Bitcoin - p2p digivaluutta, jota ei keskuspankit hallinnoi.

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja topsi, 27.03.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jankuttaja

Rekisteröitynyt:
    11.10.2014
    Bitcoinin arvo tuskin koskaan tippuu nollaan, koska A) se on rajallinen hyödyke ja B) aina löytyy jotain propellihattuja jotka sitä käyttävät koska eivät usko fiatiin, koska bitcoin on ensimmäinen varsinainen kryptovaluutta, tai viimeistään museoarvon vuoksi. Eri asia mitataanko kyseinen arvo tuhansissa, sadoissa vai kymmenissä dollareissa.

2. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Bitcoin on myös palvelu itsessään, siksi vertasin paypaliin, jos et tätä näe, se ei ole minun ongelmani.

No ei muuta kuin kaikki maailman ihmiset sitten sitä ilmaista Visaa käyttämään.

Väittäsin että kulta on parempi pitkässä juoksussa kuin mikään fiat valuutta koskaan. "Arvon säilyttäjä" tarkoittaa ettei se menetä arvoaan inflaatiossa, ainakaan samalla tavalla kuin fiat. Kullan arvossa onvaltavasti spekulatiivista arvoa, sen arvo oikeasti käyttömateriaalina on todella pieni. Samalla tavalla bitcoinissa on tällä hetkellä valtavasti spekulatiivista arvoa, mutta on sillä konkreettistakin arvoa.

Jankuttaja tähän jo vastasikin ylempänä.

En tiedä mitä haluat minun sanovan? Kunnioitan kuitenkin mielipidettäsi, jokaisella on oikeus mielipiteeseen, vaikka se olisikin väärä.

Itse asiassa en ole sijoittaja. Mutta hienosti otat kaksi asiaa erilleen kontekstista ja poimit sen avulla ristiriitoja, tämäkö on se sun tapas harrastaa rakentavaa keskustelua? Älykästä toimintaa.

Aivan oikein, vähentämällä mainaajia. Tai oikeastaan vähentämällä mainaajien kustannuksia, oli se sitten poistamalla laitteita mainauksesta tai korvaamalla vanhat energiatehokkaammilla laitteilla. Tuskin koskaan päästään tässä kilpajuoksussa tilanteeseen missä jollain taholla lojuisi vanhaa romua niin paljon että pystyisi halutessaan tuon 51% hyökkäyksen tekemään, puhumattakaan mitä siitä edes hyötyisi?

3. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Ei tarvi ulkopuolisia kuten Paypal, eikun korvaa Paypalin, jos joku ensin tekee sen korvaavan Paypalin.
    Tarjoaa saman palvelun todella pienillä kuluilla... jos joku muu ne maksaa
    Ei tarvi ulkopuolisia toimijoita, siinä varmaan ajatus että ne miljoonat toimijat ovat itse sitä sisäpiiriä.
    Lukijana alkuu tuntua että nyt nimimerkki on päättänyt että Bitcoin on mahtava, hyvä ja keskuspankkirahan korvaaja, nyt sitten ehdotellaan sille sattumanvareisesti kohteita. Jos joku ampuu ne alas, niin siirellään maaleja ja lopuksi vaihdetaan koko maali.

Tuota turvaverkkoa ei ole ollut vuosiin.
    Sipulikauppaa.

Voisiko Bitcoinin arvo mennä nollaan, niitä on halpa säilyttää, vertaa vanhat setelit, eli ei tarvetta päästä eroon, ne vaan voi unohtaa, setelivertaus myös sen takia että jossain ulkopuolisessa holvissa maksaa ja kulut voi syödä nopeastikkin arvon -> pakottaa luopuun. Jossain vintillä voi säilyä, mistä seuraa myös se että unohtamiseksi lisäksi niitä tuhoutuu, moni media voi olla jopa huonompia kuin setelirahan media., puhettakaan kolikoista. Bitcoinilla on yksi mitä muilla vastaavilla ei ole, se on sen historia. Eli vaikka Bitcoinilla ei olisi mitään vaihtoarvoa, vertaa vanhat setelit, niin keräilyarvoa voi olla ja kun ymmärtääkseni niissä myös yksilöitä, niin en pidä mahdottoman että jotain kiinnostavia todenenttuja tarinoita joissa mukana Bitcoin voi olla arvossaan myöhemminkin.

Sijoituksena se voi olla yhtä kiinnostava kuin jokin hyberinflaation uhriksi joutunut seteli.

4. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Nyt kannttaisi tyhmälle allekirjoittaneelle kertoa mitä konkreettista ?

5. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    ? Mullakkin on kai sitten mennyt nimimerkit sekaisin, ehkä se oli joku toinen samantapainen nimimerkki joka Bitcoin kauppaa kävi.

Itse toki odotan alalla yleensä (Lohkoketju jne) onnistumisia, krytovaluuttoissakin voi sellaisia tulla. Se mitä tässä ketjussa kerrottu niin Bitcoinissa ilmeisesti niin paljon ongelmia että tulee jälleen mieleen ne sipulit.

6. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Noin lyhyesti, niin jos tällä olisi mahdollisuuksia/tarpeita edes joissain noista käyttötarkoituksista, niin luulisi jotain tapahtuneen. Vuodet vierii ja ainoa mistä keskustellaan on kurssi ja tulevaisuus.

Usein jos näin valtavan huomion saa osakseen jokin uusi tuote, niin sen ympärille rakentuu bisnestä välittömästi kilpajuoksuna.

7. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Bitcoinin ympärille synty paljon businesta, jossa aika heikoille jäi se rehdin kaupan vaihtoväline (maksuväline), sekin yhdessä vaiheessa sai nostetta, mutta sen (mutuna) pilasi kaksi asiaa, vaihdonvalineen epävarma arvo, ja kalleus (sis. mm. aika).

Lohkoketjut noin yleensä ei ole mihinkään kuolleet ja niihin pannostetaan aika näyttää mitä tulee.

Jos pitää vedonlyönnistä ja Jos Bitcoinia pitää hyvänä jos sen ongelmat korjataan, ja jos uskoo että ongelmat on korjatavissa ja sille on käyttökeksittävissä, niin luonollinen sijoituskohde on noita asioita kehittävät ja tuovat tahot, ajatus se että panoksella yrittää parantaa voittomahdollisuutta, ja samalla toki tekee osansa sen asian puolesta mihin uskoo.

Jos taasen sijoittaa Bitcoiniin, niin siinä rahat ei mene sen kehittämiseen, ne ehkä vähän valuu siihen paljon haukuttuun ylisuureen louhintaan. Jos Bitcoinin osalta toivoo käteisen korvaajaa, niin siinä on tärkeää vakaus ja sitä voi tuke niin että ostaa laskevaan kurssiin ja myy nousevaan.

Viimeksi muokattu: 08.01.2019
  8. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Joo kyllähän lohkoketjua hyödynnetään jo todella laajasti monissa asioissa ja ihan valtiotasolla tulossa/tullut käyttöön meilläkin. Se vain ei tosiaan millään muotoa lisää todennäköisyyksiä bitcoinin onnistumisesta. Spekulointinahan tämä on mukavinta touhua, kun kukaan ei voi väittää olevansa sen enempää oikeassa. Aika näyttää.

9. mies-oletettu

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Haha :D Tämähän oli viimenen naula sun arkkuus. Tässä langassakin on useempi asiallinen keskustelija kyseenalaistanu sun ja SundeRin sekoilujas, ja sitä, että ymmärrättekö koko Bitcoinista oikeestaan yhtään. Ette näköjään.

Edelleenkin musta tää meta-aihe ois mielenkiintosempi; miks joku viikko- ja kuukausikaupalla tulee jauhamaan ja vänkäämään aiheesta, josta ei ymmärrä? En mäkään mee ÄiTyLiT Facebook-ryhmään päivittäin vänkäämään sisustamisesta tai hiusmuodeista.

10. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    No ei tuossa asiavirhettä kauheasti ole jos mennään tilanteeseen, missä bitcoineja ei ole louhittavana. En toki tiennyt ennen lukemista, että siihen menee vielä sata vuotta.

Mutta kiitos, sun anti onkin ollut tässä ketjussa kovaa. Vittuilua, haukkumista ja kertomassa et toiset voisi lukea kirjoja.

Lisäys: En yritäkään väittää tietäväni tästä kovinkaan paljoa ja olen sen tuonut esille. Mutta kaivele vain asiavirheitä, kyllä minä ne mielelläni myönnän ja nostan käden pystyyn. Onhan täällä kaltaisiasi asiantuntijoita.

SundeR tykkää tästä.
  11. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Ei ne kurssit sillä lähde nousukiitoon että koetat käydä välillä haukkumassa keskustelijat tuomatta itse mitään arvoa koko keskusteluun. (Tää nyt oli vaan rohkea arvaus motiiveistasi, ehkä meni metsään, ehkä ei) :)

12. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Sen verran tulee herneen haju jo nenään, että tekisi melkein mieli painaa raportointia. Aivan kuin maailmassa pitäisi jokaisen keskustella vain siitä, mihin koulutus ja vuosien perehtyminen. Käynkö minä sanomassa ilmastonmuutos-ketjuun, että pois vain kaikki eri mieltä olevat, jotka ei selvästi ole käyneet kouluja tai ymmärrä ilmakehäfysiikasta yhtään mitään. En käy ja ihan syystä.

Aenola tuntui ymmärtävän jo miten tässä keskustellaan ja keskutelu paranikin. Hetkittäin ylilyöntiä, mutta ei enää meemejä tai muronaamoja toistuvasti, vaan koitettu yhdessä kaikki pohtia bitcoinia eri näkökulmista. Kyllä tätä kohtaan kuuluu ollakin kriittinen ja nostaa riskitekijät esille, vaikka ne ei olisi lopulta niin vakavia ja saataisiin korjatuksi. Hyviä puolia on ja ne on tuotu aika tiuhaan myös esille ja eipä tässä nyt kukaan sitä "ideologiaa" ole kiistänyt.

Mitä tulee sitten siihen, että tullaan huutelemaan käyttäjistä ja toivomaan "meta-keskustelua" toisista käyttäjistä, niin tervemenoa takaisin sinne kirjaston koneelle pelaamaan miinaharavaa. Ei kuulu muron sääntöihin tai omaan tapaani, että alkaisin jauhaa toisista käyttäjistä ohi aiheen.

/Eiköhän tässä ollut tarpeeksi off-topicia. Jatkakaa.

13. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Nostetaan nyt herran oma huutelu kans takaisin keskusteluun.

"FIAT"-valuutalla on päivittäin melkoinen tarve ja rooli tässä maailmassa. Kun jotakin tarvitaan, niin sen kuluttama energia on hyväksyttyä kulutusta. Kun ulkona kylmä, niin taloa on lämmitettävä halusi sitä tai ei. Sen sijaan jos kesällä pidät lattialämmitystä päällä ja ikkunoita auki, jotta ei hikoiluttaisi liikaa, niin jossain vika.
    Bitcoinin energiankulutus on TURHAA tällä hetkellä ja jää sellaiseksi, mikäli Bitcoin kuolee ja lakkaa olemasta. Sen ainoa järkevä pelastus olisi jos lyö läpi ja saa tarkoituksen olla olemassa.

Loppupätkä tekstistä pukumiehistä, matkailusta ja autoista jotain sangen omituista. Bitcoininista elantonsa saavat ei jatkossa ilmeisesti ostaisi autoja tai kävisi matkoilla. On ok tehdä miljoona bitcoin-sivustolla ja lennellä Balille meditoimaan, mutta todella saastuttavaa ja turhaa jos sen tekee euroilla investointipankkiirina. Ei tajua, ei oikeasti vain tajua.

Lisäys: Mihin ne pukumiehet katoaisi, vaikka kaikki maailman valuutat olsi huomisesta eteenpäin Bitcoinia? Kerropa siihen vastaus.

14. mies-oletettu

Rekisteröitynyt:
    16.10.2018
    Tutustu nyt vaikka ihan läppändeeroksen nimissä vaikka siihen, että mihin ne transaktiokulut menee.

Miks sä ja SundeR provosoidutte noin jumalattomasti, kun joku ehdottaa jonkun artikkelin tai kirjan lukemista? Tuo Saifeanin kirja ei ole kuin muutama sata sivua suht kevyttä tekstiä. Lukee parissa kolmessa illassa. Tottakai vastaväittelijät turhautuu, jos te ette millään jaksa/kykene lukemaan lähteitä, joita teille ihan tarjottimella tarjotaan.

15. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    En mä lukusuosituksista provosoidu mutta provosoimisesta saatan provosoitua. Vaikuttaa kuitenkin siltä että sä tässä provosoidut pahemmin.

Ja vinkkinä että jos lukusuosituksia jakaa provosoivaan tyyliin niin voi olla varma ettei se toimi kovin hyvin. Tosin tämä ei varmaan sun tarkoituskaan ollut että saat jonkun lukemaan jonkin lähteesi, tärkeimpää lienee vaan mouhota ja häiritä keskustelua.

16. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Kuten arvasin, tässä keskustelussa toinen osapuoli määrittelee osallistumisoikeudet. Minun siis pitää jatkossa lukea usean sadan sivun kirja, jotta saan herralta armahduksen ja luvan jatkaa tähän ketjuun kirjoittamista. Aika tiukka rasti, kun en ole kokonaista kirjaa lukenut tällä vuosituhannella muistini mukaan.

17. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Tätä keskustelua nyt pidempään käyneenä totean ettei vain jaksa. Tästä ei synny yhtään mitään järkevää. Motiivit melkein jokaisella keskustelijalla on ihan väärässä kohdassa. Palaan keskusteluun sitten kun seuraavat asiat täyttyvät:

1. Keskustelijat ymmärtävät Bitcoinin perustoiminnat. Paljon on opittavaa ihan yksinkertasista perusasioista monella, eikä siihen tarvitse edes lukea kirjaa. Puolisen tuntia youtube hakuja/videoita riittää.
    2. Motiivit on edes suhteellisen puolueettomasti pohdinnoissa Bitcoinin hyvistä ja huonoista puolista. Ei keskustelun "voittamisessa" tai sen oman kannan (puolesta tai vastaan) vänkäämisestä tuoden ties mitä asioita esille ignoraten lähes kaiken mikä voisi vahingoittaa sitä omaa agendaa.

Ja taas kerran myönnän, että itsekin olen osittain ollut huonona esimerkkinä keskustelulle.

mies-oletettu tykkää tästä.
  18. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Kohta yksi on se ongelma, että unohdan oppimani koska se ei kiinnosta tarpeeksi. Luettu on paljon ajalla, jolloin tämä oli euro per bitcoin. Sitten pitkä tauko ja kiinnostus heräsi taas vuosi sitten median mukana. Välillä menee metsään tästä puhuessa, mutta ei kai se nyt niin kauheaa ole.

Mutta voin kyllä itsekin lähteä pois tästä. Sata sivua jauhettu ja toisella hetkellä sijoitat Bitcoiniin, sitten taas et. Välillä tiedät tämän olevan väkisin menestys ja sitten taas ollaankin sitä mieltä, ettei tästä nyt välttämättä tule yhtään mitään. Suutut kun vänkään tietämättäni vastaan, mutta silti ei ole kuulemma väliksi miten bitcoinin käy. Henkilökohtaiselta tämä on tuntunut niin sinun, kuin usean muunkin kohdalla.

Tästä ei koskaan saa yhtä rakentavaa keskustelua kuin mitä pörssiyhtiöistä. Niistäkin täysin eri mieltä hyvässä hengessä. Toiset ostaa ja toiset myy, pystyen perustelemaan omat näkemyksensä vetämättä herneitä nenään jos toinen tekee eri tavoin.

19. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Sitten niitä lainauksia kehiin missä boldatut väitteet olen sanonut. Olet halunnut ymmärtää noin sanomani.
    Turhaudun vain silloin jos huomaan ettei edes tiedetä mistä puhutaan. Eriävä mielipide on ok, jos se nimen omaan on perusteltu faktoilla, ja mainittu niiltä osin erikseen mitkä on mielipiteitä.

Oiskohan kyse just siitä ymmärtämättömyydestä. En väitä, että olen superasiantuntija Bitcoinin suhteen mutta kyllä nyt perus fundamentit on hallussa, ainakin paremmin kuin sinulla. Jos pörssiyhtiöistä olis jengi laukomassa provosoivaan sävyyn asioita joista ei tiedä tarpeeksi ja se näkyy kirjoituksista, olis sielläkin meno vähän erilaista.

20. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    En todellakaan kaiva sun viestihistoriaa läpi, mutta voit sen itse tehdä taukosi aikana halutessasi. Jos olet tahallasi ja tietoisesti antanut aluksi kaikkien ymmärtää, että sinulla on rahaa kiinni bitcoineissa ja näin ei olekaan, niin turha siitä meitä syyttää. Hyppäsit tähän keskusteluun aika vahvasti sillä mentaliteetilla, että karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

Mitään keskustelua ei voi syntyä jos aina vaatii toiselta osapuolelta yhtä paljon ymmärrystä kuin itsellä on. Samoin on jo lähtökohtaisesti melko epäonnistunut yritys alkaa määrittelemään ehtoja keskustelulle. Sen kuin astuu takavasemmalle jos ei nappaa, turha siinä alkaa rakentamaan itselleen seppelettä päähän.

Viimeisin kuittaus, että "provosoivaan sävyyn" ja sun vaatimus #2 osoittaa täysin, että näet minut ja muut kritisoivat vihollisinasi ja henkilökohtaisena ajojahtina. Me kritisoimme bitcoinia ja jos sulla ei ole tässä edes rahat kiinni, niin mistä ihmeestä se panta kiristää?

Tähän tauko myös itselleni hetkeksi. On hieman samoja esimerkkejä taksiketjun kanssa eli alkamassa alusta sama jauhaminen. Palaan sitten, kun joku kertoo miten tämä pyörii köyhissä maissa, kun louhijoille ei riitä bitcoinin arvosta/arvonnoususta korvausta tai miten bitcoin vs käteinen vähentää pukumiesten ja turhan bisneksen olemassaoloa. Kiinnostavaa olisi myös tietää miten se energiankulutus on perusteltavissa, kun se on niin järjettömästi enemmän mitä jo pitkään olleissa järjestelmissä. Miksi tämä on niin hyvä, että sallitaan tuhlaaminen.

21. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Treidaan bitcoineilla, en sijoita. Jos et ymmärrä eroa, en voi sille mitään. Mua ei kiinnosta kuinka korkeelle kurssi nousee, kunhan on volatiliteettia. Niin kauan kun kehitys on kesken ja tää on spekulatiivinen instrumentti, mä otan siitä hyödyn irti. Se on mun osuus "rahat kiinni bitcoinissa" -> ne ei ole siinä kiinni, kuin pieni hetkiä silloin tällöin. Bitcoinin arvon nousu ei kasvata mun euromääräistä pääomaa, eikä sen arvon lasku kutista mun euromääräistä pääomaa.

En edelleenkään vaadi kuin edes tietyn tason ymmärrystä. Perusasiat. Esimerkki lopussa.

Edelleenkin siitä kun ei ymmärrystä ole edes perusasioihin. Esimerkki lopussa.

Kommentoin lyhyesti kysymyksiisi joihin mulla on edes jonkinlainen vastaus:
    Tässä se esimerkki. Louhijoille ei tarvitse maksaa korvausta. Tästä näkee kuinka perusasiat sulla ei ole hallussa. Ei ole olemassa mitään tarkkaa määrettä kuinka paljon louhijoita pitää olla tai kuinka paljon heille tulisi maksaa. Bitcoiniin on koodattu automaattinen tasapainottaja tämän suhteen. Syy miksi bitcoin ei nykyisellään pyöri köyhissä maissa on jossain ihan muualla. Bitcoinia nykyisessä muodossa ei ole suunniteltu köyhien maiden mikromaksuiksi. Sitä se voisi olla, jos kehitystä vietäisiin siihen suuntaan. Lightning network second layerinä toimii mikromaksuissa jossain määrin hyvin.

Tämän hetkinen energiankulutus suhteessa tämän hetkiseen bitcoiniin ei ole mielestäni näin yksinkertaisesti katseltuna perusteltavissa. Ainoa syy miksi itse katson asiaa läpi sormien on se mahdollinen potentiaali. Jos bitcoin joskus tarjoaa alustan missä varoja voi säilyttää ja siirtää, nopeasti, edullisesti, ilman valuuttavaihtoja, globaalisti ja riittävän skaalautuvasti, se on mielestäni sen energiakulutuksen arvoinen. Näen myöskin energiankulutuksen korreloivan lähes täysin bitcoinin arvoon. Ainoa syy miksi energiankulutus tuosta enää valtavasti kasvaisi olisi valtava arvonnousu. Moninkertainen ATH.

Jos mä keskustelua tästä eteenpäin jatkan niin lyön jarrut kiinni heti jos tuntuu, että keskustelu lähtee väärään suuntaan. Pyrin parhaani mukaan tarkastelemaan myös omaa ulosantiani tämän suhteen.

22. jdee-

Rekisteröitynyt:
    23.07.2008
    Hassua kyllä lueskella tätä mussutusta täällä, kun saman ajan voisi käyttää esim. tekemällä rahaa kryptoilla. Nyt loppu- ja alkuvuodesta on ollut taas paljon hyviä paikkoja tehdä tiliä. Ethereum esim noussut n. 80% kuukaudessa.

Kokonaisuudessaanhan edellisvuosi oli hiljainen. Mielenkiintoista nähdä miten edetään nyt 2019.

Ja toki keskustelu on aina hyvästä ja tämäkin ketju näyttää nyt pysyvän hyvin jatkuvasti tulilla, vaikka esim. itse henkilökohtaisesti seurailenkin ennemmin sitä mitä pörsseissä tapahtuu :)

23. embedded

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000

Olet ihan oikeassa että tuo vertaukseni perustuu tietotasoon taloudesta joka on olematon. En ole käynyt alan kouluja enkä opiskellut tms.

Katsoppas vielä kerran tätä "all time" S&P 500 graafia ja vertaa sitä bitcoinin all-time graafiin.
    Tämä nousee yhä ja on lähellä huippuaan. Bitcoini on saavuttanut tähänastisen huippunsa ja romahtanut siitä. Sunta koko historian mittakaavassa siis ALASPÄIN

Totuus nyt yksinkertaisesti vain on että eivät nämä näytä yhtään samalta:

Tässä vielä jonkun tekemä vertailut bitcoin & dotcom crash:

24. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    "Treidaan bitcoineilla, en sijoita..."rahat kiinni bitcoinissa" -> ne ei ole siinä kiinni, kuin pieni hetkiä silloin tällöin. Bitcoinin arvon nousu ei kasvata mun euromääräistä pääomaa, eikä sen arvon lasku kutista mun euromääräistä pääomaa."

Just. No ehkä joillekin noi on eri asia. Mulle päiväkauppaa käyvä on sijoittaja, koska hän sijoittaa riskiä vastaan omaa pääomaa, aivan kuten sinäkin teet. Ei se toteuman ehto tai kesto muuta perusteita. Shortaat päiväksi tai haet korkotuottoa viidessä vuodessa, yhtä kaikki. Siinä SIJOITETAAN PÄÄOMAA RISKIÄ VASTAAN. Jos tästä jaksat väittää vastaan, niin on kyllä jumalattoman raskasta keskustelua edessä.

Jotta tämä ei jää pelkästään tähän, niin otetaanpa vanha kunnon Wikipedia. Tiedätkö miten alkaa artikkeli "Sijoittaminen"? Alla vastaus. Hyvää yötä.

"Sijoittaminen tarkoittaa tavallisesti rahoitusinstrumenttien ostoa, hallussapitoa ja myymistä tarkoituksena tehdä voittoa."

25. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Eivät kaikki kuplat näytä samanlaisilta, eikä kaikissa kuplissa ole yhtä suuria nousuja ja laskuja, eikä kaikki kuplat tapahdu samaan aikaan, kuplia ne ovat silti.
    Olisit edes ottanut kaksi kuplan puhkeamista vertaukseksi niin oltaisiin oltu lähempänä totuutta.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi