DIY LiFePo4 MP akku ja lataaminen?

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja [FIN]Jonezy, 18.07.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. [FIN]Jonezy

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    668
    Kaavailin rakentelevani LiFePo4 akun moottoripyörään,
    mutta jäin miettimään tuon akun lataamista, tarvitseeko se jotain ohjauselektroniikkaa,
    vai riittäisikö pelkkä latausjännitteen regulointi?

    Tapahtuuko noille ylilataamista, mikäli jännite ei nouse yli sallitun rajan?
     
  2. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Pelkkä jänniteregulointi riittää, kunhan balansointi ja suojaukset ovat kunnossa. Oletan, että akusta tulee sen kokoinen, ettei magneetto pysty muodostamaan liian korkeaa latausvirtaa. Jos kuitenkin pystyy, niin jännitereguloinnin lisäksi tulee olla virtarajaus.

    Sen jännitereguloinnin tulee sitten olla tarkka ja varma.
     
  3. Limba

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2002
    Viestejä:
    1 088
    Kannattaa katella jotain LiPo / vastaavien akkujen "hajoamis" videoita, niin ymmärrät millaisen paketin kanssa olet tekemisissä.

    Eli lataus jännite pitää olla tarkka. Yleensä ylijännite aiheuttaa akun räjähtämisen tai palamaan syttymisen. Samaten lataus virtakin pitää olla spekseissä ja purkuvirran myös.

    Edit:
    Lentokoneitten ruumassakaan ei saa kulettaa Li tekniikan akkuja ilman lisämerkintää paketissa. Taisivat justiin vaatia ton merkinnän herkän syttymisen takia.
     
  4. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    LiFePo4 akut eivät ole lipoja tai li-ioneita. Lähes madotonta saada palamaan lipojen tavoin ylijännitteellä.
     
  5. [FIN]Jonezy

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    668
    Kyseiset kennot ovat siis LiFePO4, ovat (mitä olen lukenut)
    huomattavasti turvallisempia käyttää, kuin muut litiumi kennot.
    Eivät ymmärtääkseni ole niin herkkiä, kuin muut toteutukset...

    Moottoripyöräni sähköjärjestelmä on +12V ja
    neljällä sarjaan kytketyllä kennolla (esim) "normaali" latausjännite saisi olla 12,8V (4*3,2V) ja
    maksimissaan 14,4V (4*3,6V), vaiko näinkö?

    Koodi:
    [B]Headway 40160S(16AH)[/B]
    Normal capacity 16000mAh     
    Normal voltage   3.2V     
    Inter impedance   <8m¿     
    Maximum Charge Current    5C(80A)      
    Maximum Charge Voltage    3.65±0.05V
    Maximum continuous Discharge Current   10C(160A)
    Discharge stop voltage   2.0V
    Laturi antaa n. 14V, joten reguilointi olisi suhteellisen helppo hoitaa...

    Just naputtelin omaa vastausta...
     
  6. htwt

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2008
    Viestejä:
    1 003
    Jos haluat ladata akun täyteen, niin latausjännitteen pitää olla 3,6 V per kenno. LiFePO4 akun nimellisjännite (nominal voltage) on 3,3 V.

    Edit: Tarvitset jännitereguloinnin lisäksi systeemin, joka tasapainottaa kennojen keskinäiset jännitteet. Muuten akun elinikä voi jäädä vaatimattomaksi.
     
  7. [FIN]Jonezy

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    668
    Eli reguloin lataus jännitteen mahdollisimman lähelle 14,4V, ihan tarkkaa lukemaa en
    nyt tuosta mp:n laturista saa, kun pyörä ei ole käyntikuntoinen.

    Mitenköhän mahtaa onnistua tuollaisen BMS systeemin itse tekeminen?
    Kaupallisia ratkaisuja tietysti löytyy, mutta tulisihan opiskeltua, jos tekisi itse...

    Noita LiFePO4:lle soveltuvia latauspiirejä löytyisi,
    mutta kaikissa on latausvirta ollut suhteellisen pieni...
     
  8. htwt

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2008
    Viestejä:
    1 003
    Tuossa olisi valmis: 12V BMS
    Jos ottaa startin virran tuon ohi ja jos tuo 15 A riittää muuhun käyttöön. Jos ei riitä, niin tuohon lienee helppo lisätä fettiä ja vaihtaa shuntti suuremmalle virralle.
     
  9. artojout

    Rekisteröitynyt:
    08.07.2014
    Viestejä:
    1
    Hello

    Minulla on kohtalaisen uusi yllä mainittu 24v 20 Ah akku.
    Se ei nyt jostain syystä anna sähköplkupyörääni virtaa kuin kuormittamattomana. Kun takapyörä on ilmassa, voin antaa kaasukahvalla virtaa ja pyörä pyörii. Kun lasken pyörän maahan, niin voin antaa vain sekunnin verran virtaa ja virran tulo moottoriin katkeaa. Minun pitää ottaa moottorin virtajohto irti akusta ja laittaa se takaisin, jotta saan taas ohjaimeen virtaa.
    Mikä akussani on vialla? Toisella akulla kaikki toimii?
     
  10. Span

    Rekisteröitynyt:
    31.01.2013
    Viestejä:
    362
    Ei tuo maksimijännitekään mikään ehdoton ole, nimellinen maksimi latausjännite on 3.65v, mutta 3.8v toimii yhtä hyvin ilman mainittavaa akun iän heikkenemistä. Satunnaiset 4v:n ylityksetkään eivät mitään dramaattisia ole. Ylijännitteen keston ansiosta balansointi ei ole pakollinen, yliladattu kenno kun alkaa vuotamaan virtaa muihin kennoihin, jolloin paketti balansoituu itsestään jokaisen täyteen latauksen yhteydessä.

    Laadukkaat LiFePot ovat idioottivarmoja ja hyvinkin huolettomia.

    Edit. En näemmä älynnyt katsoa aiempien postien päiväyksiä...
     
  11. --D

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2014
    Viestejä:
    3 960
    Suojapiiri akussa paskana ja rajoittaa virranottoa.
     
  12. Duunari

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    1 646
    Vastasin vanhaan...
     
  13. TheBigFoot

    Rekisteröitynyt:
    18.05.2005
    Viestejä:
    1 115

    Vanha threadi... Mahtoiko akku tulla käyttöön? Itelle siunaantui lifepo4 kennoja erä. Meinasin minäki. tehdä MP akun noista. Varmaan laitan kiinaBMS balansoimaan latausta ja kytkemään purkuvirran alijännitteellä pois. Ehkä noi BMS laitteet kytkee pois ylijännitteelläkin? Starttia varten tosiaan pitäs ohittaa tuo BMS. Riittääköhän tätä varten erillinen + napa suoraan kennoihin, vai pitääköhän maapuoleltakin ohittaa BMS?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti