Dying Light (Windows, Linux, XONE, PS4)

Viestiketju alueella 'Pelit ja konsolit' , aloittaja Sothis, 18.08.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. pvillerei

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2013
    Viestejä:
    1 278
    Kyllä tän pitäis gtx 980:llä aika keposasti pyöriä. Kaikki täpöille ja view distance max pitäisi heilua noin 100fps average ja lukittu 60fps pysyy aina jämptinä. 1080p siis.
     
  2. Maximius

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2012
    Viestejä:
    254
    2500k stock + 16gb 1600mhz + 970 gtx stock combolla näyttää toimivan ilman mitään dippailuja ihan hyvin.
    1080 asetukset tapissa... pois lukien Nvidia hömpötykset.

    Kysymys, tuli eilen huomattua että peli ei diggaile kyllä HWmonitorista sitten pätkääkään. Muuttui sellaiseksi diashow meiningiksi että oksat pois. Onko muilla samanlaisia "ongelmia" ?
    Ollaan tulossa siihen pisteeseen että tuosta Sandystä pitäisi viedä neitsyys ja ottaa kaikki irti siitä mutta eipä ainakaan tuolla ohjelmalla paljon seurailla tapahtumia :D
     
  3. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    CPU Usagelle ei voi mitään, Dx11 kun jarruttaa nykyprossujen ulosantia.

    Jos niin paljon kiinnostaa että haluaa 99-100% prossun käyttö asteeksi niin laittaa prossun toimimaan vaan 1:llä ytimellä niin on käyttökin sitä luokkaa, nyky teho-kellotetuille i7 prossuilla riittää käytännössä 2-ydintä, ne seilaa sitten siellä 70-95% ja jos menee lähemmäksi 100 niin laittaa sitten jo kolmannenkin ytimen käyttöön bioksesta.

    Ja sitten toi GPU Usage, jos se on vaikka alle 90% niin prossu on jarruna, ei se näyttis silloin hitaammin, "vain" 90%:lla nopeudella piirtele kuten luulette sen silloin tekevän, vaan se käyttää vasta 90% potentiaalistaan, se siis idlaa osan ajastaan eli on toimettomana eikä se voi nostaa käyttöastettaan kun se on jo tehnyt kaiken eli piirtänyt kaikki minkä se on saanut tehtäväkseen prossulta.

    Kyllä ne maksimi fps:t on kulloinkin mihin kunkin kone silloin pystyy piirtämään eli tunnetaan myös grafiikkana (+joissakin peleissä laskee myös GPU fysiikkaa).

    Itselläkin 1920x1080 pelatessa DL:ää kaikki täysillä on fps:t 90-255 (min-max), average jotain 120-160fps. Ja GPUideni Usage on jotain 50-70%.

    Mutta haluan pelata DSR4K @1080 päällä joka on paljon raskaampi näyttikselle/näyttiksille ja detailien ollessa jtn. Med-High luokkaa on fps 60-155, keskimäärin 70-90 ja GPUideni Usage on silloin 92-97%. Ja kyllä kortitkin käyvät ~10C lämpimämpinä kun on laskemisen tarve aivan eriluokkaa.

    Tässä on äsken ottamani kuva, kokonais jana on n.18min eli 16min on pelaamista ja [email protected] min-max 92-97% USAGE molemmilla korteillani, keskimäärin 95% ja tämä siis 1920x1080 reson (1kpl) näytöllä:
    [​IMG]

    Suomennettuna:
    Jos GPU Usage on alle 95%, esimerkiksi 50-60-70-80%, on CPU jarruna FPS:lle eli olisi jo hyvä saada CPU tehoa lisää saadakseen lisää FPS:iä.

    Kääntäen jos taas GPU Usage paukkaa täyttä niin on jo GPU:t eli näytönohjain/-ohjaimet jarruna eli ne piirtävät minkä ehtivät ja rajoittavat FPS:iä kun eivät kerkiä kaikkea piirtää minkä CPU työntää.

    Tottakai varsinkaan aina se ei ole noin yhtä oikoista kun muuttujia on satoja, tai tuhansia näissä värkeissä, mutta raa'asti ottaen noin ja saa käryä pitäisikö panostaa hillonsa seuraavaksi CPU vai GPU tehoihin.

    Kokeilkaa itse jo Dying Lightingin Main Menussa (jossa se ukko katselee kaupunkia).
    Itse laitoin kaikki minimille + 1600x900 ja GPU:t 54-55% kun näyttiksille kevyttä kauraa. Sitten laitoin kaikki täysille + 3840x2160 ja GPU:t 96-98%, eli käytännössä piirtävät minkä kerkiävät.

    Eli mullakin [email protected]:lla loppuu paukut kesken siis natiivilla 1920x1080 näytöllä, tosin peli renderöidään näyttiksien näkökulmasta käsin 3840x2160:enä eli 4K:na. Siispä kun on taas reilummat vapaat koneen parissa niin laitan custom biokset kehiin että saan kulkuja lisää näyttiksille.
     
  4. riepuli

    Rekisteröitynyt:
    29.10.2009
    Viestejä:
    477
    V-sync päällä (60fps) gpu:n käyttöaste voi olla kaikkea välillä 50-99% paikasta riippuen. Ilman v-synckkiä lähemmäs 100%, jos prossu ei tule vastaan. Näin ainakin itse olen huomannut ja todennut. Eli kokeilkaa ilman v-sync ja jos gpu:n käyttö jää alhaiseksi niin kipinkapin uus prossu tai sitten kelloja lisää ja raakasti.
     
  5. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Noi on just noita muuttujia, itsellä ei ole ollut V-Sync päällä vuosiin eli heti kun tuli 144Hz näytöt. V-Sync kun rajoittaa fps:t niin se sotkee normaalin GPU:n käyttöasteen luennan. G-Sync itse stoppaa 144fps kuin myös "Premium V-Sync" eli Adaptive V-Sync.
     
  6. sprunk

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    313
    Siis täh :confused:

    Miten esim. mulla voi olla prossu hidasteena kun cpu usage on kaukana maksimista? Monilla haswell-E seteilläkin on ollut ongelmia tän pelin kanssa. Eli matala cpu-gpu käyttöaste ja fps.
     
  7. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Jollain Hasu-E prossuillakin on prossu hidasteena jos niitä ajellaan vakiona, niistä lisäytimistä kun ei ole juuri mitään hyötyä, vaikka olisi 12 ytiminen Xeon jos teho/per core jää huonommaksi kuin esim. mulla oleva 5Ghz i7.

    Siksi varsinkin AMD:n prossut ovat kusisia kun ei ole per/core tehoa nimeksikään työntämään dataa Dx11:n rajoittesuuden takia läpi API:sta näyttikselle, jää CPU usage pieneksi kun toi "laskentavoima" vaan tasaantuu eri ytimien kesken.
    Laittaa Hasu-E:n yhdelle ytimelle niin on varmasti sen yhden ytimen käyttöaste 100%.
     
  8. pvillerei

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2013
    Viestejä:
    1 278
    Ite oon cäpänny fps:n 60 ja gpuz näytti gpu käytön olleen maksimi 75% ja tuo 4790k tuskin jarruttelee (: Kaikkea vääntöä ei siis edes tarvita gtx 980 jos 1080p ultra ja 60fps riittää. Muistelenpa yhtä benchmarkia, siinä todettiin että 4770k pitää alikellottaa 2.5ghz että voisi mitään cpu pullonkauloja tulla. AMD:llä taas oli hyvin tärkeää saada mahdollisimman korkea kellotaajuus ja silti 2.5ghz 4770k on parempi.

    10.päivä tulee muuten 1.4 patch sisältäen suorituskykyä ja myös jotain grafiikkapäivitystä pc:lle tulossa. Lisäksi tulee uutta sälää "hard mode" ym. Samana päivänä tulee myös lisää season pass sisältöä.
     
  9. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Paitsi että nykyinen versio on jo v1.4, tulossa varmaan v1.5 tjsp.
     
  10. pvillerei

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2013
    Viestejä:
    1 278
  11. sprunk

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    313
    Peli siis hyödyntää prossusta saman verran tehoa kuin mitä yksi ydin pystyisi tuottamaan. Aika hölmöä imo.
     
  12. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    No ei ihan yhdellä ytimellä, 2 ydintä riittää pitkälle ja 3 riittää teoriassa pelille kun pelille kunhan on vain per/core tehoa paljon. Ihan sama homma se on jokaisella pelillä koska Microsoftin grafiikka rajapinta eli Dx11 on vain niin surkeasti tehty ettei saada moniytimisten nykyprossujen tehoja siirrettyä tehokkaasti näyttikselle vaan prossu odottelee (=CPU Usage alhainen) että menee data rajapinnasta läpi. Ja API:n toisella puolella näyttis odottelee (=GPU Usage alhainen) että saisi rajapinnalta lisää sitä tekemistä eli grafiikan laskentaa.

    Poislukien tietysti Amd:n Mantle, jonka tuoma tehonlisäys, kuten tulevassa Dx12:ssakin onkin paljolti sen ansiota että sieltä prossulta tulee rajapinnan läpi toinen tai jopa 3:s kaista näyttiksille. Eli CPU ja GPU Usaget nousevat samalla raudalla kun rajapinta softa paranee huomattavasti.

    Siksi esim. tehottomammilla prossuilla, kuten Amd:n virityksillä saa suhteessa suuremman hyödyn Mantlessa kuin jo valmiiksi huippuluokan per/core tehoisilla Intelin i7:lla.
     
  13. escalibur

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    22 725
  14. takzu

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2011
    Viestejä:
    114
    Saako tästä pelistä mitään nautittavaa irti kombolla FX-6350, 12GB RAM ja GTX 750 Ti? Vai kannattaako ihan suosiolla käyttää rahat ihan johonkin muuhun?
     
  15. Sepander

    Rekisteröitynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    4 974
    Kannattaako tuota Season passia ostaa?
     
  16. sprunk

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    313
    Kiitokset selvennyksestä higher jsuu

    Joo ei se pelistä johdu, testasin äsken Far cry 3:sta ja aivan sama juttu paitsi että cpu #2 paahtaa aivan täysillä 100% ja muut ytimet jotain 80. Watch dogs ja firestrike taas toimii normaalisti eli 99% gpu usage
     
  17. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Itse ostin Season Passin viikko sitten vaikka sisältöönsä nähden jotkut ovat kalliiksikin haukkuneet, no kyllähän toi aika tyyris on kun nyt helmikuussa tuli vain parit uudet alueet, nyt maaliskuussa (olikohan jo ensiviikon ison päivityksen yhteydessä?) tulee vain uusia aseita 4kpl (ei tosin mtn.perus meleitä vaan kunnon Slashereitä) + 3 asua ja joskus huhti-/toukokuussa tulee se miksi Passin ostin, uusi kenttä + pelimuoto (The Bozak Horde).
     
  18. Diodi

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2009
    Viestejä:
    1 504
    -
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2016
  19. pvillerei

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2013
    Viestejä:
    1 278
    Parkouri kehittyy koko ajan ja lopulta liikutaan kuin hämähäkkimies konsonaan. Aseet kestää sen verran että saa uuden ja skilillä saa vielä mahkun ettei korjaus kuluta asetta ollenkaan. Paras ja laadukkain peli rakkaasta zombie survival aiheesta.
     
  20. johanmild

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Viestejä:
    1 160
    en jumalauta tajuu tota i-napin takaa avautuvaa tavarasysteemiä. Miten on tehty noin omituiseksi. On droppia, selectiä, collectables, backpack. Koitin taas äsken saada taskulamppua käyttöön tai edes hiiren oikeen napin taakse ns "kakkosaseeks" (jos ylipäätään on mahollista) niin ei onnistunu ja pistin pelin kiinni =D
     
  21. Hiekkamies

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2005
    Viestejä:
    1 543
    Mulla on ainakin skillit päivän pelaamisen jälkeen sitä sorttia, ettei noi aseet juuri kulu. Korjauksissakin lotto, ei välttämättä kuluta kertoja jokaisella jesarilla.
     
  22. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Taskulamppu "T" napista, tai mihin on sen bindannut.

    Mutta UV-lamppu pitää laittaa siihen pienempään valikkoon (4-paikkaa). Eli tavaralistasta UV-valo > Select ja hiiren oikealla napilla haluamaansa paikkaan tuohon em. laatikkoon.
     
  23. johanmild

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2013
    Viestejä:
    1 160
    Kiitos! Hampaidenkiristely on vähentynyt, koitan vielä myöhemmin uudelleen... :)
     
  24. Charun

    Rekisteröitynyt:
    24.03.2014
    Viestejä:
    444
    Täytyy sanoa, että itse yleensä vihaan peleissä hajoavia aseita, mutta tässä se oikeesti toimii. Alkuun tosiaan tuntuu, että aseet on jatkuvasti rikki, mutta itsellä ainakin ~8h pelaamisen jälkeen rupes kesto olemaan hyvällä tasolla ja nyt viimeisen juonitehtävän aikana tuntuu, ettei noita aseita tartte juuri koskaan korjailla. :D
     
  25. Higher_Jsuu

    Rekisteröitynyt:
    02.11.1999
    Viestejä:
    2 551
    Niinhän se menee, ja kun on aseiden damage 1500-2000 niin saa nuijittua varmaan 100 Zombia ennen kuin tarvitsee korjata. Entä kun asetta ei voi enää korjata, heitän sillä kuikkaa (eipä ole juuri tullut noita myytyä) ja otan vain uuden tilalle jonka saa modattua taas huipputikkiin, varmaan 50 käyttämätöntä asetta nytkin siinä "Safe Zone Bag":ssä.

    Rahaa jtn. 290k niin aina saa pidettyä aseet täydessä hapessa. Rahaa kun tulee enemmän kuin sille keksii käyttöä. :/

    Health Packeja jtn. 100kpl ja tiirikoitakin yli 500kpl, Firecrackersejä jtn.250kpl jne.jne, eipä siis ihmekkään että on valiteltu Techlandinkin foorumilla että peli antaa aivan liikaa tavaroita, se on täysin totta.

    Ei mitään vaaraa kun voi käyttää Health Packejä kuin karkkia syöden ja aina on helat täynnä (200hp) ja aina on aseetkin kunnossa eli vaikka edessä on kymmeniä Zombeja niin päälle vaan eikä mene kuin 5 sekuntia kun on hakannut kaikki palasiksi. Yhdellä huitaisulla katkeavat ja kun sopivasti ovat kasassa niin 3:lla lyönnillä voi saada yhteensä kymmenenkin Zombia halki-poikki ja pinoon.

    Tarttuma-koukku ottaa AIVAN liian kaukaa eli pitkältä matkalta. Ei juurikaan minkään valtakunnan vaaraa kun yölläkin sillä vaan warppailee katoilla vaikka perässä olisi 5-10 Volatilea niin ei ne pysy perässä ja pääsee niiltä karkuun kohtuu helposti, ja ilman Speed Booster juomaa tai UV-hidastimia.

    Jos yöllä ei voisi käyttää Tarttuma-koukkua niin sitten oltaisiin kusessa, hyvällä tavalla koska silloin toi olisi oikeata Survivalismia.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti