Epäonnistuneet auton hankinnat.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja teho75, 29.01.2017.

  1. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 296
    No kyllähän se jotain kertoo. Auto on kuitenkin monelle elämän toiseksi suurin hankinta oman kodin jälkeen.
    Joko sitä ettei kiinnosta tai ettei uskalla. Ei siinä mitään pahaa ole, onhan se hyvä elää mahdollisimman turvallista elämää. Itse olen sen verran levoton ettei onnistu meikäläiseltä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2017
  2. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 871
    Meitä on moneksi. Ei ole sen enempää tai vähempää halveksuttavaa ajaa samalla katiskalla vaikka 30 vuotta, kuin siinä että vaihtaa vuoden välein toisenlaiseen jos edellinen alkaa syystä tai toisesta tympiä. Tunnetaan myös autokuumeena.

    Itse kuulun tähän jälkimmäiseen kategoriaan, eli harvemmin yli kahta vuotta tulee samaa autoa pidettyä. Jos joku mielenkiintoinen kulkine sopuhintaan sattuu eteen niin vaihdetaan, tulee ajamisesta hetkeksi taas mielenkiintoisempaa. Eli itselleni autot ovat a->b liikkumisen lisäksi myös harrastus.
    Mikäli autot eivät voisi vähempää kiinnostaa muuten kuin liikkumisvälineenä, siirtyisin varmasti tuohon ekaan kategoriaan ja ajaisin samalla niin kauan kuin sitä järkevällä budjetilla pystyisi tieliikennekunnossa pitämään.
    Pari kertaa tosin tullut ostettua samanlainen auto, minkä olen joskus aiemminkin omistanut. "aika kultaa muistot" :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 612
    Automaatit eivät ole ongelma. Niissä on pari vikaa jotka on halpa ja suhteellisen helppokin korjata eikä tarvi lootaa irroittaa autosta. Omalla on kohta 400tkm mittarissa eikä oo tarvinnut kuin öljyt vaihtaa pari kertaa. Sulakkeiden pohjan palamisesta en ole koskaan kuullutkaan ja mulla on nyt kolmas ysitonninen menossa. Valot toimivat miten sattuu -> tinaa valoreleen juotokset uusiksi, win. Kattoluukun vuotaminen johtuu yleensä siitä, että tyhjennysletkut ovat tukossa. Paineilma auttaa. Turbo taas voi porsia mistä tahansa autosta.
     
  5. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Joo eli iso kasa pikkuvikoja. Kuten jo aiemmin mainitsin, korjaaminen ei olisi ollut suurikaan ongelma koulutksesta, harrastuksista ja työhistoriasta johtuen. En vain ollut ajatellut siinä vaiheessa alkaa peruskorjaamaan monivikaista pommia. Helpompi oli viedä takaisin sinne mistä hainkin.

    Juu se valojuttu taisi itse asiassa ollakin releen pohja, mikä paloi karrelle.

    ZF:n laatikon viat ovat tiedossa ja helppoja korjata sinällään. Saabin virallinen onhje on vaihtaa tilalle uusi /tehdaskunnostettu laatikko, oli häiriö mikä tahansa. Hintaa tulee ja vika on joku kovettunut o-rengas tai kuoleentunut jousi.

    9000 on ihan kohtuuhyvän auton maineessa, mutta kaikkea outoa niissä on. Osalla ajettu tosi paljon, mikä selittää vikoja, mutta osassa kaikkea ihmeellista sattuu: automaattilaatikot eivät kestä, jakoketjuja katkeillut tuhoisin seurauksin, ilmamassamittareita menee, kampuran värinänvaimentimia, sähköt prakaavat, pakoventtiileitä palaa jostakin kumman syystä, turboista menee kannentiivisteet jne jne. Ihan itse olen nämä nähnyt, vaikka omassa omistuksessa ollut vain se yksi yksilö. 200tkm alkaa olla se raja, jolloin isot viat puilpahtavat pintaan. Yksi sukulainen ajoi vapariysitonnisella manuaalilla 600tkm, kunnes oli paalikunnossa.
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2017
  6. Jayded

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2011
    Viestejä:
    205
    Hauskaa, kun yritetään kategorisoida ihmiset aina kahteen boksiin, joko kiinnostaa tai ei kiinnosta. :facepalm:

    Itseäkin kyllä autot kiinnostaa ja niitten kanssa on tullut harrastettuakin ja varmasti vielä harrastaisinkin, jos elämässä ei olis vähän muutakin. Aikaa ja rahaa, kun on tietty määrä, niin sitä ei vaan riitä aina kaikkeen mitä haluaa.

    Nelisen vuotta on suunnilleen tullut autoa pidettyä aina kerrallaan, vaihtoa tulee mietittyä muutaman kerran vuodessa. :DMutta kaikki kyllä on nykyään ns. turvallisia vaihtoehtoja.

    Sitten asiaan. Ostin joskus hätäpäissäni parikymmentävuotiaan Honda Civicin ja se oli kyllä ehdottomasti paskin auto ikinä. Valot toimi vain välillä, joskus kesken ajon hävisivät. Useimmiten ei uskaltanut enää vaihtaa pitkiä lyhyille tai toisinpäin. Törkeä melu, epämukava, laho ja joko kansi tai kannentiiviste siitä sitten lopulta meni ja myin sen muutamalla kympillä pois.

    Auto mikä tuli kalleimmaksi pitää oli vuoden 86 Celica. Iso osa varaosista oli hankittava marmorilta ja ne hinnat!! Siellä ne tiskin toisellakin puolella vaan naureskeli, että "sä et varmaan tätä osta, mut..."
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2017
  7. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 296
    No pysyäkseni topicissa:

    Joskus tuli ostettua useamman auton suora jotka olivat ihan paskoja. Kaikki ns. "kolmosautoja" koiran kuljettamiseen ja penkan levittämiseen talvella, joten menetykset nyt sinänsä ei olleet suuria mutta vituttihan se silti:

    1. 745 volvo 2,3 16v. Kesti pari viikkoa kunnes kansi halkesi
    2. 240 Volvo 2,0 kaasari. Kesti pari viikkoa kunnes kytkin alkoi luistaa
    3. BMW E36 323 Toukka. Kesti varmaan viikon kunnes kansi halkesi siitäkin
    4. Clio RS, kesti 3-4kk ja myyntipäivänä kun olin viemässä autoa ostajan pihaan, noin 2km ennen pihaa nesteet sekaisin ja valkoisen pöllyn saattelemana pihaan.

    Hankkiuduin kaikista eroon kun oli sen verran halpoja ja turhia autoja ettei kannattanut eikä kiinnostanut alkaa ropaamaan.

    Muuten kaikki hankinnat on enemmän tai vähemmän tiedostetun "paskoja" olleet.
     
  8. Hemek

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2008
    Viestejä:
    1 480
    10 vuotta taaksepäin oikeastaan "sain" hankkimisen sijaan ~93 vuosimallia olevan Opel Vectran (a?) käyttöön, jokin siinä paskassa oli tukossa ja autoa ei saanut pieneenkään ylämäkeen kiihtymään yli 80kmh vaikka mitä teki, aikansa ihmettelyn ja räpläilyn taisi lähteä varaosiksi/paaliin.
     
  9. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 919
    Saab 9000 2.0t -96 ja kilsoja 434tkm. Tooosi siisti ja nahkasisusta ja kaikki, pulitin 1200eur. Nopeesti selvis että ilmastointi paskana, sain korjattua itse, paineensäätöventtiilin johto poikki. Kahden viikon päästä meni kannentiiviste, 800eur remontti. Ostin uudet renkaat kun vanhat loppu, reilu 300eur. Sit taas parin viikon päästä meni poljinasetelma, ehjää ei löydy mistään eikä saatu kaverin kanssa sitä enää oikein kuntoon kunnolla hitsattua. Möin koko paskan tonnilla n. 2kk päästä ostosta kaikkinensa.

    Ennen tuota autoa olin saabisti vaan siirryin sittemmin hondiin pysyvästi. Tuon auton myyjää teki pitkän aikaa mieli lyödä.
     
  10. mattipappa

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2001
    Viestejä:
    453
    nuorempana piti saada murossakin legendaksi muodostunut vitossarjalainen bemari. Nopeasti oston jälkeen huomasin, että tankissa on reikä eli ei voinut tankata kun korkeintaan puoleen väliin, kylmillä keleillä huomasin ettei kabiiniin saanut lämmintä ollenkaan. Bensaakin imi kiitettävästi joten oli parasta vain vaihtaa johonkin kunnollisempaan autoon. Joku rassaaja sen osti mutta taisi olla sen verran pommi olla kun ei se sen koomin tainnut liikennekäytössä olla enää.

    Toinen virheostos oli kun porukalla ostettiin 7 paikkainen limusiinimersu, ajettiin alkuun 2000km jonka jälkeen ajateltiin laittaa se kesäksi priimakuntoon, auto oli "pitkällä leimalla" ja nopeasti kävi ilmi että tutun katsastuskonttorilla oli käytetty. Ulospäin auto ei ollut hullumman näkönen mutta tervettä peltiä siinä ei ollut ollenkaan, jäi ikuisuusprojektiksi ja lopulta joku hurjapää sen osti, auton hinta menetettiin mutta saatiin siitä sen verran mitä oltiin remontteihin keretty laittaa rahaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että uusi omistaja ajoi auton siirtokilvillä 500km päähän ilman tuulilasia :D
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2017
  11. igmas

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    166
    BMW E34 518i -91 Keitti
    BMW E36 325ci -93 2 syncro paskana
    VW Golf 1.8 -93 imuvuotaja sielä sun täällä
    VW Passat 1.8T -98 imuvuotoja
    BMW E38 735i -99 ketjulahaimet. Ylävesiletku.

    Kaikkissa näissä on ollu jotain vikoja alusta lähtien. Mikä niistä ei olisi tullu ostettua jos olisin nukunut yön ennen päätöstä.

    Mainokoon vielä jos olisi ollu raha silloin kun E38 oli myynissä niin olisin ostanut uuden ja vieläkin tänään päivän olisin varmaan ajanut sitä. Niin hyvä auto.
     
  12. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Autokaupoissa harvoin voittaa joten ihan puhtaasti rahanpuutteen vuoksi en vaihda joka toinen tai kolmas vuosi autoa vaan hommaan sitten kerralla auton joka a)miellyttää b)on muutaman vuoden käytetty c) on laadukas ja kestävä d) miellyttää e) on Honda.

    Yleensä ihastun johonkin Hondaan ja päätän sen joskus hankkia. Kuten tämä viimeisin, CR-V. Kun tuo koppa tuli -07 myyntiin päätin että tuollainen on seuraava auto. Edellinen auto rupes jo kolisemaan eikä olisi mennyt läpi katsastuksesta ilman etupään remonttia joten rupesin katselemaan CR-V:tä syksyllä -15 (toinen vaihtoehto oli farmari-Accord mutta halusin nelivedon). Sopiva löytyi netistä (paremmilla varusteilla kuin olisin alunperin tyytynyt) sopivalla hinnalla. Auto päiväksi koeajoon ja sen jälkeen pankkiin kysymään lainaa ja sitten autokauppaan. Aikaa tähän meni n. kaksi viikkoa.

    Eräällä kaverillani (vuotta nuorempi) on menossa 48. auto joista n. 14 on uutena hankittu. Siinä sitä toista ääripäätä sitten.
     
  13. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 919
    Mites se CRV:n neliveto? 2007-> mallisissa? Onko siitä mihinkään? Kokemusta on Jeep Grand Cherokeesta joka olikin mukava talvilelu.
     
  14. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 871
    Melkein voisi muuten sanoa että omalla kohdallani kaikki autohankintani ovat olleet epäonnistuneita, jos ajatellaan vikojen määrää vaikkapa vuoden aikana. Yksikään auto ei ole vuotta kulkenut, etteikö olis joutunu konepeltiä avaamaan pelkästään nesteiden lisäystä varten. Milloin mitäkin pientä vikaa on ollut, tosin olen ihan tietoisesti sen riskin ottanutkin. Ja osan olen hankkinut viallisinakin.

    Viitisentoista autoa tullut omistettua.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2017
  15. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Itellä sama. 6kk taitaa olla max mitä jaksaa auto kiinnostaa, keskimääräinen vaihtoväli ollut 1.6v kun laskin. Naisissa vähän pidempi, mutta yleensä max 2v.
     
  16. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Ihmisiä on erilaisia. Itsekkin tiedän harrastajia, jotka vaihtelee autoja useammin kuin alushousuja ja toisaalta tiedän myös sellaisia harrastelijoita, jotka ajelee sillä samalla kärryllä 10+ vuotta. Sitten on vielä näitä, joille auto ei ole harrastus vaan kulkuväline. Mikään näistä vaihtoehdoista ei ole väärin ja jokainen saa tehdä niinkun itse tykkää.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2017
  17. NudistPriest

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2013
    Viestejä:
    572
    1. Nissan Sunny 1.6 l 1988 (vajaat 300 tkm)
    - Vähän liikaa maksoin ja alkoi ruostua takakontin puolelta puhki. Muuten oli päälle 300 tkm ajettuna soiva peli. Ei oikeastaan hutihankinta silti, koska opiskelijalla ei ollut varaa parempaan, eikä priimaa odottanut.

    2. Peugeot 206 1999 (53 tkm)
    - Töihin päästyä ostin 3 v vanhan punaisen paholaisen. Perkele, mikä katastrofi! Oli kaikki tyyppiviat, mitä netistä etsien onnistuin löytämään. Koiranluut meni 2-3 kertaa vuodessa, pakoputken takapönttö täysin seulana 3,5 vuoden ikäisenä, jäähdyttimen tuuletin hajosi, pelkääjän istuimen lämmitin meni rikki, pelkääjän puolen turvatyynyn lukko meni rikki, vaikken edes käyttänyt (oli kääntynyt off-asentoon, mutta tyyny oli silti päällä), ohjaustehostimen putket puhkesivat, alatukivarren nivelet väljät, maali alkoi kuoriutua takakaarista, ajovalojen pesimen koppa lensi mäkeen jne. Ei enää koskaan Pösöä.

    3. Nissan Almera 1.8 2005 (uutena)
    - Ajovaloumpio hajosi, takaikkunoiden listat ruostuivat 2 kertaa vuodessa, söi öljyä 3 dl/1000 km, alkoi ruostua takakontin alareunasta vedenpoistoreikien ympäriltä 1 kk takuun päättymisestä.

    4. VW Passat 1.8 TSI 2010 (7500 km)
    - Öljynkulutus kasvoi hiljalleen 3,5 dl/1000 km asti ennen kuin pistin kiertoon. Pakkasilla moottorin tukikumit kovettuivat ja oli kuin olisi ajanut vanhalla Zetorilla. Ohjaustehostin jumiutui aina, kun pakkasta alkoi olla lähemmäs 30 astetta (käynnistys, lyhyt ajomatka, sammutus, käynnistys -> jumi). Muiden kanssa pärjäsi, mutta jatkuvasti lisääntyvä öljynkulutus olisi poikinut vuoden sisään konerempan. Myös ketjun mahdollinen porsiminen hirvitti. Sai ajaa kusi sukassa koko ajan. Ei sentään DSG.

    5. Nissan Qashqai DIG-T 163 2016 (uutena)
    - Lambda kyrvähti 1000 km:n ajon jälkeen. Toistaiseksi ei muita vikoja 20 tkm aikana. kop kop
     
  18. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Kaksivetoinenhan se käytännössä on kun ei ole mitään lukkoja missään eli vastakkaiset kulmat raapii. Päihittää kuitenkin etu- ja takavetoiset. Jeeppihän nyt on ihan eri luokassa tuon(kin) suhteen.
     
  19. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Eli puolen vuoden välein sulla pitää olla joku väliraha antaa. Toisaalta jos jotain tonnin parin vehkeitä harrastaa niin eipä siinä nyt hirveästi tappiota synny. Kalliimmissa sitten enemmän.
     
  20. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 086
    No laitetaan nyt sit omakin ensiauton osto :D

    Ensiauton osto. Pitkän mietinnän jälkeen päädyin vm. 1999 Volkswagen Passattiin, 1.8T koneella. 280tkm ajettuna, mutta noissa vehkeissä kilometrit on vaan numeroita. Tai niin ajattelin.

    Noh, alkuun piti tehdä jakopää, tämä oli tiedossa ostaessa. Ei siinä mitään.

    Omistin auton 1.5v, jona aikana autoon vaihdettiin:

    -Vetonivelet molemmille puolille. Kahdesti.
    -Kaikki etupään tukivarret.
    -Pyöränlaakeri
    -Termostaatti
    -Jarrut jokaiseen nurkkaan
    -Jarruletkut
    -Nokkaketju
    -Tuulilasi
    -Ilmastoinnin kompura

    Noh, ajattelin että nyt on perkele kaikki kuluvat osat vaihdettu, ei muuta kuin kovaa ajoa. Paskanvitut. Pian noiden remppojen jälkeen syttyi ABS:n merkkivalo. Ei muuta kuin vikakoodin lukuun -> ABS-yksikkö paskana. Tässä vaiheessa tuli kiroiltua ja paljon. Noh, ei muuta kuin saksasta katsomaan uutta. 500€ hintaa. Ajattelin että harkitsen asiaa nyt hetken aikaa että mitä autolle tekee. Osia on kuitenkin vaihdettu vitusti, eli ei kannata laittaa kiertoon? Mutta yksikkö maksaa sen 500€+vaihtotyöt, eli taas menisi rahaa tuohon paskaan...

    Noh, en ehtinyt tehdä päätöstä ABS-yksikön hankinnasta kun öljypumppu levisi kesken ajon ja kone solmuun :kahvi: Joku jobbari sen haki pihasta 1000€ hintaan jolla ostin nykyisen japanin ihmeen jolla ajanut 32tkm ilman murheita

    Plot twist: Rekisteritunnuksen mukaan tuo Passatti on edelleen rekisterissä ja kovassa ajossa :D
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2017
  21. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Boldasin olennaiset. Tämähän on/oli tiedossa ainakin mulla, siksi vain japanilaista autoa meidän talouteen. :D
     
  22. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    En vaihda puolen vuoden välein vaan siinä vaiheessa olen kyllästynyt autoon. Yleensä vuoden kohdalla rupean katselemaan jotain muuta kun ensin haettu pitkä leima konttorilta. Uutena en osta koskaan, siinä sulaa jo monta tonnia 1-2 vuoden aikana arvosta.

    Aiheeseen palatakseni, eka oma auto oli aika pommi. -97 ostettu Fiat Uno jossa oli helmat ja pohja aika mätiä ja sähköissäkin jotain pientä sanomista. Meno parani kun vaihdatti leveämmät renkaat, Ritmosta isomman koneen ja lopuksi alustasarjan. Sellanen mikroautomainen tuntuma siitä jäi mieleen, mutta aika paljon piti kyllä vanhaan paskaan rahaa laittaa, että homma oli edes siedettävällä tasolla. Ei menny koskaan leimasta ekalla ja melkein 3 vuotta tuli sitäkin paskaa ihmeteltyä.
     
  23. _NiXu_

    Rekisteröitynyt:
    24.12.2003
    Viestejä:
    74
    Nykyinen Ford C-Max. 115 000km mittarissa ja vuoden omistuksen aikana uusittu molemmat vetarit, moottori ja nyt paukahti egr venttiili.

    Ja eroon ei pääse järkevällä hinnalla, koska tuontiauto. Vähitellen alan ymmärtää miksi Fordisteille on taivaspaikka valmiina. On ollut varsinainen maanpäällinen helvetti tämä auto...
     
  24. Noh, jos noilla kilsoilla ja vuosimallilla ostaa auton niin ei voi kyllä olettaakkaan että olisi jotain muuta kuin epäonnistunut hankinta :D
     
  25. Kikkee

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2014
    Viestejä:
    2 086
    No, tuohon aikaan lähisukulaisilla noita oli ja kaikki tuntuu edelleen olevan ikiliikkujia joista ei hajoa mitään vaikka puoli miljoonaa on mittarissa :D
     
  26. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 919
    Hankintaan vaikutti vahvasti ERITTÄIN yksityiskohtainen remppahistoria. Omaa tyhmyyttäni kun en tarkistanut kansipahviremppaa. Olis jäänyt ostamatta. Aika varovasti täytynyt ajaa kun noin pitkään kesti, yleensä porsii +300tkm tienoilla. Mun ei sitten tarvinnut painaa kuin pari kertaa kaasu pohjaan.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti