Basic HiFi - Käsitteet ja FAQ

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Clavickle, 28.12.2004.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    No Tämä tuli selväksi, kiitän.

2. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Sori, laita ebayhin hakusanaksi "banana plug". Se auttaa johto-ongelmiin ja ei maksa paljoa.

3. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Heh, mä ymmärsin tuosta sun viestistä juurikin tuon banaani plugin :D Mutta ei mitään, kiitos.

4. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
  5. Puusipuli

Rekisteröitynyt:
    18.01.2004
    Kun käytetään tietokonetta ja sen sisäistä äänikorttia äänilähteenä, kannattaako windowsista volumen säätö olla maksimissa ja lopullinen voimakkuus säädetään vahvistimesta vai toisinpäin? Vai onko tällä edes merkitystä mihinkään? Optisella vien äänen vahvistimeen.

6. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Voi noihinkin ruuvata johdot sisään, mutta ainakin minulla on nakkisormet ja en saa mahtumaan noin pienistä rei'istä. Ne ruuvataan vähän auki ja tungetaan siinä ylhäällä olevasta reiästä (Ei takana) ja sitten ruuvataan taas kiinni. Ilman banaaneja, siis.

Itselläkin on SMSL:n tuotteita, hyvin laadukkaita ja olen tyytyväinen. Topping on parempi, mutta SMSL on parempi hinta/laatu-suhde.

Suomessa banaaniliittimiä ei saa myydä, kun joku vammainen on tunkenut niitä sähköpistokkeeseen. Tilaan netistä ja käytän silti.

7. StiNgeRWeb

Rekisteröitynyt:
    07.09.2001
    On merkitystä ja tietyissä tilanteissa paljonkin. Sinun tapauksessasi kun viet äänen optisella vahvistimeen niin pitäisin tietokoneen volumesäädön 100%:ssa ja säätäisin voimakkuutta vahvistimesta. Jos taas olisi analoginen siirto vahvistimelle niin pitäisin PC:ssä volumen jossain 90% kieppeillä, yleensä tuo viimeinen 10% aiheuttaa analogipuolella signaaliin kohinaa.

Loppupeleissä kannattaa miettiä mikä on se mukavin paikka säätää volaa ja missä kadotetaan äänestä vähiten informaatiota. Digipuolella säädettäessä väistämättä katoaa bittejä mutta itse ainakin olen kokenut kuulokkeiden säädössä hiiren rullan kätevimmäksi säätötavaksi. Vastaavasti taas kaiuttimista kuunnellessa äänenlaatu on korkeammalla prioriteetilla ja silloin muutenkin on volaa mukavampi säätää vahvainpuolen kaukosäädöllä.

8. Tommi_82

Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Koska tuollainen kielto on tullut..? Mennyt jostain syystä ihan ohi itseltä, eikä tästä kai nyt kovin kauaa ole kun olen banaaniplugeja kaupasta ostellut.

9. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Kielto on nähtävästi koko EU:n laajuinen. Tähän hätään en löytänyt kuin tuon artikkelin:
    http://www.soundandvision.com/content/yes-we-have-no-bananas#okeOykQgLby0BsUu.97

Mutta suosikkihifikaupassani - Biltemassa - sanoivat noiden poistuneen valikoimasta sääntöjen takia.

10. Puusipuli

Rekisteröitynyt:
    18.01.2004
    Kiitos vastauksesta. Olen kuullut suosituksia vähän molempiin tapoihin ja tuo digi/analogi-juttu selvensi asiaa hyvin. Olen myös kuullut, että kaiuttimeni vaatisivat vahvistimelta paljon tehoa ja tämän vuoksi pitäisi laittaa windowsista säätö pienelle ja vahvarista kunnolla volaa. Käytännössä en ole kuitenkaan huomannut em. tavalla etua, vaan pikemminkin windowsista täysillä soi jotenkin paremmin. Kaiuittimina tässä tapauksessa KEF LS50.

11. Hacka

Rekisteröitynyt:
    05.04.2001
    -

Viimeksi muokattu: 07.12.2016
  12. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Tuli tuo vahvistin saunan kajareille. Ongelma lienee nyt siinä että ei mitään hajua kumpi on + ja - johtoja. Onkos tuolla väliä kunnes selviää mitenpäin menevät? Samanvärisiä molemmat johdot.. Kuva alla olevassa linkissä.

http://aijaa.com/pq7TL9

13. Epirus

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Toinen pitäisi olla täysin pyöreä, toisessa semmoinen terävä nyppylä siinä suojamuovissa. Tarkista jos löytyy nyppylää.

14. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Katson tänää myöhemmin, kumpi pitäisi noista olla + ja kumpi - ?

15. Epirus

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Siis sillähän ei sinänsä ole väliä, itse olen pitänyt sitä missä on nyppylä niin plussana. Kunhan vaan kytket siten, että molemmissa päissä olet käyttänyt samaa ajatusmallia. Eli vahvarille nyppylä + ja kaiuttimille sama nyppylä +, ettei mene plussa miinukseen kun kytketkin sinne kajarille toisinpäin :hammer:

16. petepas

Rekisteröitynyt:
    07.12.2005
    Tai sitten toisessa johdossa on tekstiä jossain kohdassa ja toisessa ei. Itse olen tottunut laittamaan sen missä on tekstiä plussaan ja tekstittömän miinukseen. Sillähän ei ole mitään väliä kummin päin laittaa niin kuin edellä sanottiin, katsoo vain että menee sama johto kummassakin päässä plussaan ja toinen johto miinukseen.

Viimeksi muokattu: 23.04.2016
  17. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Ongelma on siinä ko muutettiin asuntoon, jossa edelliset oli tehny nää johtoviritykset olkkarista saunaan. Otettiin kajari saunasta irti, mutta sieltä päästä ei saatu mitään uutta tietoa, paitsi että punaisella oli merkattu toinen johto - plussa näillä näkymin. Muistelisin, että jossain puolessa välissä listan alla lymyää kohta, jossa on liitäntä eri johtoihin, jotka siis tulevat olohuoneeseen.. Toinen johdoista on vähän neliskulmainen, toinen pyöreä. Nyt siis pitäisi 50/50 arvata, että kumpi johto on plus tai sitten repiä liimattua listaa irti.

Voiko jotain mennä rikki jos laitan plus ja minus väärinpäi?

18. Tommi_82

Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Mitään ei mene rikki vaikka meneekin väärinpäin, tosin sointi kuulostaa vähän hassulta jos kaiuttimet on eri vaiheessa toisiinsa nähden (eli + ja - on toisessa kaiuttimessa toisin päin kun toisessa)
    Tee näin, laitat piuhat kajareihin kiinni (ellei siis jo ole) pyydät jonkun kaveriksi saunaan tarkkailemaan kaiutinta ja itse laitat olohuoneessa tavallisen pariston kaiuttimen johtojen väliin, eli toinen johto + napaan ja toinen - napaan.
    Kaiuttimesta pitäisi kuulua rasahdus ja kartion liikahtaa joko sisään tai ulospäin. Jos kartio liikkui ulospäin, on patterin + navassa oleva + johto, jos taas kartio painui sisään niin + navassa on - johto.
    Jos ei kerta yrittämällä saanut selvää kartion liikkeistä niin tuota voi kyllä testailla niin kauan kun on tarvis :)

Tuolla samalla kikalla saat tietty selville myös kumpi johdoista menee oikeaan ja kumpi vasempaan kaiuttimeen.

Nyt kun saat selviteltyä kaiuttimien napaisuuden ja kumpi kanava on kumpikin, niin tietenkin merkkaat johdot niin että ensi kerralla ei tarvitse ihmetellä jos joudut käyttämään vahvistinta irti :)

19. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Noniin, kiitos vinkistä. Saatiin johdot oikein laitettua.

20. Puusipuli

Rekisteröitynyt:
    18.01.2004
    En tiedä kuuluuko tänne, mutta saisinko äänenlaadullista hyötyä jos vaihtaisin Xonar DG äänikortin johonkin DACiin? Nyt menee siis äänikortilta optisena Cambridge Audion vahvistimeen.

21. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Et hyödy.

Tietenkin, jos sinulla on materiaalia, joita nykyinen CA:n DAC ei pysty purkamaan (tai tekee sen huonosti), voit ostaa DAC:in. En usko, että saat kuultavaa eroa.

DAC tuo parhaimman edun tilanteissa, jossa ääni on ennen jouduttu siirtämään analogisena tai edellinen DAC oli jotenkin vammainen, ei esimerkiksi konvertoinut alataajuuksia kunnolla. Lisäksi, jos sinulla on jotain 384KHz 32bit materiaalia, niin ehkä voit kuulla eron, tai sitten et. Itselle 48 KHz / 24 bit riittää kaikkeen - eniten hyödyn bittimäärästä, kun volyymin säätäminen koneelta ei aiheuta äänenlaadun heikkenemistä.

22. Mistä saisi kaapelia jossa on tälläiset kuoritut päät ja toisella puolella RCA?

23. Epirus

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Kuulostaa semmoiselta viritykseltä joka ei tule toimimaan. Minkä laitteiden väliin oot värkkäämässä ja miksi?

24. Television ja vanhojen kaiuttimien väliin koska on tollaset... Taisi olla sellaiset radiokaiuttimet aikoinaan

25. Epirus

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Tarvitset telkkarin ja kajareiden väliin jonkun vahvistimen, en usko että päästää pihaustakaan jos jotenkin saisit nuo suoraan telkkuun kiinni. Näyttäisivät olevan passiivikajarin eli vahvistusteho tulee muualta.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen