Doomin odotettu Vulkan-päivitys vihdoin julki

Viestiketju alueella 'Tietotekniikka- ja mobiiliuutiset sekä artikkelit' , aloittaja Petrus Laine, 11.07.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Petrus Laine -

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2013
    Viestejä:
    3 016
  2. J!PRA

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2006
    Viestejä:
    755
    Hyvin kirjoitettu uutinen, jota oli ilo lukea. Tämä ylitti kieliopin puolesta iltaripulin tason heittämällä.
     
  3. xkamu

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2002
    Viestejä:
    243
  4. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    E: mitä tohon kuvan tulee niin hienosti AMD ns. kusasee..tosin onneksi kertoo miten asia todellisuudessa on.
    pienellä tekstillä lukee siellä

    "Performance may vary based on use of latest drivers. Test results are not average and may vary"
    :facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2016
  5. Zetteri

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2000
    Viestejä:
    364
    Tossa testasin omalla kokoonpanolla Vulkan vs Opengl. Eipä nuo fps lukemat nousseet kuin jotain 5-10fps. Kun muutenkin opengl:llä peli pyöri 1080p kaikki max jatkuvasti yli 60fps niin eipä ihmeellistä tällä saralla.
    Mutta vulkanilla grafiikat bugas välilä oudosti.
    Eli kun voi tehdä se "lopetusliikkeen" kun vihollinen muuttuu siniseksi/oranssiksi niin se meni ihan mössöksi muutamaan otteeseen. Opengl tätä ongelmaa ei ole ollut.
     
  6. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    toi mittailukin oli ilmeisesti otettu Amd:lla jostain muutaman sekunnin "best case Scenariosta"
    Avg. arvoa kun eivät mitanneet ollenkaan. "Test results are not average"
    Eli ei ihme jos varsinainen hyöty jää käytössä hiukan laihemmaksi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2016
  7. Skye

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    4 934
    Vissiin uusimmat geforcet tosiaan kannattaa olla alla jos aikoo vulkanilla pelata. Ei käynnisty doom enää vulkaniin vaihdon jälkeen.

    Katsotaan ehkä ensi viikolla jos uusimmat ajurit korjaa tilanteen.
     
  8. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Mikä tuossa siis mielestäsi kusee? Kyseessä on tuolla kokoonpanolla ajetun testin tulos, ei minkään muiden kokoonpanojen tai välttämättä edes useamman testiajon keskiarvo. Eli ihan normi käytäntö missä vain testeissä

    edit: myöhemmässä viestissä näkyykin jo että olet ymmärtänyt tuon väärin. Ei siinä tarkoiteta ettei tuo olisi sen yhden runin keskimääräinen FPS, vaan mitä tuossa yllä kirjoitin.
     
  9. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    Tämän uutisen, yhden pelin testitulosten ja ongelmien perusteella vaikuttaa siltä että Vulkan on edelleen pahasti keskeneräinen.
    Miksi ihmeessä tätä vaiheessa olevaa raakiletta hypetetään, pelit (ja ohjelmat) toimii paremmin yleisellä opengl rajapinnalla?
     
  10. Zetteri

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2000
    Viestejä:
    364
    Eniten ihmetyttää miks opengl ei käytetä enemmän ? Kun näemmä pystyy todella hienoihin grafiikoihin (itse olen mieltänyt että se on vähän sarjassa kuollut rajapinta windows puolella). Doom on malli esimerkki miten pelit pitäis optimoida. Pyörii vanhemmallakin kalustolla sika hyvin.
    Sitten vielä linuxin käyttäjätkin saavat pelinsä.

    Vulkanin keskeneräisyydesta että sehän perustu mantleen. Mikä oli tavalla kiva BF4:ssa kun fps lukemat nous 20-30fps eli 90->120fps:n. Mutta DX11 verrattuna tilalle tuli sitten ihme nykiminen omalla koneellani ainakin.
    Joten jäi sitten Mantle käyttämättä
     
  11. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Eikös tuossa sanottu että kyseessä ei ole Avg.arvo, vaan se suurin hetkellinen ero?

    eli jos pelaa 20min ja mittaa vain parhaimman hetkellisen tuloksen saadaan tämä mitä tuossa kaaviossa näkyy.
    Jos mitataan AVG. niin sitten pitää huomioida koko 20min rundin josta saadaan se Avg. arvo.

    Revikoissakin mitata yleisesti aina AVG fps. arvo.
     
  12. SinSin

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2012
    Viestejä:
    5 436
    Joo sais tulla enempi AAA pelejä OpenGl.
    Suuri osa Dx11/Dx12 peleistä tuntuu lähinnä naurettavalta optimoinneiltaan kun vertaa tohon Doomin OpenGl.
     
  13. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 284
    Voisitko edes joskus pitää lomaa tämän propagandapaskasi postaamisesta?

    Koska Vulkan on tekniikka joka on sukua AMDn Mantlelle ja koska sen avulla AMDn piireistä saa täyden tehon irti, sinun on AMD-vihaajana ihan pakko postata siitä dissauspaskapostauksia.

    Se, että jotain rajapintaa käyttävä koodi on buginen ei kerro yhtään mitään siitä kuinka keskeneräinen itse rajapinta on.

    Oletko todella niin tietämätön että kysyt tuota tosissasi?

    Todennäköisesti et, vaan haluat vaan trollata/dissata, ja vastauksen sijaan ansaitsisit bannit. Valitettavasti minulla ei ole oikeuksia niitä sinulle antaa.

    V1: Koska sillä saadaan paljon parempi suorituskyky.
    V2: Koska sillä voidaan tehdä asioita mitä vanhalla OpenGL:llä ei.
    V3: Koska Vulkan on OpenGLn seuraava versio/korvaaja, ei varsinaisesti kilpaileva standardi.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2016
  14. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Kyllä, tulokset ovat AVG FPS -arvo siinä testissä, jonka AMD ajoi. "Results are not average and may wary" viittaa siihen että tuo on vain tuolla koneella ajettu yksi tulos, se ei ole erilaisten koneiden tulosten keskiarvo tai muuta vastaavaa, ja että ajureista saatava hyöty voi niin ikään vaihdella kokoonpanon mukaan.
     
  15. JuZ0

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2012
    Viestejä:
    76
    Ihmettelin Doomin kaatumista, kun yritin käynnistää sen Vulkan API:n kanssa.

    Käytettyyn näytönohjaimeen liittyy seuraavat erityisehdot:
    "*Vulkan is not currently supported on NVIDIA GPUs with 2 GB of RAM on Windows 7 or on the GTX 690. Users with these GPUs need to run DOOM on the OpenGL graphics API."

    Ei siis ihme, että ei pelittänyt GTX 680 2gb näyttiksellä.
     
  16. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Jep, uutisessakin mainittu tuosta, Win7 + 2GB:n GeForce ei toimi, eikä GTX 690 + mikä tahansa käyttis
     
  17. Migi06

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2005
    Viestejä:
    3 395
    Niin ei tarvita parempaa performance eikä edes cpu botleneckien poistamista, mutta hättää ei ole... Nvidia:n maxwell async ajurit tulevat "lähitulevaisuudessa, sitten viimevuoden"... ruplat niin sanotusti kiiluu silmissä, kuten sinäkin taijat asian nähdä :p Kyllä se DX12 on kauhea (varsinkin Async lisäoptiot)... nvidia:n kauhukuva toteutuu, kun AMD saattaa jopa pärjätä peleissä.
    Tärkein lause: Bethesda ja id software työskentelevät parhaillaan NVIDIAn kanssa tuodakseen tuen asynkroniselle laskennalle myös NVIDIAn näytönohjaimille. On se markkinajohtaja jarru hidas
     
  18. Delarent

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2008
    Viestejä:
    996
    Ihan hyvältä vaikuttaa

     
  19. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    Ohitin epäolennaiset trollaukset, siinä olet oikeassa että avoimen opengl rajapinnan kehitys on hieman hitaampaa kuin dx paskeilla. OpenGL toimii ja sitä tuetaan kaikilla alustoilla toisin kuin microsoftin api, Vulkan vs orig. opengl paljon parempi suorituskyky ja asiat joita sillä voidaan tehdä ei näy toteutuneen nykyisessä versiossa joten jään odottelemaan veret seisauttavia boosteja ja tuloksia peleissä ;)
     
  20. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Tässä on kolme muutujaa

    Pelin Vulkan tuki

    Näytönohjain ajurin Vulkan tuki

    Ja itse Vulkan speksi/rajapinta ...

    Sinä pystyit saamasi tiedon perusteella pääteleemään että itse Vulkan rajapinta on kekeneräinen/rikki vika ei siis ole pelin Vulkan tuessa eikä ajureiden Vulkan tuessa, just joo.

    Samalla logiikalla voi päätellä myös että DirectX 12 on keskeneräinen/rikki.

    Pikkasen tulee sellainen maku että se mikä tosiasiasaa hiertää on se fakta että Vulkan on lähtöisin Mantlesta ja se ei siksi saa olla koskaan olla valmis/hyvä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.07.2016
  21. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Onko jossain testejä, joiden mukaan AMD:n +23-27% lisää suorituskykyä ei pidä paikkaansa?
    Tuossa on myös tehty asioita jotka eivät OpenGL:llä tällä haavaa onnistu
    Eli mikä ei näytä toteutuneen?

    edit:
    Guru3D ajanut testejä:
    http://www.guru3d.com/news_story/new_patch_brings_vulkan_support_to_doom.html

    Radeonilla selvästi parempi suorituskyky, GeForcella ei vaikutusta tai jopa vähän negatiivinen.
     
  22. IcePen

    Rekisteröitynyt:
    02.06.2000
    Viestejä:
    6 567
    Oisikohan niillä Volta prototyypi käytettävisään tuon tuen testaamiseen :D
     
  23. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Pascal. Ei sen async tuki ole GCN:n veroinen, mutta kyllä se siitä hyötyä silti voi saada
     
  24. sChoOlmAStEr

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    3 425
    Olet oikeassa, murossa eräs taho hypetti puoltoista vuotta AMD mantlea, suurta kiinnostusta ja api:n avausta mutta mitä siitä jäi käteen... pari peliä jotka pyöri ehkä hiukan paremmin muutamalla ratukalla ja -RIP-
     
  25. Kaotika -

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Viestejä:
    49 379
    Siitä jäi käteen Vulkan ja se muovasi osaltaan myös DX12
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti