Auton pesemisen ABC?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja phis_ak, 06.03.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. sirguruz

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2004
    Viestejä:
    163
    Näyttää olevan vähän "hologrammia" mustan auton maalipinnassa, taisi tulla viime vahauskerralla. Hyttyset meinas syödä ja muutenkin iski vähän kiire, niin vituikshan se sitten meni. Näkyy todella hyvin suorassa auringon valossa, kieltämättä vähän kyrsii.

    Miten on, lähteekö nuo pois jos pesee pois todella hyvin kaiken vahan ja paskan, ja sitten vahaa uusiksi kunnolla rauhassa? Vahaillut aina Autoglymin punainen+kultaisella. Vai tarvitsisikohan jotain vähän hiovaa vahaa tj.
     
  2. jnf

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2002
    Viestejä:
    291
    Minkälaista mahdollisimman helppoa/vähätöistä vahaa suosittelisitte?

    Vahan ei tarvitse kestää monia pesukertoja, koska pesen autoa ylipäätänsä melko laiskasti. Kaikkein paras olisi jos tuon saisi vedettyä heti pesun perään...

    Jotain kiiltoa & suojaa olisi hyvä kuitenkin saada pintaan.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Joku perus "nanovaha" joka sumutetaan ja pyyhitään. Onhan noita kaupan hyllyt täynnä.
     
  5. Ferriswheel

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Viestejä:
    478
  6. Gremlin

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2013
    Viestejä:
    692
    Helppo ja ihan kohtuu kestävä aine on Sonax Briliant shinedetailer. Joko kuivauksen yhteydessä, tai kuivaan pintaan laitettuna. Hylkii hienosti vettä ja kestääkin jonkun aikaa
     
  7. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Puuh. Taas meni päivä auton kimpussa. Tämä oli kolmas auto tälle vuotta jonka myllytin, kaikki on tehty samalla tavalla ja samoilla aineilla.

    Ensin foamit, sitten surfex hd pesu, savetus, surfex hd pesu, myllytys 2-steppinä, surfex hd pesu ja lopuksi pari kerrosta fk1000p:tä päälle. Aikaa meni tuollaisen keskikokoisen tilatötterön kanssa 7,5h ilman taukoja. Sisustan pesin jo pari viikkoa sitten numatic georgella, siihenkin meni 3h kun sisusta oli lapsiperheen jäljiltä erittäin likainen. Ei jaksa jatkuvasti autoja vaihtaa kun pesuun ja puunaukseen saa varata 10-12h/auto.
     
  8. sirguruz

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2004
    Viestejä:
    163
    Vastaanpa itselle, eli lähtihän nuo nätisti pois kun pesi hyvin ja laittoi uudet vahat pintaan. Samalla testasin Autoglymin paint renovatoria lokasuojaan, sai vähän poistettua tuollaista pientä hiusnaarmua. Pesussa käytin Kingin liuotinpesua. Foam lance pitäisi hommata kyllä painepesuriin, helpottaisi hommaa huomattavasti.
     
  9. GurkoM

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Viestejä:
    461
  10. Tomppa5000 Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    2 936


    Tuommosta rojektia vanhaan sotaratsuun. Gloss 0 vasta työstetty, että ei ole vielä syvintä kiiltoa saavutettu :D
     
  11. Bakufu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2004
    Viestejä:
    1 451
    Monta rahaa maksoi lainaus? Pitäis oma auto sipasta sisältäpäin vielä kun kelit sallii. Voisha tuota itekki kysellä suoraa paikallisesta kärsseristä mutta kynnys soittaa on kova :p
     
  12. GurkoM

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Viestejä:
    461
    Ei itseasiassa mitään, lainaus lähinnä tarkotti hakemista firman hallista omaan käyttöön. :)
    Mutta suosittelen, huikee se lian määrä, mitä "puhtaista penkeistäkin" lähtee.
     
  13. Bakufu

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2004
    Viestejä:
    1 451
    Jees, pitääpä tiedustella tuosta lähistöllä sijaitsevasta Kärcherin myymälästä/pisteestä josko sieltä sais lainaan.
     
  14. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Numatic George on jotain reilut 300€ suoraan UK:sta tilattuna ja se on loistava värkki. Omalla on nyt pesty 4 autoa kokonaan sisältä ja lisäksi yhden irralliset etupenkit enkä antaisi enää laitetta pois.
     
  15. Elek

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2009
    Viestejä:
    1 340
    Tuli volvon konehuone pestyä kun sai kamat autodudelta, jos sitä viikonloppuna ehtis pestä koko auton ja vahata

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
  16. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Miten tarkalleen pesit tuon konehuoneen?
     
  17. Elek

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2009
    Viestejä:
    1 340
    Suihkuttelin tuota ValetPron raudanpoistoa konetilan täyteen jonka jälkeen ValetPron ph neutral snow foami ruiskupullolla perään, sienen kastelin liuottimella ja hankasin suurimmat paskat pois jonka jälkeen pesu painepesurilla ja uudestaan snow foami pintaan ja uudestaan pesu, yllätyin itsekin kuinka hyvin paska lähti pois, lopuksi rätillä kuivasin ja kone käyntiin.
     
  18. juhat1000

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    1 697
    Olisi tarkoitus auton maalipinnan myllytyksen jälkeen käydä ylläpitopesulla pesuautomaatilla. Ovatko pesuasemien pesut aina liuotinpitoisia?
     
  19. juhat1000

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    1 697
    Moottoritilaa tuli kerran pestyä, ja saa olla viimeinen kerta. Niin kalliiksi tuli ajovalon säätimen vaihto.
     
  20. InsaneOne

    Rekisteröitynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    4 005
    Tosta noin vaan ilman suojauksia pesty konehuone ilman mitää sähköongelmia jälkikäteen? (itse en ainakaa uskalla tuollasta tehdä)
     
  21. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Ei kait tuon ikäisessä volvossa montaa sähkölaitetta oo konehuoneessa jotka voisivat mennä rikki. Laturi on näemmä suojattu, se on hyvä asia. En tosin kyllä itsekään olisi uskaltanut pestä konehuonetta painepesurilla.
     
  22. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Itse käytän Sonaxin Nanopro suihkutettavaa pikavahaa. Levitetään siis samalla kun kuivataan auto ja sen jälkeen "harmaaksi" jääneet kohdat kevyesti pyyhkäisee kiillotusliinalla. Todella hyvä kiilto pienellä vaivalla. Kokeiltu on myös saman firman Brilliant Shine Detailer. En huomannut juurikaan sen parempaa kiiltoa, mutta oli huomattavasti työläämpää levittää ja pyyhkiä pois. Kesto voi toki olla parempi, mutta kun itsekin kesällä pesen auton 1-2 viikon välein niin ei ole tarpeen.
     
  23. tom_gore

    Rekisteröitynyt:
    03.12.2005
    Viestejä:
    8 099
    Nykypäivänä lähes jokaisesta isommasta kylästä löytyy käsin autoja pesevä firma, joka tekee homman ajanvarauksella tunnissa (tai allekin). Hintaa yleensä vähemmän kuin automaattipesussa. Suosittelen tutkimaan ensin tuon vaihtoehdon, ennen kuin veisin autoani joko tehottomaan harjattomaan pesuun tai naarmuttavaan harjapesuun.
     
  24. Necrotik

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2008
    Viestejä:
    620
    En mä oo koskaan missään autossa suojaillu konehuoneesta mitään kun oon pessy... Vanhasta Volvosta joutu virranjakajan kannen alta päästämään vedet pois kun oli halki, sen jälkeen lähti taas laakista käymään.
     
  25. Khauron

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2000
    Viestejä:
    886
    Tässä päivän mittaan tullut puunattua emännän sotaratsua; Volvo V70 vm.2000 245tkm. Ihan vitunmoinen hommahan tämä on. Saatana. Eikä vielä olla valmiita.
    Ensin liuotin (jotain Prisman tärpättiä) ruiskulla pintaan ja pientä odottelua. Huuhtelu. Sitten vasta alkoi näkymään pahimmat kohdat; nokkapelti, alalaidat jne. Mineraalitärpättimellä käsittely, venailua, ja taas huuhtelu. Sitten itikat pois soodalla laseista, valoista, etumaskista, ja grillistä. Ja taas huuhtelu. Sitten vasta itse asiaan, foamilla vaahdot päälle, pientä venailua, ja huuhtelu. Sitten iski inspis, joka olisi kannattanut unohtaa, että vedänpä kliinerin kautta kestovahat pintaan. No ei kun kliineriä, kiillotus, vahaus, ja nyt taas venaillaan, että vaha kuivuu. Korrekin oli kliineri ja kestovaha. Kliineristä / kliineriin irtosi vielä paljon paskaa, jonka olisi ehkä saanut pois vielä huolellisemmalla alkukäsittelyllä. Vehkeitä ei ihmeempiä; hartiapankkia, varrellista harjaa, kompura. Ja ai niin, MotoNetin kiillotuskone. Ihan OK ostos parillakympillä, mutta päät / harjakset menevät todella helposti "tukkoon". Johtuneeko kliineristä / vahasta, tai sitten alkutöiden laiskuudesta.
    Juuri äsken kävin konepeltiä kiillottamassa, josko vaha olisi kuivunut. No OK, tuleehan siitä helvetin kiiltävä (verrattuna vanhaan), mutta tuon ikäiseen / hintaiseen autoon... Ei perkele, olisi pitänyt jättää tekemättä.

    Edit: Sauhuilla huomasin muutamia kohtia, jotka olisi korjauskynällä saanut varmasti maskeerattua piiloon. No nehän oli TurtleWaxin tuotteita, ja minä vetelen kotimaisella Korrekilla. Perkele.

    Edit 2: Puolen autoa käyty läpi kiillotuskoneen hienommalla päällä ja käsin. Olisi sitten parempi olla hyvää tuotetta tuo Korrekin kestovaha; en varmasti vedä toista kertaa tänä vuonna tuohon autoon.
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2015
  26. Derzu

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2011
    Viestejä:
    380
    Kerran kävin teettämässä pesun ammattilaisella kun kuulin että lähellä on firma joka noita konetiloja pesee. Ennalta odotin mielenkiinnolla näkeväni, että mitähän kaikkia jippoja tuohon sisältyy. No huuli pyöreänä sitten katselin vierestä, kun kaveri avaa konepellin ja samantien painepesuri laulamaan, vieläpä n. 2x tehokkaampi mitä itse käytän, koko konehuone kauttaaltaan läpi, ilman mitään suojauksia tai muitakaan toimenpiteitä.

    Tästä tein johtopäätökset, ettei taidakaan olla mitään rakettitiedettä tuo, ja sen jälkeen olen pessyt itse. Ei ole ollut ongelmia. Pesen painepesurilla suht miedolla paineella enkä käytä pesuaineita --> tarkoitus vaan saada pölyt ja pahin paska pois, että sisus näyttää jotenkin inhimilliselle. Akun päälle olen viritellyt alepan muovikassin, ettei navat mene oikosulkuun. Tietysti sellainen perusjärki on hyvä olla mukana, eli miksi erityisesti tähdätä 10 cm etäisyydeltä niihin liitinnippuihin/laturiin/tms.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti