Emme tahdo lasta - lapsettomat pariskunnat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja suopunki, 12.06.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Zanator

Rekisteröitynyt:
    25.06.2003
    Mikä tekee lapsiperheistä vähemmän itsekkäitä kuin lapsettomat ? Eli lapset hankitaan epäitsekkäistä syistä, oh pliis.

2. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Lasten hankintahan se itsekästä on. On olemassa sellainen kirjakin kuin "Geenin itsekkyys", joka kertoo miksi lapsia ylipäätään hankitaan.

3. Mescalineman

Rekisteröitynyt:
    25.10.2013
    En itse lähtisi ainakaan tuomitsemaan ketään joka ei halua lapsia, mitä se muille kuuluu. Enemmän olisi syytä urputtaa niille, jotka tekevät lapsia mutta eivät halua/osaa/jaksa kasvattaa niitä. Lähes kaikkien maailman kusipäiden/idioottien taustalla piilee enemmän tai vähemmän surkea kasvatus.

PS. Itsekkäintä mitä voi tehdä, on pyöräyttää lapsia parisuhteen virkistämiseksi.

4. Reumakoomikko

Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Nimenomaan, lasten hankkiminen on yleisestiottaen itsekkäistä syistä tehtävä ratkaisu, eikä siinä mitään väärää ole jos on valmis ne lapset sitten kasvattamaan kunnolla sekä muuttamaan elämäntapansa lastensa mukaiseksi. Se että jotkut täällä puhuvat että lapsettomuus on suuri virhe/ mukuloita pitää jokaisella olla ajattelee asiaa selkeästi vähän yhdeltä kantilta. Eikös se nyt vaan ole jokaisen oma päätös miten haluaa elämänsä viettää, oli lapsia tahi ei.

5. ie1

Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Hankkiiko joku täällä mukamas lapsia jotenkin puhtaasta velvollisuudentunnosta? :D Eiköhän lapsenhankinta ole ihan yhtä itsekästä.

6. yama- Banned

Rekisteröitynyt:
    23.10.2003
    Aivan varmasti hommaa ihmiset lapsia puhtaasta velvollisuudentunnosta.

Itse olen onneksi niinkin onnellisessa asemassa että avopuolisonikaan ei halua lapsia.
    Teki sen selväksi jo kun tavattiin. (~4. vuotta yhdessä)

Viimeksi muokattu: 22.12.2016
  7. EAQ

Rekisteröitynyt:
    16.01.2013
    Kyllähän noiden lasten kanssa joutuu tekemään myönnytyksiä menojen kanssa mutta kyllä ne antaakin paljon. Mulla on kaksi lasta, 1 ja 3 vuotiaat. Olen reilu 30 vuotias ja ennen lapsia kävin juhlimassa lähes joka pe-la n. 16 vuotiaasta lähtien. Harrastan pääosin kalastusta ja siitä en ole juurikaan joutunut tinkimään. Kesäisin käyn sen 3-4 kertaa viikkoon ja talvella vaan kerran ja sekin johtuu vaan siitä että vihaan kylmiä kelejä. Juhlimassa käyn silloin kun huvittaa... about kerran kuussa jos ei mitään "oikeita" juhlia sitten satu useemmin. Iltaisin pelailen jotain jos sattuu huvittamaan... lapset kun menee siinä 20-21 nukkumaan. Se niitten pyyteetön rakkaus antaa kyllä paljon... vaikka olisi ollut miten vittumainen päivä töissä tai muuten vaan vituttaa niin kun tulee kotiin ja toiset juoksee vastaan halaamaan tulee heti parempi mieli ja ajatukset suuntautuu muualle. Lisäks niitten touhuja on kiva seurailla kun tuntuu että mielikuvituksella ei ole rajaa... ja muutenkin mukava huomata kun ne oppii kokoajan kaikkea uutta. Meneehän niihin paljon aikaa ja rahaa mutta en itse valitsisi toisin jos saisin päättää uudelleen.

8. teppo mörkö

Rekisteröitynyt:
    30.10.2010
    tämähän on evoluutiota. epähaluttavat ominaisuudet karsiutuu pois. @Perse-Laakkonen

:kahvi:

9. ratkakapu

Rekisteröitynyt:
    28.01.2010
    No tuossa tapauksessa kyllä pitää paikkansa, mutta yleisellä tasolla ei. Paskasakkihan sikiää edelleen aivan valtavalla tahdilla samalla, kun koulutetuimman (tilastollisesti korkea koulutus korreloi korkean älykkyyden kanssa, vaikka korkeakouluissakin tampioita löytyy ja matalasti koulutetuista todella fiksujakin) kansanosan hedelmällisyysluku vain laskee ja laskee...

10. _o/ ALTTERI \o_

Rekisteröitynyt:
    07.01.2004
    Eli kaikki geenit ei ole itsekkäitä :kahvi:

Lapsien nussimista voi verrata vaikka ryyppäämiseen, se tuntuu hyvältä idealta juuri silloin, mutta siitä voi tulla eräänlainen paha olo, jos seuraava päivä ei menekkään niinkuin on ajateltu tai ehditty ajatteleen ihan loppuunasti.
    Geenit ei ole myöskään täydellisiä, ne ei ilmeisesti ymmärrä, että liika on liikaa ja loppujen lopuksi geeniperimä lakkaa jokatapauksessa, maapallo tuhoutuu, vaikka itse geenit ei sitä kerkiä ennen luonnollista maailman loppua tuhoamaan eikä geenit tule selviämään seuraavalle tähdelle koskaan hengissä, vaikka sekään ei auttaisi, sillä lähimmällä tähdellä ei ole geeneille sopivaa ympäristöä.

Viimeksi muokattu: 23.12.2016
  11. ________

Rekisteröitynyt:
    31.08.2011
    No, miten tuo nyt ottaa. Miehet lisääntyy enemmän korkeastikoulutettuna.

Korkeasti koulutettu suomalaismies saa enemmän lapsia – naisilla eri ilmiö
    https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-y...aismies-saa-enemman-lapsia-naisilla-eri-ilmio

12. Hal2K3 Banned

Rekisteröitynyt:
    11.02.2003
    Ennen renesanssia mies joka valloitti maita ja mantuja sai enemmän lapsia.

Eikös jossakin tutkimuksessa kerrottu jotta joka 200:s mies on Tsingis khanin jälkeläinen.

http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/2010/08/1-in-200-men-direct-descendants-of-genghis-khan/

Ei tarvinnut Khanin kuunnella nalkuttavia naikkosia.

Viimeksi muokattu: 23.12.2016
  13. yannara

Rekisteröitynyt:
    28.04.2003
    Onks kukaan niin tyhmä? :o

14. Teepee1

Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    On vielä edelleenkin ikävä kyllä. Avioehtoja tehdään vieläkin todella vähän vaikka tuloerot voivat olla tosi suuria. Mutta parempaan suuntaan ollaan näissäkin menty. 90luvulla ei avioehtoja tunnettu kuin miljonääreillä.

15. Warren

Rekisteröitynyt:
    22.05.2013
    Mielenkiintosta luettavaa tämä threadi. Itse olen 30-vuotias mies, ja aika pitkälti olen ollut koko elämäni lapsettomuuden kannalla. Minulla on 1,5-vuotias kummityttö, ja sen touhuja ja kehitystä on kyllä ihan hauska seurata. Mutta kuitenkin, kun katselen esimerkiksi kaupungilla lapsellisia pariskuntia vastasyntyneen kanssa, ei ne kovin onnellisilta näytä.

Itse olen sen verran hedonistinen luonne, ja itsekäskin, sillä loppupelissä olemme täällä täysin yksin, ja omaa itseään täytyy ajatella, että lapsi ei oikein tulisi kysymykseen. Enkä tiedä haluanko nykymaailmaan, jossa on paljon paskaa ja pahaa, uutta elämää luoda. Olen myös sellainen luonne, että kyllästyn helposti, eikä parisuhteet ole olleen kovin pitkäkestoisia. Nykyisen tyttöystäväni kanssa olen ollut vuoden yhdessä, mutta olen jo siihenkin kyllästynyt. Ehkä en ole sitä tosirakkautta löytänyt, ja ehkä, kun se löytyy, mieleni lasten suhteen muuttuu. Kaverini alkaa pikkuhiljaa saamaan jälkikasvua, ja olen aina todennut että enpä haluaisi olla heidän saappaissa. Toisaalta, onko elämä esimerkiksi 40-vuotiaana tyhjää ja merkityksetöntä, kun kaikki kaverit ympärillä elää ainakin näennäisesti onnellista perhe-elämää, ja itse olet jonkinlainen lapseton ikisinkku. Toisaalta uskon myös, että lapsellisesta leiristä sellaista elämää myös kadehdittaisiin.

Valintojen maailma, jokainen tekee omansa, eikä sitä pidä arvostella jos joku tekee toisenlaisen valinnan kuin sinä itse. Se ei ole yhtään sen enempää väärin tai oikein kuin oma valintasi.

16. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Olen aina säälinyt ihmisiä jotka löytävät elämälleen merkityksen joko alkoholista tai lapsista, mutta eivät mistään muualta. Minusta tuo on mielenköyhyyttä.

Reilusti yli nelikymppisenä vapaaehtoisesti lapsettomana minulle löytyy elämässä tekemistä ja merkitystä enemmän kuin on tarpeenkaan - en ehdi alkuunkaan elämässäni tehdä kaikkea mitä haluaisin. Lapset olisivat päinvastoin este kaikelle mielenkiintoiselle - lapsia en ole koskaan pitänyt erityisen mielenkiintoisina asioina.

Joulukin tuli vietettyä rauhallisesti juuri siten kuin itse haluan :-)

17. Warren

Rekisteröitynyt:
    22.05.2013
    Niin, se olikin lähinnä omaa pohdintaa, että käykö niin että alkaako sitä esim. tuntea itsensä ulkopuoliseksi kaikesta jos läheisimmät ystävät viettää kaikki perhe-elämää, eikä he pysty olemaan ystäviä samalla tavalla mitä nyt ovat. Olen kyllä samalla linjoilla, lapsi on paljon elämää rajoittava tekijä, enkä henkilökohtaisesti uskoisi olevani onnellinen lapsellisena.

18. ignoreland

Rekisteröitynyt:
    06.12.2013
    Voihan sitä toki "perhe" olla ilman lapsiakin (vaimo, ehkä lemmikkieläimiä). Ei ole pakko elää kuin sinkku, vaikka lapsia ei olekaan. Itse en ole ollut tavoitteellisesti lapseton, mutta kun ne jäivät aikoinaan tekemättä, en ole viitsinyt enää vanhempana ryhtyä siihen. En tunne jääneeni mistään paitsi, mutta osaan kuvitella lapsen merkityksen vanhemmilleen.

Ihmisiä on maailmassa vähintäänkin riittävästi. Kansantaloudellisessa mielessä pidän naurettavana "velvollisuutta" lasten hankkimiseen.

19. CoooL

Rekisteröitynyt:
    13.12.2001
    Kansantaloudellisesti tämä maa on katastrofin partaalla alhaisen syntyvyyden vuoksi.

20. Ja mitä sitten? Pitääkö niitä sitten tehdä ihan sen takia, että olisi kansantaloudellisesti paremmin asiat? Tämä maa ja maapallo yleensä sisältää jo nyt liikaa ihmisiä ja olemassaolevista pitäisi pyyhkäistä ainakin yli puolet pois. Harmitta, että jo itsekkin lapsia on tehnyt, mutta kyllä tämä virhe viedään loppuun asti ja lapsista yritetään kasvattaa tasapainoisia ihmisiä.

Enemmän nostan hattua ihmisille jotka jättävät lapset tekemättä, se tuntuu vaativan nykyään enemmän uskallusta kuin lapsien tekeminen. Sosiaalinen paine ja odotukset ovat yleensä lapsien teon kannalla. Lapsettomat, nauttikaa elämästä ja jotka kyselevät lapsien perään, niille voi haistattaa paskat.

21. Griffin

Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    En nyt sanoisi työttömiä on runsaasti ja tempputyöllistettyjä kanssa. Syyt kansantaloudellisiin ongelmiin löytyvät nyt kyllä muualta, kuin pienestä lasten määrästä.

Sitäpaitsi.. Ihmiset lisääntyvät maapallolla kestämätöntä tahtia.

22. CoooL

Rekisteröitynyt:
    13.12.2001
    En ottanut kantaa siihen pitäisikö jonkun tehdä lapsia vai ei.

Totesin vain, että toisin kuin kirjoittaja esitti, kansantaloudellisesti "velvollisuus" (mitä se sitten tarkoittaakaan) tehdä lapsia on kaikkea muuta kuin naurettava.

Nykymenolla Suomi on kohta yksi iso vanhainkoti jossa eläkkeitä tai muita tulonlähteitä ei ole, koska työelämässä ei ole riittävästi väkeä.

Viimeksi muokattu: 26.12.2016
  23. trotor

Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Muun maailman liikalisääntymiseen tämä meidän suomen tilanne ei vaikuta mitään. Älykkäät ja hyvin lapsia kouluttavat ihmiset pitäisi saada lisääntymään.

24. ignoreland

Rekisteröitynyt:
    06.12.2013
    Miksi? Islantikin tulee aivan mainiosti toimeen pienellä porukalla, joka ei juurikaan kasva. Kyse on siitä, miten ihmisresurssia käytetään. Täällä on jo aivan liikaa turhia ihmisiä.

25. Griffin

Rekisteröitynyt:
    29.11.1999
    Eläkeikää on nostettu kokoajan, joten kuolleisuus kyllä korjaa asian. Varsinkin, kun terveydenhuoltokin on yleisen puolen osalta vähän mitensattuu..

Automaatio taas on jyräämässä monia ihmisiä perinteisesti työllistäneitä palveluammatteja, kiihtyvällä tahdilla. Muutos on menossa kokoajan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen