Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 11.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Osjur

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2004
    Viestejä:
    1 163
    Itse vedin testit vanhalla ajuriversiolla enkä nähnyt mitään näytön paskomisia. 50% lisää fps:ää Fury X:llä. Nuo salaliittoteoriat voi heittää jo sinne jonnekin.

    Tässä faktaa, tämä on varmaan eka kerta kun AMD:n raudasta revitään irti edes osa siitä tehosta mitä raudan raaka laskentateho antaisi olettaa. Fury X on paperilla tehokkaampi kuin GTX 1080, käytännössä ei.

    Computebasesta revitty prosenttiluvut 1440p resolla ja vulkanilla.
    Fury X: 8.6Tflops - 182%
    1070: 5.8Tflops - 145%
    980 Ti: 5.6Tflops - 140%
    390: 5.1Tflops - 128%
    970: 3.5Tflops - 100%
     
  2. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    Onko?

    Gtx 1080: 8.9Tflops (min)
    Fury X: 8.6Tflops (max)
     
  3. Osjur

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2004
    Viestejä:
    1 163
    TPU:n GPU databasesta nuo flopsit repäsin. Siellä 1080 on 8.2tflops mutta se olikin non-boost kelloilla laskettu.
     
  4. Nerkoon

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2011
    Viestejä:
    539
    Haloo... Kummassakaan alleviivaamassasi kohdassa ei sanota sitä mitä väitit ja kumpikin niistä pitää silti paikkansa:

    Propaganda on määritelmänsä mukaan mielipiteen muokkausta ja siihenhän tuolla videolla pyritään: antamaan positiivinen kuva nVidian tuotteesta Doomin kanssa. Vulkan capped / uncapped ei ole testi, mikä sinunkin pitäisi tajuta. Samasta syystä se ei myöskään todista, että 1080 saa Vulkanilla yli 50% lisää tehoa.

    Lisäksi kun tuon prosessorikommenttisi lukee uudestaan huomaa, että et ole tajunnut sitä miksi Vulkan (ja DX12) ovat edeltäjiään parempia.
     
  5. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
    Doomissa ei ole vielä vulkan tukea (async compute) Nvidian korteille.:)

    Muro:
    Bethesda ja id software työskentelevät parhaillaan NVIDIAn kanssa tuodakseen tuen asynkroniselle laskennalle myös NVIDIAn näytönohjaimille.

    Bethesda:
    Currently asynchronous compute is only supported on AMD GPUs and requires DOOM Vulkan supported drivers to run. We are working with NVIDIA to enable asynchronous compute in Vulkan on NVIDIA GPUs. We hope to have an update soon.
    https://community.bethesda.net/thread/54585

    Nvidian ajuri ei yksin riitä!

    :)
     
  6. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Doomissa on Vulkan-tuki NVIDIAn näytönohjaimille (poislukien 2GB-mallit jos Win7, ja GTX 690 riippumatta käyttiksestä)
    Async compute -tuki on vain yksi ominaisuus mitä Vulkan-renderöijä voi tukea.
     
  7. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Varmaan sen takia ei nvidia tule saamaan async computea, koska softa scheduleri eikä yhtään HW ace yksikköä. Hyvähän se on tyhjästä repiä asyncciä, vähän kuin maxweleissä eikö? :kahvi:
    Ja aika suuri osa paremmasta suorituskyvystä varsinkin AMD:llä tulee paljon paremmin säikeistyvistä vulkan ja DX12 ajureista vrt. AMD:n yksisäikeinen DX 11 ajuri :facepalm:
     
  8. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Pascalit voivat kyllä saada sen async tuen, ei se yhtä joustava ole kuin AMD:lla mutta kyllä siitä hyötyä voi saada
     
  9. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Painosanalla voivat. Itse vähän epäilen, kun ei siitä pre-emptionista softalla asyncciä saada. Maxwellinkin piti tukea sitä, ja vanhan Ferminkin piti saada DX 12 tuki, mutta miten kävikään? :kahvi:
     
  10. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
    DX 12 ei ole = async compute!

    Meinaat että Bethesda ei tiedä mitä he tekevät.:rolleyes:
    -> We are working with NVIDIA to enable asynchronous compute in Vulkan on NVIDIA GPUs.
     
  11. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Noinhan minä sanoin, jos olisit lukenut sen ekan viestini:wink:

    Ja tuohon bethesda juttuun, epäilen. Bethesda taitaa suurista pelitaloista olla ainoa, jonka mielestä on hyvä idea julkaista AAA luokan pelejä moottorilla, jonka juuret 90-luvulla. Ja loppujen lopuksi fanit/modaajat joutuvat korjaamaan kyseisen firman tuotokset pelikelvollisiksi. 2011 julkaistu skyrim esimerkiksi käytti vielä DX 9c:tä API:naan, eikä se osannut käyttää kuin kahta ydintä. Voisin jatkaa vielä vaikka kuinka eteenpäin, mutta eiköhän tässä jo tullut selväksi, etten anna kovin suurta luottamusta millekkään bethesdan tekeleelle tai sanomiselle. :smoke:
     
  12. Nerkoon

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2011
    Viestejä:
    539
    Nyt helvetti ihan oikeasti... Async compute ei ole sama asia kuin Vulkan.

    Postaustesi taso on niin heikko, että saat muut Muron rautafanaatikot näyttämään suorastaan loistopostaajilta.
     
  13. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Tomb Raideriin väsäsivät jo async tuen pascaleillekin
     
  14. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Onkos tuo väsäys softa-pohjainen, edelleen pre-emptionia käyttävä ratkaisu, vai onko Pascalissa oikeasti rautatasolla async tuki? Tämän haluaisin tietää.
     
  15. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    DX12:lla ei ole mitään tekemistä Doomin kanssa.
    Async computea voidaan tukea myös Vulkanissa, mutta Vulkan ei ole sama asia kuin async compute.
    Doom tukee Vulkania myös NVIDIAn näytönohjaimilla (poislukien 2GB-mallit jos Win7, ja GTX 690 riippumatta käyttiksestä)
     
  16. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Samat skedulerit siellä hyrrää kuin ennenkin, mutta ehkä tämä kuva tiivistää asian parhaiten:
    [​IMG]

    Ylempi näyttää miten Maxwell toimi, alempi Pascal
    (edit: ja juu, pre-emptioniin homma perustuu edelleen ilmeisesti)
     
  17. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
    Kaksi ydintä on ihan ok. Parempi sekin kuin pelikelvoton moniydinpeli AMD: n BF4.:)
    (toimiikohan jo nyt ok?)
    Ei tietenkään, vain osa. Asynkkiähän AMD vaan mielellään rummuttaa.:hammer:
     
  18. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Miksi ihmeessä sitten väitit niin aiemmin?
     
  19. Nerkoon

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2011
    Viestejä:
    539
    Tuonkin tiedon sait Kaotikan postista... Ja ottaen huomioon miten suuri positiivinen tulos asyncillä on tuloksiin AMD:n kohdalla, sen olisi syytä rummuttaakin.
     
  20. farry

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2012
    Viestejä:
    1 017
    Eli nvidian "Async" on vain markkinointi sanahelinää. :smoke: Tosin nvidian ajurit osaa hyödyntää varsinkin DX 11 peleissä GPU:ta ns. "vitusti" paremmin kuin AMD:n DX 11 ajuri omia GPUitansa, niin nVidia ei vättämäyyä edes tarvi async computea. :kahvi:
     
  21. Nerkoon

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2011
    Viestejä:
    539
    Koska Wintec ei hyvin ilmeisesti tiennyt sitä ennenkuin kerroit sen hänelle.
     
  22. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
  23. Nerkoon

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2011
    Viestejä:
    539
  24. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    ^^ Haiskahtaa altterilta, mutta jatketaan :)

    Tuossa pikaseen testasin niin ei kannata luottaa AMD:llä tuohon GPU:n käyttö asteeseen (frame time) opengl moodissa. Ihan sama laittaako 90-luvun resot päälle ja kaikki low:llä niin sama reilu ja muuttumaton 200ms viive (fps tietty nousee reippaasti). Opengl on 4.3, kun nvidia:lla taas 4.5. Tuskin amd on kauheasti panostanut opengl:n tässä pelissä ja jättänyt tweakit vulkaniin.
    Muita huomioita, mitään softia ei taida vielä olla vulkanin mittaamisiin ennenkuin ohjelmat päivittyvät (?, esim fcat)... mitä jostain tullut vastaan jutustelua. Steam ei saa screenshotteja otettua ainakaan AMD:lla vulkanissa tai no jos mustana lasketaan.
    Jotkin välivalikot voivat vielä bugailla ja fps tippuu pahasti, kerran kaatunut yhdessä aseen modausvalikossa.

    Muistuttaa paljonkin AMD:n mantlea, jota tuli testattua aikoinaan 290x avulla dragon age origin sekä thief:ssä. Oli paljon raakileempi ja bugisempi. Kyllä pitäisi olla selvä, miksi nvidia ei aikonaan halunnut tukea mantlea, nyt vähän pakko vulkanin kanssa :D DX11 ja opengl ei loista GCN korteilla

    EDIT,
    V-sync on hajalla: Opengl tuo microlagia ja Vulkan:ssa ei toimii freesync :D Noh hätiä mitiä, freesync päälle ja global fps limitti 144fps ajureista + v-sync off pelistä (on sulavaa ja input lagi putosi järkyttävästi) ;)

    Näyttäs maistuvan CPU teho tässä pelissä, kovaa CPU osagea parissa kohdassa tullut vastaan. Jokohan se intel saisi aidot 6 coret kuluttaja luokkaan..
    [​IMG]

    Niin tästä on ollut juttua, että maxwell sai kivat kellobuustit ja virransäästöjä, kun muutti hardware scheduleri:n softaksi (kepler olikin eka). Pascal ei juurikaan eroa minusta (oma mielipide) maxwell:stä, kuin dieshrinkkinä joten miksei softa async voisi tulla myöskin maxwell korteille, noh parempi myynti tietty :)
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2016
  25. Wintec

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2012
    Viestejä:
    227
    No voi, voi. Eikö asiallinen vastus miellyttänyt?

    ps. En ole saanut mitään tietojani Kaotikalta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti