Eräjormailu

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja unnie, 10.09.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. unnie

Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Terve,

Haulla löysin eräilyyn liittyen metsästys-, taskulamppu- ja kotimaan matkailu -ketjut, eli en siis suoranaisesti retkeilyyn suuntautuvaan. En tiedä kuuluisiko tämä urheilualueelle.

Olen pitkään ollut kiinnostunut eräilystä, mutta lähtötasoni on nolla. Viimeksi olen yöpynyt teltassa armeijassa. Tavoitteenani on toteuttaa erämatka syksyn aikana. Itse vaeltaminen tai matkan taittaminen luonnossa ei ole se juttu mitä eniten haen. Eniten haluaisin vain rauhoittua, pystyttää suojaa jossa istua nuotion ääressä ja syödä vaikka makkaraa. Mitä paskempi keli, sitä suuremman mielihyvän siitä saisin.

Mitä varusteita tarvitsisin? Mitä kannattaa maksaa?
    - Teltta, näitä löytyy miljoonia erilaisia. Ihannetilanne ei kuitenkaan ole teltassa yöpyminen vaan esimerkiksi laavun rakentaminen. Teltta voisi olla kuitenkin hätävarana. Eli siis ostaisin halvan teltan ja laavua varten vaikka jonkun laavukankaan.
    - Makuupussi, tämä taitaa olla tilaa ajatellen näppärin tapa nukkua lämpimänä, viltit vie paljon tilaa. Millä hinnalla kannattaa etsiä makuupussia, jolla voi jopa yöpyä parissa pakkasasteessa? Kuumuus ei tavallaan haittaa koska sen voi avata osittain.
    - Keitin. Trangia varmaan näppärin, mutta pärjääkö esimerkiksi jollain pienellä risukeittimelllä ja pienellä kattilalla?
    - Puukko
    - Ruokaa ja juomaa
    - Vaatteet. Näissä voi hifistellä varmaan hamaan loppuun saakka, mutta uskoisin vaatekaapistani löytyvän pariksi päiväksi tarpeet ulkona olemiseen.
    - Taskulamppu, tähän löytyy kyllä iso ketju mutta jos nyt heittää joku hintalaatusuhteeltaan erinomainen yksilö

Missä kannattaa retkeillä?
    Asun PK-seudulla eikä kauhean kauas kiinnostaisi ainakaan aluksi ajella. Reissun pituus tulisi olemaan 1-2 yötä. Ensimmäiseksi mieleen tulee Nuuksio ja Luukin ympäristö. Onko näissä jotain alueita missä voi yöpyä? Mielellään kiinnostaisi ryteikkö, missä ei suurella todennäköisyydellä yöpyisi ketään muita. Yöpymispaikka ei mielellään kymmenien kilometrien päässä tiestä.

Eli TLDR; keskustelua retkeilyn aloittamisen minimivarustuksesta millä selviäisi jopa pakkasöistä

2. Mikkos

Rekisteröitynyt:
    01.01.2004
  3. Wemps

Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Siitä huolimatta että sanoit "mitä paskempi keli sen parempi" niin sanoisin että jos ensimmäistä kertaa olet lähdössä retkeilemään niin mene hyvällä kelillä äläkä ihan kaikkein pahimpaan korpeen.

Esimerkiksi seitseminen tai nuuoksio ovat hyviä "aloittelijan" vaelluskohteita, kaunis luonto, suht lähellä ja jos tulee omaa sänkyä ikävä niin ainakin seitsemisessä menee muistaakseni soratie vaellusalueen läpi joten joku kaveri voi tulla evakuoimaan.

Varusteista: riippuu taas todella paljon siitä, koska aiot mennä telttailemaan. Itse en tykkää palella ja hytistä, joten menen vaeltelemaan lähinnä kesällä kun voi hikisen talsimisen jälkeen pulahtaa vaikka järveen peseytymään.

Itselläni on käytössä muistaakseni Retki 2000 vai 4000 teltta, kevyt, jossainmäärin vedenpitävä, mahtuu kaksi nukkumaan ja ennen kaikkea se oli halpa (alennuksessa 40e). Jos kuitenkin oikeasti haluat pakkasen ja vedenkestävyyttä niin ole valmis käyttämään telttaan useita satoja.

Itse tosin mahdollisuuksien mukaan jätän teltan kotiin ja nukun riippumatossa lämpöpeitteen alla. Tosin hieman riski valinta jos pienikään mahdollisuus sateelle.

Ruokahuolto riippuu reissun pituudesta, päiväretket menee eväillä, kuten makkaralla, yönyli reissuuhin trangia on kiva apu. Vesi on se kaikkein painavin asia sielä repussa, siinä mielessä pohjoisessa tunturivaellus on kivaa että vettä saa käytännössä mistä vaan. Periaatteessahan on olemassa kaikenlaisia vedenputsauspillerifiltterijuttuja mitä voisi käyttää mihin vaan makeaan veteen, mutta niistä ei ole itsellä kokemusta.

Muista oheistuotteista joku mora ja perushyvä taskulamppu on ihan hyviä, ja sitten pari bicin sytkäriä taskuun. Ja tietysti alueen kartta, tai sitten joku gps, mutta niistäkään ei ole itsellä kokemusta.

Vaellus on kuitenkin ainakin omasta mielestä sellainen vähemmän on enemmän-laji, että mitä kevyempi reppu sitä mukavampaa on matkanteko. Parhaat vaelluskokemukset on ainakin itselld tullut ihan nollavarusteilla, kerrankin ulkomailla lähdimme ekstempore-vuorikiipeilemään/vaeltamaan ja itsellä oli jalassa farkut ja tennarit, pilkkopimeässä valona kännykän lamppu. :D

Yritä ottaa vähintään yksi kaveri mukaan jos mahdollista, helpottaa kovasti kantamista ja jos tulee ongelmia (nilkka nyrjähtää yms) niin ei ole ihan yksin. Ja kaikkein paras tunnelma on kun siinä vieressä nukkuu joku kiva vastakkaisen sukupuolen edustaja :kippis:

Ps jos haluat vaellusfiilistellä niin etsi youtubesta thomas heaton nimimen heppuli, tyypillä on myös yksi video jossa kertoo mitä matkalle kannattaa pakata mukaan.

Viimeksi muokattu: 11.09.2016
  4. Uusio

Rekisteröitynyt:
    07.04.2016
    Varsinainen vaellusfiilistely ei tästä enää parane. Laadukkaasti toteutettuja pitkiä videoita, joista välittyy hienosti vaeltamisen ja luonnossa olemisen perustunnelma.

https://www.youtube.com/user/johtamaa/videos

5. j-o-r-e

Rekisteröitynyt:
    06.09.2010
    Teltaksi riittää kupoliteltta, joita saa varsin huokeaan hintaan, sellaisiakin jotka pitävät vettä. Jos innostus laajenee, kannattanee hankkia tunneliteltta joka kestää säätä paremmin ja näihin saa myös yleensä tavarat "eteiseen" sateelta suojaan.

Keittimeksi suosittelen kaasukeitintä. Ovat tehokkaita ja kevyitä http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Kaasukeitin-28-kW-2000033698/. Trangia on toimintavarma ja ajaa asiansa, mutta on aika hidas jos suurempaa määrää keittää tai jos yrittää jotain paistaa.

6. Kiila

Rekisteröitynyt:
    13.02.2001
    Törmäsin pari päivää sitten Sami Pekkarisen videoihin ja ohessa esittely kesän 2014 kamoista. Toki jokaiselle muovautuu omanlaisensa setti, mutta tuossa on ihan hyvin peruskamat.

Mitä muutaman videon katsoin, niin kaveri vetää järkevillä budjettiluokan kamoilla, ylläolevasta setistä taisi sanoa, että maksoi 300€. Tuntuvat kestävänkin, koska tekee reissuja suht paljon. Alkoi oikeastaan hiukka hävettää omat kamat, jotka ovat vuosien saatossa tulleet maksamaan moninkertaisesti ja ovat nykyään melko vähällä käytöllä. Retkeilykin menee helposti tähän kamahifistelyyn, ainakin omassa kaveriporukassa on käynyt näin :) . Se mitä tuo suurempi hinta ja "laatumerkit" tuo, on yleensä keveys, pienempi koko, käytettävyys ja joskus kestävyys. Sami reissaa paljon kanootilla, joten tuo paino ei ole ongelma.

Samin kamat vaikuttavat kestäviltä, mutta niillä on myös painoa ja kokoa. Esimerkiksi tuosta teltasta hän mainitsee, että ei pidä kunnolla vettä, eli vaatii erillisen pressun sateella. Itse sain tarpeeksi erillisitä pressuista jo pentuna. Hän kertoo myös kevyestä makuupussistaan, joka kestää tuonne +15C tienoille. Myös tässä raha tuo laatua. Olen nukkunut omassa maitotölkin kokoiseksi pakkautuvassa 600g painavassa Joutsenen untuvapussissa -4C pakkasessa hyvät yöunet, toki päällä oli pitkä alusasu ja villasukat. Backuppina oli Joutsenen 900g makuupussi, mutta halusin testata voiko tuossa kevyemmässä selvitä pakkasella. Kuitupussi on kuitenkin järkevä valinta, vaikka se painaa enemmän. Edukkaampi, eikä menetä ominaisuuksiaan kosteana.

Kannatta tosiaa katsella muutamat videot, joissa yleensä perustelujakin miksi valitsi ko. tavaran. Hyvää retkeilykamaa saa käytettynä vaikkapa huuto.netistä.

Viimeksi muokattu: 11.09.2016
  7. Mandragora

Rekisteröitynyt:
    21.11.2013
    Vaikka tähän vuodenaikaan ei enää onneksi hyttysiä pahemmin ole, ostaisin varuilta ja seuraavia kesäretkiä varten pienen pään yli vedettävän hyttysverkon. Helpottaa kaupunkilaisen tuskaa metsässä kun hyttyset ja hirvikärpäset eivät ole koko ajan tunkemassa johonkin päässä olevaan reikään. Hyttyshattukin toimii, mutta itse pidän enemmän siitä että voi valita oman hattunsa verkon alle (esim. lippiksen).

Budjettimakuupussiksi ainoita joilla tulee toimeen pienissä pakkasissa tulee mieleen Varustelekan myymä Miltecin 3D hollowfiber pussi (~50e, https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-3d-hollowfiber-makuupussi/19537). Tosin pussukka on aika ison tilan vaativa ja jos on leveämpi kaveri niin kannattaa katsoa jotain muuta, on nimittäin aika kukkakepeille mitoitettu. Villainen aluskerros vielä varuilta mukaan jos tulee yöllä tai tauolla vilu.

8. Resetor

Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Teltta tosiaan painaa yleensä aika huomattavasti, joten yksin reissatessa kun kaikki paino on omassa niskassa, niin se on perseestä. Laavujen jne ongelma on ne hemmetin itikat, itse ainakin tykkään kovasti nukkua niiltä suojassa.
    Hommaan on olemassa kuitenkin vaihtoehto nimeltä riippumatta... Kaikki tosin eivät siinä osaa nukkua. Riippumatto hyttysverkolla ja laavulla maksaa noin 100€ luokkaa, mutta hinta-paino suhteeltaan hakkaa kaikki teltat, lisäksi säästyt lähtökohtaisesti sen makuualustan mukanakantamiselta, jonka alle ei kuitenkaan olisi löytynyt tasaista alustaa.

9. Skikuda

Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Mistä tälläistä hyvän hintalaatu-suhteen omaavaa riippumattosettiä kannattaisi lähteä metsästämään?

10. ArhPos

Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Varustelekasta on oma Dd-hammockin frontline riippumatto sekä dd-hammocksin 3*3 tarp.

Itse pidän siellä riippumaton välipohjassa ilmatäytteistä telttapatjaa ja kylmillä ilmoilla laitan sinne vielä ohuen alumiinipäälyisteisen retkipajan heijastamaan kylmyyttä pois.

11. JuhaH

Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Riippumatto 1,2kg, tarppi 0,95kg, Vertailun vuoksi mun suht tukeva itsestään seisova 2-hengen teltta painaa 1,6kg. Jonkun parikymmentä yötä olen riippumatossa nukkunut ja mä en ikävä kyllä voi yhtyä sen erinomaisuuden hehkuttamiseen. Ihan kiva hupituote hyvällä kelillä päivänokosille, mutta retkeilykäytössä teltta vie noita rättejä 6-0. Hinta painosuhde kohtuu ok, kun noita Retki 2000 telttoja ei taida enään saada.

Ja se makuualusta on riippumaton kanssa täysin välttämätön jos yölämpötilat on alle 15 astetta, siitä syystä että ilman makuualustaa systeemissä ei ole mitään eristystä nukkujan alla. Mikään makuupussi ei lämmitä jos sen fyllit painaa kasaan kuten riippumatossa käy.

12. Kiila

Rekisteröitynyt:
    13.02.2001
    Täälä näyttää olevan myynnissä tuota Retki 2000 telttaa. Ei kyllä mitään kokemusta moisesta, puoli ilmainenhan tuo on kyllä. Omat kokemukset ovat Fjällräven Akka 3, Northface VE 25 ja Keron 4 GT malleista sekä jostain Haglöfsin kupolista ja Jack Wolfskinin tunnelista. Sekä tietysti useista laavuista.

Aikoinaan himoitsin Hillebegin Nallo 2 GT mallia, mutta yli 700€ hintalapulla sai jäädä kauppaan, varsinkin, kun retkiporukassa oli jo usealla teltta valmiina. Vilkaisin piruuttani mitä nuo Fjällrävenin ja Hillebergin teltat maksavat nykyään. Fjällrävenin Akka on ilmeisesti vaihtunut Keb Endurance malliksi, hintaa lähes tonni ja Hillen Nallo 2 GT myös tonnin ja kestävämpi Keron 2 GT 1200€ . Hinnat ovat hiukan karanneet lapasesta :eek:

Viimeksi muokattu: 12.09.2016
  13. ChickenLegs

Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Minä en kyllä lähtisi metsään minkään festariteltan varassa. Siitä on kokemusta, kun yöllä yllättää rankkasade ja sen jälkeen aika menee saumoista virtaavan veden kuivaamiseen ja rättien puristeluun. Tuo mainittu Retki 2000 on jo pykälää parempi teltta. Se on kaksikerrosteltta eli sisäteltan päälle tulee vielä vettä pitävä päälliskerros. Tällöin ei ole niitä vuotavia saumoja ja teltan ulkopinnan pussittuminen on helpompi estää. Maksoimme siitä aikoinaan noin 50 euroa ja teltta on ehdottomasti ollut hintansa väärti. Mitään ei ole hajonnut eikä mikään kohta reistaile.

Sen sijaan päälle 300 euron hintainen tunnelitelttamme alkoi levitä jo ensimmäisellä käyttökerralla, kun telttakeppien asentamiseen tarkoitetut messinkirenkaat alkoivat irtoilla jo parin yön jälkeen. Oikeastaan syy on siinä, että läpät ovat ehkä yhden senttimetrin liian lyhyet ja telttakeppejä on siksi liki mahdotonta ohjata niihin tyylipuhtaasti, jolloin kepin pää raapii metallisen renkaan (niitin) pilalle.

Mielenkiintoinen väittämä, kun jossain testissä oli nimenomaan todettu trangian olevan nopein keittämään vettä tuulisella kelillä. Ja trangiahan on myös kaasukeitin, jos siihen hommaa kaasupolttimon. Paistinpannun osalta trangia on kyllä aivan saatanan paska tälleensä tylysti ilmaistuna. Koskaan en ole sitä saanut toimimaan kaasun kanssa kunnolla. Pannu ei lämpene vaikka kaasupoltin tohottaa täysillä, ja lopulta ruoka alkaa palaa pohjaan sieltä täältä vaikka muut kohdat eivät edes ole alkaneet kypsyä.

14. JuhaH

Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Mitenköhän testasivat tätä? Normaalisti kaasukeittimissä ei ole tuulensuojaa, jolloin tulos on ymmärrettävä, mutta tuollaisen taittelee helposti vaikka foliosta jolloin väittäisin että trangia ei pärjää alkuunkaan kaasulle. Lisäksi kaasu on säädettävyyden ansiosta todella paljon mukavempi käyttää.

15. Wemps

Rekisteröitynyt:
    08.01.2011
    Itsellä tuo retki 2000 ja 40e teltaksi aivan loistava, ollut pari kesää käytössä ja ajanut asiansa täysin riittävästi. Pakkasella tai sateella en tuolla lähtisi metsään, mutta itse olen niin pehmo että en silloin lähde vaeltamaan muutenkaan. Ja kyllä toi pieniä kesäkuuroja kestää toisin kuin muut 40e leikkiteltat.

16. p150313

Rekisteröitynyt:
    13.09.2004
    En lukenut vastauksia sanoiko jo joku, mutta ei taida olla ihan ok rakennella mitään laavuja ilman maanomistajan lupaa ellei sitten jostain kuolleista kepeistä yritä tehdä.
    Mutta laavujahan löytyy valmiina joten telttaa ei välttämättä tarvitse: http://www.laavu.org/

17. ontelo

Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Jos ei jaksa telttaa kantaa mukana niin yksi kätevä keino on ostaa makuupussin päälle ns. goretexpussi.

Monia öitä viettänyt tälläsessä setupissa. Vähän havuja maahan + makuualusta, jonkun ison puun alle ja siihen maaten. Tuo pussi estää tehokkaasti veden sisääntulon mutta hengittää myös.

Nyt kun joutunu useammissa kertauksissa käymään ja aselaji on sellainen että teltan käyttö on mahdotonta maastossa niin tämä tullut tutuksi. :)

Toimii siis myös talvella jos makuupussi on kunnossa.

Esim tälläinen:
    https://www.varusteleka.fi/fi/product/hollantilainen-makuupussin-gore-tex-paallinen-ylijaama/4103

18. Shuko

Rekisteröitynyt:
    10.12.2006
  19. ontelo

Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    No toki. Onhan noita paljon kevyempiäkin versioita. Tuossa on vaan aika hyvä hintalaatu.

Mutta eikö se aina mene näissä erävarusteissa, mitä kevyempi sitä korkeampi hinta. :)

Suosittelen kans pakkaamaan tärkeimmät tavarat rinkan sisään jollain pussilla mikä pitää ne kuivana. Itse suosinut tälläistä:
    https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-vedenpitava-kantosakki-oliivinvihrea/25661

Pitää varmasti kuivana ja voi tehdä vaikka vesistönylityksen ilman huolta tavaroiden kastumisesta.

20. ArhPos

Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Minä en niinkään katsele noita painoja gramman päälle, koko pakattuna on tärkeämpi, että se mahtuu repun taskuun/mp:n sivulaukkuun. Tuo 3x3 tarp on semmoisen Aku Ankan taskukirjan kokoinen pakattuna, riipppumatto semmoiset 3xtaskukirja.
    Mä olen kyllä saanut paremmat unet riippumatossa kuin teltassa, kylmimillään on ollut jotain +3 lämpöä, täytyy muistaa myös se, että teltassa myös sen makuupussin fyllit puristuu kasaan ja sen lisäksi maataan kylmän maan päällä.
    Riippumaton hyvä puoli on se, että se tarvitsee vain kaksi puuta, ikinä ei ole huolta kivistä/juurista muista epätasaisuuksista. Yhtenäkään aamuna ei ole ollut paikat kipeänä tai jäykkänä kuten teltassa maatessa ja jos oikein kylmällä meinaa riippumattoilla, niin sinnehän saa alle underquiltin, joka ei puristu kasaan ja eristää tehokkaasti.

Teltta tietenkin antaa paremmin suojaa säältä, sinne saa kamoja sisälle ja siellä voi vaikka tehdä ruokaa, eikä se tarvitse ulkopuolisia tukia.
    Molemmat hyviä, eikä toisiaan poissulkevia tarvikkeita.

21. j-o-r-e

Rekisteröitynyt:
    06.09.2010
    En ole tosiaan testejä tehnyt, perustuu ihan perstuntumaan ja siitäki on aikaa jo yli 10 vuotta kun noita on tullut enemmän käytettyä, tosin epäilen että trangia ei ole juuri kehittynyt viimeiseen 50 vuoteen (saattanut ehkä tulla hieman kevyemmäksi toki). Kuten joku jo mainitsikin niin kovassa tuulessa kaasukeitin ei ehkä ole parhaimmillaan, tähän viittasin mainitsemalla trangian olevan toiminta varmempi. Myöskin kova pakkanen ja ei täysi kaasusäiliö saattaa aiheuttaa hieman ongelmia tai vähintään harmistusta. Mutta veikkaisin että reilusti yli 90% tilanteista kaasukeitin on mukavempi käyttää.

22. JuhaH

Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Mun kommentti oli lähinnä tuohon resetorin viestiin, että riippumatossa ei tarvitsisi makuualustaa. Ainoita kertoja mitä mulla on ollut ongelmia telttapaikan löytymisen kanssa on ollu Norjan vuoristossa, jossa on silmänkantamattomiin suojalunta ja terävää kivikkoa, mutta eipä siellä puitakaan kyllä ollu. Muuten telttapaikka on ainakin noille 1-2hh kupoleille löytynyt hyvinkin pienellä hakemisella.

Myönnän kyllä että riippumatossa on oma fiiliksensä, mutta järjellä mun on todella vaikea perustella yhtäkään tilannetta missä valitsisin riippumaton teltan sijaan. Tai no ehkä jossain Keski-Euroopassa, jossa riippumattomajoittumista ei lasketa leiriytymiseksi.

Teltasta vielä sellainen, että kuivanapysymisen kannalta teltan tuulettuvuus on lähes yhtä tärkeää kuin sen vedenpitävyys, ja tässä kohtaa alkaa huomaamaan kohtuu suuriakin eroja eri hintaluokan telttojen kanssa. Esim tuo Retki (vaikka minustakin on hintaisekseen todella asiallinen tekele) on tuon tuuletuksen kannalta kohtuu surkea esitys - vaikka ei tuuletusta aina ole kalliimmissakaan teltoissa kunnolla mietitty. Tästä voi sitten johtopäätöksenä arvata mun mielipiteen noista bivy-pusseista. Mullakin on takana reilusti yli sata valtion sponssaamaa maastoyötä ties millaisissa keleissä ja varustuksissa, mutta kyllä mä siviilireissuni teen "vähän" eri periaattein ja välinein kuin nuo "sotareissut".

23. JuhaH

Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Trangia on todella käyttövarma kelissä kuin kelissä ja kaasukeittimen kanssa alat olemaan ongelmissa jo +5 asteessa jos olen valinnut mukaan noita Bilteman butaanipulloja, mutta kyllä kaasu pääsääntöisesti on todella paljon tenttukeittimiä nopempi - ainakin oikein käytettynä.

24. ChickenLegs

Rekisteröitynyt:
    12.12.2012
    Kuten sanottua, niin trangiasta saa kaasukeittimen lisäosalla. Hintaa sillä virallisella pulikalla on noin 50 euroa, mikä ei tee trangiastakaan kohtuuttoman kallista perusmallisiin kaasukeittimiin nähden. Trangiassa tuulensuoja tulee mukana ja muissa laitteissa sen joutunee kyhäämään itse tai ostamaan jonkin erillisen härpättimen. Suoraan kaasupullon päälle asennettavissa malleissa tuulelta suojaaminen voi olla vaikeaa kyhäelmän korkeuden vuoksi. Kaasupoltin mahtuu spriipolttimen kanssa pienenkin trangian sisälle kimppaan, joten kokonaisuus pysyy myös pienikokoisena.

Retki-teltta on huono tuulettumaan mutta se on ymmärtääkseni kupolitelttojen yleinen ongelma. Kalliimmissa kupoleissa sisäteltta on verkkomateriaalia ja päälle tulee tukeva sadesuoja, jolloin teltta hengittää paremmin. Mutta itse ostaisin silloin jo tunneliteltan vaikka sen pystyttäminen voikin olla haastavampaa.

25. JuhaH

Rekisteröitynyt:
    30.01.2003
    Jos Trangiaan hankkii kaasupolttimon niin siitä katoaa toimintavarmuusen poistumisen jälkeen se viimeinenkin järjenhiven. Toi on suunnittelun puolesta vuodelta 1925 ja vaikka Trangia olisikin aikaa kohtuu hyvin kestänyt, niin kyllä noi keitin-/kattilasetit on hieman kehittyny viimeiseen sataan vuoteen.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen