa pelejä kilpailuhengessä...

    Tästähän tässä muutos pelossa on kyse. Kasuaali vs Kilpa ... minusta molemmat yhtä tärkeitä ja suuria. Voit tehdä jopa molempia.
     
  11. Sherman

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2006
    Viestejä:
    142
    Mitä väliä sillä on onko se jonkun mielestä urheilua vai ei? Pääasia että itse tykkää.

    Itse en tykkää, katselin pitkästä aikaa videoita, noita Overwatch klippejä pari postausta ylempänä. Puuduttavaa kun en tajua ja hankala seurata, kai niissä jotain team death matchia oli. Vilkaisin samalla jotain League of Legends videoita, taas ~10 eri puolille sinkoilevaa hahmoa ja tolkuttomasti välähdyksiä, poksahduksia yms.

    Eli lajiniilojen hommaa. Mutta jos porukkaa kiiinnostaa mikäs siinä. Enempi porukkaa = enempi rahaa. Ei ole pois minulta vaikka jatkossa keskityn edelleenkin futikseen.
     
  12. arieli

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2003
    Viestejä:
    890
    Viimeksi muokattu: 13.10.2017
  13. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Minäpä annan lajista pari lukua. Siitä on kiinnostunut 415 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. 18–29-vuotiaiden keskuudessa se on toiseksi suosituin laji jääkiekon jälkeen. Amerikassa se on yhtä suosittua kuin jääkiekko.

    Maailmanlaajuisesti elektronista urheilua seuraa 323 miljoonaa fania – 36 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Alan liikevaihdon odotetaan ylittävän miljardin dollarin rajan vuonna 2019. Viime vuonna turnauksissa maksettiin yli 93 miljonaa euroa pakintorahoja. Nekin ovat kasvussa.

    Suosituin peli on League of Legends: sillä on maailmalla 105 miljoonaa viikoittaista pelaajaa. Pelkästään Suomessa on 73 000 Counter-Strike -pelaajaa.

    Kun katsoo näitä lukuja, alkaa ymmärtää kuinka valtavasta lajista on kysymys. Pari viikkoa sitten e-sports hyväksyttiin puolustusvoimissa muiden lajien veroiseksi. Ja vuonna 2020 tai 2024 se voi olla jo olympialaji.

    ...

    Kovaksi menee. Ehkä esports suuri ongelma on nyt se että FPS-puolella vain CS ja OW. Sen sijaan RTS puolella hylätty SC. MOBA:ssa samat vanhat Dota ja LoL. Hmm... no Hearthstone sentään tuo vähän uutta tuulta skeneen.

    Toisaalta YLE:ltä mm Minecraftia kilpailuversiona. Muistaakseni 14.10.2017.
     
  14. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Viimeksi muokattu: 03.06.2018
  15. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Tossa artikkelissa ongelmalliseksi muodostuu lähteet, mitkä eivät vakuuta.

    Esc.watch sivusto toteaa myös, että tämän vuoden Mid-season Invitationalilla oli 127 miljoonaa katsojaa parhaimmillaan, pelkästään kiinalaisia. Jokainen voikin sitte miettiä et kuulostaako noi luvut uskottavilta.

    https://esc.watch/blog/post/msi2018
     
  16. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Rekisteröitynyt tänään, viestejä 1 kpl. Hmm... minusta linkit ovat kaikki ihan normaaleja, ja niitä on useita. On kuitenkin totta että tuntuu hassulta vertailla esportsia ja Golfia tai Amerikkalaista jalkapalloa. Esim. MM-finaali Venäjällä heinäkuussa 2018 tulee keräämään lähes 4 miljardin ihmisen huomion. Nämä muut ovat sitten pieniä lapsia, sairaita vanhuksia tai jollain tavalla toisessa ulottuvuudessa eläviä henkilöitä. Futis tai Fudis tulee keräämään koko maailman huomion, mutta on arvioitu että tulevaisuudessa esports tulee lähes varmasti nousemaan maailman toiseksi suosituimmaksi "urheilulajiksi".

    Yksi tätä tukeva asia on ikärakenne. Baseball, jenkkifutis, koris, F1, kaikki keräävät varttuneempaa väkeä. Keskiarvo katsojan ikä 40+. Elektroninen urheilu tulee noukkimaan futiksen lailla hyvin nuoria uusia ikäluokkia mukaan. Niin pelaajana kuin katsojanakin. Tulevaisuudessa esim Suomessa, suosituimmat urheilulajit saattavat olla 2030: jalkapallo, esports, jääkiekko... tai harrastus määrissä mitattuna, suosituimmat. Koripalloa, lentopalloa jne. pelataan mutta kuolevia lajeja ovatkin: pesis, F1, käsipallo, yleisurheilu jne. Maailma muuttuu rajulla vauhdilla.

    Täälläkin on naurettu e-urheilulle jo vuosia mutta mitä suositummaksi se kehittyy niin nämä äänet alkavat laantua. Kukaan ei enää kehtaa tulla nauramaan kun ovat itsekkin huomanneet olleensa skeptisiä. Artikkelissa on lisäksi mielenkiintoisia linkkejä juuri armeijan, koulutuksen ja harrastamisen suhteen.

    Mikä seura on Suomessa se jonne kaikki esports kyvyt tulevaisuudessa pyrkivät. Akatemia. Seura. Värit. Kannattajat. Raha. Maine. Kunnia.
     
  17. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Jossain vaiheessa se eka viesti on laitettava.

    Kyllä mulla itellä pistää miettimään, jos turnauksen katsojakunnasta 127 miljoonaa on kiinalaisia ja loput 1 miljoona muu planeetta. Et tainnut katsoa mun linkkiä tai sitten sulle tämä on ihan normaalia?
     
  18. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    ... ja ilmeisesti piti toinenkin viesti laittaa... huoh... olet siis ihan tosissasi että vain kiinalaiset seuraavat elektronista urheilua? Asia selvä.

    Fakta on nyt se että tämä laji leviää, myös Suomessa. Vaikka et lähtökohtaisesti välttämättä pidä asiasta. Nämä 100-200 miljoonaa sinne tänne on ihan pikku lukuja siihen verrattuna että tulevaisuudessa esports keräisi miljardi yleisön. Goldman Sacs arvioi että esports yleisön koko / per kuukausi olisi vuonna 2022 >> 385 miljoonaa henkilöä.

    Tuosta luvusta voisi olla ihan mahdollista kasvaa vielä suuremmaksi kun ajatellaan että kaikki syntyvät ikäluokat tulevat jollain tavalla olemaan e-urheilun parissa. He syntyvät maailmaan jossa on jalkapallo, koripallo ja esports... on muitakin lajeja kuten kriketti, lentopallo tai ragby, mutta pienempiä, vähemmän huomiota saavia.

    Täytyy muistaa että esim Kiina rakentaa satoja jalkapallo-akatemioita ympäri valtakuntaansa ja palkkaa isolla rahalla eurooppalaisia valmentajia sinne opettamaan. Tällä voi olla kauaskantoisia seurauksia... toisaalta mitä enemmän Kiina ns "länsimaistuu" niin esports yhtälailla tulee kasvamaan räjähdysmäisesti. Kun asia on hyväksytympää. (vanhemmat ostavat peli-pc:t lapsilleen jne) kiinalaiset esports mega-tapahtumat, ehkä oma raha-liiga jne. jne. jne.
     
  19. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Pakko sanoa että ihmeellisiä olettamuksia sulla. Todellakin toivon esportsin kasvavan ja uskonkin siihen, en ymmärrä miksi tästä edes jauhat, kun en ole tätä vastaan mielestäni ollut?

    Ekan viestini pointti oli, että artikkelissa minkä linkkasit, oli mm. lähteenä Esc.watch niminen sivusto, mitä en pidä luotettavana lähteenä. Tämä sen takia, että sivusto sanoo juurikin ton 127 miljoonaa kiinalaista katsoi Mid-seasonal invitational turnauksen finaalia ja loput 1 miljoona katsojista oli muualta planeetalta. https://esc.watch/blog/post/msi2018 tässä nyt vielä uudestaan tämä linkki.
    Ja joo, en todellakaan sano että vain kiinalaiset katsoo esportsia vaan, että tuo kyseinen sivusto tuntuu vääristävän niitä oikeita katsojamääriä sieltä päin.

    Pahoittelut jos olin jotenkin epäselvä mitä yritin sanoa.
     
  20. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    Pahoittelut minunkin puolelta. Minusta artikkeli on täynnä hyviä linkkejä. Nuo numero asiat mielestäni pieniä yksityiskohtia... koska puhumme jostain yksittäisestä turnauksesta, silloin ja silloin. Kokonaiskuvassa on selvää että e-urheilu kasvaa. Tosiaan myös Suomessa.

    ...

    Se että onko laji sitten urheilua niin se täyttää urheilun tunnuspiirteet. Pelaaminen on fyysisesti rankkaa. Ei ne energiajuomaa vedä vaan vettä. Ja kyse elektronisesta urheilusta.
     
  21. Takumi-

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2015
    Viestejä:
    2 668
    Pelaaminen ja veden juonti on fyyisesti rankkaa? Kaikkea sitä kuulee :kahvi:
    Tähän vaikka esimerkkinä muutama tunnettu suomalainen, Andypyro(luultavasti tunnetuin menestynein turnaus pelaaja pubg:ssä)enemmän tai vähemmän aina kännissä streamatessa, Greger Huttu "alien",- simukuski joka voittanut kaikki mahdolliset sarjat maailmalla, ei selvinyt rookien tason formulalla kuin pari kierrosta oikeassa elämässä kunnes fysiikka petti. En siis näitä henkilöitä dissaa, mutta tarkoitus oli antaa hieman vertailukohtaa.

    Oli kyseessä mikä hyvänsä harrastus, laji, työ, hyvästä yleiskunnosta on tottakai apua. Mutta hiiren heiluttaminen ei itsessään ole fyysinen suorite. Parhaimmillaan/pahimmilaan tuloksena on jännetuppitulehdus. Voit ihan itse kokeilla mitata kulutuksesi vaikka muutaman tunnin pelisession ajalta. Itselleni tämä menee lähinnä rentouttavana palautuksena treeneistä ja töistä :)
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2018
  22. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    No en nyt sanoisi että mitään pieniä yksityiskohtia, jos näitä numeroita sitten käytetään artikkeleissa johtopäätösten tekoon tähän tapaan:

    "Viime vuonna League of Legendsin maailmanmestaruuskisat keräsivät parhaimmillaan 106,2 miljoonaa yhtäaikaista katsojaa, joista valtaosa oli kiinalaisia. Vuoden katsotuinta TV-lähetystä, Super Bowlin finaalia, katsottiin 111,3 miljoonan silmäparin voimin. eSports-turnausten katsojamäärät kasvavat kuitenkin joka vuosi, joten on todennäköistä, että League of Legends ohittaa Super Bowlin katsojamäärät jo lähivuosina."

    Itse näen tämän vääristelynä, jossa esportsista tehdään suurempaa kun se itseasiassa onkaan tällä hetkellä.

    Ja kyllä, esports kasvaa jatkuvasti, mutta se ei ole vielä niin suurta mitä nämä artikkelit antaa ymmärtää.
     
  23. testudo80

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    1 426
    No niinkuin yritin sanoa jo aikaisemmin, ei se Super Bowl / Jenkkifutis ole mitenkään suuri juttu. Sillä on USA:ssa noin 100 miljoonaa katsojaa, ihmisiä siellä taitaa nykyään olla se 310 miljoonaa Yhdysvalloissa. Muualla maailmaa tapahtuma kerää kourallisen katsojia. Kovasti täällä Suomessa sitä aina hehkutetaan.

    Mestarien liigan finaali taitaa kerätä parhaillaan, miljardiyleisön. Joillakin Valioliiga matseilla katsojia 1-2 miljardia, sarjapeli. Esportsin odotetaan nousevan kakkospaikalle maailman urheilulajeissa heti futiksen jälkeen.

    Täytyy ymmärtää että ensin on jalkapallo aivan ylhäisessä yksinäisyydessä. MM-kisoja seuraa lähes koko planetta tavalla tai toisella niin Intiassa, Kiinassa, kuin USA:sakin, maat jotka eivät ole edes mukana kisoissa. Koripallo on maailman kakkoslaji tällä hetkellä. Se on valtava mutta ei mitään futikseen verrattaessa. Esports voi nousta tuohon väliin potentiaalinsa ansiosta.

    Esim Suomessa ajatellaan jääkiekon ja yleisurheilun olevan jotenkin suuria juttuja maailmalla. Olympialaiset ovat suuri juttu sen valtavan rahavirran vuoksi millä sitä sirkusta pyöritetään, mutta esim lätkää pelataan tosissaan noin 5-6 maassa. Esim jossain Saksassa kun syntyy kokonaan uusi ikäluokka, vaikkapa -08 ... niin heistä käytännössä 100 % pelaa futista, osa jotka eivät pärjää / koe lajia omakseen pelaavat tennistä, ajavat kilpaa, pelaavat vaikkapa maahockeyta... ja kyllä reilusta 80 miljoonasta, on asukkaita muutamiin pikkukaupunkeihin, jotka sitten saavat jengin kasaan, niin kutsuttuihin MM-kisoihin, joihin osallistuu milloin kukakin pelaaja, ties mistä syystä...

    ...

    Elektronisen urheilun potentiaali perustuu juuri näihin uusiin syntyviin ikäluokkiin, jotka tulevat olemaan läpi elämänsä kiinni ruudussa, tekevät töitä koneilla, pelaavat ja fanittavat niitä jotka ovat todella taitavia pelaamaan, kommunikoimaan ja oppimaan.

    Koris, kriketti, lentis, rugby, baseball, jenkkifutis, lätkä, F1, yleisurheilu jne. ovat vielä nyt isoja lajeja, mutta kaikki on suhteellista. Ilman miljardia intialaista kriketti olisi melko pieni juttu... ehkä hieman vähätellen sanottuna. Ilman kanadalaisia lätkää tuskin pelattaisiin kovinkaan paljoa. F1 on meille tuttua kiitos suomalaisten. Ilman yhtäkään suomalaista kuskia, sanotaanko 10 vuotta putkee, tarina voisi olla toinen.

    Koripallo on lunastanut kaiken potentiaalinsa jo, se on lopulta pitkien miesten laji. Se voi kasvaa vain tietyn suuruiseksi. Esports ei kilpaile mielestäni suoraan näin perinteisten lajien kanssa. Uskon enemmänkin että vuonna 2025 kaikki pelaavat, tavalla tai toisella, eikä tätä potentiaalia ole vielä käytetty. Tuntuu että vasta aletaan ymmärtämään se. Emmehän me tiedä millaisia ovat tulevaisuuden esports pelit, kehittyykö esim pelaaminen fyysisempään suuntaan. Kuinka paljon teknologia tulee kehittymään.

    Muistan kuitenkin että vielä 5 vuotta sitten Suomessa asenne e-urheilua kohtaan on ollut pilkkaa, pilkkaa, pilkkaa ... tänään nuo äänet ovat täysin harvenemassa.
     
  24. Panzyy

    Rekisteröitynyt:
    04.06.2018
    Viestejä:
    13
    Esportsilla on aika pitkä matka, jos sen halutaan olevan oikeasti suuri juttu missään. Tämä olettamus siis ihan katsojamääristä ketkä saapuvat paikan päälle katsomaan pelejä esim. League of Legendsissä, peli jota seuraan eniten. Vai onko tässä nyt jokin suuri ero katsomustottumuksessa nykyisen "pelisukupolven" ja vanhojen jäärien välillä, mikä selittäisi ettei porukkaa näy peleissä?

    Ja ihan mielenkiinnosta tuli mieleen, miksi esim. yleisurheilu ja esports on yleistermien alla, mutta esim F1 ei sitä ole? Ite aktiivisesti esportsia seuraavana, koen seuraavani enemmänkin League of Legendsiä tai cs:gota etc. kuin esportsia.
     
  25. Rehtimustalainen

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2018
    Viestejä:
    520
    Kyllähän e-sportilla on paikkansa viihdeteollisuudessa siinä missä showpainiilla yms on, mutta vaikea nähdä lajin ikinä mihinkään olympialaisiin kantavan. Ihan jo sen takia, että kuka päättää mitä e-sportia olympialaisissa sitten pelataan? CS:GO:ta? LoLia? Liikaa tulisi hajontaa katsojakunnissa, ja esimerkiksi joku moba muutenkin e-sporttina vaikea yhtälö kun niitä seuratakseen/ymmärtääkseen pitää myös pelata itse peliä. FPS peli tyyliin CS:GO taas on yksinkertaisempi sisäistää, mutta tuskinpa olymialaisissa, jotka ovat siis kaikenikäisillä tarkoitettu tapahtuma, haluavat olla missään tekemisissä pelissä jossa tavoitteena saada muut pelaajat ammuttua hengiltä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti