Debunkataan suomalainen yleinen IT-osaaminen ja digiloikat

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja minavain123, 24.06.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. minavain123

Rekisteröitynyt:
    03.07.2010
    Parinkymmenen vuoden ajan on nyt puhuttu, että nuoret osaavat automaattisesti käyttää kaikkia laitteita ja ohjelmia, asentaa ja korjata koneet sekä ohjelmoida ja suunnitella avaruusaluksen. Täällä on varmasti paljon porukkaa, jotka ihan työn puolestakin näkevät ja kokevat sen todellisuuden toimistoissa, kaupoissa yms. Olen joskus yrittänyt keskustelua aiheesta muuallakin, mutta eipä oikein ota tuulta alleen. Hypetystä sen sijaan näkyy joka paikassa, varsinkin jos kirjoittajan tarkoituksena on myydä tabletteja kouluihin.

Jos nyt mennään parikin vuosikymmentä taaksepäin, peruskäyttäjänkin piti vielä käytännössä tietää jotain tietokoneista jos vekotinta halusi käyttää. Jokainen pelaajakin muistaa sen asetusten ja ajurien kanssa taistelun. Ohjattuja toimintoja ei oikein ollut ja ohjekirja kädessä tavattiin miten se lähiverkko muodostetaankaan, että sai pelattua Command & Conqueria kaksinpelinä. Tai sitten oltiin ilman. Yleisesti ohjelmat toimivat hyvin, kun oletuksena oli että käyttäjää osaa tai opettelee käyttämään niitä oikein.

Noh, nostalgia sikseen. Jokainen tietää, että sillä nextin kliksuttelulla pääsi vuosi vuodelta pidemmälle. Käyttiksetkin päivittyvät kokonaan uuteen huomaamatta. =) Kaikki alkaa olla enemmän tai vähemmän automatisoitu ja hoituu jonkin autowizardin kautta kliksuttelemalla. Onhan se toki kätevää ja ei voi väittää että ikävä tulisi sitä asennus- ja säätörumbaa entiseen malliin. Ohjelmatkin eivät ole yhtään niin kranttuja enää vaan hyväksyvät (ja korjaavat tietysti..) käyttäjän sähellystä.

Jälkikäteen ajateltuna kaikki se tuskallinen säätäminen ja pilkunviilaus kehitti kuitenkin huimasti oikeaa osaamista ja ymmärrystä näiden vekottimien toiminnasta. Kun on joskus tehnyt kaiken itse manuaalisesti, osaa toisaalta arvostaa automatisointia, mutta myös tarvittaessa tehdä ja korjata virheitä itse kun se nappi ei toimikaan. Kauhulla ajattelen esim. nykyisten ala-asteikäisten osaamista kun missään vaiheessa ei ole tarvinnut osata tai ymmärtää mitään itse. Varsinkin kosketusnäytöt ja tökkimiskulttuuri on ihan vihoviimeisiä jos oppimisen ja osaamisen kehittymistä ajattelee.

Tästä päästäänkin helposti työelämään. Sipilät sun muut vouhkaavat kilpailukyvystä ja tehokkuudesta samalla kun tosiasia on että tuhansissa toimistoissa istuu (usein kovapalkkaisiakin) ihmisiä nysväämässä jonkin excel-taulukon ja jonkin IE7-ajan crm-virityksen kanssa. Nämä sitten manuaalisesti tekevät jotain, minkä hoitaisi yhdellä SQL-lauseella tai muulla järkevällä tavalla. Kun taulukko onkin väärin päin, mietitään ensin yhdessä ja sitten soitetaan helppariin ja taas meni puoli tuntia. Näitä esimerkkejä nyt löytää pilvin pimein, mutta ymmärrettävästi julkisesti ei kaikkea voi sanoa. Kyllä se vaan on niin, että valtaosalla sormi on suussa heti jos se vakiintunut klikkirutiini ei toimi. Mut eipä tarvitse ihmetellä kun hinnat nousee koko ajan. Ja sitten kun nämä päästetään tilaamaan jotain järjestelmiä niin ei tarvitse ihmetellä tuloksia. Se on 2000€ heti siitä, että joku vääntää nopean skriptin...

Ja koulujen digiloikat ja muut ovat lähinnä rahansiirtoa yrityksille. Jos tarkoitus olisi oppia jotain, riittäis Linux ja ihan perinteisemmät vanhatkin laitteet. Itse asiassa mitä primitiivisempi systeemi, sen parempi. (mut ei nyt viedä äärimmäisyyksin)

2. Paapaa

Rekisteröitynyt:
    14.04.2005
    Laitatko tälle muutaman lähteen?

3. o2

Rekisteröitynyt:
    16.07.2009
    Ongelma on että Suomessa ei osata arvostaa yhtään sellaisia asioita kuin UX designia ja service designia. Kaikki nää isot IT-projektit on kussu just käyttäjäystävällisyydessä, ihan VR:n umpisusista lippuautomaateista lähtien.

4. SloBo

Rekisteröitynyt:
    08.06.2000
    Käyttäjäystävällisyyden puutteeseen vaikuttaa sellainen asia, että lähes poikkeuksetta kaikki siellä pinnan allakin on tehty ihan päin persettä, jolloin sen UX:n kasaaminen päälle on yksinkertaisesti tekemätön homma tekemiseen myönnetyillä resursseilla. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ohjelmistoyrityksissä kaikki hommat kusee: johtoryhmä ei ole kiinnostunut linjajohtajien raportteja syvemmin asioista, keskijohto pelaa keskenään Mustaa Pekkaa ja yrittää peitellä katastrofia häipyen ennen korttitalon romahdusta muihin firmoihin, arkkitehdit on revitty suoraan jostain höpö-höpö oppilaitoksista tutkintojen perusteella ja he yrittävät aina ratkaista kaikki mahdolliset uhkakuvat etukäteen vailla järjen hiventä, ohjelmoijien työtä myydään tuntilaskutuksella eikä laadusta näin kannata piitata tippaakaan, speksejä ei ole missään muualla kuin talosta häipyneiden päässä eivätkä testaajat näin ollen voi kuin arvailla ohjelman toimintaa, tietohallinto estää aktiivisesti kaikkia ihmisiä tekemästä työtään piilottamalla dokumentit pimeimpiin syövereihin, *ops on erotettu omiksi yksikökseen toiselle puolelle planeettaa, ylläpitäjät haluavat viritellä omia kikkojaan ja siitä seuraa joka päivä parin tunnin työajan menetys per työntekijä - vähintään hitauden ansiosta.

Vinkki: välttäkää it-firmoja, joissa on yli 100 henkilöä. Sellaiset alkavat aina tukehtua kaikkeen epäolennaiseen sontaan.

5. Hieman hymyilytti tuo käyttäjän SloBo kiteytys. :D

6. Safa

Rekisteröitynyt:
    17.02.2000
    Jep ja työntekijän työpäivästä menee iso osa kaikkeen organisaatiopaskaan. HR osasto haluaa sinun vääntävän rautalangasta, mitä olet päivän aikana tehnyt ymmärtämättä sanaakaan, mitä heille raportoit. HR on tehnyt itsensä tarpeelliseksi tekemällä kaikenlaisia täytettäviä kaavioita työntekijöiden täytettäviksi, joissa on pelkästään moninvalintakysymyksiä ilman yhtäkään oikeaa vastausta. Ovat täysin pihalla alan termeistä, työtehtävistä ja osa-alueista. Taloissa, joissa on monen alan tekijöitä (HW, SW, mekaniikka, graafista suummittelua etc.) koitetaan saada yleispäteviä kaavioita. Usein HR osasto pyörittää yksin koko toimistoa tuottavien työntekijöiden pyöriessä asiakkaiden tiloissa. Itsekin olin vuosikausia töissä tällaisessa puljussa. Esimiehestä kuulin kaksi kertaa vuodessa puhelimitse käytävässä kehityskeskustelussa ja muuta firman henkilökuntaa näin kahdesti vuodessa: kesäjuhlissa ja pikkujouluissa. HR kyseli jatkuvasti, mitä teet ja pyysi täyttelemään kaikenlaisia lippulappusia, joiden kysymyksissä oltiin ihan pihalla. Omalle esimiehellekkin piti jokaisen keken alkuun selittää, että mitä minä nyt työkseni teenkään.

Mutta joo. Itse alkuperäiseen. Miksi turhaan tehdä vaikeaksi. Kun minä olin kouluiässä ja meillä oli ATK-tunteja, oli opettajat eniten pihalla. Elettiin 286-aikoja ja opettajat pääsivät opettamaan, jos heillä oli oma tietokone. Kaikki oli silloinkin itse opittava. Miksi pitäisi tietotekniikan opetus tehdä vaikeaksi? Joo, itsekkin olen koulussa assembly-koodia vääntänyt. Ehkä se on ihan hyvä käydä tuollaisetkin läpi, mutta toisaalta ei sitä oikeasti työelämässä tarvi. Tietokoneen käyttö on nykyään helpompaa ja saa ollakkin. Taitaa minavain123 olla samanlainen jäärä, kuin monet firmojen pomot, jotka hankkivat työpaikoilleen tietokoneet silloin 90-luvulla ja käyttää samoja koneita vielä tänäkin päivänä. Itse olen joutunut jopa laittamaan muutamalle yksityisyrittäjälle uuden koneen laiton jälkeen ne samat vanhat DOS-pohjaiset softat toimimaan. Syytä tähän kysellessä ovat todenneet, että kun niiden opettelemisessa meni kauan ja nyt ne osaa niiden käytön. Joo'o, opettelemiseen meni kauan, kun niissä ei ollut tietoakaan käyttäjäystävällisyydestä. Nykyisillä 'helpoilla' kehitystyökaluilla pystymetsästä otettu metsuri koodaa paremmat softat parissa kuukaudessa, kun silloin kivikaudella ammattikoodarit väänsivät vastaavan paskeen kimpussa yli puoli vuotta. Ei niitä autojakaan rakenneta vasaralla ja alasimella. Kehitys kehittyy ja tietotekniikka sen mukaan. Ei ole järkeä opettaa kaikille kaikkia perusteita, koska jos niin tehdään, eivät ne kerkeä töitä tekemään elämänsä aikana. Kaivelkoot yksityiskohtia se, jota ne kiinnostaa...

7. minavain123

Rekisteröitynyt:
    03.07.2010
    En ole väittänyt, että kaiken pitäisi olla vaikeaa, mutta olisi hyvä ymmärtää a) mitä tekee ja b) minkä kanssa ja jopa c) mitä tehdä, kun kaikki ei toimikaan.

Ohjelmoijia on muutama prosentti koko väestöstä. Enemmän on kyse siitä, mikä on tilanne tavallisten "tietotyöläisten" ja kansalaisten parissa.

8. jackcox

Rekisteröitynyt:
    07.05.2016
    Ohjelmistokehitys on kalliimpaa kuin kukaan haluaa maksaa. Kun jokaisella tasolla tehdään kaikki niin halvalla kuin suinkin on mahdollista (ja vieläpä poikkeuksetta niin nopeasti kuin mahdollista), jokainen ymmärtää, että laatu on se mikä pettää.

Kun työn tuloksena ei saada aikaiseksi "sata metriä ymmärrettävää konkreettista ojaa", ostajat eivät koe saavansa rahalleen vastinetta. Kukaan ei halua koskaan oikeasti ostaa laadukasta softaa koska hinta on moninkertainen säheltämällä tehtyyn verrattuna.

9. SloBo

Rekisteröitynyt:
    08.06.2000
    No niinhän se on, mutta säheltäminen se vasta maksaakin. Huonolle tuotteelle ei edes tule käyttäjiä ja korjaukset tulevat todella kalliiksi, kun ydin on mätä. Kun kenellekään ei anneta aikaa ja valtaa mennä korjaamaan niitä varsinaisia ongelmia, asiat muuttuvat aina vain pahemmaksi.

10. Pöytä

Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Tokkopa sentään. Huonosti menee, jos ohjelmoijia tarvitaan nykyisen paskeen tekemiseen moninkertaisesti suurempi osa väestöstä kuin esimerkiksi lääkäreitä.

Tietysti ohjelmoinnin luonteesta jotain ymmärtäviä tai teknillis-loogisesti ajattelevia ihmisiä on muutama prosentti koko väestöstä, ja muut katsovat salkkareita. Huonosti menee siis senkin puolesta.

11. Shred

Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Ehkä kaikki nuoret pitää opettaa koodaamaan, jotta he osaavat käyttää tulevaisuudessa niitä kaikkia huonosti tehtyjä ohjelmistoja?
    Kai se vähän auttaa jos ymmärtää että kyseessä on bugittava ohjelma, jonka käyttö ehkä onnistuu oikeilla metodeilla ja syntaksilla, kuin hakata päätään seinään ihmisen omaa intuitiota noudattaen...

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen