Auton pesemisen ABC?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja phis_ak, 06.03.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HTK12

Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Toki, mutta sillä perus ihmesienellä kyllä naarmuttaa sen ympäröivän maalinkin. Itse jättäisin kyllä ihmesienet pois auton maalipinnalta ja poistaisin sen mustan siitä kliinerillä/puhdistavalla ja kevyesti hiovalla vahalla. Ihmesienellä kun saa kotonakin pinnat himmeiksi. Toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.

2. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Okei, mun käsitys oli että tuo ihmesieni jättää tolkullisella käytöllä korkeintaan sellaisia jälkiä jotka kevyt myllytys piilottaa saman tien. Olen kyllä käyttänyt myös myös kodin siivoukseen ja huomannut mitä se tekee jos käyttää yhtään voimaa (älä!) tai hankaa hetken samaa paikkaa.

3. Kampele

Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Kuka myllyttää sellasta autoa, jonka on käsitellyt ihmesienellä? Eikö ole huomattavasti helpompaa laittaa vastapuolen vakuutukseen vahinko?

4. HTK12

Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Ehkä se teoriassa voi toimia maapinalla, jos sen käytöstä on kokemusta. Tuollaisella vaan tuhoaa niin helposti sen maalipinnan, että jättäisin kokeilematta. En siis ole itse maalipinnalla kokeillut, mutta kun lukaisee minkälaista jälkeä porukka on saanut aikaan sillä kotona, niin.. Muutenkin auton maalipinnan käsittelyyn on olemassa oikeat aineet joilla homma onnistuu ja vahinkojen riski on paljon pienempi. Joku todella kova lakkainen auto saattaa kestää kohtuullisesti, pehmeään lakkaan tulee sitten todella syvät naarmut helposti tuollaisilla. Myllyttämällä naarmujen poisto ei ole ihan se maailman simppelein homma, jos sen haluaa tehdä kunnolla. Toki ne siellä fiksaamossa saa sen auton äkkiä kiiltämään, mutta pese auto kunnon liottimella, niin vahat yms. kun katoaa niin maalipinta on todella karussa kunnossa (tämä on yleinen valituksen aihe koskien myllytyksiä). Sitten kun alat sitä vanhaa myllyttämään, niin pitäisi koko auto myllyttää tai se yksi kohta erottuu auringonpaisteessa todella selvästi.

Oli miten oli itse epäilen, että mustan alta ei enää tule esiin kunnollista maalipintaa.

5. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Hyvää pohdintaa. Nää vinkit on hemmetin tapauskohtaisia. Sen mitä suosittelen uuden tai hyvin pidetyn auton maalipinnalle ei ole sama mitä vinkkaan sellaiselle "joku vähän hankasi omaa autoa tuohon kylkeen, miten sais maalit pois, ei viitsi sen enempää korjauttaa kun auto on mitä on". Youtuben detailing-pätkillä törmännyt useamminkin tuohon ihmesieneen ja varmasti toimii kun tietää homman rajoitteet ja kyvyt. Siitä voi tietysti olla montaa mieltä uskaltaako sitä suositella kenellekään.

Jos vinkkaisi vain sellaisia mitä itse tekisi, niin olis huonoja vinkkejä "vaihda auto" :kahvi:

Viimeksi muokattu: 22.10.2016
  6. Jomra

Rekisteröitynyt:
    14.01.2016
    Pesukinnas.com:in kuvaa katsellessa ei tee mieli käyttää ihmesientä maalipintaan.

7. HTK12

Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Tälläistä jälkeä sillä saa helposti aikaan, joten itse en kyllä moista uskalla suositella kenellekkään. Monet ovat saaneet lasipintojakin tuolla ihmesienellä naarmuteltua, joten itse en kyllä käytä ihmesientä oikeastaan yhtään mihinkään.

8. naukki

Rekisteröitynyt:
    06.01.2002
    Ei nyt ihan ollut se mitä mulla oli mielessä, mutta saahan sen auton tuhottua tavalla ja toisella kun osaa soveltaa.

Mutta sitten jotain aivan muuta, kävin tekemässä autolle syyspesun tällä reseptillä
    - esipesu 15% liukkarilla, huuhtelu paineella
    - kinnastus, huuhtelu, kuivaus
    - raudanpoisto kyljet, nokka ja perä (aika turha keikka, ei siinä mitään ollut), huuhtelu, kuivaus
    - pienpoisto kaikki pinnat (ei ollut turha keikka, tahroja hävisi), huuhtelu, kuivaus+sprayvaha

9. lospolloshermanos

Rekisteröitynyt:
    11.12.2014
    Kliinerillä lähti nopeasti puskurin jäljet eikä ainakaan isompia naarmuja ollut alla. Musta metrin jälki vaaleata maalipintaa jälkeen oli niin näkyvä, että hyvä että hoitui pois.

(Kliinerillä ei sitten lähtenyt esim. naarmut jotka tutun koira raapi takakontin kanteen, nostaessaan etukäpälänsä sen päälle ja tuli alas vetäen kynsiään samalla kannen pintaan. Jep, Eipä tulis heti mieleen tällainenkaan tapa millä autoon voi saada naarmuja :rolleyes: )

10. juhat1000

Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Löytyyköhän ns.all in one liuotinpesuainetta yhdessä pullossa? Tarkoitan siis ainetta joka poistaisi myöskin pihkat ja hyönteiset ja kaikki. Tokmannilta tuli ostettua liuotinpullo, jonka teho on vähän arvuutteleva mutta ainakaan katon päällä olevat pihkat(auto ollut kesän lehmuspuiden alla) se ei poista.

11. samunoz

Rekisteröitynyt:
    23.11.2010
    Ei taida löytyä. Pihkat on pahat saada pois noin vain.

12. Kampele

Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Pienpoistoainetta kun laittaa pihkan päälle, niin riittää kun katsot, kuinka pihka alkaa valua/irrota.
    Mielellään kerran kuitenkin mikrokuituliinalla pyyhkäsee sen päältä, niin varmasti irtoaa.

13. samunoz

Rekisteröitynyt:
    23.11.2010
    Hyvä tietää. Ei tosin taida olla ihan AIO pesutuote mitä etsitään...

14. Kampele

Rekisteröitynyt:
    05.01.2008
    Sinähän sanoit, että pihkaa ei meinaa saada millään pois, johon vastasin, että pienpoistoaine toimii siihen? Vai etsitkö sinäkin yhtäkkiä AIO pesuainetta?

15. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Juha tossa sitä AIO-kamaa kyseli ja siitä tässä mun mielestä edelleen puhutaan, samunoz vaan totesi että hyvä tietää tuo pienpoistoaine-niksikin...

16. Mr.Wizard

Rekisteröitynyt:
    15.07.2002
    Mitäs mieltä murot on siitä kumpi on autolle huonompi ratkaisu nuo itsepalvelupesulat missä on harjavesipyssy yhdistelmä vai pesuautomaatit? Kaupungissa kerrostalossa asuvana ei käsipesu mahdollisuuksia ole kuin pääsääntöisesti nuo harjavesipyssy pesulat. Fifth Gearin testihän totesi harjat huonoimmaksi mutta ne oli pelkkiä harjoja ilman vettä ja oli maanneet maassa, ainakin paikoissa joissa itse käynyt nii harjat on vesipöntössä tai shellillä jossain juoksevassa vedessä.

// Pohdiskelen tässä washgo tyyppisen kuukausimaksu automaatin ja harjavesipyssy itsepalvelupesujen välillä

Viimeksi muokattu: 23.12.2016
  17. Ollifin

Rekisteröitynyt:
    27.10.2009
    Järkevinhän olisi ti-hallin pesuhalli. Oma pesukinnas mukaan ja hallista lähinnä lämmin vesi. Osasta löytyy myös painepesuri.

18. Scarab

Rekisteröitynyt:
    27.12.2015
    Ilmeisesti kun pohdit ylläolevia vaihtoehtoja niin pintojen kunnolla ei ilmeisesti ole mitään väliä..."auto on vaan auto"?

Käy katsomassa paikallisia autopesuloita...? Kyllä isommissa pitäjissä on autopesuloita...ja myös pienemmissä...

Käytä harjakoneessa...kaikista helpoin, jos pintojen kunto ei ole ratkaiseva...

19. GurkoM

Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Jos noista pitää valita, niin ehdottomasti ne poletit siihen Shellin harjakoneeseen. Jos sillä TI-hallin harja/painepesurilla lähtee suhimaan siihen likaselle pinnalle, niin saa kyllä ihan kauheeta jälkeä.
    Oma auto on myllytetty 1½ vuotta sitten ja edelleen se on ihan siistissä kunnossa, kun jakso panostaa pesumetodeihin. Nyt on Fusso ollu kesäkuusta pinnassa ja yllättävän hyvin pysyny, vaikka eilenkin ihan hiilivetyliukkarit löin pintaan. Tossa kesäkuussa puunattuna.

20. kermeli

Rekisteröitynyt:
    14.11.2011
  21. Ferriswheel

Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Ei mikään ihme että puhdistaa kun se sisältää oksaalihappoa. Itse olen käyttänyt vastaavaa Tokmannilta ostettua Auto+ vannepesua ja hintalaatu on erinomainen.

22. DroiAn

Rekisteröitynyt:
    04.12.2010
    Vahingoittaako tollaset aluvanteiden lakka/maalipintaa pidemmän päälle? Jos vaikka joka renkaanvaihdon yhteydessä käyttelee + satunnaisesti autoa pestessä suihkuttelis tollasta vanteille ja painetta/harjaa/(kinnasta) perään.

Viimeksi muokattu: 14.01.2017
  23. Diaz\

Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Enpä ole tämmöisestä kuullut. Tuntuu että enempi se niitä vanteita vahingoittaa jos niitä ei pese... Jarrupöly, metallisilppu ja suolapaska tekee pahaa. Mun talvivanteet on aika surullisen näköiset, mutta toimii vielä niin olkoot.

Viimeksi muokattu: 14.01.2017
  24. Gremlin

Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Ei vahingoita oikein käytettynä

25. Jebaus

Rekisteröitynyt:
    06.08.2012
    Oksaalihapolla niitä tuolla rengasliikkeissäkin pestään, se on hyvää tavaraa kunhan muistaa katsoa että ilmanvaihto on kunnossa.

Itse tuli ostettua sitä joskus jostain "ammattilaiskaupasta" jauheena hintaan 10e/kilo. Siitä kun sekoittaa haaleaan veteen 5-10% liuoksen niin ei parempaa pesuainetta pinttyneelle lialle olekkaan. Tullut testattua niin vanteisiin, lasikuituveneen pohjaan kuin yhteen alumiinijollaankin.

Tärkeintä on kunnon huuhtelu pesun jälkeen, ettei happoa jää pinnalle lainkaan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen