Ostin pari viikkoa sitten kauluspaidan joka oli aivan liian pieni. Olen hukannut kuitin, ja siksi kysyn, että vaihtavatko toiseen kokoon ilman kuittia. Kyseessä siis mikäs muukaan of course, kuin itse batistinin kauluspaita. Muistaakeni heillä on 6kk palautus ja vaihto oikeus. Huomiona tähän lisään, että myyjä avasi itse paketin, jota sitten testasin ja omana mokana hyväksi menin toteamaan. Siis onnistuuko vaihto toiseen kokoon ilman kuittia?
Jos maksoit kortilla niin voit todistaa ostaneesi paidan eli no problem methinks. Ilman mitään kuittia vähän hankala. [signature]Que?[/signature]
.[signature]Tastula: "Jos joku rikastuu, niin eihän se ole keneltäkään pois?? Halonen: ?Aina se on joltakin pois. Se on yhteisestä kassasta pois.?[/signature]
Eikä pitäisi. Jos on niin tumpelo että sovittaa paitaa, toteaa sen hyväksi, maksaa, menee kotiin, hukkaa kuitin ja toteaa kaiken lisäksi jälkikäteen että ostettu paita onkin pieni, niin ei liikkeellä ole minkäänlaista velvoitetta ottaa sitä tuotetta takaisin tai edes vaihtaa suurempaan, vaikka joskus saattavat toki hyvää tahtoaan niin tehdäkin, varsinkin joulun jälkeen. Ja luonnollisesti myös kaiken maailman nappitakuut edellyttävät että kuitti on tallessa. Ilman kuittiakin kannattaa siis yrittää, varsinkin jos paita on jotain uutta mallistoa eikä sitä saa muualta (Dressmanin halpiskuteet taitavat olla juuri sellaisia) ja se on oikeasti käyttämätön, mutta kannattaa varautua pettymykseen.
Joskus tätä asiaa kaveri selvitteli samantyyppisessä tilanteessa, muistan ainakin silloin kuluttaja-asiamiehen olleen sitä mieltä, että sitä kuittia ei tarvihe jos muuten on selvä tapaus.. siis vissiin, että selkeesti sen paikan tuote ja tilillä merkintä tms. [signature]It are a fact, I know because mah learnings.[/signature]
Joo, jos liike on ilmoittanut poikkeavasta palautuskäytännöstä ja tuotetta ei tosiaan saa muualta, tai myyjä muistaa asiakkaan jne. Normaalistihan tuotteilla ei ole mitään palautusoikeutta (paitsi nettikaupoissa), mutta liike voi sellaisen itse myöntää niin halutessaan. Ja tästä myös kuluttaja-asiamies on samaa mieltä.
Ohan niillä, jos tuote on selvästi virheellinen. Ja koskee kaikkea etämyyntiä, ei ainoastaan nettikauppaa. Virheellisen tuotteen tapauksessa tuote yleensä korvataan virheettömällä.
Ovelasti piiloitettu nettiyhteisöä rasistisiin hyökkäyksiin vähemmistöjä (romaneja) vastaan kiihkoitusketju.
Diibadaapa, viallinen tuote on luonnollisesti eri asia, mutta on silloinkin useimmissa tapauksissa voitava osoittaa että tuotteessa on takuuta jäljellä, eli siis käytännössää kuitilla. Tässä ei kuitenkaan ole kyse virheellisestä tuotteesta, vaan asiakkaan omasta mokasta.
Taisi mennä pointti hieman ohi. Sanomalla "pitäisi onnistua" tarkoitin tietenkin liikkeen 6 kuukauden palautus- ja vaihto-oikeutta, enkä mitään universaalia saadöstä. Kuittia ei todennäköisesti tarvitse, koska Batistinia eivät muut myy ja paidan mallista/tyypistä/kunnosta voinee päätellä että ei ole 6 kuukautta tullut täyteen.
Meinasinkin lisätä, että et varmaan tätä tarkoittanut. Mutta osa sekoittaa tuon ei minkäänlaista palautusoikeutta (tuote OK, mutta ostaja ei jostain syystä pidä, kuten tässä), palautusoikeus jossain tapauksessa (tuote virheellinen), ja palautusoikeus (etäkauppa).