Cross training -tyyppistä treenaamista salilla

Viestiketju alueella 'Urheilu' , aloittaja hyperion, 01.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. hyperion

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2001
    Viestejä:
    4 824
    Olen tuossa kolmisen viikkoa sitten aloitellut käymään salilla, ja tähän saakka on mennyt ihan salitouhuun/laitteisiin/liikkeisiin tutustuessa harjoittelumetodin ollessa sellainen "kuntopiiri"-tyyppinen (eli vehkeeltä vehkeelle 15-30 toistoa ja laitteen vaihto, vähän jotain sen tyylistä mitä jossain ohjatun kuntosalin jossain "Sweat" -tai vastaavassa "ohjelmassa" voisi olla), mutta nyt tekisi mieli vähän hankkia jotain ohjelmaakin siihen treenaamiseen. Mistähän moisia löytäisi? Itsellä on tavoitteena sellainen cross training -henkinen salitreeni, ei mikään bodybuildingi tai massan kasvatus, vaan nimenomaan sellainen yleinen erittäin tasapainoinen suorituskyvyn ja kunnon lisääminen.

    Jos jollekkulle tuo cross training ei terminä ole tuttu niin siinä on ideana vähän systeemistä riippuen kuitenkin se, että treenataan äärettömän monipuolisesti eikä keskitytä vain yhteen suorituskyvylliseen fyysiseen ominaisuuteen. Tunnettuja cross training "-systeemeitä" ovat esim. CrossFit ja P90X. Tässä mielestäni ihan hyvä kommentti tuon CrossFitin pääjampalta:

    Sama on mielestäni ajateltavissa myös esim. kehonrakentajista jotka uhraavat voiman ja lihasmassan tieltä monia muita noista fyysisistä ominaisuuksista (nopeus, ketteryys, tasapaino, joustavuus, kestävyys, kardiovaskulaarinen kunto etc.). Ja monista muistakin.

    Mutta sitten siihen, että miten sitä itse kannattaisi moista all round treenaamista suorittaa. Itseäni ei kiinnosta mikään P90X telkkarin edessä omassa olohuoneessani huhkiminen (VARSINKAAN kun mulla on kuitenkin ilmainen kuntosalimahdollisuus niin a) kodin lähellä kuin b) työpaikan alakerrassa johon on vaan niin vaivatonta kävellä duunipäivän jälkeen, kyllä se nyt tavallaan aika käsittämätöntä olisi jos kuntosalin pelit ja vehkeet eivät niihin P90X:n käsipainoihin, joogamattoon ja leuanvetotankoon nähden tarjoaisi edgeä joka kannattaa hyödyntää) ja jonkun "kovajätkä" Hortonin vitseille naureskelu, eikä myöskään P90X:n samojen videoiden katselu 25:nnen kerran, eikä edes siihen samaan muka universaaliin jokaiselle ihmiselle jokaisesta kunto-, sukupuoli-, tavoite-, geeni- ja motivaatioryhmästä "sopiva" treeniohjelma kalentereineen, vaan minua nappaa mm. oman kropan kuuntelu jonkun verran... jos jonain päivänä on kädet väsyneet tai ehkä jopa pienissä rasitussäryissä niin ei tartte mennä jonkun hikisen kalenterin mukaan vaan sitten voi pitää 2 välipäivää käsistä jne...

    ...eikä oikeastaan CrossFitin sinänsä aika natsin kuuloiset treenisysteemit joissa juostaan ensin 20 minsaa ja sitten vedetään perään samoilla sykkeillä kova kuntopiiri tautisen tylsine punnerruksineen ja perus vatsalihasliikkeineen, jota toi CrossFit ainakin niissä ihan ohjelman ensimmäisissä perusesimerkeissä tuntuisi olevan. (Toisaalta siis nykytreenini on kyllä tuota aika lähellä ollut, koska olen just jonain kertana saattanut vetää aerobista pyörällä + soudulla ensin 15+15 minsaa ja sitten siirtyä vetämään lihasharjoitteita laitteisiin/vapaisiin painoihin, mutta tosiaan muodollinen ja pedanttinen CrossFitinkään noudattaminen ei kiinnosta, sitäpaitsi ei se ole ihan samalla tavalla muodissa kuin P90X eikä sekään kiinnosta, joten...). CrossFitiähän on lisäksi kai vähän arvosteltu siitä että on turhan rankka perusjantterille, ja joku jenkkien merivoimien lentäjä taisi oikeasti kuukahtaakkin (kuolla) tota CrossFit WOD:ia (Workout-of-the-day) vetäessään. CrossFitin etuna taas P90X:ään nähden toisaalta on kuitenkin se että ne WODit saa suunnitella systeemin puitteissa itse, tyyliin voit uida, pyöräillä, soutaa tai juosta ja yhdistää sen haluamasi lajin siihen että vedät sitten leukoja tai ylätaljaa tai selkäpenkkiä tai whatever, kunhan sen systeemin puitteissa tulee sallittu ja tarkoituksenmukainen kokonaisuus, eikä siinä myöskään olla olohuoneeseen lukittuna vaan just omasta WOD-suunnitelmasta riippuen voikin treenata missä vaan.

    Selvää lienee se että paljon sitä keskivertobodaria enemmän pitäisi varmaan istua siellä salilla kuntopyörän, soutulaitteen ja crosstrainerin päällä, varmaan 33-50% treeniajasta? Siihen sitten päälle yleistä treenaamista, tunteeko joku noita cross training ohjelmia, mitkäs siellä on kaikkein keskeisimpiä liikkeitä? Pitäisikö sitä sahata pienillä painoilla pitkiä sarjoja vai isoilla painoilla kuutta toistoa vai pitää tuossakin vaihtelua? Tarttisko mukaan ottaa jotain plyometrics-harjoittelua, onkos se väkisin jotain hyppimistä vai onko esim. keppijumppa sitä (olisi tuttua lätkäajoilta)?

    Jotain tämmöistä alkustormaamista tässä, kommentoikaa mitä kommentoitte. Lyhyesti ja yksinkertaisesti: haussa mahdollisimman monipuolisesti kuntoa ja suorituskykyä kehittävä saliohjelma, ei niinkään mikään kehonrakennusjuttu eikä mikään vanhojen naisten elossapysymisohjelmakaan jossa varoitellaan että sauvakävely voi aiheuttaa rasitusvammoja.

    Aiheeseen liittyvää linkittelyä: Satakunnan Kansa: Mikko Salo on maailman kovakuntoisin mies

    EDIT: Tossa vielä quote CrossFitiin liittyen siitä, että mistä cross trainigissa on kyse:
    Huom: tuo CrossFit on kuitenkin vain yksi kaupallinen cross training "systeemi", ei mikään termin määrittelijä tai ideologian keksijä (joskin on reilusti esim. P90X:ää vanhempi), mutta määritelmä mielestäni tuossa aika OK.
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2011
  2. TERMINATOR TUHOAJA

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Viestejä:
    1 060
    Kehoilu ja voimailu on aivan eri lajeja tähän verrattuna. Oikeestaan kehoilu ja voimailu on eri lajeja, vaikka tiettyyn pisteeseen asti kulkevatkin käsi kädessä. Jos crossfit ja ultimaten aeroopisen kunnon tavoittelu tuntuu sun lajilta, niin go for it. Mä itse välttelen turhaa hikoilua ja hengästymistä viimeiseen saakka, siksi siis kehoilu on mun juttu. Kehoilu on siitä kans hauskaa, että pikku pumppailulla voi ylläpitää viriilin atleetin illuusiota, vaikka oiskin pohjimmiltaan täys laiskamato.

    Google

    Tuolta löydät treeniohjelmat kaiken helpoiten.
     
  3. Skikuda

    Rekisteröitynyt:
    26.01.2008
    Viestejä:
    3 365
    Boldattu osuus=:confused:

    Teet todellakin jotain väärin jos et hengästy ja hikoa treenatessa. Tekstistäsi sai sellaisen kuvan että olet tehnyt treenista itsellesi aivan liian helppoa.
     
  4. Myocyte

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2008
    Viestejä:
    574
    Opettele nyt ainakin ensi alkuun ihan perusliikkeet kunnolla, sen jälkeen voit katsoa haluatko ottaa mukaan jotain plyokamaa tai muuta.

    Siis ainakin nämä:

    Takakyykky
    Veto
    Prässi
    Leuat
    Dipit
    Penkki
    Kulma- tai Pendlaysoutu
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2014
  5. Volmari

    Rekisteröitynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    1 713
    Sen mitä olen nuita cross fit-videoita katsellut niin siinä hommassa ei ole paljoa tekniikkaan keskitytty, tärkeintä oli saada toisto aikaan, tekniikalla millä hyvällä. Onneksi painot ovat suhteellisen pieniä niin vammariski on pienempi. Vapaa tekniikka näkyy varsinkin leuanvedoissa, ihan sama miten rimpuilet itsesi ylös kunhan pääset sinne.

    Tämähän on ihan vastakohta esim. painonnostolle, missä painot ovat isot ja tekniikka kaiken a ja o. Sinänsä eri urheilumuotoja on vähän vaikea vertailla kun kaikissa on omat prioriteettinsa ja filosofiansa.
     
  6. Myocyte

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2008
    Viestejä:
    574
    Ei ole mitään järkeä repiä liikkeitä huonolla tekniikalla, varsinkaan aloittelijan. Edistyneemmät nostajat saattavat esim pyöristää yläselän vedossa tms. mutta tällöin kyseessä on sen luokan kaverit että varmasti kropassa riittä voimaa sen kompensoimiseen.


    + tämä, termarin bodypumppi ei varmaan kovin hyvin toimi jos harjoitteet eivät saa edes hikeä pintaan (varsinkin natulle).
     
    Viimeksi muokattu: 03.06.2011
  7. Kopernikus

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2003
    Viestejä:
    1 409
  8. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 281
    Tämän videon otsikko pitäis olla: älä tee näin. Ihme repimistä ja tekniikka täysin hukassa. Veikkaan, että tuohon pyörimiseen ja repimiseen menee niin paljon paukkuja, että hyöty jää nollaan. Se minkä tuolla tyylillä saa on selkä ja muut vaivat, hullun leimasta puhumattakaan.

    Esim. tuo "leuanveto" on jotain ihme heilumista eikä mitään tekemistä oikean leuanvedon kanssa. Tuskin kehittää käsiä yhtään.

    Loppukevennyksenä:
    Vitsihän tuon on pakko olla.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2014
  9. hati

    Rekisteröitynyt:
    14.01.2001
    Viestejä:
    1 293
    se Se meni kuin Stömmöössä Helvitön iso mies. 400kg penkistä
    areena stömssy sitten voi valiittaa
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2014

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti