Erikoisoluet / oluen harrastajia?

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja fuc, 08.01.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Olav

Rekisteröitynyt:
    31.08.2011
    Jos ei jaksa noiden tuotenumeroiden kanssa kikkailla, niin myös olutoppaasta saa näkymään nuo tilausvalikoiman oluiden/sahtien saatavuudet valitsemalla halutun oluen kohdalta "saatavuus" välilehti ja klikkaamalla Alkon valikoiman kohdalta "saatavuustiedot".

2. Savolae

Rekisteröitynyt:
    17.04.2013
    Näköjään on tosi hajanaista saatavuus. Hyvä kuitenkin tietää, että netistäkin pystyy jossain muodossa arvioimaan saatavuutta sen mukaan mihin suuntaan sattuu Suomea matkustelemaan.

3. Hellxraiser

Rekisteröitynyt:
    14.02.2002
    Kiitos vinkistä, pitääpä käydä hakemassa maisteluun osa.

Koffin porterista sen verran että kyseessä on ainakin oma ikisuosikki mitä pitää olla aina kaapissa (nyt 3kpl näytti olevan).

Toinen kestosuosikki on Brewdogin Hardcore IPA.

Hello my name is Päiviä ehdin pari pulloa juoda, harmi kun ei saa mistään enää :P

4. ossid

Rekisteröitynyt:
    06.04.2011
    Jos ei olutta enää tehdä, niin sitten pitää yrittää kopioida se itse :think:

:kippis:

5. Satai Vesa

Rekisteröitynyt:
    20.09.2000
    Ennakko-odotuksiin nähden kautta aikain heikoin tuotos tuo Hiisi Loviatar, mitä on kuunaan panimolta ulos tullut. Ingen vinst, no goal ja mitä näitä nyt on.

6. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Kävin kans. Kolme pulloa tarttui mukaan, kun loput eivät kertakaikkiaan kiinnosta tarpeeksi. Tai no, kyllä mä ton Rosén käyn vielä maistamassa, mutta mieluiten suoraan panimolla, kun se kerran paikkakunnalla on. Ettei tartte juoda koko pulloa.

Hehheh! Toi nyt on jo eräänlainen saavutus kaikkien Hiisin hirveyksien perään...

7. Taajuuskorjain

Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Hiisin hirveyksien :confused: Ainoa huono mitä niiltä oon maistanut on jalapeno-papaija, mutta muuten on taso ollut tosi korkea.

8. Satai Vesa

Rekisteröitynyt:
    20.09.2000
    Hiisin hirveyksiä -listani pitää tällä hetkellä sisällään seuraavat tuotteet:

Lutakko IPA
    Seppälä Best Bitter
    Kaksi Kotia Choco-Cherry
    Lumooja 4,3%
    Aarni
    Änkerö
    Egill
    Juhlava
    Nummirock Steam Beer (samalla myös kamalin maistamani kotimainen olut tähän mennessä)
    Keitelejazz Olut
    Magyar Árpa Bor
    Paljupehtoorit Muljautus
    Loviatar

9. Taajuuskorjain

Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    No johan on lista. Esim. Aarnihan on tosi hyvää. Ja millä ihmeella Nummirock on kamalin? Se oli muistaakseni ihan maistuva tuotos kun sitä Nummessa maistoin. Ennemmin sitä joisin kun Laitilan vastaavaa. Änkerö on taas siinä ja siinä, että oliko se olutta, mutta ei sekään mikään hirveys ollut.

10. joni1986

Rekisteröitynyt:
    02.04.2014
    Mielenkiintosta, kun itselle hiisi on näistä uusista panimoista ollut yksi parhaista. Ainakin kaikki alkon hyllyille saapuneet ovat maistuneet kovasti. Loviatar menee varmasti ostoon parin pullon voimin.

11. Satai Vesa

Rekisteröitynyt:
    20.09.2000
    Aarni-pulloni oli todennäköisesti kontaminoitunut, oluen kun ei kuuluisi maistua männynhavujen, greipin, ruismaltaan ja sinihomejuuston sekoitukselta. Nummirock taas oli pistävän hien, lehmänlannan, mausteiden ja iljettävän marjaisuuden sekamelska.

12. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Kovasti nyt makuasiat jakavat mielipiteitä, mutta niinhän sen varmasti pitääkin olla. Ei me tästä varmaankaan olla koskaan samaa mieltä, mutta silti kuluttajalla on oikeus mielipiteeseensä ja tuottajalla on mahdollisuus joko käyttää tätä tietoa tai olla käyttämättä. Itse olen tusinan maistamani Hiisin joukosta löytänyt yhden ihan hyvänkin: Humulus lupus. Kaikki muut ovat olleet enemmän tai vähemmän epäonnistuneita, sori vaan. Joskus teknisistä syistä, joskus vaan ihan päättömän reseptin vuoksi. Varmasti tälläkin roskalla on yleisönsä, kun joihinkin tuntuu uppoavan mikä vaan vähänkin erilaisempi... Jotenkin vaan jatkuvien pettymysten hyöky ei ainakaan minua kannusta edes maistelemaan Hiisiä enää nykyään.

13. humPah

Rekisteröitynyt:
    20.04.2005
    Ei Hiiden jokainen olut ole omaankaan makuhermoon iskenyt, ainakin Vihreä Haltiatar absinttiliemi ei toiminut yhtään ja Laus oli quadiksi mitäänsanomaton, mutta kyllä nyt keskimäärin on ihan maukkaita oluita tullut. Noita lakritsi- tai mangokeitoksia en ole juonutkaan, joten niistä en osaa sanoa, mutta esim. tuosta Aarnista ainakin olen tykännyt joka kerralla. Loviataria odottelinkin suht innokkaasti, että sinällään sääli, jos noin paha pettymys tulee olemaan :)

14. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Aika jännää, mutta saahan sitä tykätä. Havaintoni mukaan viime lokakuussa hanassa Aarni maistui lähinnä pistäviltä käyneiltä hedelmiltä ja maitohapolta muiden virhemakujen ohessa. Oliko se sit pilalla? Ruis-ipa toi käsittääkseni kai yritti olla... :rolleyes:

15. HSuomi

Rekisteröitynyt:
    19.02.2009
    Olipas taas mukava Australiassa maistella oluita. Virkistävää vaihtelua perus karhuun ja koffiin. One Fifty Lashes suosikki IPA, Tooheys ja Hahn super dryt hyvää janojuomaa kuumana päivänä.

Piti myös vähän hamstrata erinäisiä oluita kokeiltavaksi

16. Enskako

Rekisteröitynyt:
    21.09.2010
    Sain pari pulloa Westvleteren 12 tuliaisiksi Belgiasta. Lueskelin hieman tuotteesta ja toiset haluaa kypsyttää ja toiset taasen suosittelevat juomaan tuoreena. Näissä parasta ennen 10.18.
    Entäs se kypsytyksen lämpötila? Jääkaappi, kylmäkellari, viinikaappi vai huoneen lämmössä?

17. humPah

Rekisteröitynyt:
    20.04.2005
    Pettuleivälle, kengänpohjalle ja juustokuminalle se maistui, kuulostaako oikealle? :rolleyes: No joo, eipä noita Rye IPA:a ole hirveästi tullut juotua, mutta kyllä tuo mielestäni Plevnan Smörreä parempi oli. Suomalaisista panimoista tasalaadusta poikkeavaa tavaraa on tullut vastaan lähinnä Beer Hunter'silta ja Pyynikiltä.

18. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Tulkitsenko oikein, että koetat panna oluen maistamisen parodiaksi... ja tarkoittaako se, että et oikeastaan edes tiedä, miltä oluen pitäisi maistua? :eek: Tämä tietysti selittää paljon siitä, miten ne kaikki hillomunkkihirvitykset ja muut yleensä on kenellekään saatu myytyä. :D

No, yleisöjä on monia. Ei kai se väärin ole. Paitsi silloin kun jotakin tuollaista yritetään myydä minulle muka hyvänä oluena.

19. humPah

Rekisteröitynyt:
    20.04.2005
    :) Hillomunkkihirvityksiä en ole juonut, mutta Aarni ainakin oli muistaakseni suhteellisen humaloitu, keskirunkoinen ja hieman hedelmäinen tapaus. Ei toki mikään erityinen olut. En nyt ole väittänytkään olevani oluen maistamisessa asiantuntija, Tasting Beeriä ja nettijuttuja on lähinnä tullut luettua, ja tietysti oluita siinä sivussa juotua. Kiihottuneen Jaskan kaltaista parin kymmenen vuoden kokemusta aiheeseen ei valitettavasti ole, kun se ei ainakaan 90-luvulla kuulunut päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaan, että siinä mielessä olen varmaan kohderyhmää näille juomakelvottomille roskahirveyksille. ;)

20. Tmu^

Rekisteröitynyt:
    09.08.2009
    3 olutta pienpanimovalikoimasta tuli nautiskeltua tähän iltaan. Teerenpelin Julma Juho jätti hieman toivomisen varaa näin savuisuuden ystävänä, sekä ylipäänsä. Hiisin Loviatar oli varsin mielenkiintoinen barleywine ruismaltaasta. Jännä ja rukiisen karamellinen. Kerro toki @Satai Vesa mikä tuossa kyseisessä tökki? Ei tuo nyt vallan huono ollut. Joskin erikoinen ja en ole itse ainakaan kyseisen kaltaista ikinä maistanut.

Illan ehdottoman ykköspaikan kolmikosta vei Beer Hunter'sin Mufloni Imperial Stout. Erittäin samettinen ja helposti lähestyttävä imperial stout. Suosittelen ehdottomasti tuosta pienpanimoiden olutvalikoimasta! Nyt illan viimeisenä maistelussa Põhjalan Prime Öö. Oikein hyvä piste iin päälle tähän iltaan ja on erinomainen olut nautiskeluun. Vaikka prosentteja löytyy oluesta melko paljon, niin yllättävän hapokasta tavaraa oli ensimmäisillä kulauksilla. Suussa oikein tuntui kuinka hapot kihisi ja kuohui.

21. Taajuuskorjain

Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Kamalaa kun pyhää olutta pilataan kokeilemalla jotain uutta ja varsinkin vähän kieli poskessa. Reinheitsgebot pakolliseksi kaikkialle!

22. deadstar

Rekisteröitynyt:
    05.08.2005
    Kaappijuopot ne jaksaa täällä valittaa päivästä toiseen toisilleen miltä se kaljanpaska saa maistua :kahvi:

23. Olav

Rekisteröitynyt:
    31.08.2011
    Aika huono provo. Sinällään olisi kyllä ihan mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, jossa selvitettäisiin kuinka monella olutharrastajaksi itsensä nimittävällä on oikeasti alkoholiongelma. Itse olen aika huono kaappijuoppo, kun keskikulutus on siellä ~3-4 ploa/viikko.

Founders IS muuten tekemässä paluuta Alkoon parin viikon päästä.

24. Jack Horny

Rekisteröitynyt:
    31.10.2003
    Ihan asiallinen huomio. Itse tunnen ehkä pari-kolme tuntuvasti alkoholisoitunutta vakavaa harrastajaa, mutta vähintään yhtä monta alkoholisoitunutta oluenpanijaa... Ammatin varjopuolia? Tunnen minä toisaalta alkoholisoituneen kirjastonhoitajankin. Ja kirjailijan. Varmasti jos jonkun tuttavapiiri koostuisi painottuneesti vaikkapa sirkuksen lippukassoista, niin sitten se varmaan tuntisi useita alkoholisoituneita sirkuksen lippukassoja eikä se välttämättä tarkoita että alkoholisoituminen olisi sen duunin vika.

Hehheh, ymmärrän hämmennyksesi. Voi se varmaan tuntua käsittämättömältä, jos olut on muutenkin vähän uusi ja ihmeellinen asia. Menis ehkä kuluttajalle pala kurkkuun, jos yllättäen Hiisi toisi markkinoille vaikkapa tutussa pahvipurkissa Ykkösmaidon, joka maistuukin piimältä ja lehmän perseeltä. "Uutta ja kieli poskessa", sanot sinä. Kädetöntä tunarointia, sanon minä. Ihan sama juttu mätien hedelmien ja maitohapon makuisessa "ruis-ipassa": ei sellainen sotku mitenkään vastaa ipaan kuuluvia odotuksia. Kyllä sen tuotteen nimen tai tyylin pitäisi edes jotenkin kuvata sitä, mitä tuotteen pitäisi olla. Jos ei se kuvaa, sitten ne eivät vaan osaa. Kyllä se minusta on väärin, jos jokaisen tuotteen laatu tulee aina yllätyksenä eikä mikään nimi tai sana tai kerrottu tyyli kuvaa mitään.

En minä ole ketään oluenpanijaa vastaan - en huonoakaan. Hiisillä on kieltämättä paljon opittavaa, jotta siitä joskus tulisi kelvollinen panimo. Mutta annetaan heille aikaa ja tilaisuus ja toivotetaan nöyrää asennetta tuotannon kehittämiseen. Pahoin vaan pelkään, että jatkuva kelvottomien tuotteiden syytäminen markkinoille voi olla vähän huono lähtökohta toiminnan jatkamiseen ja kehittämiseen...

25. Taajuuskorjain

Rekisteröitynyt:
    06.03.2013
    Vähän meinaa vaan huokua asennevamma noista kommenteista. Varsinkin ton Mustan Munkin kohdalla. Enkä vähättele yhtään sun oluenjuomishistoriaa, mutta toi ykkösmaitovertaus nyt vähän ontuu. Joo, en mä maitoa ostaessani haluakkaan piimää, mutta jos ostan vadelmamunkeilla maustettua stouttia niin en oleta että maistuisi ihan tyylipuhtaasti imperial stoutilta. Kommenttien perusteella suurelle osalle ihmisistä se on kuitenkin kelvannut hienosti.

Harmi, että sulla on sattunut huonompia pulloja Aarnia. Mun juomani Aarnit sekä se "esiversio" Game Brewery oli molemmat varsin hyviä ja mun suussani ruismaltaat toimii IPA-humalien kanssa hyvin yhteen. Vienoa rukiin karamellia taisi olla maussa, mutta en sitä makeaksi sanois missään kohtaa.

Onko muutkin vähän makeammat oluet heti vastenmielisiä? Kuten nää laktoosilla makeutetut stoutit.

En vaan oikein ymmärrä näin voimakasta Hiiden dissausta kun tuntuu, että tässä maassa on niin pirusti epätasasempia ja kelvottomampaa tavaraa tuottavia panimoja.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen