Datanomista & Soveltuvuuskoe

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Morsettaja, 23.02.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. deussu Banned

Rekisteröitynyt:
    05.05.2008
    Itseasiassa ei. Amikseen on nykysin huomattavasti vaikeampaa päästä, kun lukioon. Amis jossa itse opiskelen, oli joutunut näyttämään keskaria aika huomattavan monelle oppilaalle. :|
    [signature]SniperFin: fakta on että tilastojen mukaan suomalaisia koulusurmaajia on 100% ja mamuja 0%, ja se on siinä.[/signature]

2. tjmvp

Rekisteröitynyt:
    04.02.2009
    Riippuu aika paljon lukiosta. Turha verrata pääsyvaatimuksia esim. pk-seudun lukioiden ja sen kylän ainoan lukion kanssa.

3. Artsi1

Rekisteröitynyt:
    19.03.2004
    Mihin työtehtäviin datanomit sijoittuvat? Millainen on työllisyystilanne...oman alan hommiin? Itel ei hajuakaan.
    [signature]PSN ID: Atenator[/signature]

4. alter_ego

Rekisteröitynyt:
    22.07.2007
    Usko nyt jo. Datanomikoulutus on niin löysä ja turha kuin kuvitella saattaa. Et siellä tule mitään oppimaan, murona kuitenin varmaan osaat jo perushommat+vähän extraa. Ja jos tähän on vielä soveltuvuuskoe niin se ei voi olla kuin testi jossa erotellaan henkilöt jotka eivät erota hiirtä ja näppäimistöä niistä jotka tietävät jo mikä on emolevy. Eli perusasiat kun on hallussa niin et voi olla pääsemäti...
    [signature]NEXUS NX-5000 | Asus P5K Deluxe | Intel e6850 | NVIDIA 8800GTS 512MB | G.Skill 4GT DDR2 800MHz | Seagate 120gb + Seagate 500gb | Microsoft Habu + SteelSeries S&S | Logitech Media Keyboard | Antec P182

Fujitsu Siemens Amilo Pa1538[/signature]

5. Whig

Rekisteröitynyt:
    13.06.2000
    Koskas murot ovat tienneet mitään esim. yritys touhuista?

6. JuVarjo

Rekisteröitynyt:
    04.03.2003
    Jos lukio ei napostele, mutta datailu jossain määrin kyllä, niin mitä te arvon Murot sitten suosittelisitte kyseiselle jantterille? Kaikki viisastelee, mutta ei oikein ole parempaakaan tarjota? Parturi-kampaajaksi sanon minä.

7. papuwokki

Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
    Itse olen valmistunut datanomiksi joskus muutama vuosi sitten. Pääsykokeet olivat lähinnä palikkatestejä, esim sanottiin sana ja piti piirtää mitä siitä sanasta tuli mieleen ensimmäisenä. Mukana oli myös jotain matikkatehtäviä.

• Yrittäjyys ja liiketoiminta = Perustettiin tekaistu yritys ja mietittiin toimialat, markkinoinnit, rahotuksen sun muut(=Liiketoimintasuunnitelma).
      Asiakasmarkkinointi = Muistaakseni käytiin yleisiä asiakaspalvelu hommia.
      Toimistopalvelut ja tiedonhallinta = Muistaakseni käytiin läpi exceliä, wordia jne.
      Taloushallinto = Kirjanpito
      Tietojärjestelmän suunnittelu, projektityöskentely sekä eettinen ja säännöisten mukainen toiminta = Suunnitellaan tietojärjestelmä, ei toteuteta.
      Ohjelmointi = PHP, HTML, C++, SQL ja Java täysin alkeet kaikista.
      Pienimuotoisten kortistotyyppisten tietokantojen suunnittelu, rakentaminen ja tietojen raportointi = Ei muista mitä oli
      Laitteistojen käyttöönotto ja varusohjelmien käyttö myös ongelmien ilmetessä ja niitä kartoittaessa = Kasattiin kone jostain vanhoista paska osista ja asennettiin siihen Windows + Asennettiin Windows 2000 server.
      Työvälineohjaimien käyttö = Ei muistikuvaa
      Lähiverkon ja internetpalvelujen tehokas käyttö = Ei muistikuvaa

En kyllä suosittele datanomiksi lukemista ellei sitten hommaa alalle jatkokoulutusta. Tuo Datanomin koulutus on mielestäni tarkoitettu enemmin sellaisille ketkä eivät osaa edes tulla muroon. Todella perusteita kaikesta käydään, ei paljon irtoa iloa jos vähääkään tietää jostain jotain. Tosin helpolla pääsee jos sitä hakee takaa.
    [signature]M: 120x120 mm tuulettimen sormisuojia 2e/kpl sis. postit
    O: PlayStation pelit: Tony Hawk's Pro Skater 2 ja Rayman[/signature]

8. prkele

Rekisteröitynyt:
    05.09.2007
    Sanot vaan, että olet Muro ja paikka on varma.
    [signature]Mistä näitä banaaneja oikein tulee?
    R0kMiehen kahen kilon siika
    Tyhmä sigu![/signature]

9. papuwokki

Rekisteröitynyt:
    25.01.2005
  10. The Great Milenko

Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Lukio + dataaminen vapaa-ajalla jonka jälkeen yliopisto/AMK.
    [signature]"Kesällä nukutaan ikkuna auki tai ulkona ja kuunnellaan luonnon ujellusta."[/signature]

11. woodhead

Rekisteröitynyt:
    29.08.2002
    Sossun luukulle jonottamaan rahaa.

Itse opiskelin datanomiksi ja täytyy sanoa, että aivan hukkaan meni kolme vuotta. Töistä ei tietoakaan ja koulu ei tarjonnut juurikaan vastusta vaan kaikki oli aivan ylihelppoa (no okei, oli ne yrityksen kannattavuuslaskelmat, kirjanpidot ym. vähän hankalia, kun eivät paljoa kiinnostaneet). Perus murotaidoilla kuka vain osaa kasata tietokoneita, tuntee osat ja niiden merkityksen, tehdä DC:n, käyttää AD:ta, koodata javaa/php:tä, osaa html:ää ja css:ää, osaa mysql:n, osaa säätää Windows 2003 serveriä ja Linuxia jne jne eikä siihen todellakaan tarvita mitään koulua.

Vitosia tuli tekemättä oikeastaan yhtään mitään siihen tahtiin, että oikein heikotti. Linux-kurssitkin (alkeis- ja jatkokurssi) vedin läpi käytännössä koskematta itse Linuxiin korjaten ja auttaen toisia luokkalaisia ja vastaten ihan tyhjästä kysymyksiin. Muuten tunnit meni pääasiassa CS:ää pelaten.

Ainoa kerta, kun olen oman alan hommia tehnyt oli viikon verran auttamassa työssäoppimispaikkaa erään tehtaan Linuxiin perustuvaa ohjausjärjestelmää.

EDIT: Kansioiden luonti ym. ihan perusperusjuttu officesta ja windowseista kuuluu ensimmäiseen vuoteen, jolloin suoritetaan tietokoneen A-ajokortti. Jos vaan on mahdollista niin suosittelen hakemaan lukioon, koska se on reilusti järkevämpi vaihtoehto kuin datanomi.

12. Sizzla

Rekisteröitynyt:
    17.07.2002
    Terve!
    Minä aloitin datanomiopiskelut vuonna 2000. Tuntui, että olimme joku koeryhmä, opettajat oli kadultarevityn oloisia tai iltaopiskelijoita.
    2,5 vuotta jaksoin seurata sitä office-paketin kertausta ja windows 2000 asentamista. Rautapuoleen ei juuri puututtu.
    Suuntautumisvaiheessa valittiin joko digitaalinen viestintä tai käytön tuki. Luokkamme tytöt valitsivat tietenkin digitaalisen viestinnän, kuulostaahan se hienolta, tietämättä mihin soppaan lusikkansa työnsivät. Oli hauska seurata sivusta kun neljä blondia (olivat oikeasti) tyttöä tuskailevat kynät suussa jo perus html:n kanssa. Javaa opiskellessa ainakin yksi keskeytti.

Itse valitsin käytön tuen. Opettajana oli 60v motoristipappa jonka suurin unelma oli ostaa honda goldwing. Katsoimme elokuvia uudessa atk-luokassa ja opiskelimme kansioiden luontia ja siirtoa dos:sa

Lopetin kesken ja vaihdoin alaa. Päivääkään en ole katunut.

Edit: se piti vielä sanoa, että mitä olen valmistuneiden luokkalaisteni kanssa keskustellut, niin yksikään ei ole atk-alalla töissä.

[signature]To secure peace is to prepare for war[/signature]

13. Diph

Rekisteröitynyt:
    24.09.2003
    Onko peruskoulun jälkeen paljon muita vaihtoehtoja, jos ei halua lukioon? Onko esim. kansanopistoissa jne. jotain kursseja jota kannattaisi käydä tuon datanomiksi opiskelun sijaan?
    [signature]Se oli vitsi![/signature]

14. ars0n

Rekisteröitynyt:
    04.01.2009
    Jos tää ei oo astetta ovelampaa rölläystä niin sanon suoraan että pahaa tekee kattoa, miten noin asiallisen alustuksen kirjoittanut (peruskouluikäinen!) ja selkeästi opiskelupaikaltaan "paljon odottava" meinaa... noh... miten sen nyt sanoisi, haaskata taitojaan ja motivaatiotaan opiskelemalla lähinnä köyntterin pelaamista muutaman vuoden ajan. Ziisus.

15. Fact0ry

Rekisteröitynyt:
    11.04.2005
    Aloituspostauksesi perusteella oikeasti hukkaat taitojasi. Arvaa kuinka usein ylipäätään murossa näkee aloituspostausta, joka ei ole täyttä paskaa sisältäen mahdollisesti pari linkkiä johonkin sivulle ja sanan "keskustelua aiheesta". Ja monet postaajat ovat kuitenkin vähän pidemmällä elämässä kuin peruskoulussa. Omaa datanomiopintokokemusta ei ole, mutta harvoin siitä mitään hyvääkään kuulee.

Jos nyt jotain saa suositella, niin todellakin kävele sinne lukion penkille ja hanki sieltä hyvät paprut. Lukion toisella luokalla olen ja voin sanoa, että eipä tämä homma rankkaa (jos se mietityttää) ole kun pitää järjen mukana. Käy pakolliset ja panostaa siihen mikä kiinnostaa. Itse painelen pitkää matikkaa ja fysiikkaa plus sitten paria muuta kirjoitettavaa ainetta eikä todellakaan tarvitse kummosia tehdä. Yläasteen päättötodistuksen k-a oli joku 8.4...

Itsekin meinasin mennä amikseen autoasentajan linjalle, mutta onneksi parit henkilöt saivat käännettyä pääni, kavereiden juttuja kun on kuunnellut niin homma on hitusen leikkiä.

16. Espoorican

Rekisteröitynyt:
    17.05.2000
    Tätä mä en ymmärrä...
    Silloin, kun meikku opiskeli opistoasteen (ei toisen asteen) Datanomiksi vuosituhannen vaihteessa niin oli hieman eri meininki silloin. Samantien koulun penkiltä firmaan ja vielä hyvin suunniteltuun koulutus/uraputkeen. Koko ajan tuntui olevan vientiä ylöspäin ja työ oli heti koulun penkiltä enemmän projektipäällikkötason excel/access/word-pyöritystä ja suunnittelua kuin mitään muuta.

Nyttemmin on tapahtunut nimikkeelle yhtäsuntoista, onneksi ei enää meikkuun vaikuta, mutta sääli se silti on hyvä tutkintonimike tuolla tavalla pilata.
    Datanomien devalvaatio...

edit. Terveisin Viimeinen ja nuorin Suomessa koulutettu oikea Datanomi. Heti meikun jälkeen alkoi tapahtumaan näitä muutoksia.[signature]Espoorican fail.[/signature]

17. Tsai-Upper

Rekisteröitynyt:
    28.01.2009
    Joo, on ihmejuttu kyl noi soveltuvuuskokeet. Siellä pärjää mm. Kurdit, jotka puhuu bout 2 sanaa suomee: "Ei ymmarra", ja englanti samaa luokkaa. Surffaillaan galleriassa kaiket päivät, ei tehdä mitään ja saadaan parempia numeroita kun ne suomalaiset, jotka oikeesti yrittää jotain siellä tehdä, mutta ei osaa. Menee osittain off-topiciks, mutta alaan liittyvää asiaa.
    [signature]Asus P5Q | E8500 3,2Gb | Sapphire 4870 512Mt TOXIC | 4Gb | 160Gb + 500Gb[/signature]

18. sendi

Rekisteröitynyt:
    05.04.2008
    Itsellä nyt hieman yli puolenvälin nämä datamonnin opinnot (toista vuotta käyn). Aluksi voisin kommentoida, että itsellä ei ollut minkäännäköistä soveltuvuuskoetta ja en usko että juuri tälle linjalle mennessä se ei ole kovinkaan tärkeä saati vaikea. Uskallan väittää, että jos kyvyt riittävät suoltamaan tänne asiallista ja ymmärrettävää tekstiä ja on muuten normaaliälyinen ihminen, ei testin pitäisi tuottaa varmaankaan kovin suurta tuskaa.

Sitten itse haluaisin kommentoida hieman itse opintoja. On kyllä löysää, myönnettäköön, mutta itselle tämä on tehnyt vain hyvää. Vieläkään en ole keksinyt mihin ihmeeseen sitä olisi muka näiden opintojen lisäksi mennyt. Eli oikeastaan jos vaihtoehtoinasi on lukio (jonka tiedät menevän heikosti), kotona röhnöttäminen "välivuotesi" kanssa tai datamonnin linja, niin kai tällä saa ostettua lisää aikaa lopullisille päätöksille. En usko, että näillä papereilla mitkä käteeni saan, teen työelämässä yhtään mitään. Tai jos joku oikeasti haluaa palkata 3 vuotta koulussa nukkuneen wowinörtin, ihmettelisin hemmetisti. Siksi ainakin itsellä on tehty jo kuukausi- vuosi- ja viisivuotissuunnitelma elämälleni. Eli armeijan jälkeen vaan tyrkylle ammattikorkeeseen, jahka rahkeet sitten sisäänpääsyyn riittävät.

Harmillista kyllä on, että suhteilla saadaan parhaat työt ja palkat. Suvussani ei ole ketään IT-alalla töissä, niimpä saan uurtaa yksin uraani eteenpäin ja se tulee olemaan vaikeaa. Haluisin kuitenkin uskoa, että vaikka nykyään ei enää mennäkkään töihin periaatteella "mä tulin tänne nyt", vaan kuitenkin alalla kuin alalla tarvittaisiin silti motivoituneita, osaavia ja ahkeria kavereita. Tästähän voi jatkaa vaikka yrittäjäksi, mahdollisuuksia ja haaroja erikoistua on enemmän kuin pari.

19. Peekaboo

Rekisteröitynyt:
    22.12.2008
    Eli ennen pääsi kuuluisalle Siwan kassalle ja nyt sitten ei edes sinne.
    Sori, pakko oli sanoa.

Ylläripylläri.

Oikeesti en ymmärrä miksi ei valtio voi tarjota kunnollista koulutusta, ei se sen kalliimmaksi tulisi kuin nuo hörhöilyt ja parin vuoden päästä alkaisi tuleen verotulojakin sitten. Tahallaan tuhotaan koko maa.

20. mishrak

Rekisteröitynyt:
    14.06.2002
    Olen aina luullut, että datanomi on joku AMK:n tutkinto, mutta jos tosiaan vastaa jotain lukiota niin onpa vieläkin turhempi.
    Siis itse olen luullut, että vastaa lähinnä jotain tradenomia.

Eli siis lukioon mars. Tai sitten johonkin duunarilinjalle amikseen, sillä saattaa jotain tehdäkin.

21. Nakkivahvero

Rekisteröitynyt:
    19.04.2008
    Jos ala kiinnostaa, suosittelen vahvasti käymään lukion ja menemään ammattikorkeakouluun lukemaan samaa alaa.

Ei ole omaa kokemusta, mutta en ole kaveripiirissäni nähnyt vielä yhtäkään datanomia, joka olisi työlistynyt oman alansa hommiin (suurin osa onkin ammattikorkeassa ;)

22. Sharppi

Rekisteröitynyt:
    20.04.2004
    Tutkinnoilla ei töitä saa, persoona ja kokemus ratkaisee.
    [signature]No niin justiinsa![/signature]

23. woodhead

Rekisteröitynyt:
    29.08.2002
    Datanomi on kassatäti, joka osaa exceliä.

24. Aliisa

Rekisteröitynyt:
    17.02.2006
    Suosittelen ennemmin sitä merkonomi linjaa kuin datanomia jos on pakko kauppikseen päästä. Merkonomit kai saa jotain töitä. Samantasosta datailua luultavasti kuitenkin. Itse valitsin lukion, eikä ole päivääkään kaduttanut. Ei siellä ole niin vaikeata kuin luulisi, jos peruskoulun keskari on seiskan luokkaa niin kyllä siellä pärjää. Jos jotain jatkokoulutusta meinaa joskus, niin lukio on paras paikka kun siellä opetellaan opiskelemaan. Nii ja jos tykkää vähä korkeelentosemmasta käsienheiluttelu datailusta niin meillä kauppakorkeessakin voi lukee tietojärjestelmätiedettä...

25. Morsettaja

Rekisteröitynyt:
    22.12.2008
    xxxxxxxx

Viimeksi muokattu: 09.09.2012

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy