Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 11.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Keplerissä jo siirryttiin tuohon, jollen ihan väärin muista.
    Maxwellit eivät käsittääkseni osaa Pascalin tapaan lennossa muuttaa GPU:n resurssien allokointia, eli vaikka "asynciä" voisikin tukea, siitä ei voisi edes teoriatasolla olla hyötyä
     
  2. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Luepas nyt nuo viestisi ihan ajatuksella uudelleen.
    Ensin väitit, ettei Doomissa ole Vulkan-tukea NVIDIAn korteille, ja että Vulkan-tuki = Async-tuki.
    Sen jälkeen, kun väitteesi oli korjattu, totesit itsekin ettei ne ole sama asia, mutta sitten kuitenkin viittaat taas viestiisi jossa väitit niiden olevan sama asia.
     
  3. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    Hyvä tietää, että pascal pystyy jo paremmin hoitamaan.

    Edit, Kyllä olit oikeassa kepler oli ensimmäinen. Eli voidaanko näin yleistäen puhua, nvidia hoitaa "HT tyylisesti" async:n?
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2016
  4. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Ihan samaan tapaan AMD sitä hoitaa "HT tyylisesti" eli ajamalla useampia säikeitä samanaikaisesti. Tosin GPUissa ajetaan ihan helvetin monia säikeitä muutoinkin samanaikaisesti, joten vertailu on huono.
     
  5. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Hyvä pointti tuossa videossa tuo power efficiency. Samahan kävi sillon Ashesin kanssa. Ihmetyttää vaa että miksi AMD:lla tehonkulutus nousee niin vähän vaikka kortti alkaa tehdä oikeasti enemmän töitä. Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin että AMD:lla kortti vetää täydet mehut vaikka kaikki yksiköt eivät edes työskentelisi (OGL/DX11)
     
  6. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Tuossa näkee suoraan jo syyn miksi tolla kaverilla nousee fps. OGL näyttää käyttävän prossua jo niin hyvin hyödyksi että mennään korkeilla käyttöasteilla. Pistäny muutenkin silmään että videot jossa käyttäjät eivät ole saaneet parannuksia ovat joissa heillä on 6C/12T tai 8C/16T prosessoreita. Mutta I7 tuossa videossa näyttää saavan kivat boostit. Mikä sinäänsä hyvä että normaaleita I5 / I7 prossuja on paljo enemmän kuin noita isompia.

    Ite yritän aina mieltää tollasen I7 prossun suorituskyvyn siten, että ainakun mennään overall cpu usagessa yli 50% niin suorituskykykasvu tippuu kun mennään sille Hyperthreadin alueelle.
     
  7. Satujumppa

    Rekisteröitynyt:
    10.06.2001
    Viestejä:
    316
    Omalla koneella fps nousi noin 10-15%. Semmonen mitä huomasin vielä, että näköjään DOOM tykkää korkeista prossan taajuuksista. Tuli ihan kiva nousu kun annoin prossalle 200MHz lisää jerkkua ja otin vulkanin käyttöön nousi fps n. 60 -> n. 85. V-SYNC:iä käyttäessä ilmenee microstutteringiä.
    ps. jaa niin reso oli 1440p
     
  8. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    ^^ Hyvältä kuulostaa :)

    Lähinnä, kun amd vetää raudalla ja nvidia softalla. HT, tuli nyt vain mieleen CPU puolelta johon voisi etäisesti ajatella, mutta juu tuskinpa enempää tuosta :)
     
  9. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
    Väärin ymmärrys ei ole mun ongelma.
    Noin sanoin aluksi:
    "Doomissa ei ole vielä vulkan tukea (async compute) Nvidian korteille".

    Tuossa oli suluissa tarkennus, jota osaa tuesta tarkoitin. Joka pitää paikkansa!

     
  10. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Jotta tuo lause olisi ollut oikein, olisi sen pitänyt olla suunnilleen näin: "Doomissa ei ole vielä async tukea nvidian korteille." Aiemmin se tarkoitti sitä, että sun mielestä vulkan == async compute. Ei mulla muuta. :kahvi:
     
  11. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
  12. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Tuossa vielä digitalfoundryn testi:



    He onnistuivat saamaan ihan ok parannukset myös 980Ti kortille.
     
  13. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Nvidian async tuesta mikäli olen ymmärtänyt oikein se varsinaisin syy sen hitauteen ei ole se ajureilla tehtävä preemption vaan se että ainakin vanhemmilla Nvidia näytiksellä grafiikka ja compute tehtävien välillä vaihto aiheuttaa viiven joten jos preemption vaihtelee niiden välillä tiheään ne viiveet kumulotu ja siksi kortti on hitaampi DX12/Vulkan async puolella kuin DX11/OpenGL puolella uudessa Pascalissa ei tätä ohjelmallista preemption riipuvuutta olla poistettu mutta siinä on voitu tehdä sellaisia muutoksia jotka pienentävät grafiikka ja compute tehtävien välillä vaihtoviivettä eli Pascal ei pystyisi olemaan nopeampi DX12 async puolella verrattuna DX11 puoleen mutta se ei välttämättä ole hitaampikaan jos nuo viiveet on pystytty poistamaan, eli teoriassa paras mihin Pascal voi async toiminnossa pystyä on +-0 jos olen ymmärtänyt oikein.

    Eli Nvidia ja Doom kehittäjät pyrkivät pääsemään siihen että Pascal ei ottaisi performance hittiä asynckiä käytettäessä.
     
  14. Sneikku

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2013
    Viestejä:
    251
    On kyllä kovat prosentit AMD:n korteilla.
     
  15. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Se isompi ero Maxwellin ja Pascalin välillä tulee käsittääkseni siitä, että GPU:n resurssit voidaan siirtää "lennosta" computelle tai grafiikalle, kun toinen tehtävä on saatu loppuun. Maxwellilla piti odottaa tehtävän loppuun asti että mitään allokaatioita voitiin vaihdella. Sitä en tiedä tarvitaanko edelleen kallista context switchiä Pascalilla vai ei.
     
  16. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Nyt tulee jotain mitä en osaa selittää. Mutta ilmeisesti nvidialla ei kaikilla asennu ajurit oikein:

    https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29777026&postcount=427

    Ja lopputulos:



    Aikamoinen ero.

    Jaahas, tuossa onkin onnistuttu taas sössimään benchmarkit, ja tällä kertaa resoluutio toisessa on joku randomi.
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2016
  17. Deussi

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2012
    Viestejä:
    928
    Asensin itsekkin tuon installer2. Vulkani päällä peli samoilla asetuksilla tulee keskimäärin 10-20fps lisää Opengl asetukseen nähden ja pienikin lisä on kuitenkin aina jotain, joten aika selvästi Vulkan toimii ruudunpäivitystä selvästi lisäävänä tekijänä.
     
  18. SniperFin

    Rekisteröitynyt:
    08.08.2002
    Viestejä:
    4 656
    Umm, let's not be hasty. Your resolution on patched is different. 2160x1200 vs 2560x1440.
     
  19. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Juu ei se saanukkaa mitää gaineja kun korjas tuon. En ite edes huomannu että resoluutio oli eri kun katoin videon ekaa kertaa, tarkasti kävin vaa muut asetukset läpi.

    Mutta jotkut ovat ilmeisesti saaneet jotain parannuksia silti?
     
  20. Patron83

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    47
    Siinä taitaa alkaa kaverilla olemaan prossu pullonkaulana (i7-960 3,2 GHz) kuten voit kommenttikentästä asian lukea. Hyvä, että näkyy gainia vanhemmalla prosessorilla, niin ei tarvitse aivan heti välttämättä päivittää, jos pelkästään pelitarkoituksessa konetta käyttää. Tämä video ei kylläkään kerro yhtään mitään pascaleilla saatavasta hyödystä käytettäessä vulkania, jos prosessoritehoa on riittävästi.

    Mikä prosessori itselläsi on, kun sait hyvät gainit vaihdettaessa vulkaniin?

    Onko sulla postaa joku video missä uusimmilla i7-prosessoreilla olisi saatu vastaavan kaltaisia boosteja GTX1070/1080 ohjaimella, kuten tuossa linkkaamassasi?
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2016
  21. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    6700k

    ja tässä pyytämäsi testi kovalla prossulla, parhaimmillaan n.50fps lisää. (E:korjataan jopa 70-75fps lisää paikoin)
    kohdasta 1.02 voi alkaa näkemään kunnon eroja(aivan kuten minäkin näin)
    ihan sama onko Amd surkea rousku prossu vai kunnollinen intel, niin Fps nousee.

    i7 5960x
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2016
  22. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Hyvä video SinSin. Osoittaa juuri tuon että pitää vaan ettiä ne prossulle raskaat kohdat että oikeesti vielä löytyy lisätehoja. 1440p:llä tietty on vaikeampi löytää kohtia, mutta kyllä niitäkin varmasti on.
     
  23. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Tuossa kun on pelannut pelin openGL melkein kahdesti läpi ja custom mappeja päälle ja nyt menossa Vulkanilla vaikein taso,niin on tuossa 1440p:llä osassa kohtaa (yllättävän usein) melkoisesti hyötyä.
    Benchmarkkeja jos tehtäisiin useita, niin tulokset vaihtelisi voimakkaasti kentästä/mapista riippuen.

    muutamassa mapissa Vulkanin ero Gtx1070 ja 1440p:llä on suorastaan huima verrattuna OpenGL.
    muutamassa mapissa/sisätiloissa erot olivat selvästi pienemmät tai ei ollenkaan.
     
  24. Patron83

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    47
    Hyvä video joo. Näyttää tosiaan kovemmallakin myllyllä fps:t nousevan hyvin siellä kohdin missä sitä eniten tarvitaan, hieno juttu.
     
  25. Hannibal_pjv

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2012
    Viestejä:
    1 872

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti