Elixair E400 ilmanpuhdistimen moottori

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja jimssi, 25.02.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Jeps eli otsikonmukainen härveli löytyy mutta nyt tuo propelli on ruvennut temppuilemaan eikä aina lähde pyörimään ja jos lähtee niin kelaa hiiiitaaaasti kierroksia ennenkuin pääsee täyteen vauhtiin. (ykkösnopeudella ei välttämäti lähde pyörimään ollenkaan)
    Käsillä pyörittämällä en tuntenut mitään erikoista kahnausta siinä.
    Olisiko tälle puhaltimelle jotain tehtävissä?
     
  2. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    Muistan ko mallin hyvin ja samat oli oireet,ensiapuna voit laittaa wd-40stä akselin laakereille niin voi toimia kauankin ja toinen on että tilaat uuden moottorin,muutenhan nuo on ikiliikkujia.
     
  3. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    Mara
    7 vuotta sitten
    On Thu, 17 Apr 2008 10:12:50 +0300, Matti Kaki
    ...
    Ostin kesällä 2000 Elixair 400:n. Syksyllä sen opuhaltimen ääni alkoi
    huojua. Hienoa, ajattelin, siinä on elektroninen nopeudensäätö.
    1-vuotispäivänään sen puhallin jumittui kokonaan, ei liikkunut edes
    kädellä. Huojunta ei ollutkaan tarkoituksellista. Laite korjattiin
    takuuna (silloin 1 v). Seuraava moottori kesti 1 v 3 kk minkä jälkeen
    se jumittui. Meilasin tehtaalle ja kerroin tapahtuneen.

    Sain tehtaalta puhelun ja vasta silloin selvisi että Elixair olikin
    kaikessa hiljaisuudessa vaihtanut kuulalakeriset moottorit
    liukulaakerimoottoreihin. Voiteluaine ei pysy liukulakereissa ja
    akseli leikkaa kiinni. Tehtaan edustaja kertoi että moottorit on
    vaihdettu takaisin kuulalaakerisiin ja tarjosi diiliä: tehdas maksaa
    uuden kuulalaakerimoottorin ja minä maksan työn. Ihmettelin miksi
    minun pitäisi maksaa mitään, kun kyse on selvästi viallisesta
    tuotteesta - niiden liukulaakerit eivät toimi kuin vuoden. Kerroin
    että parin kympin kiinalaiset tuulettimet kyllä toimivat vuodesta
    toiseen, mutta ei 500 euron (3000 mk v. 2000) Elixair.

    Lopputulos oli että maksoin vajaan 100 euron hintaisen vaihtotyön.
    En tiedä kuinka kauan uusi kuulalaakerimoottori olisi kestänyt sillä
    sisustuksen muutoksen takia se ei enää sopinut olohuoneeseen ja
    siirrettiin se makuuhuoneeseen. Makkarissa rupesi heti haisemaan
    otsonille. Sähkösuodatinta ei saanut mitenkään kytkettyä pois,
    pölysuotimelle olisi kyllä ollut käyttöä. Niinpä vimpain on seissyt
    käyttämättömänä makkarin nurkassa vuodesta 2003. Muistelisin ettei
    vehje lähde käyntiin jos sähkösuodinosa puuttuu. Siinä olisi
    tuotekehitykselle ylimääräisen kytkimen paikka.
     
  4. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 757
    Laakerien ajoittainen voitelu pitäisi olla niin itsestäänselvyys, ettei siihen tarvitse keskustelupalstaa.
     
  5. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    Sano se kädettömille:D
     
  6. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Jahas no itseltänihän löytyi tuo liukulaakeri versio. Purin mokoman osiin, öljysin ja kaivoin kilometrin karvoja välistä niin taas toimii ainakin toistaiseksi.
    Pitää vielä silmällä pitää että miten tuo rupeaa käyttäytymään.
    Uutta moottoriakin kyselin paikalliselta korjausfirmalta niin 70euroa kustantaisi.

    Kiitoksia avusta :)
     
  7. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Jep eipä se öljy pysy tuossa liukulaakeri versiossa vaikka mitä teki. Kihnuttamaanhan se rupes jo.
    Ilmeisesti pitää ruveta suunnittelemaan jonkin sortin muuntajaa tuhon ja 12v laitetuulettimia 4kpl hyrräämään.
     
  8. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    Niin sanoin että laita wd40..ei siellä oikein mikään muu pysy.Been there and done that
     
  9. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Pitääpi käydä ostamassa tuota wd40:stä josse pidempään pysyisi kun nämä minun tököttini
     
  10. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    muodoastaa sinne kalvon kun teflon pohjainen ellen väärin muista
     
  11. dio natale

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    1 375
    äh siinä mitään teflonia ole,tarkoitin toista ainetta.
     
  12. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Ei öljy pysykkään - eikä tule pysymään myöskään WD40, joka on aika ohutta litkua, lähinnä tärpättiä ja liotinta täynnä.

    Kokeileppa tätä:
    https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wurth-hhs2000-150ml-synteettinenvaseliini#spst

    Tuoteselosteen löydät Wurth.fi:n sivuilta, en saanut linkitettyä sinne. Ostopaikkoja on toki paljon muitakin kuin vain tuo.

    Toinen vaihtoehto on HHS Fluid niminen Würthin tuote.
     
  13. Brunberg

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    1 769
    Ihan jotain tavallista vaseliinia sinne pitäs laittaa.
     
  14. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 655
    Ketjurasvassa on sitkoja tarpeeks et pysyy. Muut tuntuu lähtevän hetken päästä. Tosin liukulaakerissa se rasva pitäis saada liotettua siihen metalliin. Eli jos laakerin saa irti niin "keittää" öljyssä sitä hetken.
     
  15. Brunberg

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    1 769
    Eihän sitä siellä liukupinnalla saa millään pysymäänkään vaan pesään, akselin päähän tjsp sopivaan paikkaan kököt vaseliinia niin toimii.
     
  16. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Ei niitä tavan vaseliineja sinne saa purkamatta. Mutta tuolla Wurthin synteettisellä vaseliinilla se onnistuu se voitelu purkamattakin! Olen aika paljon sähkömoottoreiden laakereita tolla voidellut ja tiedän että toimii kyllä. Vinkin sain ammattikorjaajalta, kun kattelin mitä ainetta se käytti!

    En menisi laakereihin laittamaan mitään "ketjurasvoja" tms. joita ei ole sinne suunniteltu. Enkä usko, että rasvalta edellytetään mitään ihmeellistä "sitko" tai liimamaisuutta. Ei liukulaakerin pinnoilta kai rasva lopullisesti pääse karkuun linkoutumalla?

    Huom! Nimenomaan sitten tuo HHS 2000. EI HHS 5000:tta, jos sitä sattuisi kaupan hyllyllä olemaan. Se ei ole samaa ainetta eikä kestä laakeripinnoilla läheskään yhtä hyvin.

    HHS Fluid käy myös, jos sitä sattuu olemaan eikä HHS 2000:sta.

    Brunbergin neuvoa "jotain vaseliinia" pidän huonona vinkkinä. Rasvan kanssa pitää olla tarkkana näissä hommissa. Ei se ole samantekevää mitä sinne laittaa, eikä laakeriinkaan käy "rasva kuin rasva". Varsinkaan mitään tappirasvaa ei pidä mennä laittamaan! (molybdeenioksidit jne)

    Se aiemmin annettu teflonneuvokin oli luultavasti huono. HHS 2000:sta ainakin tiedän, että se toimii sähkömoottorin laakereissa niissä olosuhteissa, mitä huoneenlämmössä olevissa kohtuurasitetuissa koneissa on.

    Masinisteissa oli aikoinaan vähän juttua näistä. http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=686349&sid=e21932201b2cb85936b86eaf5570c701

    Kluberin rasvat voi olla vähän jo yliampumista, mutta jos jostain saa tuubin Kluberin laakerirasvaa, niin ei varmaan tartte ikänä juosta parempaa ettimässä! http://www.qtec.fi/kluber_voiteluaineet
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2015
  17. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 655
    Löysäks kulunutta liukulaakeria et millään rasvalla enää ehjäks saa. Kirjoitukses kyllä toimii kunnossa olevilla jos on tarpeeksi ajoissa pelastettavissa. Väljää on väljä jolle tekohengitykseks pitää saada pysymään rasvat lähistöllä josta pikkuhiljaa väliin tulee lisää. Mainitsemani ketjurasva on pitänyt sen muutaman vuoden mitä voi tekohengittää laakeria joka jo jurnuttanut kuivana ja väljänä. Saman tekee paksuista rasvoista kakku akselin päässä jos vaan paikkaa jossa sitä saa pysymään varastossa. Myöhästä se on siinä vaiheessa miettiä kun laakeri ensimmäisen kerran tulee mieleen. Hyvällä tuurilla rasva menee tarpeeks siirapiksi että vie välykset pois. Täysin eri asia jos siellä moottorilla on kuormia jotka vääntää laakeria vasten ja hankausvoimat suuret laakeria vasten kuten hihna ja ketjupyörät.

    Joskus olen jopa kerran paremman puutteessa tilapäisesti käyttänyt sitkoöljyä, jota tarkoitettu hidastamaan mekaaniikassa liikettä. Satuin unohtamaan koko jutun puhaltimien pelaten parisen vuotta. Huomasin asian kun ihmettelin ylimääräisiä puhaltimia järjestellessä komponentteja.
     
  18. Brunberg

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2005
    Viestejä:
    1 769
    No ei kai sinne mitään graffiittirasvaa oltukaan työntämässä vaan jotain helposti saatavilla olevaa perusvassua.

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/600109/CRC-Yleisrasvalaakerirasva-100ml

    Tuosta irtoaa se tarvittava voitelu liukulaakerille, että toimii paremmin kuin kuivana. Sen enempää kyseisen ilmanputsarin rakenteesta tietämättä...
     
  19. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    AP:na ottaisin yhteyttä ja kyselisin Elixairilta, josko saisi uuden moottorin? Jos kerran tehdas itsekin on todennut kyseisen moottorin laakeroinnin laatustandardin alittavaksi.

    Toinen vaihtoehto on hakea laakerikaupasta parempia laakereita ja korjata se. Voisiko tilalle vaihtaa kuulalaakerit?
     
  20. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 655
    Oliko nää E400 samalla tavalla Barenin koneita kuin E100 oli joka myös puhaltimeltaan takuussa kävi itsellä.
     
  21. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Hienoa että tästä tuli näin vilkas ketju :)
    Moottoriin laitan tuota HHS 2000:sta kunhan saan käsiini tällähetkellä se rullaa toisella voiteluaineella.
    Kaveri tuohon kanssa ehdotti kuulalaakereita. Itsellä ei mitään käryä miten ne sinne ympätään mutta ilmeisesti osaisi tämän tehdä.
    Joten on tässä vielä vaihtoehtoja mitä tuon kanssa tekee.
    Pistin myös elixairille tuosta mailia katsotaan mitä vastaavat.
    Ilmoittelen tänne kun saan elixairilta vastauksen.
     
  22. gamelprutt Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2014
    Viestejä:
    7 830
    Onneksi on tämä internetti. Tuosta vaan kattelet mallisuorituksen. Moottori videolla on vähän omaasi isompi, mutta älä anna sen häiritä, periaatehan on sama pienemmälläkin myllyllä. Käytät vaan pienempiä ulosvetäjiä, vaihdat 10 kg lekan 100 g muovivasaraan jne. Laakerin sisärengas kannattaa lämmittää ennen uuden laakerin paikoilleen sujauttamista ja luonnollisesti akseliin voi ruikkia kylmäsprayta, jos sellaista on.

     
  23. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 757
    Kyllähän sitä osaava henkilö pystyy rakentamaan melkein mitä vaan, hankaluutena tulee ekaksi vastaan se, että laakeripesät moottorissa on ihan liian pieniä kuulalaakereille.
     
  24. jimssi

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2005
    Viestejä:
    434
    Elixair vastasi:

    Hei,
    takuu riippuu siitä, kuinka vanha laite on. Vanhat liukulaakerimoottorilla varustetut puhdistimet on valmistettu ennen vuotta 2003, joten niissä ei enää ole takuu voimassa. Uusimmissa puhdistimissa on myös liukulaakerimoottori, mutta eri valmistajan.

    Ystävällisin terveisin
    Elixair Oy

    Vastaus oli melkeinpä se mitä odotinkin :)
    Tällähetkellä rullaa edelleenkin hyvin laakerivaseliinilla.
     
  25. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Meikäläisellä on vanha Elixair 400 (ei siis vielä E-malli) tuolta 1980-luvun puolivälistä.

    Nyt jo noin 30 vuoden kutakuinkin yhtäjaksoisen käynnin jälkeen sen moottori siis simahti:) Ei pyöri kunnolla ja vikisee kovasti.

    Olisiko tietoa mistä saisi sopuhintaan uuden moottorin siihen? Alkuperäinen on merkkiä Universal Electric SER 5ZA ja sitten koko joukko koodeja.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti