Auton ruostesuojaus itsetehtynä...

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja 4up, 24.03.2009.

  1. 4up

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Viestejä:
    7
    Olen tässä puntaroinut, että jos tuo kiesi katsastuksen läpäisee alusta/pohjan suhteen voisi sille ehkä harkita tehdä jonkilainen ruostesuojaus pohjaan. Mahtaakohan onnistua miten hyvin itsetehtynä, jonkun verran olen autoja korjannut ja jonkinlainen maalaisjärkikin mulla on?

    Jos vain olisi vinkkejä, että miten ko operaation voisi tehdä suhteellisen vähillä työkaluilla ja mitä aineita kannattaa käyttää ja paljonko tuo about tulisi maksamaan itsetehtynä olisin kiitollinen.
     
  2. PornReindeer

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2000
    Viestejä:
    5 154
    Uusimmassa TM:ssä oli kattava testi pohjien suoja-aineista...
    [signature]You put the "arrr" on "homoARRRrotic"![/signature]
     
  3. TohtoriTalo

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2009
    Viestejä:
    20
    Valmiiks ruosteiseen pohjaan ei varmaan auta oikeen mitään aineita enää laitella. Ruostuu se kuitenki.
     
  4. pakistanilanen parta

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2008
    Viestejä:
    30
    sinkkijauheen ja liiman sekoitusta alat vaan suihkuttamaan autoon
    [signature]"thetawaves, rapujuhlar, Timpuri-Timo ja starsailor 4 päivän lomalle opettelemaan kosteusvoiteiden käyttöä." - JtX[/signature]
     
  5. DepthofSky

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2006
    Viestejä:
    104
    jos todellakin olet masokisti ja sulla on pari päivää aikaa niin mikäs siinä ruveta tekemään... mutta enpä juuri usko että siitä hyvää tulee. Ensinnäkin siitä syystä että harva pesee ja antaa kuivata kunnolla auton alustan (koskapa ei saa autoa ilmaan/omista rasvamonttua tai halua heilua sadetakki päällä ruiskimassa auton alustaa) ja toiseksi koteloiden suojaus ei ole aivan mitään mukavinta hommaa maailmassa,eikä varsinkaan siisteintä.
     
  6. FuLL

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2002
    Viestejä:
    4 255
    olen parille kaverille suositellut ja hyvin on pelannut vaikka autoina on noita jaappanian kippoja. (rav4)

    alustamassaksi tectyl

    tämän lisäksi kaikkiin koteloihin ja ovien sisään suihkutettava spray. esim wurthilta löytyy erinomainen "kaitsevaha" :) tai sitten tuo http://img178.imageshack.us/img178/4315/wurth1bs1.png

    ei siinä muuta tarvikaan.. tai pensseleitä tietty. tämän jälkeen meneekin ainakin normi työpäivä kun teet tuon homman kunnolla.
    [signature]HP DV2007EA
    HTPC 4800+, 2gb, 400gb, 9400gt, blu-ray[/signature]
     
  7. Koidar

    Rekisteröitynyt:
    26.10.2008
    Viestejä:
    254
    Vähän aiheen vierestä, mutta antaa mennä. Lähteekö suolapaska pohjasta ja muualta ihan painepesurilla vai tarviiko siihen jotain vahvempaa. Auto ollut vuosia suolavyöhykeellä muttei enää..
     
  8. Donkeypong

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2003
    Viestejä:
    901
    Käy ostamassa veneen moottoreihin tarkoitettuja sinkkipaloja, ja miinoittaa pohjan niillä:) Maksaa tosin jonkun 10?/kpl, mutta jos vertaa hitsauksen hintaan, niin nopeasti saat noita jo useamman kymmenen kappaletta yhden hitsauksen hinnalla. Sinkki aiheuttaa sähkövirran, jolloin tuo sinkkipala hapettuu raudan sijaan.
     
  9. tfird

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2008
    Viestejä:
    233
    Melkein samaan syssyyn purkaa ovipahvit ja tarkastaa missä kunnossa pellit on ovipahvien takana, ettei sitten lähde ruostumaan ovien alareunat. Samalla heittää ulkopelteihin bitumit, massaa sisäpelteihin ja tukkii kaikki aukot. Onpahan ovet kunnossa ja auto vaimenee samalla kummasti. Eikä ole paha homma tehdä ulkona auringonpaisteessa.
     
  10. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    Sisäpelteihin mitään massaa kannata alkaa sotkemaan, kun kotelosuojan saa joskus poiskin ja imeytyy vaähän ruosteeseenkin. Jäykkä massa on vain mekaaniseen kiveniskuun ja näin ollen sisäpelleissä aivan turha ellei ala tuunailemaan jotain äänieristystä.
     
  11. Kallekarpainen

    Rekisteröitynyt:
    07.11.2005
    Viestejä:
    136
    Ei kannata välttämättä pestä pohjaa painepesurilla ainakan kovin läheltä ja suurella paineella varsinkaan saumoista. Menee sitä vettä joka paikkaan eikä se sieltä saumoista kuivukkaan ja massat kun vetää päälle niin jää mukavasti muhimaan. Mitään aukkoja ei kannata suin päin mennä tukkimaan kerää paikat täyteen vettä ja kosteutta ja taas ruostuu. Sinkkipaloista tuskin pahemmin on apua tuolla, en kyllä koskaan kuullut kenenkään ruostesuojaavan autoaan moisilla.
     
  12. tfird

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2008
    Viestejä:
    233
    Enkös sanonutkin, että kannattaa äänieristää samalla, kun pahvit ovat irti. Ulkopelteihin kauttaaltaan bitumit/dynamat riippuen budjetista. Ja kaikkiin muihin pelteihin, joihin em. eivät taivu, niin bitumimassa/noisekiller. Ero on huomattava tuon massan sutimisen jälkeen pellin jäykkyydessä, resonoimattomuudessa ja äänierityksessä.
     
  13. All-Bran

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2008
    Viestejä:
    613
    Eräät ammattikoulun käyneet neuvoivat kerran tässä asiassa. Ekaksi tunkataan auto ilmaan ja lasketaan se yhden pinotun rengassatsin päälle lepäämään. Sitten ruiskutetaan sitä jotakin Röpö?-massaa auton pohja täyteen. Toimii kuulemma ja on varma suojaus.
    [signature]Pentium III 600 MHz, Abit BE6-II, 256MB ram, 2x10 GB raid0 + 20 GB hdd, Debian GNU/Linux 5.0[/signature]
     
  14. Wilikki_

    Rekisteröitynyt:
    07.01.2003
    Viestejä:
    419
    Tyylikkäintä ja fiksuinta ruostesuojausta aikoihin. Tukitaan kaikki aukot, nakataan bitumia tai noisekilleriä sinne. Kirotaan 10kiloa raskaampaa ovea ja mietitään 5 vuoden päästä, että mihin ne pellit hävisi.
    [signature]Lääh[/signature]
     
  15. spoocy

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2009
    Viestejä:
    16

    No oikessa, kunnolla tehdyssä ruostesuojauksessa alustasta puretaan kaikki muovit ja lokasuojat. Tämän jälkeen alusta pestään täysin puhtaaksi juuri tehokkaalla painepesurilla, koteloihin on omat niin sanotut kotelopesurit, jotka pesevät kotelot puhtaaksi, juuri saumat, joihin lika ja suola tarttuu.

    Pesu on yksi tärkeimmistä vaiheista, koska kun sinne jää likaa, on massaus turhaa. Tällöin alusta alkaa muhimaan eli vain pahenee. Muutenkin ruosteenestokäsittelyssä käytetään primeria sekä itse massaa. Primer pitää massan elastisena, jotta massa ei kovetu. Myös koteloihin on omat aineet olemassa.

    Myös kuivaus on todella tärkeää, ettei alustaan ja koteloihin jää kosteutta. Tähän käytetään aikaa sekä tehokkaita kuivaimia. Suojaus oiken tehtynä sekä oikeilla aineilla tehtynä on tehokas, sekä oikeasti toimii. Itse en alustaani alkaisi suojaamaan, ellei sitten omista jotakin satasen romua, joka on jo menetetty, mutta tällöinkin aika, joka turaamiseen menee, kannattaa käyttää johonkin aivan muuhun.

    Maksakaa siis kunnon käsittelystä, älkääkä tuhotko autojanne.

     
  16. WebGeek

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2001
    Viestejä:
    64
    Itse aion tehdä suojauksen siten että painepesurilla kaikki paska irti pohjasta, sitten ruiskutetaan teräketjuöljyä pohjaan, annetaan kuivahtaa ja sitten reilusti massaa päälle.
    [signature]Disclaimer: The events depicted in this message are fictitious. Any similarity to any person living or dead is merely coincidental.[/signature]
     
  17. TohtoriTalo

    Rekisteröitynyt:
    08.03.2009
    Viestejä:
    20
    Eipä maha massat kauaa pysyä tolla menetelmällä. Ennemmin kotelosuoja sinne massan alle niin että ens suihkataan se ML ja annetaan kuivua tunti tai pari (ei täysin kuivaksi kuitenkaan ja sitten massat päälle. Kun ne sitten kuivuu lopullisesti niin tarttuu se massa kotelosuojaan suht tehokkaasti ja kotelosuojahan istuu tiukasti pellissä.

    Jos kostuttelet pohjan ensin jollain öljyllä niin eikö sen järkikin sano ettei siinä päällä pysy mikään kovaksi kuivuva massa vaan alkaa tipahdella myöhemmin laattoina pois. Mihinkäs se siinä tarttuisi kun öljy toimii kätevästi hyljeksivänä pintana?
     
  18. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    En vain pidä äänieristystä kovinkaan tärkeänä auton ominaisuuksista.

     
  19. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    Miksiköhän nämä suuret kemikaalivalmistajat ei ota oppiaan näiltä Esson-baarin rekkakuskeilta, jotka tietävät, että teräketjuöljy on verrattomasti parempaa, kuin vuosia tarkoitukseen kehitetyt aineet.

     
  20. wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 730
    Tähän semmoinen huomautus ettei kannata valumareikiä ovesta tukkia että pääsee vesi pois.

    EDIT:Kallekarpainen sen näköjään jo totesikin.[signature]What Exactly Does Freedom Mean,
    If I'm Not Free To Be As Twisted As I Want To Be[/signature]
     
  21. qurqo

    Rekisteröitynyt:
    02.12.2006
    Viestejä:
    851
    Parhaan tuloksen saat, kun peset ensin pohjan ja annat kuivua. Sen jälkeen ruiskutat kotelonsuoja-ainetta kevyen kerroksen alustaan ja koteloihin reilusti. Anna kuivua seuraavaan päivään ja ruiskuta sitten 2-4 kerrosta alusta tai helmapeltimassaa alustaan.

    Lopputuloksen voit vielä viimeistell maalaamall spraymaalilla massanpäälle, jolloin paska ei tartu yhtä herkästi.

    Hintaa tulee operaatiolle noin 100?
     
  22. odie

    Rekisteröitynyt:
    27.06.2006
    Viestejä:
    1 086
    Kerran olen nähnyt, että eräs herra suojasi ruosteet rypsiöljyllä. Kuulemma paras mahdollinen. Kavereiden kanssa poistuttiin paikalta kun teki tiukkaa olla nauramatta.
    [signature]Iisalmi. Tehokas kone.[/signature]
     
  23. karhuroope

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2006
    Viestejä:
    355
    Nuita rypsisuojaus firmijahan oli 10v sitte, muuten hyvää ainetta mutta ku se lähtee veellä pois. Meillä on ruiskittu autoihin jotai 20v tectyl ja uutta moottoriöljyä sillee sekotettuna ja lämmitettynä että tulee ruiskun läpi, pohjat on ens ilmalla puhistettu sillee ettei likaa juur näy, ja tämä työ tehää jokatoinevuosi kuumana kesäpäivänä heinä-elokuun vaihteessa nii on sitä suolapaskaa vähiten ja muutenki pohja kuiva
     
  24. tfird

    Rekisteröitynyt:
    17.11.2008
    Viestejä:
    233
    Pahoittelut...En tarkoittanut oven alareunojen reikiä. Tarkoitin ulkopellin ja sisäpellin välistä aukkoa, jossa yleensä on rikkoontunut muovikelmu tai ei mitään.
     
  25. 4up

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Viestejä:
    7
    Onko tuo painepesurilla vesipesu ainoa järkevä ja toimiva vaihtoehto? Ei varmaan saa harjattua niin puhtaaksi kuin olisi tarve (taitaa olla turhan iso työ)?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti