eBay-kokemukset

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Aki_90, 18.01.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Cumbo

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Viestejä:
    1 506
    Itsellä muutama palautuskeissi ollut käsittelyssä ja homma mennyt niin, että eBayn aspa on nimenomaan kieltänyt maksamasta palautusposteja itse, koska tämän kulun takaisinsaaminen voi kuulemma olla hankalaa/mahdotonta. Jos tuote on ollut viallinen (kyseessä ei esim. buyer's remorse), niin myyjän pitäisi lähettää ostajalle "return shipping label", jolla tuotteen voi lähettää maksutta/joku lähetti hakee tms.. Itsellä muutama myyjä on pyytänyt lähettämään sitä omalla kustannuksellani, mutta eBayn aspa nimenomaan kieltänyt. Toinen vaihtoehto on, että myyjä lähettää ennakkoon rahat esim. Paypal-tilille palautusta varten.

    Yksikään tuote, jota myyjä on vaatinut palautettavaksi, ei ole ikinä lähtenyt takaisin. Eli ovat vängänneet aikansa, mutta eivät ole sitten kuitenkaan halunneet tuotetta takaisin ja eBay on viimeistään ratkaissut asian minun eduksi. Tämän(kin) vuoksi kannattaa aina muistaa myyjän kanssa kommunikoidessa pitää kieli asiallisena ja täsmällisenä, jotta eBayllä on mahdollisuus myöhemmin ratkaista asia helposti ostajan eduksi.

    Viimeisin keissi koski 160 euron puhelinta, jonka olin tilannut Saksasta. Postikulu olisi ollut 25-30 euroa, mutta myyjä ei sitten näemmä halunnut puhelinta takaisin, kun ei kuulunut mitään vastausta siihen, kun ilmoitin postikulut. Ebay ratkaisi asian minun hyväksi ja palautti rahat täysimääräisesti.
     
  2. hslakka112

    Rekisteröitynyt:
    02.12.2012
    Viestejä:
    41
    Hyvät kokemukset jäi ensimmäisestä eBay-myynnistä. Ostaja maksoi Paypalilla saman tien ja lähetin tuotteen Sveitsiin kirjattuna priority-maksikirjeenä, joka luovutettiin vastaanottajalle alle 48 tunnin sisällä lähetyksestä. Suolainen hintahan Postin palveluille tuossa oli: 250g priority-maksikirje Eurooppaan 8,50e + kirjaaminen 9,30e + saantitodistus 4,70e = 22,50e. Jälkeenpäin ajateltuna tuo saantitodistus oli täysin turha, sillä Postin seurannassakin näkyy tuo vastaanotto ja kuittaus. Olin tuon verran kuitenkin hinnoitellut postikuluja tuotteeseen sisään, joten ei mennyt omaan piikkiin.
     
  3. zeniitti

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2003
    Viestejä:
    1 462
    Laitoikko ilmaisena kohteena myyntiin vai maksoitko jotain ekstraa "ei nollahinnasta" tai muusta lisähilppeestä? Aikanaan kun myin jonkun tulostimen osan jenkkeihin, vähän hirivtti laittaa 0-hinnalla myyntiin, mutta hyvin se hinta silti nousi kohteessa. Positiivinen palautekin siitä tuli, joten ostajakin taisi olla tyytyväinen :)
     
  4. Jooo1

    Rekisteröitynyt:
    18.05.2009
    Viestejä:
    1 626
    Yritän avata paypalissa disputea, joka kerta tulee "We're sorry, something went wrong. Please try again."
    Ko. tapahtuma tammikuun lopulta, eli ebayn purchase protection mennyt umpeen, mutta paypalillahan se on nykyään 180 päivää. Eilen kokeilin ensimmäisen kerran, sama juttu. Mikä neuvoksi?
     
  5. bluedrool

    Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
    Viestejä:
    849
    Ensimmäisen kerran käynyt eBay-kaupoissa näin: myyjä vaatii tavaran tuhoamista rahojen palautuksen ehtona.

    Myyjä lähetti painavasta tavarasta väärän värisen. Palautus/vaihto on melko järjetöntä, koska postikulut takaisin maksavat yhtä paljon tai enemmän kuin tavaran hinta posteineen. Myyjä brittiläinen ja paljon positiivisia palautteita. Refund requestiin myyjä vastasi asian selittämisen jälkeen, että tavara pitäisi rikkoa käyttökelvottomaksi ja lähettää siitä kuvat. Myönsi myös oman virheensä.

    Onkohan tämä nyt ihan asiallista vai kusetusyritys? Keskustelut kuitenkin käyty eBayn kautta. Olen joskus nähnyt näitä tuhoamispyyntöjä nettikeskusteluissa, mutta ne ovat tulleet Paypalilta ja silloin kyseessä on ollut tuoteväärennös.
     
  6. James5

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2011
    Viestejä:
    1 591
    Käy tietysti niin, että myyjä sanoo ettei palauta rahoja rikkinäisestä tuotteesta, koska rikoit sen itse.
     
  7. Buick

    Rekisteröitynyt:
    08.09.2016
    Viestejä:
    275
    Viestinvaihto on tapahtunut Ebayssa? Kyllä tuo silloin minusta kohtuulliselta kuulostaa.
     
  8. aarle

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2016
    Viestejä:
    13
    Annoin negatiivista palautetta laukusta joka ei ollut nahkaa niinkuin luvattiin. Myyjä pahoittelee ja lupaa palautusta sekä että muttaisin palautteen positiiviseksi. Noinko nuo positiiviset prosentit saadaan korkeaksi
     
  9. Jarsatusz

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2012
    Viestejä:
    850
    Jep
     
  10. bluedrool

    Rekisteröitynyt:
    22.07.2005
    Viestejä:
    849
    @James5 @Buick

    Tässä kävi niin, että tuhosin tavaran myyjän pyytämällä tavalla ja rahat tuli takaisin sovitusti. Vähän tuo oli mielestäni turhaa haaskausta, rikkoa toimiva tavara, mutta näin sen nyt sitten vissiin piti mennä. Jos olisin vienyt asian eBayn ratkaistavaksi, niin olisin ehkä joutunut postittelemaan tms. turhaa vaivaa.
     
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 473
    No ihan hyvä keino näitä turhia rahapalautuksia vastaan.
     
  12. Stellar

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2003
    Viestejä:
    1 550
    Juu taitaa olla yleinen tapa, joskus itse tilasin jotain kiinasta ja tuote oli viallinen ja siitä kun laitoin negan niin myyjä sanoi lähettävänsä uuden jos poistan negan, ajattelin että kusettaa vaan koska oli kyse vain parista eurosta niin poistin, kas kummaa kun se tosiaan lähetti uuden vastaavan, tosin sekin oli samalla tavalla viallinen ja en jaksanut enää tapella asiasta :D
     
  13. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 469
    Photoshoppausta kehiin?
     
  14. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Milloin petoksen tunnusmerkit täyttyvät? Tori.fi:ssä tein tarjouksen PS4:sta, josta alkoi mielenkiintoinen viestinvaihto... Röyhkeä tinkimiseni oli heti OK ja rahat piti siirtää pikasiirtona. Epäilykseni heräsivät välittömästi ja viivyttelin kaupan sinetöimistä. Osoitetietoni kerkesin laittaa, mutta illalla viimeiseksi viestiksi laitoin järjestäväni noudon (olin 95% varma, että kusetusyritys). Nyt kaveri on muka pistänyt tuotteen postiin, lähtenyt reissuun ja kuittia ei löydy mistään (ei siis lähetystunnusta).

    Eli: päivänselvä kusetus, mutta kaveri vain pistää viestiä ja painostaa lähettämään rahaa, vaikka olen omalta osaltani pistänyt viestittelylle stopin. Ilmiannoin ilmoituksen ja se on näköjään jo torista poistunut, mutta sen verran pistää vituttamaan tämä kaverin taukoamaton sähköpostifloodaaminen, että tekisi mieli laittaa laki asialle. Täyttyyköhän tässä vielä rikoksen tunnusmerkit?
     
  15. Pertti_Pasanen_Spede

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2001
    Viestejä:
    3 332
    Jos se on postilla lähetetty vaikka tässä tapauksessa niin tuskin on niin se seurantakoodi näkyy sinulle postin apilla minkä saa ainakin androidiin ja appleen, kun vahvistat puhelinnumerosi niin kaikki sillä varustetut lähetyksen ilmestyvät sinne näkyviin.
     
  16. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Kuulemma Matkahuollolla (vaihtoi siinä vaiheessa kun kyselin seurantakoodin perään...). No, viestit ainakin toistaiseksi loppuivat kun uhkasin poliisilla. Voisi sitä kyllä vieläkin ilmoituksen tehdä.
     
  17. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 469
    Miksi eBay ketju eikä tuo Tori?
     
  18. Buick

    Rekisteröitynyt:
    08.09.2016
    Viestejä:
    275
    Useimpien rikosten yrittäminenkin on itsessään rangaistavaa. Kannattaa tehdä rikosilmoitus jos sulla on jotain yhteystietoa kuten tilinumero.
     
  19. Cumbo

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Viestejä:
    1 506
    Itse asiassa harvemman rikoksen yritys on kriminalisoitu. Petoksen kohdalla kuitenkin näin on: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L36
     
  20. aarle

    Rekisteröitynyt:
    08.06.2016
    Viestejä:
    13
    Tilasin eBay:stä syksyllä 7,5 € laitteen joka lähetetään ilman lähetyskoodia. Kun lähetystä ei kuulunut määräaikaan menessä kyselin ja lupasivat uudelleenlähettää samana päivänä. Tämä tapahtui pari kertaa. Kun kyselin rahan palautusta niin valittelivat paypalin nihkeää suhtautumista. Taas lupasivat uudelleen lähettää heti. Rupesin kyselemään että koska on todella lähtenyt niin nyt ehdottavat että palauttavat vain puolet summasta. Ilmeisesti nuo uudelleenlähetykset ovat vain ajan peluuta. Myyjällä on 98.8% Positive feedback ja palautteita 164 000 kpl eli ei mikään pieni tekijä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2017
  21. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 838
    Ihan se on ajanpeluuta. Toivovat että sen kuukauden tms. aikana jonka sen uudelleen lähetyksen saapumisessa kestäisi postissa se alkuperäinen lähetys saapuisi. Jos ei toive toteudu niin toivovat että aika reklamoida rahat takaisin on mennyt umpeen tai ostaja unohtanut koko jutun.

    Ei kannata IKINÄ suostua tuotteen uudelleen lähettämiseen vaan aina refund.

    Sillä refundina saadulla rahalla voi sitten tilata tuotteen uudestaan samasta kaupasta tai toiselta myyjältä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2017
  22. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    Nojaa. Voihan se tavara joskus olla ihan oikeasti hukkunut välillä ja uudelleen lähetys korjaa tilanteen. Disputen avaamiseen on nykyään aikaa 180 päivää juuri tuollaisen viivyttelytaktiikan estämiseksi ja tietty disputea ei pidä sulkea ennenkuin tavara on tullut perille.
     
  23. vinklubrulez

    Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Viestejä:
    11 838
    Ebayssä se dispute aika on 30 vuorokautta siitä kun tavaran olisi viimeistään pitänyt saapua. Lähde:

    http://pages.ebay.co.uk/help/policies/money-back-guarantee.html#timelines

    Jos tilauksen on maksanut luottokortilla ilman PayPalia niin siinä ei PayPalin pidemmillä rajoilla ole paskankaan väliä.

    Rahat kun vaatii takaisin (refund) niin sitten romun voi tilata uudelleen samalta myyjältä ja määräajat lähtevät uudelleen nollista liikkeelle kun on uusi kauppa.

    Joskus tilasin 4G reitttimen Kiinan Taobao:sta. Oli sitkeä myyjä kun tuote ei toiminut ja yritin sitä palauttaa. Pyysi lähettämään muun muassa kuvan toimimattomasta reitittimestä. En tiedä mitä kuva reitittimestä kertoo kun siinä ei palanut edes yksikään merkkivalo. Kerroin kaikki tietoni selkokielellä miksi laite ei toimi ja vastailin kysymyksiin noin puolenkymmenen viestin verran ja kyselin miten palautus onnistuu. Sitten aloitti myyjä samat kysymykset uudelleen alusta joihin olin jo alussa vastannut. Siinä vaiheessa hermostuin pistin sen postipakettiin ja otin kuvat siitä paketista, lähetin myyjälle sen Kiinaan ja otin kuvat lähetyskuitista ja reklamoin luottokorttifirmaa. Korttifirma sitten hyvitti sen viikon kahden päästä. Ihan puhdasta ajanpeluutu koko touhu.

    Ebayssä onneksi ongelmat ratkeavat yleensä siinä vaiheessa kun muutaman viestin myyjälle laittanut ja reklamoinut tuotteesta. Sen jälkeen jos eivä ala rahoja palauttamaan niin nostaa väitteen "claimiksi" jolloin se siirtyy eBayn henkilökunnan ratkaistavaksi. Tässä vaiheessa 95+ prosenttia myyjistä palauttaa rahat ennen kuin eBay ehtii sitä käsitellä. Ilmeisesti tulee jotain paskaa myyjälle tai sakkomaksua eBayn suunnasta jos sen häviää kun eivät sitä halua oikein koskaan odotella.
     
  24. tuoppi`

    Rekisteröitynyt:
    29.03.2002
    Viestejä:
    5 298
    En ole lukenut sääntöjä niin tarkasti ja voi tuo 30 päivää viimeisestä arvioidusta saapumispäivästä pitää paikkaansa vaikka olisi PayPalia käyttänytkin.

    Mutta tuohan ei tarkoita että asia pitäisi olla käsitelty 30 päivän sisällä. Vaan sulla on 30 aikaa viimeisestä arvioidusta saapumispäivästä raportoida myyjälle että tavara ei ole saapunut, ja tästä on vielä 30 päivää aika neuvotella myyjän kanssa ja tehdä dispute ebaylle. Ebayn käsittely saa sitten kestää niin pitkään kuin se tarvitsee (yleensä tosin aika nopeasti tässä kohti tulee päätös). Ja tosiaan ei pidä antaa noiden aikojen umpeutua vaikka myyjä sanoisi lähettäneensä uudestaan, kyllä ne disputen käsittelijätkin osaa lukea että tavara on lähetetty uudestaan ja antavat disputen olla auki sen verran että nähdään tuleeko tavara perille vai ei.
     
  25. Jooo1

    Rekisteröitynyt:
    18.05.2009
    Viestejä:
    1 626
    Muistutukseksi itselle ja miksei muillekkin.

    Tilatessa Global Shipping Programilla, Ebayssa näkyy seurantakoodi jonka alku on UPAAB.
    Se käy tänne, kunhan paketti on saapunut GSP lajittelukeskukseen: https://parceltracking.pb.com/app/#/dashboard/

    Oikealta ylhäältä löytyy linkki "Track on carrier's website."
    Siitä klikkaamalla päätyy wnDirect seurantasivulle.
    Sieltä kun vielä klikkaa "Visit tracking site: BRING", päätyy Bringin seurantasivuille josta löytyy oikealta alhaalta "Package Number"-numero, joka on 18-numeroinen. Ei siis "Shipment number".
    Tämä "Package Number"-numerosarja käy Postin seurantaan, kun sen eteen lisää vielä kaksi nollaa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti