Ei taida saada 335D:tä kympillä suomeen tax freenä. Ainakaan jos omaan käyttöön meinaa fiksun auton, niin maksaa enemmän...Mobilesta muutenkin kannattaa skipata pari ekaa sivua yleisempien mallien kohdalla jos itselle autoa on etsimässä, sitten eri juttu jos tilimielessä ostaa halvimman ja kontti täyteen juomaa.
No muotoillaan toisinpäin, vanhempi M54 on paljon varmempi/huolettomampi. Vaikka siinäkin on omat murheensa, mutta noita osia joutuu vaihtamaan jo vanhuuttaan ja useimmat ihan kuluvia osia.
Varmasti tuossa uudemmassa N-sarjan moottorissa näkyy lisääntyneet päästövaatimukset, kulutuksen pienennys ja tehon kasvatus samalla. Antureita lisää, suuttimet, puolat, suorasuihku, yms. asioilta paljon teknisempi ja samaan aikaan valmistajan pitäisi saada katetta, jolloin joka sentti säästetään mistä saadaan. Hyvä moottori jos toimii, itellä oli 2,5l N52-moottorillinen auto jokusen aikaa ja onneksi ei tullu mitään ongelmia. Ainakin 300-sarjan koppaa liikutteli aivan samaan malliin kuin vanhempi M54b30 vanhempaa kolmossarjalaista.
Viimeksi muokattu: 26.04.2016
Edit: Tarkennan ...
N52 eli valvetronic kone on osoittautunut yhdeksi parhaimmista BMW:n koneista - etenkin N52B30 eli 3 litrainen 258-272hp kutonen. Kestoltaan parempi, sisältäen mm. laadukkaampaa mäntää kuin pienempi N52B25 eli 2.5L 218hp. Sen ongelma on lähinnä pakoventtiilien naputus kylmänä, mutta täysin harmitonta. Kalliit ja jatkuvat suorasuihkutussuutin, korkeapainepumppu, puola, nox ym. käyntihäiriöitä aiheuttavat ongelmat koskee etenkin uudempaa suorasuihkutus 2007+ (ei valvetronic) N53 kutosta, 3L.
Viimeksi muokattu: 29.04.2016
Viimeksi muokattu: 09.12.2016
Ei nuo vanhat 4-sylinteriset bensat oikein oo mistään kotoisin, mutta samalla lailla se mutkiin taittuu ja yhtä hyvä ohjaustuntuma/alusta niissä toki on. Eli kannattaa käydä koeajamassa, jos se itselle riittää niin go for it.
Kuitenkin F30:sen 328i (2-litrainen 245hp turbo) on hieno moottori, jota voin kaikille varauksetta suositella. Eihän se kuutoskone ole, mutta kyllä siinäkin on soundi ihan jees neloskoneeksi ja potkua riittää hemmetin hyvin, eikä nätisti ajettaessa kulutakkaan mahdottomia. Kuitenkin saman koneen laiskempi 320i 184hp versio on ihan perseestä, laiska kun mikä kun ei ole vääntöä ja vastaava 320d on valovuosia parempi käytännön ajossa ja suorituskyvyltään muutenkin.
Puhun siis henkilökohtaisista kokemuksista kyseisten automallien koeajojen perusteella, sekä noin 150tkm kahdella eri F30 320dA:lla ajaneena, joista toisessa oli M-performance power kitti.
Viimeksi muokattu: 08.05.2016