Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Dani, 31.01.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. veksi99

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2003
    Viestejä:
    115
    Antakaapa jotain hinta-arviota paljonko sais Nikon D7000 rungosta ja linsseinä löytyis Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8 ja AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6.
    Kaikki uudenveroisia ja rungolla räpsitty alle 4000 kuvaa. Tarkoitus ois siirtyä taskussa kulkevaan kameraan ja luultavsti rx-100 III menee hankintaan.
     
  2. Cumbo

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Viestejä:
    1 506
    Canonin Epic Summer -kampanjasta tuli 50 euron hyvityksestä ilmoitus. Tällaisen presentterin sain siis 4,9 eurolla. :)
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    Aikani tuolla nyt taas leikittyäni ni en kyllä saa tuolla minkäänlaista "laatua" aikaiseksi. Enkä ny tarkota mitään upeita kuvia tai mitään vaan ihan selkeetä videota tai kuvaa. Okei ulkona on pimeetä mutta edes sisällä. Muutama tunti selattu tubevideoita ja metsästetty asetuksia jnejne mutta ei. Muutenki hyvä ku nään edes tuosta näytöstä onko kuva tarkka vai ei :D

    Jätin nyt autofocukset pois suoraan ja heitin tuon M vaihtoehdon tuosta pyörästä, eli Manual eikö? :)

    Onko videokuvauksessa merkitystä miten tuolla asetuksissa on kuvien tallennus? (RAW jpeg jnejne)
    Videot tallentuvat .MOVina, voiko tuota vaihtaa?

    Nuo käyttöohjeetki on periaatteessa hyödyttömiä, kerrotaan vaan mikä mikäkin on, mutta ei mitä mikäkin tekee. Vaikeeta ymmärtää kameraa kun ei kerrota miten asiat toimii. En oo ees yrittäny perehtyä noihin aukkoihin ja ISOihin sun muihin vielä :)
    Vkloppuna ehtii vasta päivänvalossa testailemaan ja kokeilemaan.
    Töistä kun pääsee himaan on jo pimeää. Erillinen mikkikin odottelee jo postissa mutta en jaksanu hakea vielä :)
     
  5. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    Sisalla on pimeata myos, ellei sinulla ole todella tehokasta toimistovalaistusta siella. Ja harvalla kotona on (yleensa vain yks tai kaks lasipalloa katossa per huone). Mutta luultavasti sinulla on aukko eli aperture ihan liian pienella (esim f/16). Pienempi f-arvo tarkoittaa suurempaa aukkoa (eli f/4 antaa enemman valoa objektiivin lapi kuin f/16).

    Video kuvaukseen ei RAW/JPEG vaikuta mitenkaan, ne ovat kuva formaatteja ja vaikuttavat siten vain valokuviin (RAW on raakadataa (pitaa esim photoshopilla tai lightroomilla kasitella). JPEG on valmiiksi kasiteltya ja pakattua, mutta mahdollistaa paljon vahemman kuvan korjailua). Video asetukset loytyvat erikseen.

    Containeria ei muistaakseni voi vaihtaa eli se on aina MOV, joka on ihan hyva containeri. Voithan sen jalkikateen vaihtaa johonkin muuhun, jos tarvetta on. (muistat vain ettet uudelleen pakkaa videota streamia)

    M on tosiaan manuaali, mutta kannattaa ehka aluksi opetella vaikka A moden eli Apertuuri moden kaytto. Saat helpommin valotukset kohdalleen. Sitten kun perusteet hallussa niin voit kokeilla M modea. A modessa sinun tarvitsee valita vain aukko, eli sisatiloissa jos testailet niin mahdollisimman suuri (eli mahdollisimman pieni f-arvo), eli vaikkapa f/3.6 tai f/4 tai mihin se linssi nyt pystyykaan. Kamera arpoo sitten oikean valotusajan, eli shutter timen.

    Sisalla ISO arvo pitaa olla myos varsin korkea, koska huono valaistus. ISO 800 ainakin. Mutta mita isompi ISO arvo on, sen "rakeisempaa" (huonompaa) kuvasta tulee laadullisesti, koska kuvaan tulee elektroniikasta johtuvaa kohinaa. ISO 6400 ja ylospain on kaytannossa katsoen roskaa, eli valta niita.

    Paivanvalossa varmasti saat parempia kuvia ja videota aikaiseksi. Ulkona on pilvisenakin paivana tuhansia luxeja valoa, kun sisa valaistus on usein luokkaa 200 luxia maximissaan. Mita valoisampaa, sen parempaa kuvaa on mahdollista saada (noin niinkun teoriassa, tietysti ei liika valo aina hyvaksi ole).

    Mutta jos nyt olet siella sisalla jumissa, niin koeta vaikka laittaa se kamera A-asentoon (siita rullasta). Sitten pidat huolen etta f-luku on esim f/5.6 (joka taitaa olla paras kun 55mm on kaytossa, laajakulma paassa eli 18mm voit kokeilla f/3.6 vai mika se nyt onkaan maksimi). Sitten katsot mita ISO luku nayttaa. Sille voit antaa sisalla vaikka ISO 800 tai ISO 1600 (jos salaman kanssa otat kuvia, niin sitten ISO 100), tai voit laittaa ISO AUTO. Noilla asetuksilla pitais jonkunlaista kuvaa saada, mutta riippuu kylla kasien vakaudesta paljon (joka aiheuttaa kuvaan "blurria" eli kuvan pehmentymista).

    Noilla asetuksilla voit varmaan saada valotusaikoja jotka on luokkaa 1/30 tai 1/20 sisalla (joka on jo niin pitka aika, etta kuva ennattaa tarahtaa osaamattoman kasissa ilman kuvanvakaajaa). Jos kameran arpomat suljin ajat on luokkaa 1/8 tai vielakin pidempia (esim 1" tai 2" eli sekunteja, ei enaa edes sekunnin murto-osia), niin sitten joudut nostamaan ISO arvoa tai laittamaan sen salaman paalle (ponnautat sen ylos).

    Kokeile nyt ensiks muutamia kuvia ja ala sitten perehtymaan siihen videoon. Ihan vaan etta saat jotain tuntumaa kameraan. Ja oikeasti kay vaikka youtubessa katsomassa ihan joku peruskuvaus tutoriaali. Ei tarvitse olla tasmalleen sama kamera (mutta jos loydat videon jossa kasitellaan Nikon kameroita, niin tottakai helpompaa ymmartaa kun kaikki toimii suunnilleen samalla tavalla kuin youtuben videossa. Ei tartte etsia kissojen ja koirien kanssa oikeita nappeja).

    Viela parempi jos sinulla on joku kaveri, joka edes vahan on kuvannut, niin voisit hieman kysya apua etta alkuun paaset. Otatte vaikka viikonloppuna kuppia ja kaytte lapi kameran perusteet siina samalla (ei liikaa kuppia, etta jotain muistuu viela seuraavan paivana!).
     
  6. varonen

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    136
    Sisällä salaman kanssa ISO 100? Ei. Sisälläkin kannattaa valottaa vallitsevan valon mukaan oikein tai aukon pari alle ja antaa salamasta lisäpotkua ja valoa kohteelle, esimerkiksi kasvoihin. Tässä oma esimerkki.

    Herkkyyden nostoa ei kannata pelätä. Mieluummin oikein valoitettu kohiseva kuva, kuin alivaloitettu tumma kuva.
     
  7. virtuaali

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 905
    Siis ei se m tila tarkoita että siitä lähtee autofocus tarkennus vaan että voit itse hallita jokaista mittaria itse.

    Linssistä löydät a/m napin millä näät kummalla se on.

    Kun painat laukaisijaa puoleenväliin niin se tarkentaa kohteeseen.

    Mikäli etsimen kautta et erota onko kuva tarkka niin koitappa ruuvata sitä pientä plusmiinus pyörää heti sen kumin alla ja tapahtuuko mitään..

    Laitappa tälläset arvot m tilassa vaikka iso 2000/ nopeus 1/100 f5.6 niin pitäs näkyä jotakin tai sitten vähintään valkosta :)

    F22 antaa tarkimman kuvan koko kuvalle kun f5.6 taas kohdistaa tietyn kohdan tarkaksi ja muu kuva on mössöä.
    Harjottelet vaa nii kyl se siitä...
     
  8. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    Tuossa objektiivissa ei ole noita nappeja, sen takia luulin alunperinkin että tuossa ei mitään autofocusta ole edes, kun taas siinä toisessa rajalan kittipaketissa objektiivissa se nappi on :)

    Sain mä tuolla tänään jonkinlaista tarkkaa kuvaa kuvattua, tosin nyt en enää muista millaset säädöt siellä oli missäkin kun räpläsin vähän niin ja näin. Huomenissa kun on päivänvaloa niin vaikka ihan heittää resettiä asetuksilla ja lähteä ihan alusta liikenteeseen. Photari ei jostain syystä btw suostunut avaamaan RAW filejä :/

    Toiseksi, tässä nyt on kuukauden päivät aikaa vähä reenailla tuon käyttöä ennen aasian reissua, videokuvaus on pääasiallinen käyttö siis reissussa tuolla vehkeellä. Tripodia en jaksaisi lähteä roudaamaan, katoin tuota Gorillapodia, joka riittäisi omaan käyttöön varsin hyvin, mutta niitäkin näyttää olevan niin montaa erilaista ja osaa ei edes saa kaupoista tällä hetkellä. Uskaltaakohan tuollasen ostaa reissusta paikanpäältä vai onkohan ne sit kaikki jotain feikkileluja mitkä hajoo käsiin ekana päivänä, tietoa tälläsestä? :)

    Tuo Jaredin video oli mielestäni oikein mainio näin alkuun :)

     
  9. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    No tietysti olisi pitanyt ottaa huomioon kuvaus kohteet ja olosuhteet muutenkin. Tuli nyt vain heitettya arvot tyypillisesta tilanteesta missa itse kuvaan sen kummempia miettimatta.

    Itsella ei ole ongelmaa etteiko valoteho (tai laatu) riittaisi koko huoneen valaisuun (jos edes tarvitsee), joten tottakai ISO 100. Sisalla nyt ei muutenkaan tule kuvattua kuin potretteja ja joskus eventteja isommissa tiloissa (jolloin mennaan tottakai isolla ISOlla ja valovoimaisella lasilla).

    Yhden suoran salaman tapauksessa, eli vain taytesalamana, olet kylla aivan ihan oikeassa.




    Joudut paivittamaan Adobe Camera Raw uusimpaan versioon. Mika versio ACR:sta pitaa ladata riippuu mika softa versio sinulla on (Adoben softat on koodannut lauma idiootteja). Googlaamalla esim "newest Adobe Camera Raw for CS6" pitais loytya (vaihda CS6 versioon mika sinulla on).

    Sen lisaksi etta softan on koodannut lauma idiootteja, on siella ollut toinen lauma idiootteja nimeamassa noita paivityksia. Eli tassaa suuntaa antavat versionumerot :
    CC -> ACR 9.x
    CS6 -> ACR 8.x (korvasi vanhemman 7.x)
    CS5 -> ACR 6.x
    CS4 -> ACR 5.x
     
  10. otaar

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2011
    Viestejä:
    1 098
    Eipä ne aidot gorillapodit ole sen ihmeellisempää tekniikkaa ku "halpakopiot". Lähinnä kannattaa ostaa quickreleasella oleva niin ei tartte kokoajan olla ruuvaamassa.
     
  11. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    No nyt alkaa olemaan sellasta videoo mitä pitää :P tosin lähinnä sisätiloissa ja partsilla testaillut mutta alkaa toimimaan.

    En oikein tiedä, manual modessa kamera ja asetuksista on ISO arvo laitettu 400, mutta siltikin kun kuvaa niin se on auto? Focus modena on tuo AF-A (autoservo AF) ja AF-area modeksi laitoin 3D tracking. Noista AF-area jutuista ei kyllä ole mitään käsitystä :P

    F-luku (aukko?) on pienimmällä mahdollisella eli 3,5. Tuolla tavalla sain tuon toimimaan suhteellisen järkevästi kun kameraa kääntelee niin pysyy ainakin omasta mielestäni tarkkana kuva about koko ajan. Ehkä näistä höpötyksistäni ei mitään selkoa saa :D
     
  12. jmjh

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    2 836
    Ei ne taida idiootteja olla, vaan vartavasten estäävät sen että vanhemman photarin ACR ei enää pahemmin päivity uudemman version julkaisun jälkeen. Yrittäävät tuollaisella saada ihmiset päivittämään eli rahahan tuossa vaan puhuu.

    Jos on tarpeeksi uusi kamera ja liian vanha photarin versio, niin kuvat ei vaan avaudu vaikka olisi uusin kyseisen Photarin ACR asennettuna. Tuota voi yrittää kiertää kääntämällä Adoben DNG converterilla kuvat DNG:ksi.


    Kamerassa on kaksi "automaattia", toinen on automaattiset valotuksen hallinta (A, S, P moodit jne). Toinen on sitten automaattinen tarkennus joka ilmeisesti säädetään kamerassasi valikkojen kautta. Minä ainakin olen tippunut käryiltä, että kumpaako milloinkin tarkoitat.
     
  13. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    M asetusta siitä rullasta olen pitänyt tuossa pelkästään, Auto asetusta en ole ensimmäisen kerran jälkeen käyttänyt ollenkaan, enkä mitään muitakaan mitä tuosta voi valita. Autofocus tosiaan pitää valita tuolta valikoiden kautta.

    Ei se mitään, itekin olen tippunut kärryiltä tässä monen monta kertaa, kovasti koitan kiivetä takaisin kyytiin :)
     
  14. jmjh

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2001
    Viestejä:
    2 836
    M siinä rullassa tarkoittaa siis täysmanuaalitilaa, eli sinun pitää itse valita valotusaika, aukko ja varmaankin myös ISO jos auto-iso ei ole päällä. Suosittelen että aloitat ensin jostain helpommasta kuten jo mainittu A-tila jossa valitaan aukko (ja ISO jos ei auto-ISO). Aukoksi sitten mahdollisimman pieni f-luku jos valoa ei ole tarpeeksi. M-tilaa voi sitten käyttää kun tiedät, että mitä olet tekemässä ja osaat perustella miksi sitä pitäisi käyttää. Itse käytän suurimmaksi osaksi A-tilaa ellei ole jokin sellainen tilanne johon M- tai S- sopii paremmin.
     
  15. molari

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Viestejä:
    7 738
    M-tila ei ole mikään tavoite, vaan hyvät kuvat. Itse käytän manuaalia vain pitkissä valotuksissa tai salamoiden kanssa. Muuten annan mieluusti koneen laskea aukon tai suljinajan, koska sitähän voi ev-säädölläkin korjailla mieleiseensä suuntaan, jos tarvetta. Se on yksinkertaisesti automaatiota, joka palvelee käyttäjää arvaten, jos ei täysin oikein, niin yleensä ainakin lähes. Eli kuvaan yleensä A-moodissa säätäen itse ISO:a (aukon lisäksi) tai S-moodissa silloin harvoin, kun minulle liike on näissä lähtökohta.

    Olen vain huomannut, että monen mielestä täysi manuaali on itseisarvoinen tavoite, mutta kuvien ottamisen kannalta näin ei ole. Jonkin henkisen tyydytyksen tai vastaavan kannalta niin toki voi ollakin.
     
  16. Juhamies

    Rekisteröitynyt:
    01.10.2013
    Viestejä:
    953
    Testailin tuossa vähän valokuvien ottamista huoneessa jossa nyt ei niin paljon valoja ole ja pyörittelin eripituisia valotusaikoja ja testailin eri ISO arvoja...

    Kannattaako tuo kameran asetuksissa oleva noise reduction pitää päällä vai ei? Pitää kyllä jonkinlainen tripodi ostaa, gorillapod ainakin, nyttenkin rakensin pöydältä löytyvistä tavaroista telineen että saa kohdistettua kameran oikein ja pysymään paikalla :P

    Pari kuvaa onnistu varsin hyvin jopa, siis ei mitään hienoja edelleenkään mutta onnistui kuitenkin :D

    Tuota videohommaa pitää edelleenkin sumplia.
     
  17. Masterplan

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2012
    Viestejä:
    2 449
    Noise reduction on kameroissa yleensä paljon huonompi kuin kuvankäsittelyohjelmissa, eli pois vain, jos jpegginä kuvaat. Jos kuvaat rawina, niin ei vaikuta kuviin, mutta kannattaa silti laittaa pois.
     
  18. Vara-Paavi

    Rekisteröitynyt:
    01.07.2016
    Viestejä:
    144
    Itse kyllä sanoisin että jos JPEGiä kuvaa, niin pitää päällä, koska jpeg kuvasta sitä kohinaa on jälkeenpäin vaikeampi saada pois?
     
  19. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    Tuo on vahan niin ja nain. Kaytannossa yhtakaan JPEG kuvaa ei koskaan tulosteta taydella resoluutiolla isona (suurin osa varmasti paatyy nettiin), joten kohinan poiston hoitaa jo ihan resampling varsin tehokkaasti. Voi sen laittaa low asetukselle ainakin. Ei ne kameroiden kohinan poistot niin huonoja ole (ei kylla taydellisiakaan). Kunhan nyt edes suurimmasta osasta vari kohinaa paasisi eroon.

    JPEG on haviollinen formaatti, eli sen muokkaamista (uudelleen pakkausta) ei kannata turhaan tehda. Tosin nykyiset kennot tuottaa niin monta mekapikelsia, ettei tuosta isoa ongelmaa synny. Tietysti jos on tarkoitus jokainen kuva kasitella, niin sittenhan sen voi pois ottaakin ja laittaa kohinan poiston myohemmin.

    RAW kuvilla aivan sama onko paalla vai ei, kun se ei mitaan vaikuta. Se on vain asetus joka siirtyy metatiedoissa kuvan mukana. Kameran preview kuvaan se (kai) kylla vaikuttaa, kuten muutkin asetukset (esim WB), eli sinansa joskus voi olla hyodyllinen, jos haluaa preview kuvan hieman enemman muistuttavan kasiteltya kuvaa.
     
  20. Masterplan

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2012
    Viestejä:
    2 449
    Asia on täysin päinvastoin. Kameran kohinanpoisto tekee kuvan yksityiskohdista puuroa. Sitä resoluutiota ei saa takaisin millään ohjelmalla.
    No eihän sitä kohinaa edes näy, jos kuvaa katsoo nettikoossa.
     
  21. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    No sehan se pointti olikin, etta resampling on yleensa jo tarpeeksi tehokas kohinan poistaja.
     
  22. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 869
    Aivan samoin kuvaan itsekin tai olen kuvannut jo vuosia. Eli ehkäpä 99% Av (aukon esivalintatilassa). Aina ei ole aikaa säädellä itse valotuksia joten antaa kameran hoitaa se puoli, tarvittaessa sitten takarukkasta valotuksen korjausta mikäli tarpeen. Näin tavanomainen kuvaaminen on joutuisaa ja huoletonta. Av moodi siksi, että silloin terävyysalue on kuvaajan hallittavissa.
    Urheilukuvauksissa tms. nopeissa kohteissa joissa halutaan vaikka liike-epäterävyyttä (pannailu), silloin ajan esivalintatila on oikea vaihtoehto (tai M).
    Täysmanuaalia tulee joskus käytettyä myös, mikäli valaisuolosuhteet kohteen osalta pysyvät vakiona mutta esim tausta muuttuu jatkuvasti. Tällöin valotukset osuu nappiin parhaiten kun säätää kerralla valotuksen kohteen mukaisesti, niin voipi paukuttaa vaikka minkälaista sarjaa eikä taustan valoisuus pääse pilaamaan kohteen valottumista.. aina ei ole aikaa valotusta korjata itse.
    Toki myös revontulet yms pitkät valotukset sitten M moodissa :)
     
  23. Stormtrooper

    Rekisteröitynyt:
    10.04.2004
    Viestejä:
    791
    Onkos porukalla D7000+Nikon 70-200mm f/2.8 VRI kombinaatiota? Tämähän on kuuluisia siitä, että ei tarkennus meinaa osua kohdilleen. Backfocusta aika paljon. -20 olen hienosäädöstä laittanut, mutta ei nyt hirveästi ole auttanut (tiedän, että tuo aftune on primeille tarkoitettu).

    Olen nyt aika kauan sietänyt tuota, mutta olen nyt miettinyt, että olisi varmaan järkevää lähettää JAS:lle säädettäväksi. Mietin vaan, että millähän keinolla ne saa siellä JAS:lla kohdilleen?(vai saavatko).

    Onko kokemusta runko+zoom linssin lähettämisestä säätöön ja kuinka hyvin se on onnistunut?

    Miettinyt toki myös rungon vaihtoa.
     
  24. pornis

    Rekisteröitynyt:
    15.02.2005
    Viestejä:
    183
    Kumpi järkevämpi ostos käytettynä Canon 6D:n kaveriksi Sigma 50 1.4 vai vastaava Canon 50 1.4?
    En tarkoita Sigmalta ART sarjaa vaan vanhempaa.
    Noita saa käytettynä n 200 euron hintaan ja ART:tiin ei budjetti taivu vaikka kuinka yrittäisi venyttää.
     
  25. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 869
    Itse näistä ottaisin Sigman (molemmat omistanut). AF on molemmissa vähän semmoinen lottokone, mutta minkäs teet. Sigma kuitenkin siksi, jotta siinä on pikkuisen parempi kuvanlaatu täydellä aukolla sekä bokeh ja on rakenteeltaankin kestävämpi.

    Canon saisi todellakin päivittää tuon vanhan 50 1.4 USM objektiivin tuoreemmaksi.
     
  26. pornis

    Rekisteröitynyt:
    15.02.2005
    Viestejä:
    183
    Kiitoksia vastauksesta.
    Täytyy tuo Sigma laittaa varaukseen heti kättelyssä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti