Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 11.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    Kyllä voisin sanoa samaa, enemmän menee vulkan:n piikkiin kuin async. Kivat boostit tuli ainakin omalle Nano:lle
     
  2. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Seuraavaksi testiin Gtx1060 Doom+Vulkan
    taitaa Gtx980 tai jopa 980Ti saada kyytiä :D
     
  3. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Onko jossain tuloksia, joissa 980Ti hyötyisi vähemmän kuin Pascalit?
     
  4. blackhorse

    Rekisteröitynyt:
    07.04.1999
    Viestejä:
    2 115
    Itse en peliä omista joten heitän ihan mutulla.

    Entä jos siellä on joku settings.ini tyylinen tiedosto, johon asetukset "päivittyy" ja kun vaihtaa OpenGL->Vulkan joku asetus meneekin nolliin tai johonkin esiasetettuun tilaan.

    Tyyliin texturequality= 0-4 ja jos näyttis on vaikkapa mallia X, niin vaikka menussa se näkyy olevan kohdassa 4 (eli korkein) inissä se on kuitenkin 2.

    Voisi selittää miksi tuo suorituskyky heittelee noin rajusti eri kokoonpanoilla?

    Lähinnä tämmöistä siis tarkoitan HUOM KYSEESSÄ ON ESIMERKKI PELISTÄ FARCRY, EI DOOM.

    Texture Quality


    r_TexResolution [0,1,2] - 0=Full texture resolution, 1=Half resolution, 2=Quarter resolution. The lower the texture resolution, the blockier all textures will appear. Setting to 1 or 2 may increase FPS and reduce overall RAM usage, but will decrease visual quality.


    r_TexSkyResolution [0,1,2] - 0=Full resolution, 1=Half resolution, 2=Quarter resolution. Affects the resolution of the sky textures the same way TexResolution (see above) affects other textures. Setting to 1 or 2 may increase FPS and reduce overall RAM usage, but will decrease visual quality.


    r_TexBumpResolution [0,1,2] - 0=Full resolution, 1=Half resolution, 2=Quarter resolution. Affects the crispness and clarity of bump-mapped (raised) surfaces. Setting to 1 or 2 will increase FPS, but will decrease visual quality.


    e_detail_texture_quality [0,1] - 0=Use 1 texture for entire level, 1=Use multiple texture for levels. If detail textures are enabled (see below), setting this to 0 will use the same texture for every surface in a level which has detail textures which can reduce RAM usage but reduce image quality/realism. Setting to 1 will use more appropriate textures for each different surface, but will increase RAM usage.


    r_DetailTextures [0,1] - 0=Off, 1=On. Detail Textures provide more detail to certain textures when examined closer up, such as pitting on metals or the bark on trees. If enabled can increase RAM usage and reduce FPS, but improves visual quality.


    r_DetailNumLayers [0,1,2] - 0, 1 or 2 detail layers used per surface. On many textures which use extra layers to show detailed effects (such as gloss), this setting determines how rich such detailing will be. 0=no detail layers, 1 and 2 increase the layers. Reducing detail layers can improve FPS and reduce RAM usage at the cost of visual quality.


    r_DetailDistance [0-16] - 0=Per-pixel blending of detail layers occurs at any distance, values up to 16=Per-pixel blending occurs at the set distance from character and beyond. Unclear of the impacts of this setting, I couldn't tell the difference when testing.
     
  5. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Ei se suorituskyky heittele vaan ihmiset vaan mutuilee kunnon testien sijaan, ja laittavat mahdolliset parannukset ihan väärien asioiden piikkiin.
     
  6. blackhorse

    Rekisteröitynyt:
    07.04.1999
    Viestejä:
    2 115
    Joo, tulipa vaan mieleen kun täällä on nyt kaikenlaisia lukuja heitetty nollasta 50 prosenttiin parannuksia..

    Muoks. Toimiiko tuossa Vulkanissa joku softankikkare, millä voisi vertailla (näyttiksen) muistinkäyttöä OpenGL vs. Vulkan?
     
  7. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Eikös Doom kerro senkin kun pistää sen performance monitor vai mikälieshitin maksimille?
     
  8. Deussi

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2012
    Viestejä:
    928
    Testasin Doom vulkan asetusta, uusimmilla Nvidian ajureilla. Melkoista micro stutterointia tms. aiheutti pelatessa ja palatessani takaisin Opengl asetukseen, peli oli jälleen sulata kuin mikä. Vissiin Vulkan ei ole ihan vielä kovin toimiva Nvidian korteilla.
     
  9. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    on ainakin pascalilla,erittäin sulava ja suorituskyky paranee VS openGL
    Maxwell ei ilmeisesti hyötyisi tästä kuten Pascal..tai siltä se ainakin vaikuttaa(mikäli siellä siis esiintyy stutterointia Tms)
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  10. Deussi

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2012
    Viestejä:
    928
    Noh, näkyy stutterointi olevan nettitietojen mukaan myös Pascal korteilla, kun pistää Vulkan päälle Doomissa.
     
  11. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    No omalla kortilla ei ole minkäänlaista stutterointia, 144hz näyttö eikä Stutteroi yhtään.
     
  12. blackhorse

    Rekisteröitynyt:
    07.04.1999
    Viestejä:
    2 115


    Kaikkihan on nykyään mahdollista kun ajureihinkin tulee pelikohtaisia optimointia. Toivottavasti lähiaikoina tulee lisää selvyyttä asiaan, kun Vulkan näyttää kuitenkin ihan toimivalta konseptilta.

    Olkoon, en jaksa opetella tuon tagin käyttöä enempää =D
     
  13. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    ATI:han korjasi tuon seuraavassa ajurisetissä, kuvanlaatu palasi normaaliksi ja suorituskyky oli silti "huijauksen" tasolla
     
  14. blackhorse

    Rekisteröitynyt:
    07.04.1999
    Viestejä:
    2 115
    "Odottelen jonkun gurun selvitystä siitä, miksi tuollainen +50% jerkkua toteutuu tietyillä ehdoilla. Nimenomaan miksi, koska tuonkaltainen tehonlisäys on jo euroissa mitattuna ihan konkreettinen. En syyttele ketään mistään."
     
  15. Deussi

    Rekisteröitynyt:
    13.02.2012
    Viestejä:
    928
    Nähtävästi peli rupeaa stutteroimaan, jos pistää Vulkan asetuksella Nvidian paneelista v-sync päälle, että virkistystaajuus pysyisi 60hz. Ilman Nvidian v-sync asetusta peli ei näyttänyt enää stutteroivan ja fps olivat täysillä asetuksilla kaikkea välillä about 90-110fps. Ainakaan omassa pelissä Vulkan asetuksella, pelin sisäinen v-sync ei näyttäisi toimivan ollenkaan.
     
  16. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Ei stutteroi täälläkään Maxwellillä. Suorituskykykin paranee aiemmin CPU-rajoitteisissa skenaarioissa. GPU-rajoitteisissa vaan ei nouse yhtään.
     
  17. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Vanhat rajapinnat eivät sovi GCN:lle ollenkaan niin hyvin kuin uudet, GCN:ssä on yksiköitä joita ei vanhoilla rajapinnoilla voida hyödyntää (ainakaan ilman jotain gcn-only-rendeörintipathia openglssä, enkä tiedä onnistuuko se siltikään (onko olemassa sopivia laajennoksia))
    Tuohon päälle vielä uusien rajapintojen ajurien keveys ja prosessorikulutuksen pienentyminen ja laajeneminen useammalle ytimelle
    Noista päästään jo aika pitkälle.
     
  18. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
  19. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    "molemmissa tähtäsin samaan laatikkoon"

    Tarkoitatko että tuijotit staattista kohtaa joka oli kummassakin sama ja katsoit senhetkisen FPS:n koska silloinhan ei varmaankan ole kauhenpaljon vaihtelua compute ja grafiikka töiden välillä niin kuin on aktiivisesti pelatessa, eli koititko tarkoituksella minimoida Nvidian asynk kyvyn puutteesta aiheutuvia ongelmia.
     
  20. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    Taitaa näyttää vain mitä sinulla kortissa on :) GPU-z taustalle tutkimaan
    Jaaha nvidia jäi kuin täi paskaan :D Onneks en odottanut RX 480 customia (pitäsköhän ottaa kännykällä video niin porukat näkee ton fps nousun ilman kikkailuja...)
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  21. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Gregster reviews. GTX 1080 OpenGL vs Vulkan @ 1440p

     
  22. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Komeat on nousut AMD:n asynceillä. :)
     
  23. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Ois kiva nähdä Doom testi jossa katsotaan OpenGL ja Vulkan eroa CPU:n näkökulmasta niin että piikittääkö OpenGL puolella yksi ydin joka toimii rajoittavana tekijänä mutta Vulkan puolella olisikin se CPU kuorma jakautunut tasaisemmin.

    Mainaan kun tuo voisi selittää eri testaajien poikkeavia eroja kun toisella testaajalla voi olla korkeammilla kelloilla oleva prosessori jossa on vain muutaman ydin ja toisella voi olla 8 tai yli ytimineen prosssa jonka kellot on matalammat.
     
  24. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Kaikissa testessä joissa on testattu GTX970 mallia on tulokset olleet heikommat Vulkanilla kuin OpenGL:llä joten ei tuloksesi lisätestaamisella taida mihinkään muutua.

    Mielenkiintoinen kysymys on se ttä onko 970 ja Pascal sukupolvien välinen käyttäytymisero kiinni pelkästään raudasta vai onko ajureissa Pascal puolella käytössä eri ominaisuuksia, ts voisiko Nvidia tuoda samoja ominaisuuksia vanhemmille näytönohjaimilleen niin halutessaan.
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  25. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    GTX1080 se Vulkan hyöty kutistui hyvin pieneksi suurilla resoluutioilla niin että kun GTX1060 on jo lähtökohtaisesti paljon tehottomampi kortti voi ne hyödyn olla pienet jo alunalkaen pienemmilläkin resoilla.

    Vaikutta selvältä että RX480 ei pärjää GTX1060 kortille DX11/OpenGL puolella mutta mitenkähän on Vulkan/DX12 puolella joilla se RX480 saa sen noin 10-30% boostin kun GTX1060 boosti voi jäädä 2-5% lukemiin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti