Ei-vähäpäästöisen auton viritys

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja jonesky12345, 01.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jonesky12345

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2015
    Viestejä:
    1 056
    Katselmuksissa on ensimmäinen harrasteauto ysärin alusta joka on leimalla ei vähäpäästöinen. Käsittääkseni näillä päästörajat on aika suuret ja virtyksestä ei tarvitse mitään VTT testejä (jos virallista kautta viritetään) toisin kuin vähäpäästöisistä. Auto on ahdettu valmiiksi. Tehon nostoraja on 20% jolloin tällaisen saa dynolapulla päästöjen läpäistessä muutoskatsastettua esim toiselle ahtimelle, intercoolerille ym jutulle mitä keksii? Olenko käsittänyt tähän asti oikein? Itseasiassa tehot saa nousta mallisarjan tehokkaimpaan 20% kunhan alusta ja jarrut yms vastaavat kyseisen mallin hommia?
     
  2. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Mikä auto kyseessä? Tarkkoja lakipykäliä en tiedä ja riippuu ilmeisesti auton paperien merkinnöistäkin mitä saa tehdä ja mitä ei. Kaverilla muutoskatsastettuna vanha bemari ahtimella ja papereihin ei ole merkitty turbon kokoa tai muita tarkkoja tietoja. Pystyy siis aika vapaasti tekemään muutoksia tuollaisen auton pohjalle. Omalla kohdalla menee yli tuon 20% mallisarjan tehokkaimmasta, mutta ei ole tekniikkaa vaihdettu niin rajusti että sen mallitietämätön katsastusinssi osaisi sanoa ja alkaisi dynolappuja tivaamaan.
     
  3. jonesky12345

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2015
    Viestejä:
    1 056
    Pointtina on nyt tässä tuo Ei-vähäpäästöisyys kun auto on sellaiseksi maahantuotuna arvottu. Mikäli vakiomoottoriin vähäpäästöisessä autossa tekee muutoksia, vaadittaisiin periaatteessa VTT:n tai muun vastaavan tahon testit, eli pelkkä katsastuskonttorilla päästöjen läpäisy ei riitä. Tämä siis mikäli haluaa oikeasti muutoskatsastaa, eikä tuurilla saada leimaa vaikkapa eri turbolla kuin mitä auton papereissa lukee. Käytännössä vanhan vähäpäästöisen auton saakin muutoskatsastettua, mutta uusissa esim euro 5 päästörajoissa rajat ovat niin tiukat, ettei edes käytetty auto jolla tuo euro 5-luokitus on, täytä rajoja enää vaan vaatisi reippaasti tarkkaa säätöä.

    Tuo Ei-vähäpäästöinen poikkeaa tästä, ja siihen kaipaisinkin vahvistusta, ettei tuollaiselle tarvitse muuta kuin dynolapun tehosta. En siis muutoskatsastamaan ole autoa lähdössä, mutta harrasteluvinkkelistä on aika paljon kätevämpää, kun voi vaan säätää ahdot alemmas, käydä dynolla ja muutoskatsastaa, mikäli katsurisetä alkaisikin muutoksista nillittämään.
     
  4. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Tohon dynolappuhommaan tuli hiljattain joku muutos/lisähuomio, muistaakseni säädetty niin että ahtoja ei saa laskea enää ihan pohjiin. Automallia kyselin siksi että saisi selville olisiko kyseiseen automalliin mahdollista tehdä sellaisia muutoksia mitä ei äkkiseltään huomaa/huomaa että tehoa on yli 20% mallisarjan tehokkaimmasta.
     
  5. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    Nythän ne hölläsi sitä virittämistäkin niin, että vähäpäästöisetkin autot (euro3?) asti saa ahtaa ja päästötestiksi riittää se, että läpäisee katsastuksen päästömittaukset. Erillistä VTT testiä ei enään tarvitse.
    Muuten olet ihan oikeassa, mutta auto nimenomaan tarvitsee muutoskatsastaa, jos nuo viritykset olet tekemässä.
     
  6. jonesky12345

    Rekisteröitynyt:
    17.08.2015
    Viestejä:
    1 056
    Okei, kiitoksia tiedoista. Muutoskatsastukset ei ole aikeissa, koska eipä katsastusmies noista muutoksista osaa mitään sanoa. Jos osaisi niin siinä tuo ei vähäpäästöisyys auttaa, kun teholappu riittää muutoskatsastukseen. Valmiiksi turbokoneessahan ei tarvitse kikkailla "paineiden ruuvaamisesta minimiin", kun jotain paineita sinne on aluksikin vedetty. En tiedä sitten, menisikö joku massiivinen ahdin muka alle barin paineilla "järkevästä päivityksestä" jos tehoja nostetaan suht vähän, mutta jotain mustaa valkoisella pitäisi olla paineiden suuruuksista, mikäli turbon paineet minimiin ei ole ok.
     
  7. metsikkö

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2010
    Viestejä:
    84
  8. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    406
    Euro III luokalla olevia autoja löytyy vielä joistain malleista vielä 2000 luvun alkupäästä. Helpottaa harrastamista mukavasti kun ei tarvii enää kahdeksankyt luvun kärryihin tyytyä.

    Esim. e39 M5 saa ahtaa ilman VVT-testiä, pelkkä hyväksytty päästömittaus, teholappu ja muutoskatsastus riitää (tosin M5:ssä joutuu tyytymään noihin ekoihin 1999-2000 malleihin). Noita on jo useita muutoskatsastettu remmille.
     
  9. metsikkö

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2010
    Viestejä:
    84
    "Katselmuksissa on ensimmäinen harrasteauto ysärin alusta joka on leimalla ei vähäpäästöinen."
    "Pointtina on nyt tässä tuo Ei-vähäpäästöisyys kun auto on sellaiseksi maahantuotuna arvottu."

    Puhuttiin vähän eri asioista. Yritin vastata aloittajan noihin kahteen lauseeseen. Siinä olet oikeassa ettei vähäpäästöisyys enää estä virittämistä.
     
  10. Mitävittualehti

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2015
    Viestejä:
    143
    Ahtopaineista katsuri juuri kesällä puhui, että trafin koulutuksessa oli painotettu, että alarajaa ei ole. Miksi olisikaan, kun esim monissa volvoissa vakioahdot 0,3bar. Miksei tuollaista saisi itse tehdä.
     
  11. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    305
    Torstaina kävin muutoskatsastamassa euro2normisen 99 suzuki balenon turbolle hyvin kelpas lappu jossa ahtoja 1500-4500 välillä 0.3 ja siitä nousi rajoittajaa lähestyttäessä jopa 0.4bar Tehoakin tuli huimat 3kw lisää vakioon mutta vääntöä olikin sitten jo havaittavastii enemmän, ilmeisesti vakio pakoputki jäi pieneksi mikä estää tehon nousun, kaikki osat mitä tähän meni löytyi pajan romukasasta joten aivan viimeisen päälle siisti asennus ei tullu, mutta toimii ja läpäisi päästö testi ihan yhtä vaikeasti kuin vuosikatsastuksessa ennen turbotusta (katti alkaa olla huonona vaatii reilusti normaalia enemmän lämmitystä)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti