Auton pesemisen ABC?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja phis_ak, 06.03.2009.

1. phis_ak

Rekisteröitynyt:
    15.01.2008
    Alkaa tulla ajankohtaiseksi auton peseminen itse käsin sisä- ja ulkopuolelta. Motonetit ja muut alan liikkeet notkuvat erilaisia vahoja, suihkupulloja ja muita puhdistusaineita.

Kaikkien merkkien pulloissa lukee "tämä on testivoittaja" ja "tätä käyttää rallihirmu Vatanen." On siis ongelmia lyötää kaikkeen ne parhaat ja sopivimmat aineet.

Millainen aine sopii oikeasti puolinahkapenkeille? Entäs muoviseen etupaneliin?

Aloitanko katosta huuhtelun ja siirryn joka puolelta alemmas, sitten sama pesu pesuaineella ja päälle vahaus? Pitääkö ikkunat pestä myös sisäpuolelta?

Omakohtaisia kokemuksia toimivista aineista autojen pesuun.

Jokainen saa tästä keskustelusta varmasti hyviä vinkkejä.

Olen kuullu, että turtle wax olisi ns. ykkönen auton vahaamisessa?

2. Ja558

Rekisteröitynyt:
    27.04.2008
    Vie autopesuun jos on liian vaikeaa.

3. GurkoM

Rekisteröitynyt:
    22.11.2001
    Tästä tulee taas sanomista, että mitäs maksat ylihintasesta "paskasta" mutta menkööt.
    Eli itse suosin Zainon tuotteita.[signature]There are my principles, if you dont like them, I have others. -Groucho Marx-[/signature]

4. Jack Sparrow

Rekisteröitynyt:
    26.06.2006
    Itse sanoisin, että jätä homma naisille ja hae itse kaupasta kori kaljaa, jonka juot johtaessasi toimitusta.
    [signature]Loukkasiko tekstini ? Tee rikosilmoitus tästä[/signature]

5. ESKOKALA666

Rekisteröitynyt:
    10.02.2000
    Auton peseminen, ehkä vähiten kiinnostava asia tässä maailmassa. Jos auto tarvitsee pesua ajan sen pesulaan.
    [signature]Tastula: "Jos joku rikastuu, niin eihän se ole keneltäkään pois??

Halonen: ?Aina se on joltakin pois. Se on yhteisestä kassasta pois.?[/signature]

6. vipe

Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Autoglymin tuotteet on olleet ihan toimivia.
    No emmätiä, kaunis kesäpäivä ja auton pesu muutaman olusen kera, voi olla jopa terapeuttista :). Plus tulee varmasti hinkattua paljon paremmin ja huolellisemmin kuin pesulassa. Ite lähinnä keväällä teen koko setin (sisältä ja ulkoa), ja sitten ehkä syksyllä, talven saa olla täysin pesuloiden varassa.

Mieluummin autoa pesee kun esim. leikkaa nurtsia, tosta vois jopa maksaa jollekin teinarille. ;)
    [signature]Fight for honor, glory, death in fire
    Live for nothing, or die for something
    She's my savior, She's the one for me[/signature]

7. basa

Rekisteröitynyt:
    25.02.2009
    Simonizko oli se supervaha joka on äärettömän työläs, mutta myös tehokas.
    [signature]stupid man[/signature]

8. ilmavasara

Rekisteröitynyt:
    06.03.2004
    Itse olen käyttänyt keinonahkapenkkeihin ohjaamosilikonia, tais olla wurthin purkki ja siinä lukee cockpit silicon. Penkeistä tulee hieman liukkaat mutta hylkii likaa mukavasti kuivuttuaan.

9. vadelma-anssi

Rekisteröitynyt:
    31.07.2007
    Autoglymiä pintaan kuin pintaan.
    [signature]Abit IP35 | [email protected] | Sapphire HD4870 512mb | 4GB G.skill | Lolair 24"
    PS3 & 40" Sony KDL-40D3500[/signature]

10. Yak-

Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Tottakai ikkunat pudistetaan myös sisäpuolelta, rytätty sanomalehti on hyvä pyyhkimiseen (ei nukkaa kangasrättien tapaan) Bilteman lasinpuhdistusaine on halpa ja hyvä. Würthin Cargoline on parasta mihin olen törmänny, käy ikkunoihin, verhoiluun ja muovipinnoille.
    [signature]If it ain't broke, fix it until it is...
    Forza Ferrari!
    ex Yakuza...
    [/signature]

Viimeksi muokattu: 02.06.2009
  11. Pyrres

Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Täältä ääni tuolle vaahtopesuaineelle. Tuota Wurthin kamaa moni merkkiliike käyttää, myös ne missä itse olin töissä. Itse käytän sitä myös kotona välillä jos jokin verhoilu tai muu tarvitsee pesua. Vahan merkistä en osaa sanoa mutta itselle kaveri tarjosi jotain oikeasti kallista vahaa yhden kerroksen harrasteautoon, oli noin kymmenen kertaa helpompaa levittää ja kiiltoa oli oikeasti ainakin kolme kertaa enemmän. Eikä tullut tehtyä edes optimaali olosuhteissa. Mutta näkee vieläkin selkeästi oman pelikuvansa erikois helmiäisväristä joka ei yleensä niin kovin peilaile. Eli laatuun kannattaa satsata.

12. jipx

Rekisteröitynyt:
    12.02.2009
    leolH rofm hte eedtoshir

Viimeksi muokattu: 13.03.2017
  13. JiiPee77

Rekisteröitynyt:
    06.03.2007
    Kommentoin ainoastaan tuota huuhtelua. Ainakin joskus oli suosituksena, että se tehtäisiin alhaalta ylöspäin.

14. FHoze

Rekisteröitynyt:
    26.04.2003
    Auto tulee vahattua kunnolla pari kertaa vuodessa ensin autoglymin punaisella vahalla ja päälle kultainen suoja-aine. Hyvin on tähän asti kestänyt ja helpottaa normipesua. Pesuun käytän jotain bilteman vahashampoota, kun en ole jaksanut etsiä parempaa. Kahdella aineella vahaaminen vain tuppaa kestämään hetken, joten siihen joutuu varaamaan hetken aikaa.

15. Yak-

Rekisteröitynyt:
    13.10.2003
    Nehän on pesty/vahattu jo syksyllä. ;)
    [signature]If it ain't broke, fix it until it is...
    Forza Ferrari!
    ex Yakuza...
    [/signature]

Viimeksi muokattu: 02.06.2009
  16. Kallekarpainen

Rekisteröitynyt:
    07.11.2005
    Autoglymin punanen ja kultanen vaan pintaan. Ensin pistetään punanen, joka on maalipinnan puhdistava vaha. Viikon päästä voi laittaa kultasen, joka tuo hyvän kiillon. Kultanen kannattaa antaa olla auton pinnassa yön yli ja kiillottaa sitte. Mielestäni ei tartte liuottimilla pestä(jos maalipinta ei ole aivan älyttömän pinttynyt ja likainen) ennen punasella vahausta kuluttaa vaan turhaa maalipintaa, käyttää aina jotai vahashamppoota niin pidentää hieman vahapinnan kestoa. Vahashamppoon käyttö ei tarkoita, ettei autoa tarvitsisi vahata, koska ei se mitään vahaa.

17. Kallekarpainen

Rekisteröitynyt:
    07.11.2005
    -

18. Jombe Banned

Rekisteröitynyt:
    06.07.2003
    http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=322
    http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=209

Oleppa hyvä.

E: Autoglymin vahat ei pysy maalipinnassa kuukautta kauempaa.

19. keskonen

Rekisteröitynyt:
    20.11.2008
    Kyllä, sitä ei turhaan kutsuta hiki-Simoniziksi

20. Too Late

Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    (lihavointi minun)

Miks ihmeessä vasta viikon päästä? Aika hankalaksi menee, jos auton pitäisi olla aina viikon ajamatta vahauksen takia.[signature]Too Late! :([/signature]

21. The Great Milenko

Rekisteröitynyt:
    21.11.2000
    Teboilin tai Shellin kallein kuumavahapesu. Varmasti parempaa jälkeä kuin käsin, eikä tuo nyt maltaita maksa.
    [signature]"Kesällä nukutaan ikkuna auki tai ulkona ja kuunnellaan luonnon ujellusta."[/signature]

22. N.M.E

Rekisteröitynyt:
    07.02.2009
    Pistetään omatkin 2 centtiä.
    Oon kokeillut helvetillisen määrän kaikenlaisia vaikeesti lausuttavan nimisiä pikavahoja ja pesuaineita yrittäessäni löytää sitä "parasta". Sit aattelin, että prkl testaan nyt tota Korrekkia, kun se on noita TM:n testejäkin voittanu. Enkä kyllä kovin helpolla enää muita merkkejä käytä! Korrekin TFX-sarjan shamppoo ja vaha toimii ainakin mulla helvetin hyvin. Mun autossa on musta metallihohtomaali, joka on varmaan kaikkein vittumaisin pestä ja vahata, kun siinä näkyy kaikki naarmut ja pyörrejäljet todella helposti. Oon kanssa tota Autoglymin punaista käyttänyt välillä vähän niinkun pohjustukseks Korrekille. Turtle waxilla on sellanen tuote joka on tarkotettu lopuks vahan päälle. En muista nimee, mut antaa todella syvän kiillon ainakin mustaan pintaan.

Ainiin, työkaluks kannattaa pesuun ostaa motonetistä sellanen mikrokuitu-hörhelöhanska tai -sieni. Ei varmasti naarmuta maalia, vaikka olis kuinka paskanen auto. Toisin kuin normi pesusieni. Kierrä kaikki keinosäämiskät kaukaa... Aito toimii parhaiten kuivaukseen! Mikrokuitusäämiskää en oo vielä kokeillu.

Sitten jos jotain pikkunaarmuja haluut koittaa häivyttää, niin voisin suositella sellasta Sonaxin valmistamaa tahnaa. Käytä myös sitä Sonaxin levitys sientä. Toimii, mut on aika työlästä ainakin metalliväreille! Tätä ei kuulu pyörittää vaan hangata naarmujen suuntasesti ja poikittain niihin nähden vuorotellen. Mulla on tällä lähteny ihan hyvät skraidut katosta, eikä itse tahnasta jää lisää jälkiä.

Ikkunat saat parhaiten sisältä puhtaaks lämpimällä vedellä ja tilkalla fairya. Unohda kaikki vaahdot tai liuottimet. Lopuks, kun kuivaa sanomalehdellä, niin kyllä kiiltää! Kokeile huvikses!

Jos maalipinta on naarmunen ja muuten huonossa kunnossa, niin kannattaa oikeesti viedä "myllytettäväks". Eli ammattiäijä hinkkaa sen maalipinnan sellasella isolla rällläkällä. Maksaa about 100e riippuen tietty paikasta ja suhteista, mut millää pikavahalla et saa samanlaista jälkeä ja se kovavaha kestää pitkään.

Joku täällä käytti Zainoa? Mitä tuotteita? Mitä mieltä?
    [signature]Asus P5QPro, E8400 + Zalman 7700 Cu, 4Gb 800Mhz Kingstonia, MSI 8800GTS OC, Coolermaster 450W[/signature]

23. phis_ak

Rekisteröitynyt:
    15.01.2008
    Autoglymiä on kyllä moni kehunut, mutta odotellaan vielä, jos olisi lisää kokemuksia.

Häiritseekö, pilaako, naarmuttaako nuo autopesun harjat ym auton pintaa?

24. N.M.E

Rekisteröitynyt:
    07.02.2009
    En koskaan veis autoani harjapesuun... Sen verran epäilyttää koko homma. Itse kun pesee, niin saa kaikki ötökän rippeet hinkutettua irti. Ei ne kunnolla muuten lähde. Ja ne maksaakin sen verran, et mä voin pestä samaan hintaan sun auton. =D 15??

Niin toi Autoglymin punanen ei oikeestaan oo sellanen kestovaha vaan puhdistusvaha, niin kun joku tais mainitakkin. Siihen pitää vetää päälle vielä ainakin yks kerros jotain muuta. AG kestää kyllä kovettua tosi pitkään, joten muutaman tunnin odottelu AG:n punaisen jälkeen kannattaa ja helpottaa! Itse venasin kerran vaan tunnin ja aloin hinkkaamaan uutta kerrosta. Auringossa koko auto oli ihan ihmeellisen näkönen... Jos ei oo aikaa odotella, niin ei kannata tota punasta laittaa, imo. Auringon paisteessa ei muuten kannata vahata, kun monet vahat tuppaa kuivumaan vähän liiankin nopeesti kuumassa. Tai ainakin mustalla pinnalla.
    [signature]Asus P5QPro, E8400 + Zalman 7700 Cu, 4Gb 800Mhz Kingstonia, MSI 8800GTS OC, Coolermaster 450W[/signature]

25. Donkeypong

Rekisteröitynyt:
    13.06.2003
    Plääh, ulkoa pestessä logiikka menee näin-> pestään auto autoshampoolla(ei mitään vahaa), kuivataan, hankitaan hyvää vahaa(korrekin joku superhyper-vaha oli ainakin aika kestävää), levitetään se, annetaan kuivua, hinkkaillaan.

Ainoa mikä siis tuossa on se, että vältä vahashamppoita. Ihan kuin hiustenhoidossakin, kahden erilaisen tuotteen sekoittaminen yhteen pakettiin ei ole hyvä idea, kun jos auto on paskanen, niin jos vahashamppoo ei saa kaikkea pois, niin se vahaa loput liat siihen autoon kiinni.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen