Digijärjestelmäkamerat/rungot ja objektiivit

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Dani, 31.01.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. evokki

Rekisteröitynyt:
    04.03.2013
    Ok kiva tietää.

Ajattelin ostaa EOS M3 + EF-M 11-22 setin matkakäyttöön ja tuolla pitäisi nuo panoramamaisematkin hoitaa. Onko samaan rahaan parempia vaihtoehtoja? Kuvanlaadun pitäisi olla aika lähellä 6D:tä poislukien valoteho? Miten M3 pärjää auringonlaskun aikana otetuissa maisemakuvissa (riittääkö valoteho)? A6000 ja A6300 näyttää myös aika houkuttelevilta ja pitäisi olla DXOMarkin mukaan jopa 6d:tä parempia (poislukien valoteho). Eli onko Sonyt 6D:tä parempia maisemakuvaukseen?

6D on tässä verrokkina sen takia, että tuolla otettuja maisemakuvia olen nähnyt todella paljon ja jälki on oikeissa käsissä todella vakuuttavaa.

2. Pehmytrambo Banned

Rekisteröitynyt:
    04.04.2013
    Lisättäköön tähän vielä se, että ohjelmilla ja niiden helppokäyttöisyydellä on suuria eroja. Itse käytin aiemmin Huginia, mutta kun päivitin uudempaan versioon Lightroomista, heitin Huginin saman tien mäelle - Lightroomin panoraamatoiminto tuotti parempaa jälkeä vähemmällä vaivalla.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. bj40

Rekisteröitynyt:
    17.01.2008
    Mitä mieltä raati on onko järkevää vaihtaa canon 70d ->6d:en?
    Tuttu kauppaa, oma käyttöni kuvailu ei siis videolla ja muutenkin olen noista eroista tietoinen. En vaan osaa päättää..
    Putkista menettäisin ainoastaan 10-22:n muut (canon ef 40 pannukakku, tamron 24-70 f2.8 ja sigma 70-300 f3. 5-5.6) käy joten niissä ei menetä. Sigma tosin on käynyt mielessä vaihtaa parempaan..

Viimeksi muokattu: 26.10.2016
  5. minapamina

Rekisteröitynyt:
    12.03.2007
    Itse ostin 6Dn käytettynä kesällä, ja tyytyväinen olen ollut. Ainoa iso miinus on tosiaan tuo AF pisteiden vähäinen määrä, jos sen kanssa on sinut, kamera on hyvä. Riippu siis paljon mitä kuvaat tuolla, tarvitsetko niitä AF pisteitä, vai riittääkö 6D tarjoamat. Muutenkin, onahn se täyskenno aina parempi kuin kroppi ;)

6. Kelkkajengi

Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    Et satu tietämään, miten aktivointi menee tuon Creative Cloud tilauksen kanssa?

Tuolla sivulla lukee:
    "Hae Adobe Creative Cloud Photograph Plan –jäsenyys vuodeksi. Lähetä hakemuksesi viitenumero osoitteeseen:
    [email protected]. Tee hakemuksesi viimeistään 31.10.2016"

Mutta mihin mennessä se pitää aktivoida adoben sivujen kautta? Olen siis tehnyt jo tuon yllä olevan ja sain aktivointikoodin sähköpostiin. Yritin sitä jo kysellä sähköpostilla, mutta en saanut selkeää vastausta... Onko tuo puhelinnumero ihan julkista tietoa, voitko sen jakaa? :D

7. bj40

Rekisteröitynyt:
    17.01.2008
    pääsin testaamaan tuota 6Dtä. kyllähän se kohinan ero on iso kun mennään yli ISO800:n
    aika paljon vaihtelee kyllä kuvauskohteet, vähän semmonen satunnais kuvailija välillä :)
    mutta pääasiassa on tuollakin 70Dllä tullut kuvattua keskipiste tarkennuksella siirrän siten kameraa sen mukaan miten haluaa kuvaa rajata, ettei ne lisäpisteet nyt periaattessa vaikuta.
    videotakin mutta pahana puutteena on kyllä se ettei 70D ole kuin fullhd 30fps. tämähän ei paranna vaan huonontaa sitäkin puolta kun tuo 70Dn video kuvaus tai siis se tarkannus on kaiketi parhainta canonia DSLRssä..

8. Vara-Paavi

Rekisteröitynyt:
    01.07.2016
    Kamerakuume on iskenyt, ja pohdinkin nyt alle tonnilla pakettia mihin saisin mahdollisimman hyvän rungon ja ensimmäisen objektiivin. Peilittömistä olen lähinnä innostunut tarvittaessa kompaktin matkakoon (joku pieni kiinteä obiska pelkästään mukaan) ja elektronisen etsimen takia (näkee saman tien, jos jokin on pielessä / pystyy säätämään samalla nähden mitä mikäkin tekee kuvalle, uskon oppivani nopeammin). Uskon, että tulen olemaan sekakuvaaja, eli kohteet potreteista urheiluun ja edelleen lentäviin lintuihin. Ensin olin täysin Olympuksen E-M10 II ja E-M5 II väliltä pohtimassa runkovakautuksen takia, mutta sitten totesin että vaihetarkennus olisi varmaan hyvä urheilua ja esim. nopeasti liikkuvia luontokappaleita kuvatessa. Siksipä olenkin nyt löytänyt kaksi budjettiin sopivaa runkoa, jotka mahtuu tällä hetkellä budjettiin: Sony A6000 ja Olympus OM-D E-M1. Näiden välillä omaan silmään suurin ero kennon koossa (APS-C vs. 4/3"), megapikkelssit (n. 20 vs 16) sekä Olympuksesta löytyvä kuvanvakain rungosta. Molemmista pelkkä runko tällä hetkellä rajalasta 800€, johon siis saisi jonkun objektiivin puristettua vielä ja sitten kun rahaa saa lisää säästöön niin voi lähteä laajentamaan sitten.

Heittäkääs ajatuksia molempien puolesta/vastaan, ja mahdollisia muiden valmistajien malleja jotka olen suotta sivuuttanut? Onko tuo runkovakaaja niin näppärä kuin mitä kuvittelen, ainakin E-M1 kuvattu video käsivaralta näytti tosi hyvältä verrattuna kun vakaaja oli kytketty pois. Lisäksi ei tarvi miettiä ostaako kalliimman obiskan jossa on vakaaja vai halvemman ilman :)

9. Jannuhakala

Rekisteröitynyt:
    28.12.2002
    En osaa kummemmin auttaa noiden välillä, mutta älä nyt ainakaan 800e maksa pelkästä sony A6000 rungosta kun samaan hintaan saa kaksi objektiivia mukaan jos haluaa.

10. Vara-Paavi

Rekisteröitynyt:
    01.07.2016
    Itseasiassa huomasin tuon jo jossain kohtaa, mutta kerkesin jo unohtamaankin. Näytti olevan vielä aika hyvä setti tuo 16-50mm ja 55-210mm, joskaan eivät kovin valovoimaisia ole, mutta vakautettuja silti. Itse hankkii siihen sitten kiinteät valovoimaiset lasit lisäksi. Kiitos huomautuksesta, voipi olla että saa jopa keulan kääntymään tuon Sonyn suuntaan.

11. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    +358 9 4245 1028 (englanninkielinen palvelu) arkisin klo 11.00-19.00

Olin jotenkin siinä uskossa, että koodi pitäisi aktivoida kuun loppuun mennessä, mutta en ole varma. Myin oma koodini pois.

12. Kelkkajengi

Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    No voihan vihhu. On tämä vaikeaksi tehty. Pakko kyllä myöntää, että ei suju tuo lontoo niin sujuvasti, että uskaltaisin tuonne soittaa.

Kokeilin adoben asiakaspalvelu chattia yms, yhtä tyhjän kanssa sekin. Niiden mukaan koodini ei ole edes validi, käskivät vain ottamaan yhteyttä kampanjaan.

Voisin siis tuon koodin aktivoida ihan hyvin vaikka nyt, mutta minulla on voimassa oleva tilaus tammikuulle asti. Haluaisin vain tietää, että meneekö tuo sen vanhan tilauksen jatkoksi vai 'päälle'?

13. Cumbo

Rekisteröitynyt:
    01.04.2010
    Kyllä se käsittääkseni niin toimii. Kysy Canonin Facebook-sivulta. Sieltä saa suomenkielistä palvelua.

14. Azu-nyan

Rekisteröitynyt:
    14.02.2004
  15. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Itse ostin kuulapään ja semmoinen on vieläkin. Suosittelen lämpimästi. Varmaan tällaisen näistä itse ostaisin:
    https://www.rajalacamera.fi/benro-it15-ih0-jalusta.html
    Huom! Minulla on nykyään vain kevyitä peilittömiä. Isompi kamera, tukevampi jalusta on järkevää.

Noista kuvista kyllä selviää valovoimaisella laajiksella. Samyangin 12mm/2.0 on itsellä käytössä (niissä peilittömissä, sori jos olen väärässä threadissä).

16. Nakkivahvero

Rekisteröitynyt:
    19.04.2008
    Ketjun otsikon perusteellahan peilittömät sopivat sekä tähän ketjuun että peilittömien ketjuun! Digijärjestelmäkamerahan se peilitön järjestelmäkamerakin on.

Typerää järjestelmäkameroista on keskustelua käydä kahdessa ketjussa kyllä muutenkaan. Viestejä ei tule valtavaa määrää ja melko usein keskustelukin koskee enemmänkin yleisiä oheislaitteita tai valokuvaista yleensä.

17. Kelkkajengi

Rekisteröitynyt:
    07.10.2010
    Jos joku vielä miettii tuota Canon kampanjan Adobe Creative Cloud Photograph -tilauskoodi asiaa; kun sen aktivoi niin seuraavat 12kk ovat ilmaisia ja sen jälkeen tilaus jatkuu normaalisti... Eli ihan turhaan tuhlasin aikaa viestien lähettelyyn, no tiedetäänpä sitten ensi kerralla. :facepalm:

18. Azu-nyan

Rekisteröitynyt:
    14.02.2004
    Mietin nyt tuota Benro IT15 tai IT25 jalustaa, johon tulee myös IH0 tai IH1 kuulapää, koska ovat suhteellisen kevyitä (alle 2kg) ja hinta pyörii 90-110 euron tuntumassa.

Onko mitään järkeä hankkia tuollaiseen panoraamakiskoa kuten Sunwayfoto DMP-100 nodal slide, koska pitäisi tuohon kuulapäähän käydä Arca Swiss kiinnityksen ansiosta? Mitä merkitys L-kulmakiskolla on kun digitarvike.fi suosittelee sellaista tuon nodal sliden kaveriksi? Onnistuuko noilla sellainen multirow panoraamakuvaus eli myös pystykulma muuttuu välillä?

19. Driven1

Rekisteröitynyt:
    03.01.2015
    Auttakees aivan totaalista noviisia, jolle nämä kamerajutut on aikamoista hepreaa.

Harrastan pienimuotoista vloggailua ja asiasta mitään tietämättä tuntuu, että mulla on vähän vääränlaiset välineet tähän hommaan ja toivoisinkin teiltä asiantuntijoilta mahdollisimman kohtuuhintaisia ideoita siitä, miten olemassaolevaa settiä kannattaisi lähteä parantamaan. Kuvaan pääosin videota, jossa kuvauskohde ei liiku ja harvemmin on tilanteita, jossa ollaan esim. ulkona kuvaamassa.

Tällä hetkellä käytössä on:
    - Canon D600 (tällä on hieman haastava videoida itseään koska ei osaa automaattitarkentaa videota kuvattaessa?)
    - Joku vanha superzoom-pokkari, joka kyllä kuvaa videota HD-laatuisena, mutta jos säätila on jotain muuta kuin kirkas aurinkoinen kesäpäivä (näitähän täällä kotosuomessa riittää...) niin laatu kärsii aika paljonkin vaikka kuinka on esim. sisätiloissa kaikki mahdolliset valot päällä (käytössä päivänvalolamput)
    - Pokkarikäyttöön tarkoitettu taipuisa gorillapod-tyyppinen jalusta, mallia halpis
    - "Tavallinen" jalusta mallia halpis, tosin en ainakaan vielä ole mitään tämän kummallisempaa edes kaivannut...
    - YongNuo LED-valaisin
    - iPod Touch, jolla kuvanlaatu on lähes aina erinomainen (käytännössä aina parempi kuin tuolla pokkarilla), mutta en tykkää käyttää tätä kuvaamiseen liian pienen (!) koon takia

Rahatilanteen parantuessa joskus hamaassa tulevaisuudessa tulen hankkimaan pokkarikameran kääntyvällä näytöllä, mutta nyt on siis hakusessa vähän edullisempia tarvikkeita. Auttaisiko Canonin kaukolaukaisija tuohon tarkennusongelmaan, eli ottaisi sen avulla ensin automaattitarkentuvan valokuvan ja sitten kuvaisi samoilla säädöllä videon, niin tarkkuuden pitäisi olla kohdallaan, vai? Nyt olen liittänyt Canonin läppäriin kiinni ja sitä kautta saanut tarkennukset kohdilleen, mutta tämä rajoittaa kuvauspaikkoja kun läppäri pitää saada aina niin lähelle että pystyy sitä kautta ottamaan kuvan plus johto kameran ja läppärin välillä on tosi lyhyt (saako jostain pidempiä?). Käytän Canonissa sitä objektiivia, joka tuli kameran mukana, olisiko joku muu "edullinen" objektiivi parempi tähän hommaan ja vähemmän kranttu valon määrälle? Entä olisiko jotain suosituksia jalustasta, jonka avulla saisi kuvattua autossa itseään ajamassa (kuulostaapas itserakkaalta... :)).

Kuvanlaadullisesti haluaisin päästä siihen pisteeseen, että itseä ei vituttaisi se omien videoiden kuvanlaatu (eli sen huonous) - ja tosiaan mulla ei kriteerit ole mitenkään korkealla, kun en näistä asioista mitään ymmärräkään. Muutaman kerran on olosuhteet osuneet kohdalleen ja lopputulos on miellyttänyt itseä, mutta muuten on saanut kyllä aina pettyä :/

20. Lifeless

Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Miksi kameran pitaisi automaatti tarkentaa, jos kuvauskohde ei edes liiku ? Sehan on vain hyvasta jos se ei sahaa turhaan. Muutenkin manuaali focus on paljon parempi vaihtoehto videoidessa, kun voi tarkentaa sinne mika oikeasti on olennaista.

Mita automaattitarkennukseen tulee, niin kai tuo nyt kuitenkin osaa sen. Eka googlen tulos kertoo etta se pitaa menusta laittaa paalle : https://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=12909.0

btw,
    Loydat varmasti paljon enemman apuja netista kun kirjoitat Canon 600D (D600 on Nikonin malli).

21. Driven1

Rekisteröitynyt:
    03.01.2015
    Sorry, kävi aivopieru :)

Tarkoitan tällä sitä, että jos videokuvaan esim. itseäni, niin kun en ole kameran edessä kun se tarkentaa niin automaattitarkennuksella tarkennushan on silloin taustassa eikä minussa ja manuaalitarkennuksella menee ihan arpapeliksi. Kuvauksenaikaiseen autotarkennukseen ei niinkään ole tarvetta, riittää että kamera osaa kuvausta aloittaessa tarkentaa esim. naamavärkkiini eikä taustaan. Luin nyt useistakin blogeista, että kaukolaukaisimen pitäisi ratkaista tämä ongelma, joten laitoin sellaisen tilaukseen kun ei ollut iso investointi.

Automaattitarkennus toimii videota kuvattaessa kyllä jos painaa tarkennusta haluttaessa nappia, mutta ei siis onnistu tilanteissa, joissa kamera ei ole kädessä.

22. Yak

Rekisteröitynyt:
    21.06.1999
    Tainnut käydä lisää niitä aivopieruja ;). Kuvausta aloittaessa (kamera kun on varmaan alustalla) sen sijaan että odotat kameran tarkentavan niin käyt siellä käsin tarkentamassa oikeaan kohtaan. Jos ongelma on ettet tiedä missä on oikea kohta, niin laita siihen tuolille jossa istut esimerkiksi jokin pehmolelu ja tarkennat sihen pehmoleluun. Kun vielä pidät aukon tarpeeksi pienenä, niin tarkennusaluekaan ei ole niin juuri, vaikka pääsi olisikin pehmolelua hieman isompi.

Tai sitten kysymyksessä haluttiin puhua jostain ihan muusta.

23. janneprkl

Rekisteröitynyt:
    07.10.2002
    L-kisko vaan kääntää kameran pystyasentoon kuvatessa eli panoraaman pystyresoluutio samalla polttovälillä kasvaa (ja kuvakulma kanssa). Kuvaankin kaikki panoraamani aina pystykuvina, samalla vaivalla enempi mekapikkelsejä kuvassa.

Yhden akselin panoraamapää ei ole parallaksivapaa, vaan siihen tarvitaan vielä yksi akseli lisää, kuten "oikeissa" panoraamapäissä on. On sitten eri asia, kuinka pahasti pystysuuntainen parallaksi valmiissa panoraamassa näkyy, mutta aina on parempi olla ilman.

24. Kanonenvogel

Rekisteröitynyt:
    19.07.2010
  25. j1m2

Rekisteröitynyt:
    06.12.2002
    Sen verran huonoja kokemuksia tarvikeakuista,että lp-e6 akun kävin hakemassa aitona kameraliikkeestä,muistaakseni maksoi n.60€ tinkimisen jälkeen.Ei viitsi muutaman kympin takia riskeerata kun akku on minimaalinen kulu harrastuksessa.

26. varonen

Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Itse ostin tämän. Akku vaikuttaa alkuperäiseltä päällisin puolin ja toimii moitteettomasti.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen