EGR venttiili ja moottorin toimintahäiriö -valo

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja N1kkel, 13.09.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Moi, täällä varmaan on autoista ja tekniikasta tietäviä, niin kysäistään... pari päivää sitten syttyi 05 chevrolet kalosin kojetauluun oranssi moottorin toimintahäiriö -valo. Ostin parin kympin elm327 obd2-laitteen ja se antoi koodin p1403, joka ilmeisesti tarkoittaa pakokaasujen kierrätysjärjestelmän (egr) häiriötä. No, otettiin egr palikka/sylinteri whatever onkaan irti ja wd40 öljyä sisään yön yli irroittamaan kaiken p****n sisältä ja voitelemaan mahdollisesti herkästi kinni juuttuvan venttiilin. Onkohan vika vain venttiilissä vai pitääkö koko palikka vaihtaa? Tässä mallissa ei edes pääse käsiksi itse venttiiliin, kun on niin hyvin tehtaalla valmistettu. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Itse ajoonhan se ei oikein vaikuta.
     
  2. Hartzu63 Banned

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2013
    Viestejä:
    1 512
    Sitä se tekee niin teki kaverillakin välillä paloi ja sitten automaattisesti huuhteli järjestelmää kuntoon, valo sammui ja taas uudestaan ja vaihtoi sen ventteelinkin niin ei auttanut.

    Netissä oli ohjeet miten sitä kierretään ja kuinka pakoputkeen tehdään muutosta yms ja kuulemma ei vaikuta katsastukseen ja on pajoja jotka ovat erikoistuneet siihen.
     
  3. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Nyt oli vähän epäselvä viesti...:confused:
     
  4. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 664
    Pakokaasuista noi ylensä vain jumittaa eli jos saat puhtaaksi venttiilin niin pitäisi pelittää taas useampia vuosia. Vikakoodin lykkää noi kun asentoa ei saa siks miksi haluaa. Eli venttiilissä on itsessään asennon tunnistus. Ei muistaakseni välitä mapin arvosta eli jos kanavat tukossa ei tuu vikavaloa kunhan venttiili seuraa ohjausta. Kokonaan poistaessa vaatii esim arduinon joka matkii venttiiliä.

    Käsittääkseni yksikään pelkän MAP:in sisältävä auto ei vikakoodia saa egr kanavien tukoksesta vaan ruisku on suoraan alipaineen perusteella. MAF vehkeet sen sijaan saattaa syytellä vikakoodia jos EGR kautta ei tulekaan pakokaasua imusarjaan. Tämä siis liittyy siihen hartsun kommenttiin ettei venttiilin vaihto auttanut.
     
  5. Messmaker

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2005
    Viestejä:
    1 765
    Omassa 1.9 cdti Opel Astrassa herjaili EGR:n vikakoodia (riittämätöntä pakokaasun kierrätystä) noin puolen vuoden ajan, vaihdoin juuri EGR:n. Samalla irroitin ja putsasin myös alumiinisen putken, joka tekee 90 asteen kulman ennen imusarjaan paluuta, se oli myös aika tukkoinen. Vikakoodi katosi, syy oli joko jumitteleva EGR tai se nokeentunut putken pätkä.
     
  6. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Ei tekisi mieli tehdä mitään omia modifikaatioita, mutta jos joutuu uuden osan ostamaan ~150-200e niin sitten tutustutaan tuon tekemiseen. Autopurkaamoilta ja AVK:lta katseltu osaa, mutta ei ole vielä tullut sellaista vastaan. Ihan turha koko egr. Eikö muka vaikuta leiman saantiin?

    Joo vois irroittaa tuon myös ja katsoa onko töhnää täynnä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2014
  7. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Ai siihen johdonpäähän, joka menee egr sylinteriin joutuisi laittamaan jonkinlaisen piirilevyn
    /kortin kiinni?
     
  8. Messmaker

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2005
    Viestejä:
    1 765
    Vikakoodin nollaus kannattaa tehdä puhdistuksen jälkeen.
     
  9. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Osa puhdistettu ja kuivattu paineilmalla. Laitettiin se paikalleen ja valo nollattu ainakin toistaiseksi.
     
  10. pitsa

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2014
    Viestejä:
    1 001
    Omassa Astrassa EGR:n asentoanturi (jokin potentiometrin tapainen varmaan) oli mäsä ja se sytytti EGR:n vikakoodit. Pelkkä venttiilin tukkiminen ja potentiometrin emuloiminen vastuksella ei poistanut vikavaloa, joten menin merkkihuoltoon ja koodasivat siellä koko EGR laitteiston pois käytöstä.

    Aloittajan Chevrolet Kalos on myös GM:n osista, joten siinä jopa saattaa olla samaa Opelin sukua oleva (hajoava) EGR ja ECOTEC-sarjan moottori, josta EGR voidaan ohjelmallisesti disabloida.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2014
  11. Hartzu63 Banned

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2013
    Viestejä:
    1 512

    Näin se meni kaverillakin otettiin pois käytöstä ja samalla parannettiin pakoputken pönttön hengittävyyttä. :think:
     
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Kyseessä DPF=Diesel Particulate Filter?
     
  13. Hartzu63 Banned

    Rekisteröitynyt:
    23.09.2013
    Viestejä:
    1 512
    Yeah ...:D :D :D
     
  14. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 664
    Juu ei pelkkä vastus riitä kun vastusarvon pitäisi vastata ohjausta. Siksi tarvitaan esimerkiksi 5€ arduino johon ohjelman pätkä mikä antaa ulos jänkitearvon joka vastaa sitä mikä ohjaus annettu.
     
  15. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Ei viddu...syttyi uudestaan, kuten arvelinkin.
     
  16. seebra

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2002
    Viestejä:
    4 817
    Vastaavaa venttiiliä Diesel-Saabiin etsiessä pisti Ebayssa silmään että uuden egr-venttiilin kylkiäisenä myytiin hanakasti myös umpinaista laippaa, joka blokkaa pakokaasujen pääsyn venttiilille asti ja estää sen jumiutumisen tulevaisuudessa.
     
  17. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Kyseessä on siis bensa-auto? Joku voisi selittää miten bensavehkeissä ecu reagoi egr:n käyttöön kun sehän joutuu avaamaan kaasuläppää kun egr avataan jottei teho laske. Eli takana on oltava vähän enemmänkin älyä ja varmasti flippaa jos kaikki ei täsmääkään. Vaatii varmasti uudelleenohjelmoinnin jos haluaa poistaa käytöstä?

    Dieselissä ei tapahdu oikeastaan mitään jos egr:n vain tukkii, mutta vikavalo syttyy koska moottorinohjaus olettaa moottoriin menevän ilmamäärän pienenevän koska pakokaasua kierrätetään ja jos näin ei käy, modernit vehkeet sytyttävät vikavalon. Eli egr:ää ei voi niissäkään enää ainakaan kaikissa vain tukkia.
     
  18. Messmaker

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2005
    Viestejä:
    1 765
    Ebay.co.uk:sta voi löytyä EGR halvalla ja nopeasti. Itse tilasin sieltä originaalin EGR:n Opel Astraan, hintaa tuli posteineen ~120€. Vikakoodi katosi onneksi sen vaihdolla, ettei tarvinnut alkaa imukanavia aukomaan...
     
  19. pitsa

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2014
    Viestejä:
    1 001
    Bensakoneiden ECU sisältää paljon adaptiivisia parametreja, jotka lambda-arvojen mukaan säätää ruiskua halutuksi pitäen oikean stoikiometrisen suhteen, täten kompensoiden esimerkiksi imuvuotoja ja muita häiriötekijöitä. Todennäköisimmin EGR paskana vikavalo killittämässä ECU menee sellaiseen vikatilaan, jossa sitä ei käytetä.

    Kun omassa Astrassa tulppasin EGR:n niin kone kävi aivan täydellisesti, ei yskinyt yhtään, itseasiassa paljon paremmin veti kuin EGR:n kanssa, joka tietenkin antaa osakaasulla tukkoisen tunteen. Vikavalo vain pakotti menemään merkkihuoltoon ECU:n ohjelmontiin.

    Toki suosittelen menemään ECU:n ohjelmointiin, koska sillä ainakin varmistetaan että moottorissa ohjelma joka on alusta asti suunniteltu toimimaan ilman EGR:ää.

    Uuden venttiilin saa helposti ruuvattua paikoilleen, mutta koska EGR vain likaa moottoria ja pidemmän päälle vie suorituskyvyn, niin jos sen vain voi ohjelmoida pois, niin se kannattaa tehdä. Pysyy kone uuden veroisena pitkän aikaa.
     
  20. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Joo bensa on. Tuo ohjelmointi kuulostaa houkuttelevalta, paljonkohan se keventää kukkaroa?
     
  21. Henkka77

    Rekisteröitynyt:
    10.10.2005
    Viestejä:
    9 871
    Ooppeleissa oli helppoa tukkia koko hiton EGR, yksi turhimpia keksintöjä mitä autoista löytyy.
     
  22. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Nimenomaan. Jos se EGR vaan on ehjä niin helpoin/halvin/pitkäikäisin ratkaisu on vaihtaa EGRn tiivisteen paikalle umpilaippa. Ei vaikuta päästöihin juurikaan, ja kestää ainakin pari-kolme vuotta. Ainakaan omat 2000-luvun alun autot(mitsuja) eivät havaitse umpilaipan olemassaoloa vaan EGR vaan vatkaa tyhjää. Uudemmista ei kokemuksia..
     
  23. N1kkel

    Rekisteröitynyt:
    12.10.2013
    Viestejä:
    1 094
    Voiko tämä ongelma olla seurausta siitä että olen tankannut 98 oktaanista enkä 95? Tietääkseni moottorille käy molemmat.
     
  24. pitsa

    Rekisteröitynyt:
    11.01.2014
    Viestejä:
    1 001
    Teoriassa etanoli palaa puhtaammin, karstoittaa vähemmän ja karsta sen EGR jumittaa. Käytännösssä en usko, nämä uusiwn autojen päästöhömpötykset ei vaan toimi ikuisesti
     
  25. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 570
    Ei ole mitään tekemistä. Karstoittuvat vaan kun riittävästi tulee kilometrejä. Varsinkin lyhyessä ajossa. Tosin helposti sen EGR:n puhdistaakin.. Jos sen nyt joutuu esim. kerran viiteen vuoteen puhdistamaan ei ole mielestäni kovin paha rasti. Kaikissa ei voi tulpata, koska sytyttää moottorin vikavalon. Ihan siis jo 90-luvun lopun bensa vehkeissä osassa näin
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti