Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 11.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Peli käynnistyy uudestaan kun vaihdat Vulkaniin/OpenGl välillä.
    mä käytin kaikki asetukset täysillä ja kaikki napiskat ON asennoissa.
    ja TSSAA 8TX päällä.

    vois kattoo ja käydä asetukset läpi ja katsoa onko joku asetus jolla Vulkan suorituskyky laskee.
     
  2. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Ilmeisesti kyse on lähinnä siitä, että joillain alueilla se suorituskyky on jo niin tapissa OpenGL:llä ettei siitä oikein ylös pääse, kun toisilla alueilla jokin hakkaa enemmän vastaan jolloin Vulkan auttaa
     
  3. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Itseähän ihmetyttää enemmän tuo aikasemmin linkkaamani 1080 kortilla ajettu video jossa suorituskyky jopa tippuu Vulkanilla (jopa todella selvästi). Tiedä sitten millä ajureilla on ajanut.
     
  4. Patron83

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    47
    Mielenkiintoista olisi nähdä jossain tehtävän tällainen testi: crossfire RX480 openGL 4.3 vs single RX480 vulkan+async. Vaikuttaisi tulevan aika tasaväkinen vääntö, jos testeistä katsoo osviittaa. Ei tosin ole sen enempää tietoa RX480 crossfire skaalautuvuudesta doomissa.

    EDIT: Taitaakin olla niin, että crossfire ei toimi doomissa vai onko tähän tullut jotain muutosta?
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  5. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    530
    Vielä vähän testailin niin vaikuttas siltä että noin 2 fps huonommin pyörii vulkanilla joka paikassa mun koneella kuin opengl. testasin myös TSSAA päällä, ei vaikutusta.
     
  6. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Gtx970 ilmeisesti?
     
  7. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    530
    kyllä gtx 970 2600k ja win10. (voiskohan olla käyttiksellä väliä tässä?)

    paikka 1

    128 fps Vulkan:
    [​IMG]
    130 fps Opengl:
    [​IMG]

    paikka 2
    110 fps Vulkan:
    [​IMG]
    112 fps Opengl:
    [​IMG]

    Yritin etsiä paikkoja joissa vulkanilla tulisi parempi lukema kuin opengl:llä mutta tuloksetta.
     
  8. Patron83

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2016
    Viestejä:
    47
    Tuossa myös GTX 980:lla tehty testi:

     
  9. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Ei suurta eroa puoleen eikä toiseen ainakaan tolla pätkällä 980:llä. Ei myöskään mitää syytä olla käyttämättä Vulkania ellei mitään yllävämpiä ongelmia tule. Onpahan ainakin se ylimääräinen suorituskyky reservissä prossulta niille paikoille jossa sitä tarvitaan.
     
  10. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    TSSAA:lla ei pitäisikään olla vaikutusta muilla kuin GCN-arkkitehtuureihin perustuvilla näyttiksillä. Async tukea koitetaan tehdä tällä hetkellä myös NVIDIAlle, mutta toistaiseksi aikataulusta ei ole mitään tietoa, ja oletettavasti se tulee vain Pascaleille (koska Maxwell ei ilmeisesti voi siitä hyötyä edes teoriatasolla)
     
  11. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Huomasin että ShadowQuality OpenGL Ultra->Nightmareen siirryttäessä ei verota kaikissa kohdissa niin paljoa kuin Vulkanilla.

    Vulkanilla ShadowQuality Ultra asetuksilla tuli +10-20fps enemmän kuin Nightmare asetuksilla. (osassa kohtaa)
    Samoissa kohdissa OpenGl Nightmare -> Ultralle vaihto ei tuonut kuin 1-5fps lisää.

    Eli kokeile peliä Vulkanilla (Ultra Shadow qualityllä) ja vertaa paraneeko tulokset OpenGL vastaaviin asetuksiin.

    Ajurit:368.69
     
  12. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    530
    Oli näköjään ollut jo ultra asetuksilla. (En ollut edes huomannut että sieltä löytyy myös tuo nightmare asetus)
     
  13. Apilas

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2002
    Viestejä:
    14
    Ja lisää testejä


    Näyttäisi pistävän jopa 980:lle kampoihin tuo rx 480
     
  14. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Tuoko tuo Ultra -> Nightmare shadow quality isoa droppia fps:ään?
     
  15. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Niinhän se teki myös DX12 peleissä.

    Tuossa videossa on AMD:llä Vulkan versio 1.0.17 ja Nvidialla 1.0.8. Onko nuo ajuriversioita vai pelin sisäinen eri vulkan versio?
     
  16. xkamu

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2002
    Viestejä:
    243
    AMD:llä Radeon Settings (16.7.2) näyttää Vulcanille kaksi eri verisiota:

    Vulcan Driver Version
    1.2.0

    Vulcan API Version
    1.0.17

    Eli varmaan tuo jälkimmäinen.

    Muok. Radeonilla pelatessa nuo molemmat versionumerot näkyy ruudulla.
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  17. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    joo siellä on kaksi Nightmare asetusta jotka voi enabloida.
     
  18. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Vähän epäilen että Gtx980+vulkan ei tuo mitään erityistä boostia kortille.
    jos Gtx980 haluaa jotain boostia niin sitten vaan kellot sinne +1400mhz

    Gtx1060 voi sitten odottaa doomissa jo mukavaa suorituskykyä vulkanilla.
     
  19. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    530
    Kiinnostaisi nähdä vulkanin kanssa 4k vertailu Doomista, jossa useampia AMD:n ja Nvidian kortteja.

    1080p/1440p/1600p vertailu @60hz vähän turhaa kun kaikki kortit x480:stä /970:stä ylöspäin vaikuttas hanskaavan nää täydellisesti.

    Mutta jos 4k muuttuukin pelattavaksi jollain nanolla tän päivityksen vuoksi niin siinäpä onkin AMD pojille juhlan aihetta.
     
  20. Mendel

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2002
    Viestejä:
    530
  21. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Viimeksi muokattu: 12.07.2016
  22. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Ei ole Nanoa, mutta tuossa AMDMattin testit 4k:llä Radeon Pro Duo kortilla (jossa yksi gpu käytössä).

    https://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=29769803&postcount=58

    32fps -> 52fps. Yli 60% parannusta. Nanolla mennää varmaa aika samoihin.
     
  23. xkamu

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2002
    Viestejä:
    243
  24. Dygaza

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2014
    Viestejä:
    572
    Hyvin vähän tietoa on ollut kaikissa testeissä tarkemmista asetuksista joita on käytetty. Noh se async itsessään ei ole se suurin tekijä AMD:llä suorituskyvyn parannuksessa, vaan pieni lisä karkki (n 5-10% extraa).
     
  25. murmur

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Viestejä:
    6 266
    Tässä on uusi versio DOOM OpenGL4.5 vs Vulcan vs Vulcan_with_AsyncCompute RX480 näytönohjaimella. Vaikuttaa erittäin hyvältä idTech pelimoottorin Vulcan rajapintatuki sekä RX480 budjettikortti selviytyy hienosti.

    link
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti