Bitcoin - p2p digivaluutta, jota ei keskuspankit hallinnoi.

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja topsi, 27.03.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    "Turha vaivautua edes keskustelemaan kun et selvästi tiedä miten koko Bitcoin toimii" ;)
    Noista argumenteista tulee enemmän mieleen esim. WinCapita tai Zinzino.

Viimeksi muokattu: 02.01.2019
    beatme tykkää tästä.
  2. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Hyvällä argumentoinnilla voisivat saada lisää porukkaa mukaan ja kurssit ylös, mutta nyt ei haluta jostain syystä levittää tätä ilosanomaa, joka olisi vain omaksi eduksi. Miksi?

3. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Turha meitä daijuja on mukaan ottaa. Sitten kun systeemin hienous paljastuu "ihan kohta" ja kurssit lähtee raketoimaan niin hyvä vaan kun jäämme ihmettelemään muiden rikastumista. Siinä vaiheessa voi katse lattiassa tuumata että olis pitänyt lukea ne kirjat.. :(

4. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Itse en täytä kumpaakaan ehtoa, minkä vuoksi on huvittavaa että joku puhuu minulle "teidän bisnes" tai kuten slöttenpakutti sanoi "tarvitaan laskentatehoa suoltaa ulos teidän asiat ja siihen ei teidän kehitystiimi kykene". :D
    Enkä mä tässä ole käännyttämässä kenenkään päätä, en mä siitä hyödy yhtään mitään mitä mieltä kanssakeskustelijat on. Ainoa insentiivi keskustelulle on ajatusten vaihto, saada perspektiiviä. Ja jotta se olisi mahdollisimman hedelmällistä olis hyvä jos kaikki keskustelijat ymmärtäs perusasiat. beatme on ajoittain hyvä keskustelukumppani tarjoten erilaista perspektiiviä. Kuitenkin tuntuu että hän sivuuttaa pari asiaa, oli sitten syy mikä tahansa. Esimerkiksi hajautetun järjestelmän tarpeen. Väkisinkin herää tunne ettei tiedä mitä Bitcoin kaiken kaikkiaan on jos tarjoaa vastineeksi jotain FIATkryptoa tai jonkun tahon lanseeraamaa omaa "luotettavaa" kryptoa Bitcoinin tappajaksi. Itseäni kiinnostaa Bitcoinissa itse teknologia (lohkoketju) ja myös se vapaus varojen säilytyksessä ja käytössä, mitä se parhaimmillaan voi olla (mitä se ei vielä ole). En oikeen ymmärrä sitä miten jengi vetää voimakkaan asenteen että Bitcoinin hyvistä puolista puhuja on joku Wincapita kusettaja. Mä en hyödy yhtään mitään siitä että murossa pari random kaveria innostuis Bitcoinista.

Jos laskee yhteen tietyt voimakkaat ennakkoasenteet ja mahdolliset aukot tietämyksessä on keskustelun taso nähtävissä jo etukäteen (kuten täälläkin on nähty moneen kertaan). Sen sijaan että pyritään kumoamaan toisten väitteet ja "voittamaan" keskustelu, vois vaan jakaa niitä mielipiteitä perusteluin ja spekuloida mihin tää kaikki voi johtaa, vai johtaako mihinkään. beatme on osittain hyvin tämän osuuden hoitanut, osittain ei. Myönnettäköön että itsekin argumentoinu välillä huonosti asioita, joka johtaa helposti vastakkainasetteluun ja turhiin vääntöihin.

Voisin tähän loppuun lisätä Bitcoinin huonoja puolia tai huolia:
    1) Louhinnan keskittyminen (Kiinaan?). Tästä beatme juuri puhui. Tää on MUN päässä huoli, en osaa sanoa kuinka suuri huoli oikeasti on. Enkä osaa sanoa mitä tapahtuu jos Bitcoin oikeasti lyö läpi massoille. Muuttuuko tuo tasapaino? Kärjistyykö entisestään halvan sähkön suuntaan? Todennäköisesti. Onko mahdollisesti tulossa muutoksia koodiin joka jollain tavalla tasaa tuota louhinnan keskittymistä? Kaikki on mahdollista, enkä todellakaan tiedä mitä tulevaisuudessa tämän suhteen tapahtuu. Mulla on kuitenkin vahva usko, että jos Bitcoin on jollain tapaa hyödyllinen assetti niin ongelmia pyritään ratkomaan ja ajan kanssa ne myös ratkotaan. Tämä vain oma mielipide, ei tietenkään mitään faktaa.
    2) Skaalautuvuus. Vuosi sitten nähtiin mitä tapahtuu kun alkaa siirtomäärät kasvamaan. Bitcoin on todella kömpelö maksujärjestelmänä jos siirrot kestävät ja jopa maksavat tolkuttomasti. Ymmärtääkseni salamaverkot ovat yksi osa ratkaisua. En ole asiaan vielä niin tarkkaan perehtynyt, että voisin täällä luennoida kattavasti miten, tai mitkä ongelmat se korjaa, ja vastaavasti mitä ongelmia se ei korjaa. Ainoa asia mitä voin sanoa kiinnostuneille on "ottakaa selvää", ilmeisesti tämä on myrkkyä ja asiat ovat faktoja vain jos joku keskustelija ne itse tänne kirjottaa. Sitä päivää odotellessa.
    3) Infra. Tällä tarkoitan massoille sopivia sovelluksia ja palveluita. Vielä toistaseks kaikki on melkosta räpellystä eikä Bitcoinin käyttöä voi suositella tuulipukukansalle millään tavalla. Tämä on kuitenkin ongelma joka korjaantuu itsestään jos Bitcoin alkaa teknisesti olemaan valmis massoille. Joku ne softat ja palvelut toteuttaa aivan varmasti. Kilpailua syntyy ja parhaat voittaa.
    4) Regulointi ja valtioiden epämääräinen suhtautuminen. Nää kulkee vähän käsi kädessä. Jos ja kun regulointi saadaan kuntoon, hommasta saadaan turvallisempaa ja villin lännen meininki hiipuu pois, kuvittelisin että valtioiden tasolla ollaan myötämielisempiä Bitcoinin suhteen. Tää on kuitenkin asia mikä herättää paljon kysymysmerkkejä. Bitcoin nähdään onnistuessaan jossain määrin uhkana FIATille ja keskuspankkijärjestelmälle. Itse näen että se olis lähinnä turvaverkko ihmisille ja siitä voi hyötyjä ottaa kuka tahansa, myös ne pankit ja valtiotkin.

Summa summarum: Bitcoin sellaisenaan kun se on tänään, on vain spekulatiivinen keinottelu instrumentti. Jos minkään näköistä kehitystä ei tapahdu, sellaiseksi se jääkin. Mua kiinnostaa se mihin homma voi mennä jos kehitystä tapahtuu oikeaan suuntaan riittävän nopeassa tahdissa (tahtia en osaa sanoa).

Mulla mielenkiinto keskusteluun hiipuu täällä aina kun lopputulos on mielipiteiden vänkäystä ees taas, ei mitään rakentavaa. Ja taas myönnän että syyllistyn joskus tähän itsekin. Tästä eteenpäin mun osallistuminen keskusteluun on toistaseks yhtä vähäistä kun mitä kommenteissa on järkeä. Se onko kommentit Bitcoinin puolesta tai vastaan ei ole merkitystä.

beatme tykkää tästä.
  5. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Hyvä vastaus selkeytti paljon näkemyksiäsi. Oikeastaan tuo summa summarum kohta tärkeintä tässä eli itsekin tiedostat mitä bitcoin on tällä hetkellä. Tuosta se vääntö jatkuvasti syntynyt, koska täällä osa näkee jo nyt bitcoinin jonain suurempana asiana. Sinä ymmärrät, että ne ovat vain odotuksia toistaiseksi.

6. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Ai niin, unohdinkin että shorttaat ja ostat coineja. Viimevuosi toivottavasti meni lähinnä shorttejen parissa.

7. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Ihan hyvin olis koko vuonna voinu tehdä hyvän tilin pelkillä longeillakin. Tietty bearmarketissa kantsii suosia shortteja koska niitä mahiksia on enempi. Mutta joo, volatiliteetti on treidaajan ystävä. Jos pörssi tarjoaa shorttimahiksia niin ihan sama mihin suuntaan liikkuu. Mutta kyllä paremman tilin tekee bullmarketissa kuitenkin. "Pelikassan" arvo nousee niilläkin hetkillä kun ei ole treidiä sisällä. Bearissa sitten taas se arvo laskee. Lillukanvarsia kuitenkin loppupeleissä.

SundeR tykkää tästä.
  8. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Mä väitän että ne jotka nyt jo rummuttavat Bitcoinin riemuvoittoa uskovat vain vahvasti asioiden kehityksen menevän oikeaan suuntaan, ja riittävän nopeasti. Ikään kuin itsestäänselvyytenä. Kyllä mäkin uskon Bitcoinin menestykseen JOS tekninen kehitys menee oikeaan suuntaan. Mutta jos haluaa arvioida Bitcoinia sen nykytilassa niin eihän se taivu asioihin mitä se yrittää olla. Siksi mun keskittyminen on treidauksessa tällä hetkellä, ja seuraan tietty miten asiat kehittyy.

9. Minarkki

Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Minun on vaikea nähdä kryptovaluutoilla mitään sellaisia etuja joita saavutettaisiin virallisessa maksujärjestelmässä. Se on kömpelömpi, kalliimpi eikä se tuo mitään etuja, päinvastoin.

Sen sijaan reguloimaton kryptovaluutta on suorastaan räätälöity tarkoitukseensa - reguloimattomaksi valuutaksi. Siinä on omat drawbackinsa kuten kaikessa, mutta se on täysin ylivoimainen verrattuna käteiseen tai reguloituun valuuttaan, josta ensimmäistä on todella hankala liikutella muuten kuin paikallisesti ja toinen voidaan milloin tahansa jäädyttää.

Pähkäilin pääni puhki aikanaan, minne varoja pystyy piilottamaan ja miten niitä voi käyttää maksuvälineenä ilman, että joku keskitetty taho - joka voi itse kusettaa rahat tai joutua regulatoristen toimien kohteeksi - vastaa siitä tai takaa sitä. Kryptovaluutat täyttivät tämän roolin.

Markkinoilla voittaa paras vaihtoehto, ei ideologia. Kryptot soveltuvat ulkoparlamentaariseksi maksuvälineeksi, ja that's it.

10. embedded

Rekisteröitynyt:
    01.11.2000
    Nyt vähän ihmetyttää. Tein ennen vuoden vaihdetta limit orderin ja hinta oli yläkantissa.
    Ihmettelin kuitenkin kun bitcoineja meni kaupaksi muutamalla kymmenellä eurolla.

Nyt tuo tapahtuma oli kadonnut kokonaan historiasta !!??? Turha varmaan kysyä edes bitstampilta kun kieltävät kuitenkin. Saako tätä jostain selvitettyä ?

11. Matso167

Rekisteröitynyt:
    13.06.2018
    Kai sen kauppahistorian oikeellisuudesta voi varmistua summaamalla rivit ja kattoa tuleeko nykyinen saldo lopputulemaksi.

12. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Eli teet kauppaa tulpaanien sipuleista. Et usko kuitenkaan niihi toivoimosiisi asioihin niin paljo että niihin laittaisit rahaa.

Tosin jos sijoittaa laskuun, niin mitä järkeä on toivoa nousua, sehän voisi pahimillaan olla pahinta mitä silloin voi tapahtu.

Jos sijoittaa nousuun, niin sitten kannattaa toivon mentyäkin hehkuttaa nousua.

No kolmas onkin sitten se että nuo vain verhoa, ja kyse koulutukset ja välineistä jne.

Maalikkona toivo että "koodin tulee parannuksia" jotka korjaavat ongelmat, jotain mystisiä parannuksia, jokin hieno Kauppa Paikka ? Salama välitykset jo ensivuonna (paripäivää sitten tuli kivasta reilu 360 päivää lisää aikaa)

13. slöttenpakutti

Rekisteröitynyt:
    26.02.2016
    Hyviä pointteja ja aukaisi hyvin sinun näkemystä Bitcoinista. Kyllä Bitcoin toimisi jos sitä kehitettäisiin muualtakin kuin ulkopuolelta (salamaverkot). Yksinkertaisesti blokki rajoitus riittää vasta harrastelijatoiminnan pyörimiseen niinkuin juuri 2017 vuosi osoitti. On aivan turhaa joidenkin hehkuttaa salamaverkkoja jos sinne pääsyyn tarvitsee 50 tai 100 euron siirtomaksut. Jotta Bitcoin selviytyisi halvingista tarvitaan siirtomaksuja paljon tai Bitcoinin hinnan nousta ylemmäs ja kestää siellä seuraavan kuplan jälkeen. Tämä tosin on epätodennäköistä siinä vaiheessa kun kaikki haluaa myydä paskakolikkonsa pois kun ei ne sovellu edes maksamiseen ja jos toinen altcoin buumi tulee niin niiden kuplan romautus laskee taas kurssia.

Mitä taas kehitykseen tulee niin mikään ei mene läpi ilman louhijoita ja vuosien pattitilanne ja lopulta segwit2x peruminen kertoo omaa kieltään mihin Core tiimi on kehitystä viemässä (ei yhtään mihinkään vaan protokolla on käytännössä lukittu jos halutaan mainaajien enemmistöllä mennä).

14. slöttenpakutti

Rekisteröitynyt:
    26.02.2016
    Bitcoin cash forkin aikaan hehkutettiin kuinka salamaverkot ovat valmiita 18kk päästä. Nyt kohta taitaa olla 18kk mennyt ja juuri mitään suurta kehitystä ei ole tapahtunut ja kovasti hehkutetaan että watchtoverit ym entistä keskittyneempään suuntaan vievät kehitykset tulevat 2019, mutta ei se mitään haittaa koska Bitcoin on niin decentralloitu ettei ilman kehitystiimin lupaa mitään kehitystä voida viedä läpi. Samalla fiksuimmat nimet vetävät rahojaan pois koko salamaverkosta ja saavat räksyttävän koira armeijan peräänsä syyttämään petturuudesta...

Nyt sabbe voisi tulla vaikka kertomaan miten tässä vaiheessa blokki koon nosto on liian vaarallista koko databasen kannalta eikä sitä ole järkevää toteuttaa vielä vuosiin koska Bitcoinilla ei ole käyttöä niin paljoa...

15. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Tätä en nyt ymmärtänyt. Avaisitko hieman?

Tämä on asia mikä mua mietityttää. Kun teoriassa commit oikeukset omaava devaaja voi pushata muutoksen sisään jos niin tahtoo? Vai?

16. slöttenpakutti

Rekisteröitynyt:
    26.02.2016
    Saatavien Bitcoinien määrä puolittiuu eli raha on revittävä jostain. Bitcoineja myymällä tai siirtomaksuista keräämällä. Muita keinoja ei ole. Jos Bitcoinin hinta ei nouse tai rommaa siirtomaksujen on katettava kolikoiden myynnistä saatavat tulot.

Teoria ei tue käytäntöä tai ainakaan todellisuutta varsinkaan kun katsotaan mennyttä toimintaa ja vuosien taistelua esimerkiksi blokki koon kanssa. Pysytään vaikka 1mb rajassa joka on pakko nostaa jotta edes salamaverkko toimisi massoille niin se vaatii ensin jonkun koodaukset ja sen jälkeen mainaajat taakseen, oikeastaan Coren ohi voidaan mennä mutta tarvitaan mainaajien tuki ja sitä ei ole ainakaan hetkessä ihan random devaajalle tiedossa ja tuskin vuodessakaan vaan halvingiin mennään täysin epäkelvolla ja käytännössä sekä teoriassa toimimattomalla kolikolla jonka ainoa lupaus on salamaverkko joka ei toimi edes käytännössä nykyisen muotoisen baselayerin kanssa.

17. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Tätä en nyt ymmärrä että mitkä tulot on katettava? Ei Bitcoinin toiminnassa ole mitään pakollisia kuluja.

Niin siis tiedän että kehitys on tähän asti aina vaatinut mainaajien tuen. Mietin vain että eikös teoriassa commit oikeuksilla varustettu devaaja voi vaan pushata sisään sellaisen muutoksen kun vain tahtoo.. siis täysin teoreettinen tilanne.

18. ampula

Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Nimenomaan on, siihen se juurikin perustuu.

19. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Ummikkona ymmärsin et nämä louhijat ym ei halua jatkossakaan tehdä ilmaiseksi tai tappiollisesti töitä. Mutta en häiritse enempää, kerrankin hyvä keskustelu.

20. jyzzzy

Rekisteröitynyt:
    23.06.2009
    Näyttäisi olevan 100 peson (1,67eur) siirron välityspalkkio 2 pesoa (0,03eur)

https://www.palawanpawnshop.com/pera-padala

beatme tykkää tästä.
  21. SundeR

Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Miten suuria Bitcoinilla ovat esim. pikkusummien (tai suurempien) siirrot? En ole siirtoja tehnyt tai omistanut Bitcoineja, netistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa ja moni asia vaikuttaa.

22. Athos

Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Bittirahan mukaan alkava vuosi näyttää lupaavalta Bitcoinille. Niinhän piti edellinenkin vaikkei "ihan" $50 000 menny rikki. Nämä sitten jaksavat ja joillain ei ole minkäänlaista moraalia.

23. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    Selittäisitkö hieman. Kuulostaa mielenkiintoselta.

24. beatme

Rekisteröitynyt:
    24.04.2013
    Otan itse kissan pöydälle, jotta joku kertoo onko se kissa ensinkään.

Huutakaa hep ja lyökää avokkaalla poskelle jos olen ihan hukassa, mutta jokainen bitcoin siirto pitää varmentaa käyttämällä paljon laajasti laskentatehoa, josta osaltaan muodostuu koko homman suola eli luottamus? Miksi tätä hommaa pyörittäisi ja uhraisi omia laitteistoja+maksaisi energialaskut myöhemmässä vaiheessa, jossa kaikki bitcoinit kierrossa ja miljardeja siirtoja pitäisi käsitellä päivittäin? En minä ainakaan haluaisi, että mun autolla ajaa muut 24/7 ja minä tankkaan sen saadakseni itse ajella satunnaisesti.

25. aeinola

Rekisteröitynyt:
    07.07.2015
    HEP! *LÄPS*
    Boldasin virheellisen kohdan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy