Bitcoin - p2p digivaluutta, jota ei keskuspankit hallinnoi.

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja topsi, 27.03.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Ymmärrätkö miksi treidaamisen ja sijoittamisen väliin tehdään pesäero? Juurikin tuollaisten väärinymmärtäjien vuoksi. Mietippä hetki jos teen päiväkauppaa, onko silloin väliä vaikka bitcoin menisi nollaan vaikka 5 vuoden päästä? Vaikka se menisi tästä päivästä lähtien vain alaspäin kuitenkin sahaten tietyllä volatiliteetilla. Onko se päivätreidaaminen silloin eri asia kuin vaikka viideksi vuodeksi sijoittamista? SINÄ itse aloit näiden kahden erilaisen toiminnan perusteella maalaamaan sellaista kuvaa että puhun ristiriitaisia asioita sanomalla treidaavani ja loppujen lopuksi aivan sama vaikka bitcoinin arvo jäisi tonniin. Koska et itse ymmärrä eroa vedit johtopäätöksen noista kahdesta kuin ne olisivat sama asia. Sen lisäksi tulet tänne vielä yksinkertaistamaan asiaa jollain wikipedian lauseella. Ehkä sun on parempikin mennä nukkumaan.

2. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Shiller on kirjoittanut kuuluisan Irrational Exuberance -teoksen, jossa hän tutki eri kohteisiin, kuten osakkeisiin ja asuntomarkkinoihin, kohdistuneista manioita ja spekulatiivisia kuplia. Shillerille ja kahdelle muulle tutkijalle myönnettiin vuonna 2013 Nobelin taloustieteen palkinto heidän tutkimuksistaan omaisuusarvojen kehityksestä.

”Irrational Exuberance -teoksen kolmannessa painoksessa väitän, että tässä ajassa on syvää ja perustavanlaatuista ahdistusta. Se liittyy digitalisaatioon ja saa ihmiset kysymään, mikä heidän paikkansa on”, Shiller sanoo.

”Jollakin tapaa bitcoin sopii tähän kuvaan, se voimaannuttaa ja antaa tunteen, jossa ihminen ymmärtää, mitä tapahtuu. Että minä pystyn spekuloimaan, rikastumaan ja ymmärtämään! Se on kuin vastaus fundamentaaliseen angstiin”, Shiller sanoo.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uuri-nyt/56f68a28-394b-3b05-9c2c-bd7e6d881f59

Jätän tämän tähän. Välillä keksittävä muuta. Tuli sen verran hyvä fiilis, kun joku sanoo ettei treidaus ole sijoittamista ja hävitä ei voi.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Sähän lämpenet. Väität siis, että treidaus ei ole sijoittamista ja pysyt väitteessäsi, että se ei ole sijoittamista, koska pääoma on sidottu vain lyhyeksi aikaa? Mitä muita perusteita sulle on siihen, että sidot pääomaa riskiä sisältävään kohteeseen tavoitellaksesi voittoa, mutta se ei ole silti sijoittamista.

Tai no ehkä mä tajuan. Haluat sanoa, että sä pelaat pääomallasi ja se on uhkapeliä itsellesi. Vähän kuin ostaisi osakkeita sokkona ja katsoo miten käy, jolloin voi sitten itselleen uskotella seuraavana aamuna, että ei tämä ollut sijoitus vaan kunhan kokeilin riskillä miten käy.

Lisäys: Nyt ihan oikeasti tarttee happea. Tiedän jo miten laadukasta vastausta tulossa.

Viimeksi muokattu: 08.01.2019
  5. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Totta helvetissä se on sijoittamista, vaikka voisi sanoa ettei haittaa jos menee nollaan viiden vuoden päästä. Sehän vain tarkoittaa, että on suunnitellut tai päättänyt ettei oma pääoma ole enää silloin kiinni. Voin minäkin sanoa, että ihan sama miten Nokialle käy 2030, koska luultavimmin olen niistä luopunut sitä ennen. Tämä logiikka on kestämättömällä pohjalla. Öitä.

6. Scholl

Rekisteröitynyt:
    15.08.2017
    Ihan lyhyesti parin kommentoijan purkauksista: Vaaditte kaikilta Bitcoinia kriittisesti arvioivilta samaa tietoa Bitcoinista ja kryptovaluutoista, jotka teillä itsellä on. Minusta puolestani tuntuu, että teillä monella ei ole oikeaa käsitystä siitä miten nykyinenkään valuuttasysteemi toimii. Toistatte termejä kuten "keskupankkiraha", "fiat-raha", "inflaatio" jne. ilman että teillä on käsitystä siitä, mitä ne oikeasti tarkoittavat. Se että katsoo muutaman tunnin edestä youtube-videoita ja lukee pari kirjaa aiheesta, ei korvaa vuosien taloustieteen opintoja.

Minua ei kiinnosta pätkän vertaa se miten louhiminen, siirrot jne. teknisesti toimivat. Minua ei myöskään kiinnostanut miten Wincapitan valuuttakauppa, panostukset ja kaikki muu roska "toimi". Huom. en vertaa Wincapitaa ja kryptoja suoraan, koska ensiksi mainittu oli suoraviivainen kusetus ja kryptovaluutat taas varmasti hyvin motiivein tehty innovaatio, jolle saattaa vielä olla tulevaisuudessa jotain käyttöäkin.

Saanen silti esittää kysymyksiä Bitcoinista, jotka askarruttavat itseäni? Olen suht hyvin perehtynyt nykyiseen rahajärjestelmäämme ja vaikka siinä on pahoja puutteita ja ongelmia, en vain yksinkertaisesti ymmärrä miten Bitcoin tai muut kryptot niitä nykyisellään ratkaisisivat. Kaikki kaupankäynti ja sitä kautta maksuvälineet perustuvat luottamukseen. Kulta, timantit yms. klassiset maksuvälineet ja arvon säilyttäjät perustuvat harvinaisuuteen, perinteeseen ja oikeaan tarpeeseen (elektroniikka, korut, muu teollinen käyttö). Modernin fiat-rahan arvo puolestaan perustuu niiden takuina olevien kansantalouksien vahvuuteen. Tästä syystä esim. dollari, euro ja jeni ovat suht vakaita, rupla epävakaa ja banaanimaiden valuutat lähes roskaa. Mikä takaa Bitcoinin arvon? Se ei todennäköisesti mene lähivuosina nollaan, mutta jos se menettää vaikkapa 80 % arvostaan parin vuoden aikana, kuten nyt on jo käynyt, en pidä sitä minään oikeana valuuttana, vaan spekulatiivisena sijoituksena. Ihan sama käykö päiväkauppaa, vai pelaako pitkänä. Myös pitkällä tähtäimen investoinnin voi shortata, kuten monet fiksut Wall Streetillä tekivätkin subrpime-lainojen kanssa vuosia ennen kuin ne romahtivat.

beatme tykkää tästä.
  7. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Jos keskustellaan sanan "sijoittaminen" merkityksestä, treidaaminen on sijoittamista. Jos keskustellaan siitä onko minun päiväkaupalleni merkitystä, missä bitcoinin kurssi surffaa vaikka 5 vuoden päästä, 10 dollarissa vai miljoonassa? Ei, sillä ei ole merkitystä. Tein sen vuoksi tässä yhteydessä pesäeron treidaamiselle ja sijoittamiselle. Tarkoitus oli esittää minun toimintani tässä tilanteessa, missä bitcoinin tulevaisuus on vielä epävarmaa. Ja tehdä selväksi, ettei mun agenda ole laittaa kaikkia rahojani bitcoiniin ja rummuttaa, että ostakaa tekin kaikki jotta mä rikastun (mikä tuntuu olevan se ainoa leima mikä annetaan kaikille jotka vähänkään uskaltaa bitcoinin puolesta puhua). Tähänkin varmaan haluat tarttua juuri sellaisella tavalla mikä sopii sinulle. Joten tarkennetaan valmiiksi: Ei, en pidä bitcoinin menestymistä itsestäänselvyytenä, se voi monella tapaa epäonnistua lopulta. Kyllä, uskon bitcoinin menestykseen. On hyvä ymmärtää noiden kahden asian ero. Uskon siis bitcoinin menestykseen, ymmärrän silti, ettei se ole mikään absoluuttinen fakta.
    Joka tapauksessa, tästäkin kohtaa sulle oli kaikkein tärkeintä alkaa vääntämään mitä sana "sijoittaminen" tarkoitta, täysin irrelevanttia keskustelun kannalta, kunhan jostain asiasta saat väännettyä "voiton". Kertoo taas paljon keskusteluasenteesta.

Ei, et tajunnut. Kyse on päivätreidauksesta. Lyhyen aikavälin sijoituksista jossa hyödynnän lyhyen ajan volatiliteettia. Treidausta, jossa minun ei tarvitse tietää tuleeko bitcoin menestymään. Tässä vaiheessa se on hyvin pitkälti spekulatiivinen instrumentti jossa on ajoittain paljon volatiliteettia. Toimin vain fiksusti tässä tilanteessa.

Viimeksi muokattu: 09.01.2019
  8. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Tuossa boldattuna aika hyvin kiteytettynä. Toiset tietää toisesta asiasta enempi kuin toiset, ja toiset tietää toisesta. Sitten väännetään typeryksinä kättä ja puolustellaan sitä puolta mistä tiedetään jotain. Sen sijaan vois sen typerän kädenväännön lopettaa ja keskustella ihan ajatuksella hyvistä ja huonoista puolista, mahdollisuuksista.

Kyllä saat, ja niihin tulisi vastata asiallisesti. Ongelma on voimakkaat mielipiteet jotka luodaan tutustumatta faktoihin, siis ihan perus asioihin.

Ei se välttämättä ole kryptojen tehtävä edes. Tai mun mielestä on täysin väärä lähestymistapa ajatella että "joko tai". Molemmissa järjestelmissä on puolensa, ja jokaisen tulisi käyttää näitä järjestelmiä parhaansa mukaan. Asiat kehittyy sitten johonkin suuntaan hyvin hitaasti, toivottavasti parempaan suuntaan kaikkien osalta.

Olisi kiva kuulla sinun mielipiteesi noista pahoista puutteista ja ongelmista.

Scholl tykkää tästä.
  9. Scholl

Rekisteröitynyt:
    15.08.2017
    Kiitos asiallisesta viestistä. Palataan asiaan huomenna. Hyvää yötä

10. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Olen tänne joskus jo postannutkin vertailukuvan kuplista.

Scholl tykkää tästä.
  11. jdee-

Rekisteröitynyt:
    23.07.2008
    En ole ihan tarkkaan seurannut tätä käytyä keskustelua täällä, mutta mitä ton graafin pitäisi käytännössä todistaa? Että Bitcoin oli kupla ja nyt mennään kohti hidasta kuolemaa? Eikös täällä joku todennut joskus aikoinaan, että kurssikehitystä ei voi mitenkään päätellä menneeseen perustuen ja kaikenmaailman käppyröillä voi pyyhkiä pyllyä?

Toki saattaa aivan hyvin olla, että tuossa nähtiin huippu Bitcoinin kohdalla, mutta koska kryptot ovat käytännössä aivan oma maailmansa ja koska niillä on ollut tapana kuplaantua useampaan otteeseen, niin itseä ei yllättäisi ollenkaan vastaava nousu vielä joskus tulevaisuudessa. Toki myös joku parempi vaihtoehto voi yhtä lailla syrjäyttää Bitcoinin. Tähän vaikka hauskaa Dogen käppyrää(BTC-Doge). Kuplivaa on ollut kurssikehitys siinä 4-5 vuoden aikana.

12. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Siinä vertaillaan kuplia.

Käppyrä ei ota tuohon kantaa. Myös mm. tulppaanin sipuleilla käydään yhä kauppaa, eikä kukaan sano että niiden ATH olisi ollut tuossa.

Noinhan se on.

Tämä ei ole näin.

Sitten taas siltä varalta että täällä on jotain Bitcoinista tai sijoittamisesta tietämättömiä:

Vaikka Bitcoinille ei löytyisi syrjäyttäjää, niin se ei tarkoita sitä että Bitcoinin arvo tulisi vielä kohoamaan huimasti joskus tulevaisuudessa.

Bitcoinin arvo ei siis automaattisesti kasva vaikka se olisi "paras krypto". Bitcoinin arvo voi myös tippua lähelle nollaa vaikka se olisi "paras krypto".

13. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Lähtekää vaikka siitä liikkeelle, että mistä minkä tahansa rahallinen arvo muodostuu. Kovin on yksinkertainen vastaus ja ei tarvitse lukea satoja sivuja.

Sen jälkeen tulkitaan onko se miten todennäköistä, että arvoa nostavat tekijät tapahtuvat.

14. mies-oletettu

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Olisin voinut veikata näin, mutta ois menny liian rankasti ad hominemiksi, ni jätin väliin.

Myönnän että provosoiduin, mutta kirja-/lähdesuositukseni eivät ole ikinä tarkoitettu provosoiviksi. Olin itsekin varsin hukassa aiheesta, kunnes olin lukenut aiheesta tarpeeksi. Jos aikakone olisi keksitty, ja pääsisin ajassa taaksepäin siihen hetkeen, kun en ollut vielä lukenut mitään aiheesta, turhautuisin itseni kanssa väittelystä aivan yhtä paljon, kuin teidänkin kanssa. Ei tässä nyt ole mitään sen enempää henkilökohtaista.

15. mies-oletettu

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Ootko psykoosissa? Mikään ei kiinnosta, mut saanet silti esittää kysymyksiä :D Tottakai, mutta ymmärrät varmaan miks sun, SundeR:n ja beatme:n vänkäämiset turhauttaa asiallisia keskustelijoita täällä.

16. embedded

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Sinä otit esiin S&P 500:sen.
    Ottamassasi graafikassa kikkailulla on saatu kuvaaja näyttämään vähän samalta kuin bitcoin koska graafi on katkaistu sopivalta kohtaa. Ja siltikin % pudotus ero on valtava, bitcoinissa tippui alle 1/3 kun tuossa jäi vielä yli puolivälin.
    Tämän päivän tilanne yhä on se että esiin ottamasi S&P 500 on yhä nousussa vaikka pieni lasku onkin tapahtunut. Kun taas bitcoin saavutti huippunsa ja tuli sieltä ryminällä alas ja on jatkanut alaspäin siitä lähtien.
    Mielummin siis laittaisin rahat S&P 500 kuin bitcoiniin.

17. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Ketjussa on kritisoitu siitä että aiheesta ei saisi kysellä ja yrittää ymmärtää ilman että lukee jotain kirjaa. Ymmärrän kritiikin, sitä tietoa on ketjussa vaikea saada, joka se on niin ympäripyöreää että ei tiedä oikein mitä tarkoittaa ja sen ymmärtää väärin päin, vaikea ymmärtää kellä on oikeaa tietoa, väliilä tulee kovinkin ristiriitaista infoa.

Alla random esimerkki.
    Millaista tutustumista nyt meinaat, tuollaiset kysymykset aina vähän hämmentää, joko jotain kompaa, tai sitten nähty jotain väärinkäsitystä tai virhettä, mutta ei haluta kertoa mitä?

Mutta jäänyt käsitys että kulut menee mahdollisille ja välittäjille ja louhijoille, bitcoineina, mutta ajattelitko että pitäisi tutustua mihin louhijoiden saamat palkkiot menee. rauta, energia, tilat hallinto jne ? Vai mitä mielessä ?

Toinen aihetta liippaava keskusteltu, eli paljonko kulut on, siitä on kerrottu meille tietämättömille monenlaista tarinaa, risriitaistakin. Ehkä jossain ketjun syöverissä on asia selitetty, mutta se mitä tänävuonna selvinnyt on näin.

Välittäjät, ihan villiä. oma laitteisto/työ.

Mutta "bitcoinissa" mainaajille.
    -palkkio uusina Bitcoineina.
    - vapaaehtoinen maksu, bitcoineina, suurempi maksu antaa ohituskaistan

Tulevaisuus, ei tietoa, erilaisia toiveita. Ilmeisesti se perus speksi antaa mahkuja monenlaiseen.

(oletin että mainaaja ja louhija on sama-asia)
    Ei oikein löytynty sopivia osumia kun vähän etsin.

Edit viestiketju ilmeisesti katkennut, mutta etsin vanhoja viestejä sieltä löyty tämmöinen
    Saifedean Ammouksen The Bitcoin Standard, sillä löytyy kansainvälisistä kirjakaupoista.
    Saifedean Ammous ei Suomessa tuoda samaan malliin osumia, lähinnä ruotsalaisia kirjakauppoja.
    Ilmeisesti tuota ei ole suomenenttu ?

18. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Olisihan se varmasti mukavaa rinkirunkkaus täällä bitcoin-fanipoikien kesken.

Kenties keskustelua lukevat tulisivat vielä sille kannalle että kannattaa työntää rahat Bittirahan himmeleihin ja Bitcoineihin, jossa tapauksessa tietenkin ainakin osa "asiallisista keskustelijoista" pääsisi itse hyötymään ;)

19. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Sori, nyt vähän vinoilen, ei henkilökohtaista vain nimimerkkiä, tai no ei sitäkään.

Treidaajat monesti haluaa erotella itsensä ja sijoittajat erikseen, no se suotakaan, mutta jos ei pidä itse sijoittana, vaan treidaajana, niin kannattaako siitä loukkaantua. Sitten on näitä piensijoittaja, ammattisijoittaja ym loukkaantujia.

On myös loukkaannut tulppaani vertauksista, taviksilla nousee hymy jos treidaaja siitä loukkaantuu , varsinkin jos mainostaa ettei väliä meneekö ennen kevättä arvottmaksi.

Mutta yksiasia, pitää itseään sijoittaja tai ei, niin treidaajan kannattaisi tuntea ja ymmärtää tuotteet mihin sijoittaa (pistää rahansa).

20. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    @aeinola on myös väittänyt käyvänsä menestyksekästä kauppaa Bitcoinilla, vieläpä kertoi sen olevan helppoa. Tätä on erittäin vaikea uskoa, varsinkin kun ottaa huomioon että verotuksesta ei voi vähentää kryptokauppojen tappioita, voitot sen sijaan menee tietenkin verolle.

Verrattuna melkein kaikkeen muuhun sijoitustoimintaa (tai "treidaamiseen"), vaikuttaa bitcoinilla kaupankäyminen aika "hullun hommalta".

Tässä hieman joitain otteita Aeinolan:n kommenteista koskien krypto-treidausta:

aeinola ja beatme tykkäävät tästä.
  21. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Ja minä arvasin, että pidät jonain merkkinä kirjojen lukemista tai lukemattomuutta. No se on sun mielipide ja olkoon niin. Onneksi tässä maailmassa voi sivistyä ja opiskella muutenkin kuin fyysisistä kirjoista.

Bitcoinistakin varmaan voi halutessaan olla hyvinkin perehtynyt, vaikka ei olisi yhtään kirjaa erehtynyt ostamaan. Toisille ne toki on raamattua painavampia faktoja, sekä toiset uskoo jeesukseen ilman raamattua.

22. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Graafi on katkaistu sopivasta kohtaa missä kupla on molemmissa puhjennut ja ollaan tultu alas. Eikös se ole päivänselvää, tarkoituksenmukaista ja koko homman pointti?

Enkös mä juuri sanonut että kuplat eivät ole saman kokoisia (miten ne edes voisivat olla?), eivät yhtä pitkä kestoisia ja niitä on kaiken "muotoisia". Kyse on siitä, että markkinat ovat syystä jos toisesta yliostettuja verrattaessa "oikeaan arvoon", ja yleensä vielä keinotekoisesti (tahattomasti tai tarkoituksella) pumpattuja, yleensä hypen saattelemana aivan liian korkealle. Kun tilanne kärjistyy kestämättömäksi alkaa paniikinomainen voittojen kotiuttaminen mikä saa kurssin romahtamaan, tässä ei pitäs olla mitään kamalan vaikeasti ymmärrettävää. Tapahtuu jatkuvasti oikeastaan kaikissa asseteissa mitä kansa treidaa. Toisissa kovemmin ja toisissa lievemmin.

Niin? Ja sun pointtis oli? Me kaikki voimme katsoa noita käppyröitä ja todeta, että toinen on melkosessa kuplassa ja toisessa ollaan kuplan puhkeamisen jälkiseuraamuksissa. Ei mitään rakettitiedettä.

Ja jostain käsittämättömästä syystä näin tekee valtaosa ihmisistä. Ostavat aina kun ollaan huipulla kuplassa, mutta ei juuri koskaan kun ollaan kuplan puhkeamisen jälkeen alennushinnoissa. Yllättäen ammattilaiset tekee juuri päinvastoin ja ovat miljonäärejä. Katso huviksesi sitä S&P500:n käppyrää tarkemmin. Pohdi hetki mitä tapahtuu kun kurssi nousee voimakkaasti vähän pidempään? Mitä tapahtuu kun kurssi on tuon nousun jälkeen laskenut paljon? Missä kohtaa olisi kannattanut ostaa ja myydä? Ei vieläkään kauheen vaikeeta.

23. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Jos nyt puhutaan loukkaantumisesta, niin en missään nimessä loukkaannu siitä, että mua sanotaan sijottajaksi. Kyse on asiayhteydestä. beatme halusi tuoda esille, että puhuisin ristiin asioita. Siksi selvensin miten ihmeessä voin sanoa, etten mä sijota bitcoiniin rahojani ja silti treidaan bitcoinilla. Ihan vain sen vuoksi kun tässä on kovasti puhuttu kurssista, kuplista, mahdollisista tulevaisuuden suunnista. Mun treidaamisella ei periaatteessa ole väliä mihin se kurssi menee, toki toivon ettei se mene nollaan. Jos taas puhuisin sijottamisesta, niin jotkut suu vaahdossa alkaa vouhtoomaan, että täällä mä yritän saada jengiä ostamaan bitcoinia, jotta mun sijotuksien arvo kasvaisi. Jokohan tämä asia olis ymmärretty?

Johan mä itse sanoin, että tulppaanimania on itse asiassa hyvä lähtökohta bitcoinin tarkatelulle. Sitä vaan ei pitäsi jättää siihen, vaan alkaa pohtimaan eroja ja miten ne erot vaikuttaa käytäntöön. Jos vaan tyhmänä todetaan, että bitcoin = tuppaanimania, niin se on joko huono trolli/ptovo tai muuten täysin idioottimainen toteamus.

Jollain tasolla kyllä.

24. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Tiedät itsekin miksi halusin tietää sijoitatko vai et, mutta ilmeisesti nyt leikit tyhmää, joten kerron sen.

Sijoitat= sulla on rahaa riskeerattuna tähän = vaikuttaa mielikuvaani keskustelijasta. Olisi aivan eri tilanne jos et riskeeraisi rahaa tämän parissa ja keskustelisit silkkaa uteliaisuuttasi, kuten "me muut".

Sitten taas itse aiheeseen.

"Mun treidaamisella ei periaatteessa ole väliä mihin se kurssi menee"

Ja tämä voi olla mahdollista vain leikkimällä taas kerran tyhmää, kuitenkaan ehkä olematta sitä. Ei jumalauta ole olemassa sellaista treidausta, missä lopputuloksella ei ole väliä. Joo jos sulla shortattu huomiseksi, niin olet aivan oikeassa, että kurssi vuonna 2040 ei vaikuta miten sun sijoitukselle kävi. Mutta älä nyt silti väitä ettei ole väliä mihin kurssi menee, koska olet lyönyt rahasi kiinni ja yrittänyt arvailla sitä riskiä vastaan.

Miten sä teet tästä näin vaikeaa? Jos joku kysyy oletko sijoittanut Nokiaan, niin et sä voi vastata "en" jos sulla veto vetämässä et huomenna Nokia -3 %. Sijoittaminen on sijoittamista instrumentista ja aikamääreestä riippumatta.

25. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    En mä tee tästä yhtään vaikeaa. Sä jostain syystä et halua vain ymmärtää mun pointtia.
    Totuus on seuraavanlainen:
    1. Treidaan bitcoinilla lyhytaikaisia treidejä.
    2. Sillä ON väliä mihin kurssi menee tuon lyhyen ajan aikana (saanko treidin voitolliseksi vai en).
    3. Sillä EI OLE väliä, mun teidailujen suhteen, meneekö bitcoinin kurssi pitkällä aikavälillä (enemmän kuin mun skalpit) 10 dollariin tai miljoonaan.
    4. Jos puhun yleisesti bitcoiniin sijoittamisesta, moni tietämättään näitä yksityiskohtia olettaa, että a) bitcoinin kurssilla on suora korrelaatio mun taloudelliseen menestykseen, ja b) toivon että bitcoinin kurssi menee "kuuhun", ja mahdollisesti vielä c) puhun bitcoin myönteisesti, jotta saisin mahdollisimman monen sijoittamaan tähän saavuttaakseni kohdat a ja b.
    Jos nuo kohdat ymmärtää, niin mulle on aivan sama puhutaanko sijoittamisesta vai ei. Mulle on ihan sama millä nimillä asioista puhutaan kunhan faktat on selvät eikä johdeta ulkopuolisia harhaan.
    En ymmärrä mikä sua tässä hankaa? Eikös tuo ole nyt päivän selvä asia?

26. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    3 ja 4 on ihan sun omia kuvitelmia muiden ajatuksista sinusta. 1 on fakta ja 2 kumoaa sun aiemmat puheet, joissa yksinkertaisesti väität ettei kurssilla ole väliä sinulle. Onhan sillä jos sulla rahat kiinni siinä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen