DIY Hupikuution (subbari) askartelua

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Inferno, 15.01.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
  2. jpkl79

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2013
    Viestejä:
    1 258
    Vanhoja diy linkkejä luettavaksi
     
  3. jorkkana

    Rekisteröitynyt:
    18.12.2013
    Viestejä:
    1 142
    Kun käyttää iNuke 3000 sillattuna kannattaako laittaa molempiin inputteihin signaalia vai yhdistänkö signaalin A kanavaan pelkästään?

    Mitä olen testaillut niin näyttää vahvistavan output signaalia kun on molemmissa inputeissa signaali, mutta taitaa vahvistua samanlailla output jos yhdistää signaalit vain A kanavaan.
     
    Viimeksi muokattu: 10.08.2017
  4. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 741
    Kokeile seuraavaksi kytkeä verkkosähköä sinne A- ja B-inputteihin. Tai kierrätät sen kaiutin tulon sinne signaali-inputtiin. Kaikkea sitä ihmisillä tuleekin mieleen kokeilla :) Itse ainakin voisin inuken päästää jommalla kummalla tavalla kärsimyksistään :D

    Mutta miksei voi vain normisti käyttää? Eli signaali sinne A-inputtiin, ei muista kytkiksestä, että vaikuttaako se B edes mitään tuossa tilanteessa.
     
  5. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Stereona jos käyttää niin Inukessa on joku rinnakkais sisääntulo parallel -modi, mutta en usko että sillattuna tarvii molempiin inputteihin signaalia, eiköhän (jos toimii kuten muut PA:t) niin tulee A -kanavaan ja sillattu signaali lähtee speakon A 1+ ja speakon B 2+ .. eli siinä pitää käyttää hyödykseen molemmat lähdöt, eikä vaan A:ta (toisin kun sisääntulossa) Niinkuin tuossa kuvassa ilmoitetaan. Näin siis itse ymmärsin. Tässäkin samaa pätee moniin muihin pa -päätteisiin. Molempien kanavien (a+b) plussat yhdistetään sillatussa. (esim. omassa behrussa)

    Toivottavasti näin olet kytkenytkin.. etkä vetänyt A -speakonista pelkästään subbarille.
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2017
  6. jorkkana

    Rekisteröitynyt:
    18.12.2013
    Viestejä:
    1 142
    Kyllä toi speakon kytkentä on 1+ pos 2+ neg outputissa A kanavassa ollut aina. Mulla on siis aika ghetto viritys koska en ole jaksanut ostaa AV-vahvaria joten olen jakanut Behringer U-Control UCA202 outputin y kaapeleilla neljään paikkaan kaksi menee kajareihin ja kaksi jää subbarille. :D Olen pitänyt niitä molemmissa inuken inputeissa.

    Ois kyl varmaa kannattanu laittaa tällä https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/ZQUAAOSwMmBV5jzY/s-l225.jpg pelkkään A kanavaan :D
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2017
  7. JeesBox

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    429
    Ei paha, et 15" elementille riittää 60l suljettu... Tehoahan se sitten vaatinee, ja sit jos sitä riittää, niin (sähköinen) korostus vielä 20Hz, kohdalle, niin kun noissa käppyröissä on ehdotettu. Tiedä sit, millanen äänenlaatu nois on...
     
  8. JeesBox

    Rekisteröitynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    429
    Odottele, että noita yllä olevan postaukseni elementtejä tulee myyntiin ja pistä kaksi - vastakkaisille sivuille. Tällöin ne kumoavat toistensa resonanssit ja kotelokaan ei pompi, vaikka soittaisit kuinka kovaa (näin ainakin teoriassa). Tietty kantsii oikeasti ehkä odottaa jotain arvosteluja kyseisestä elementistä ensin, jos niitä on tullakseen joskus.
     
  9. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    2 250
    Tuon tymphanyn hinnalla saa luultavasti 2*15" alpinen type ärriä, jotka on todettu toimiviksi diy subeiksi
     
  10. jpkl79

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2013
    Viestejä:
    1 258
    Mites muistelin että 26hz kohdille oli +6db suljettuun:think:

    Tuossa olisi 2 vahvistin vaihtoehtoa millä saisi säätöihin, mutta riittääkö teho ja kelpaako ab luokka? https://www.soundimports.eu/en/sa1000.html

    https://www.soundimports.eu/en/spa1000.html

    Kolmas https://www.soundimports.eu/en/spa1200dsp-1200w-subwoofer-amplifier.html
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2017
  11. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Paras elementti suljettuun koteloon on (imo) Mach5Audio IXL 18.2.2 (18" -tuumainen) , jos siis halutaan suhteellisen pieneen koteloon iso kartioinen ja hyvän äänenlaadun omaava elementti (joka tarvittaessa hönkii leffoillakin erittttttäin tehokkaasti). (mahtuu mm. about tuplasti pienempään koteloon mitä daytonin UM15 15"-tuumainen)

    Tuo on valitettavasti myyty mach5audiolta loppuun, mutta tekeillä on mk2, aivan kuten tapahtui stereo integrityn kohdallakin. Hintaluokka pyörinee jossain 310€ kieppeillä. Eli ei aivan ilmainen ole, mutta halvempi tekele anyway mitä klipsch 15".



    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2017
  12. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    2 250
    Tuo ixl vois olla mielenkiintoinen pienessä kotelossa <100l kahdella 15" passiivilla
     
  13. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 741
    Samantien 18-tuumaiset passiivit ettei pohjaa ja litroja lisää, ettei pelkkää säröä pukkaa.

    Toistaakos toi elementti ulkonäön perusteella hyvin, onko riittävästi gummia kartion reunassa? :D
     
  14. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    2 250
    Kys. Elementistä löytyy aika paljon juttua. Kumia pitää olla, näkihän sen jo hifimaailman uusimmasta testistäkin.
     
  15. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Nojuu eipä noihin muka hauskoihin ulkonäkönillityksiin viiti ees vastata..

    Joidenkin mielestä pitäis varmaan olla PA -tyyppinen aneeminen 0.001mm xmaxin paperihaitariripustus haistapaska FS:llä varustettuna nurkkasijoitukseen alasmentäessä pakotettuna niin sit olis leffatoistot mureaa ja makiaa. (OR NOT)
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2017
  16. jpkl79

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2013
    Viestejä:
    1 258
    Jos sitä heavyä haluaa kovaa ja slämminä löytyy kumihuuli muualta kuin elementistä
     
  17. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 901
    Noniin nyt loppu meikäläiseltä mielenkiinto noihin nuhaisiin ja epäherkkiin refleksiepähupikuutioihin, joten kokeillaas jotain aivan muuta seuraavaksi. Eli tarkoitus rakentaa pari kuvankaltaista äärimmäisen "tehokasta" torvisubia, 18" elementeillä.
    [​IMG]

    Kokoa on senverran jotta hätätilassa tuota voisi käyttää vaikka asuntona, mutta kompromissejahan nämä kaiuttimet ovat aina suuntaan tai toiseen kun jotain tiettyä tavoitellaan - tässä tapauksessa suurta herkkyyttä, korkeaa äänenpainereserviä ja vieläpä kelvollisella soundilla - tingitään nyt hiukan alimmista pöhinöistä eli tällä kotelolla pääsee vain noin 30Hz:iin häthätää. Kesällä tullut kierreltyä eri musiikkitapahtumia ja tälle kotelomallille lämpesin sen verran että täytyy tehdä omat :smoke:
    Vaneria tuli pihaan muutamia neliömetrejä ja elementiksi tilasin nyt enshätään kohtuuhintaisen RCF LG18G401, joka soveltuu torvikoteloissa käytettäviksi. PD1850 olisi toki parasta, eräänlaiseksi standardiksi muodostunut torvisubikäytössä, mutta budjetti ei ihan niihin taivu.
    Torvikotelot (etenkin umpikoteloidulla takakammiolla) vaatii elementeiltä näet aikalailla stydimpää rakennetta kuin joku perusrefleksi. Sähkömotorista voimaa pitää olla reilusti eli korkea BL, lisäksi matalahkot Qts, Qes sekä VAS ovat tervetulleita - pitkän liikevaran lisäksi. Kyseisen RCF:n lineaarinen xmax on ihan ok 8.5milliä ja maksimi liikevara 50milliä, eli kontrollissa pysyvää bassoa pitäisi irrota ihan kivasti ja ennenkaikkea basso tuntuu luissa ja ytimissä muutamaa metriä kauempanakin. Sehän näissä suuriaukkoisissa torvissa on yksi kiva puoli myös.

    Vahvistinpuolelta löytyykin jo entuudestaan muutamia yli kilowatin päätteitä, eli ruokapuoli pitäisi olla kunnossa, katsotaan nyt jahka pääsee nikkaroimaan koteloa kasaan ja testailemaan :)
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  18. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    2 250
    Järeä elementti pitkällä liikeradalla, tarvitsee vähän huulta.
     
  19. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 901
    Joo mutta ei sovi aliarvioida moderneja "haitariripusteisia" järeitä pa bassoelementtejäkään. Ei todellakaan puhuta mistään 0.001mm liikeradoista - ainakaan enää nykypäivänä, kyl siellä liikutaan useissa kymmenissä milleissä helposti.
    Noi yli 100mm liikeradalla olevat epäherkät HK blue ripusteiset sopii ehkä johonkin infra-basso alueelle lähinnä, leffakäyttöön. Ei niillä kyllä musiikkia viitsi kuunnella. Muutamia moisia ollut tossa, 12-15" kokoluokissa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  20. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Nojuu, ite rakensin neljä allaolevaa. ( 15" elementti, menee huoneessa 13hz.. ~800 lit / ~300kg kpl, eli been there done that.. )

    [​IMG]

    Mach5Audio UXL 18" -olisi parasta, jolla saisi tehtyä gjallarhornin.. On databass tilaston kakkosena 20hz painetuotossa. Othorni potkis taas 25hz alueella 21" (B&C) -elementin kera.. Slämmiä eli keskialuetta saadaan aikaan melkein mistä vaan elukasta, etenkin PA jos osaa kotelon mallintaa hornrespillä.. Kotelon koko tosin voi vaihdella 100lit 1000litraiseen. Itseäni kiinnostaa tasainen vaste joka ulottuu alas, ei niinkään ylikorostunut keskialue.
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  21. Palmjc

    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Viestejä:
    2 250
    PA elementti on varmasti paras, jos halutaan sitä slämmiä. Mutta koko sub alueen voimalla, toistamiseen tarvitaan Järeä elementti.
     
  22. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 901
    Joo käyttötarkoitushan sen ratkaisee minkälaista elukkaa / koteloa kannattaa rakennella. Leffojen katseluun nuo järjettömällä liikeradalla olevat jättielementit, alle 20Hz viritetyllä kotelolla tuovat sitä fiilistä. Musiikinkuuntelussa taas harvoin alle 30Hz toistoa tarvitaan, joten subin voi hyvin virittää esim 30...70Hz. Yläbassoille tarvittaessa oma kotelonsa vielä tuomaan kickiä.

    latexii:lla ilmeisesti jonkinsortin TH (tapped horn / transmission line) tuossa kuvassa, kiinnostaisi moisiakin kokeilla jossainvälissä mutta rakennetaan nyt ihan oikea torvi ensin :smoke:
     
  23. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Joo tapped horn tosiaan on kyseessä. Erittäin hienoja tuotteita ovatten. Vittumaisia vaan liikutella.
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  24. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 901
    Jeps, no varsinaisia torviahan noi TL:t ei sinänsä ole kuitenkaan.
    Torvikotelossa kanava suurenee eksponentiaalisesti tai hyperbolisesti, kun taas TH/TL:ssa kanava voi pysyä yhtä suurena alusta loppuun tai jopa pienentyä.
    Torvikotelon ideahan on toimia akustisena impedanssisovittimena elementin ja ilman välillä. Kuten tiedossa on, tavan kaiuttimen hyötysuhde on älyttömän onneton sellaisenaan. Torvella elementin korkea akustinen impedanssi sovitetaan vallitsevan ilman matalaan impedanssiin ja näin hyötysuhdetta voi kasvattaa jopa kymmenkertaiseksi. Käytännössä bassotaajuuksilla toimivan torven pituus (yleensä 1/4 aalto) ja suuaukon koko kasvaa melko isoiksi jotta torviefekti toteutuu.

    Sitten on vielä kaikenlaisia hybridejä, joissa on yhdistelty useampia eri topologioita esim bandpass-torvia yms.
    Tuo "hog-scoop" torvi jollaisia tarkoitus nyt itse tehdä, on eräänlainen torven ja TH:n yhdistelmä. Liikuteltavuus on tosiaan vähän huonohko, mutta minkäs teet.. toisaalta jos sama äänenpaine pitäisi saada ilman torvea niin kyllä niitä tavan 18" refleksisubejakin saisi lätkiä melkoisen setin rinnakkain :D
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2017
  25. latexii

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Viestejä:
    2 781
    Mielestäni tapped horn on vain torvi missä käytetään elementin molempien puolien vaikutus hyväksi... Perus torvessa siis, elementin nurjapuoli yleensä koteloitu suljetuksi.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti