DIY Hupikuution (subbari) askartelua

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Inferno, 15.01.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Noita PC-koteloprojekteja kun jo jokunen on tullut tehtyä niin siirrytään nyt vaihteeksi äänentoistollisiin asioihin, eli subbarikotelon tekoon. Itse kotelo on 18mm vanerista, sisällä tukirakenne samasta tavarasta sekä molemmat päädyt tulevat tuplalevyillä joka suuntaan. Kotelon sisämitat ovat 38x48x41cm eli näistä tulee n. 74 litraa. Tietysti tuosta pitää poistaa tukirakenteen, refleksiputken ja itse elementin viemä tila niin saa nettotilavuuden. Olen melkoisen käsi käyttämään tuota bass box designeriä niin nyt tarvitsisinkin apua tuon refleksiputken suhteen. Elementtinä on Peerless XLS 12 ja sitä tulee ajamaan Hypex DS4.0. Subbari tulee olohuoneeseen musiikin kuunteluun ja elokuvien katsomiseen, jolloin toivon sen toistavan myös kohtalaisen alas. Eli toivon joltakin hieman asiaan enemmän paneutuneelta apua tuohon refleksiputken mittaamiseen ja "sopivan" viritystaajuuden aikaan saamiseen. Jotenkin sain tuolla 74 litran kotelolla, 20 hz viritystaajuudella ja 10cm halkaisijalla putken pituudeksi 72cm, vai olenko ihan hakoteillä? Refleksiputken pää tulee tuohon elementin viereen alas ja vahvistin takapaneeliin omaan tiiviiseen osioonsa.

Kiitoksia jo etukäteen!

2. latexii

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Oikeilla teillä olet.. putken pituus 72cm tuolle taajuudelle. Toki jos esim. laitat tuonne vanua tilavuus muuttuu vähän isommaksi. Tuon putken voi toteuttaa yhdellä mutkalla jos mahtuu, jossei niin sitten lyhyempi putki (ei mene niin matalalle) / passiivisäteilijä.

3. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Kiitokset varmistuksesta.. näpläsin tehdä sitten putken 110mm viemäriputkesta yhdellä mutkalla =) Kiinni näpärästi rotaniumilla ja huomenna sitten jyrsimellä tuo ulostulo pyöreäksi.. Vanua tulee kyllä sisälle, noin 300 grammaa/kammio.

4. latexii

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Jotkut hurjista hurjimmat on pyöristäny putken päät kuumailmapuhaltimella (kuten minä) :) .. virtaapahan hieman ehkä paremmin ilma.

5. Jahas

Rekisteröitynyt:
    10.01.2001
    Laskitko elementin ja putken viemän tilan? Ne pienentävät kotelon tilavuutta helposti 10 litraa.

6. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Tuon etupaneelin päädyn refleksiputkesta pyöristän tosiaan yläjyrsimellä kun on sen verran iso terä sitä varten =) Juu.. laskeskelin, että 8 litraa nuo noin vie ja pidensin putkea samassa suhteessa viritystaajuuden säästämiseksi. Tuolla vanulla sitten viimeisimmät säädöt hakee. Josko tuo vaffistin saapuisi viikonlopuksi niin pääsisi testailemaan miltä kuulostaa. Sitten ei muuta kuin pintojen teko niin avot =)

7. latexii

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Meinasitko päällystää kotelon ?

8. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Juu näin oli tarkoitus. Suunnitelmissa oli kyljet 4mm harjattua alumiinia ja muuten valkoista keinonahkaa =)

9. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Noniin, tämäkin projekti on saatu päätökseen ja oikein tyytyväinen olen ainakin ulkonäköön vaikka itse sanonkin x) Vielä ennen päällystämistä piti refleksiputki jyrsiä, maalata ja tehdä vahvistimelle pieni upotuspaikka (mikä lopulta kusi kun tein "vahvistinkammion" DS2.0:n syvyysmitoilla, niin eihän se 4.0 sinne mahtunu prkl). Lopuksi vanut ja johdotus niin kotelo alkoi olemaan valmis päällystettäväksi.

Sitten ei muuta kun valkeesta keinonahasta nätti suikale pois ja nitoja laulamaan. Sauman tein alapintaan niin se ei sieltä paista minnekään. Itse elementin ja refleksiputken kohdalla joutui hieman lämpöpuhallinta näyttämään, jotta sai nahan venymään nätisti =) Kuusiokantapulttien kanssa piti vähän leikkiä ja ne vetäsin mattavalkoisiksi, tuleepa vähän ilmettä lisää.

Kyljet tein suunnitelmasta poiketen 2,5mm teräslevystä, jotka "harjasin" 60grid hiekkapaperilla ja lakkasin pinnan vielä pariin otteeseen =)

Itse kotelo on viritetty sinne 20 hz:n tuntumaan, mutta nähtäväksi jää miten hyvin lähtee pelittämään kunhan kotio tämän saan hilattua jollain ilveellä, painoa kun on jonkun verran =D Laskeskelin tuossa, että kotelo on tehty 20:stä levypalasta, niin ei ihme että sitä painoa kertyy..

Tänään vaan ei pääse vielä testaamaan, kun pitää olla töissä 22 asti, mutta huomenaamulla naapurit saavat varmasti mukavan herätyksen x) Sitä siis odotellessa =)

10. muroman

Rekisteröitynyt:
    10.03.2008
    Toivottavasti olen väärässä, mutta eikö tuo ole automallin XLS? "Hieman" eri parametrit automallissa ja impedanssi 4 ohmia ja sekin todellisuudessa lähempänä 2 ohmia ja vaativa kuorma. Mitä lie Hypexi tykkää vaikka laadukkaita vehkeitä onkin, vaikka ei varmaan mitään ongelmia jos on vaikka vain leffakäytössä..

11. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Jaa-a.. nyt pistitkin hyvän.. Ei muistaakseni ainakaan näkynyt takana mitään merkintää 4 ohmista. Voihan #%¤&, jos näin on. Pitää nyt ainakin koittaa ja jos ei rokkaa niin pitänee hommata sit se "oikee" XLS elementti tilalle.

Kiitokset huomiosta!!

12. muroman

Rekisteröitynyt:
    10.03.2008
    En ole täysin varma mutta tuo kalvo ja Peerlesin logo näyttää kovasti automallilta. En muista kyllä, että kotimallissa olisi koskaan ollut tuota logoa. Sitten magneetissa on kumisuojus ja johdoille terminaalit(kotimallissa ei terminaaleja) jos on automalli. En nyt muista mitä home mallissa siellä takana luki, luullakseni ei välttämättä muuta kuin mallikoodi. Mutta niiden perusteella viimestään selviää.

Automalli: 830515
    http://www.tymphany.com/files/resources/dpeerless/830515.pdf

Kotimalli: 830500
    http://www.tymphany.com/files/resources/dpeerless/830500.pdf

Eihän se huono tuo automallikaan, mutta ikävä kun kotelo jo tehtynä, miten lie toimisi sillä. Enämpi mökäähän tuosta tietty varmaan sillä lähtisi, mutta varmaan tarvisi isomman kotelon jotta menisi alemmas. Toivon, että olen väärässä ja tuo on kotimalli.

13. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Kyllähän se vaan sitten taitaa tuo automalli olla.. Noo.. Kuulostellaan nyt huomenissa ja jos ei tosiaan kuulosta hyvälle niin pitänee laittaa sit tosiaan se home-malli jostain tai sitten hifitalolta XXLS tiluuseen. Mitenhän noissa line menee nuo kiinnitysreiät/paikat yleensä? Kotelossa kun on kierteet koneruuveille niin ois mukava tietty saada uus elementti samoille reiille käymään.

14. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Eipä niissä suurta eroa lopputuloksen kannalta ole, vasteessa ei suurta eroa ole. Tuon automallin kanssa se viritystaajuuden kahden ohmin impedanssi lienee ongelmallisin, mutta ei pitäisi haitata normaaleilla kuunteluvolumeilla.

15. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Tässä alkuviikko tullut testailtua tätä tuotosta ja ulkonäön lisäksi olen myös enemmän kuin tyytyväinen ääneen. Musiikkia kuunnellessa hieman napakampi olisi parempi, mutta mitä elokuviin tuleen niin avot! Toisto riittää tosi alas ja potkua riittää varmasti rivitalokikkailuun. Testaillut olen mm. Batman Begins ja Dark Knightilla ja esim. tumblerilla kun ajelee niin murinat ovat erittäin muhkeat (anteeksi naapurit).

16. aa-hoo

Rekisteröitynyt:
    16.11.2009
    Joko olet modannut vahvistimen? Itse jouduin hypexin tehtaalta kysymään ohjeet kun vahvistin piti olla melkein täysillä että mitään kuului. Helppo homma jos sullakin on sattunut samanlainen yksilö, niitä on kahdenlaisia. Mulla oli xxls12 ja ds4.0 ja olivat mainiot. Ero on huikea automallin xxls12 kanssa. Kokeiltu on!

17. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    En usko, että tarvitsee modailla Hypexiä, siihen malliin meinaan potkii jo vaikka ei ole edes puolessa välissä "volumenupikka" x) Pitänee laittaa sitten tuo XXLS:sä hankintalistalle johonkin saumaan =) Erittäin mukiinmenevä kokonaisuus tämäkin, mutta voihan sitäkin aina lähteä parantamaan ;) Minkäslaisessa kotelossa itselläsi moinen oli ja oliko viritetty miten menemään?

18. aa-hoo

Rekisteröitynyt:
    16.11.2009
    Viritys oli 20hz ja kotelon koko muistaakseni 80L. Ei sulla siinä tapauksessa oo sitä sarjaa jossa volume ongelma. Ostin itse käytetyn ja siihen jouduin tekemään modauksen, puoli vuotta sitten kaveri osti uuden ja sama homma ei muutaku kolvi käteen. Ei onneksi paha homma mut ärsyttävä.

Voin pistää speksit siitä subista jos ne on vielä tallessa. Kyllähän tuo xls monen ihmisen tarpeet tyydyttää eli ei se xxls oo pakollinen hankinta jos sen sait soimaan hyvin. Xxls car oli se ongelma että ei saanu järkevää käyrää mitenkään laskettua, oli kotelo minkä kokoinen tahansa, ja sen huomas soinnissa. Xxls taas meni kivuttomasti ja soi uskomattoman hyvin :) ...

19. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Ei sitä XLS:ää (autoakaan) kannata XXLS:ään vaihtaa, ei se sen parempi ole. Mieluummin kannattaa vaihtaa johonkin muuhun...

20. aa-hoo

Rekisteröitynyt:
    16.11.2009
    Perustelut äskeiseen?

21. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Melkoisia särön tuottajia tuo elementtiperhe, käyttökelpoinen poikkeutus vain puolet pörrlessin ilmoittamasta lineaarisesta.

22. aa-hoo

Rekisteröitynyt:
    16.11.2009
    Miten olet tämän päässyt toteamaan?

23. pinkeliviinica

Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    Viimeksi muokattu: 25.01.2013
  24. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Tämähän poiki keskustelua asiasta, mikä on hyvä vain =) Sitten otan mielelläni vastaan Jounikalta ja Pinkeliviinikalta hyvät kilpaililevat elementit. Eli kotelo siellä 70L paikkeilla ja viritetty 20hz:n taajamille. Ainoa vaatimus elementiltä, että mahtuu tuohon samaan upotukseen kuin peerlesikin =)

25. pinkeliviinica

Rekisteröitynyt:
    02.03.2003
    oma suositukseni voisi olla kuitenkin 100l suljettu koppa jossa 15" css sdx. tosin aika harmi vain ettei sdx15 saa enään mistään paitsi käytettynä ehkä...
    sdx 15mk2 malli on ollut tulossa jo viimeiset pari vuotta...

(liki vastaava elementti voisi olla dayton titanic 15 http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=295-420 )

tuollakin muutama varteen otettava elementti ja mittaukset :
    http://www.hifimaailma.fi/artikkelit.php?id=27

Viimeksi muokattu: 25.01.2013

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari