Auton öljynvaihdon yllättävä ongelma

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja ssm2018, 02.05.2018.

  1. ssm2018

    Rekisteröitynyt:
    02.05.2018
    Viestejä:
    2
    Hei,
    Vein juurikatsastetun auton (Opel Corsa vm 2003 ) huoltoliikkeeseen öljynvaihtoon. Valmistui odottaessa ja ajoin kotiin mutta matkalla huomasin että moottorissa sivuääniä.
    Vain takaisin huoltoon ja sanoivat että öljy ei kierrä! Eivät uusillakaan öljyillä + suodattimella saaneet toimimaan. Sanoivat että syy on varmaan siinä etten ole tarpeeksi usein vaihdattanut ja vanhat moskat lähteneet liikkelle. Voiko olla näin, onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Voiko öljynvaihdon yhteydessä oikeasti käydä näin vai sumuttavatko vain?

    Ovat nyt huuhdelleet ja avanneet pohjaa eivätkä saa kuitenkaan toimimaan. Kaikki oli siis kunnossa ennen huoltoon menoa. Seuraavaksi sanoivat purkavansa lisää.
     
  2. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 223
    Minkälaisin välein sitten olet öljyt vaihdattanut? Saattoi kai se olla vaan paska mäihä ja öljypumppu sanoi sopimuksensa irti, vaikka harvinaista onkin. En kyllä muuten ymmärrä miten öljynvaihdon voisi tunaroida mikäli öljyt kuitenkin pysyneet sisällä. En kyllä oikein usko mihinkään "moskat liikkeelle"-teoriaan.
     
  3. duck

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Viestejä:
    399
    En ole mikään moottori ekspertti, mutta minustakin kuullostaa ihmeellisesltä että moskaa lähtisi liikkeelle. Mutta eikai mitään kummempia voisi myöskään mennä vinoon öljyjenvaihdossa noin yleensä? Paitsi kun öljynsuodatin on irti, niin silloin jokin vierasesine tippuisi "koneeseen" (ja onko tämäkään mahdollista)?
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2018
  4. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    No jos autolla on aiemmin ajettu mineraaleilla ja sinne heittää pesevän täyssynteettisen öljyn, niin onhan se mahdollista, että paska lähtee kiertoo. Ei ole edes mikään urbaani legenda, vaan kyllä näitä on käynyt. Samoin, jos autolla on ajettu todella pitkillä vaihtoväleillä, niin kone voi olla melkoisessa moskassa sisältä. Eli kuten tuossa jo kysyttiin, miten usein niitä öljyjä on vaihdettu? 10tkm, 15 tkm, 20tkm, 30tkm, 50tkm...? Öljynvaihtoa on hankala tunaroida, lähinnä nyt tulee mieleen, että jäänyt laittamatta öljyt/liian vähän tai sitten öljyt tullut pihalle koneesta. Täälläpäin eräs huoltoliike unohti uudesta pakusta öljyt, siinä tosin leikkasi kone kiinni jo huollon pihassa (eikä ole mikään esson baarin juttu kun oli kaverin isän pakun)..
     
  5. duck

    Rekisteröitynyt:
    14.10.2002
    Viestejä:
    399
    Mitenkäs/mitkä öljyt pitäisi vaihtaa jos on ollut pitkään vaihtamatta? Vai onko se sitten vaan tuurissaan kiinni tapahtuuko mitään jos pitkään olleiden mineraaliöljylen tilalle laittaa pesevän täyssynteettisen?
     
  6. Mitävittualehti

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2015
    Viestejä:
    139
    Yhdessä koneessa ei öljyt kiertänyt kanteen, nostajat naputti reilusti ja öljykorkista näki, että kuiva on. Öljynpaineita kuitenkin oli.

    Laskettiin pari litraa öljyä pois. Pari litraa löpöä tilalle, ja tyhjäkäynnille. Ei mennyt kauaa, kun naputus loppui. Tyhjäkäntiä joku 5min, kurat pihalle ja taas 2litraa öljyä ja 2litraa naftaa. uus käyttö, kurat pihalle ja öljyt tilalle. Hetken jälkeen suodatin ja öljyt kerralleen vaihtoon.

    Tuo pelasi pitkään operaation jälkeen. Mutta tämä omalla vastuulla, tuo olisi mennyt purkuun, jos ei huuhtelu olisi auttanut.
     
  7. vesas

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    224
    Peruskotterolla kerran vuodessa ja 10-15tkm välein. Lisäksi autolla pitää ajaa, eikä vain kulkea varovasti pintakaasulla. Jos konetta ei koskaan kierrätä tai vedätä niin karstoittuu umpeen myös sieltä öljynkierronpuolelta.

    ap:n tapauksessa siellä on todennäköisesti öljypohjan karkeasiivilä tukossa öljypumpun edessä. Siivilä vaihtoon ja öljypuolen huuhtelu niin taas pelaa.
     
  8. Avt0mat

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2012
    Viestejä:
    31
    Laakerijumppaa tiedossa jos siellä on öljynpaineet olleet hukassa.
     
  9. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 286
    Ei välttämättä. Kyllähän kampiakseli öljyissä pysyy kunhan ei ihan kokonaan ilman öljyjä ajeta.

    Nokka-akselit kyllä voi ottaa kulumaa jos ilman öljyä koskettaa paininkuppeihin. Se on sitten eri asia onko mitään merkitystä vanhan auton kohdalla. Jos vaan käy ja kulkee. pari heppaa sinne tänne.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2018
  10. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    468
    Onhan noita käynyt menneillä vuosikymmenillä. Tosin tässä tapauksessa kyllä luulisin, että erittäin pitkäksi venynyt vaihtoväli on syynä. Meinaan, jos autolla on ajettu niillä mineraaliöljyillä mitä on valmistusajankohtana ollut tavan autotarvikeliikkeissä saatavilla, kyllä ne mineraalitkin ovat olleet jonkun verran peseviä.

    Täysin pesemätöntöä raakaöljyä (luokka API-SA) on ollut tarjolla viimeksi 1930-luvulla...
     
  11. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    Toki mineraaleissakin on jonkun verran pesevyyttä, mutta kyllä ero on kun yöllä ja päivällä pesevimpiin täyssynteettisiin. Eikä sen öljyn pesevät ominaisuudet paljon auta, jos samoilla öljyillä ajaa vaikka 50tkm. Jotkun ihmiset kun ei vaihda niitä öljyjä, ajavat vaan..
     
  12. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    468
    No joo, ei tietenkään puhuta saman tason lisäainepaketeista.

    Jos hiekkalaatikolla leikkiviltä lapsilta kysyy "miksi isin auton öljy on mustaa?" lapset vastaavat, että "se on likaista". Kumma, ettei moni aikuinen tätä hiffaa, vaan ajetaan se 30 tonnia tai yli ajotavasta ja olosuhteista riippumatta. 30 tonnia sopii rimaa hipoen vaihtoväliksi jos ajaa Välimeren maissa pelkkiä +50 kilsan maantielenkkejä. Paljon pumppaavaa/ryntäilevää ajoa kylmällä koneella...15 tonnia max. jos minulta kysytään.
     
  13. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    75
    Kyllä se on rahan haaskausta puolittaa öljynvaihtoväli jos ajetaan luokituksen täyttävillä öljyillä.
    Jos vaihtoväli on 30 000km/vuosi niin ei siinä kovin paljon voi normaalikäytössä pätkäajoa tulla jos kilometrit täyttyy ennen vuotta.

    Erikseen tietysti tietyt moottorit joissa on joku tyyppivikana tukkeutuva öljysihti tms.

    Joissakin taitaa olla 30 000km/2v ja se 2v alkaa kuulostaa mun mielestä jo liialta.
     
  14. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    Jep alkaa nuo vaihtovälit olla älyttömiä. Samaa sarjaa kuin, että automaatissa/perässä/jakolaatikossa on "ikiöljy" joita ei tarvitse koskaan vaihtaa. Itse näkisin tämän vain puhtaasti kilpailuna asiakkaista. Kiva myytäessä esitellä halpoja huoltokuluja ja toki tehdas voi sitten hehkuttaa ekotekoa kun ei tarvitse öljyjä vaihtaa..

    Jos niitä öljyjä ei vaihdata marmorilla, niin ei kyllä niin paljoa homma maksa, että vaihtaminen 15tkm kohdalla tuntuisi autoilun kuluissa mitenkään (alle 1 snt/km).
     
  15. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    75
    No ei se öljynvaihto kilometriä kohden juuri mitään ole mutta vituttaa se maksaa 140e 2x vuodessa yhden sijaan kun en sillä mitään usko hyötyväni.
     
  16. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    Vaihdatatko öljyt marmorilla vai miten voi noin paljon muka maksaa öljynvaihto?
     
  17. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 715
    Muistaakseni Volkkarin öljynvaihto marmorilla oli joku vuosi takaisin 130€ ja itse tehden satkun diy-hallissa.
     
  18. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    Onko isollakin koneella kun noin paljon maksaa? Pikaisesti vilkaistuna motonetistä 4L Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00, 39.90€ ja siihen suodatin. Ainakin noissa piennemmissä tsi koneissa taisi olla alle 4l öljytilavuus.
     
  19. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 715
    Tästä tosiaan on jo hieman vuosia mennyt, mutta 1,4TSI oli kyseessä 3,6L tilavuudella

    Öljysuodatin: 20,50€
    Öljyproppu+tiiviste: 4,50€
    Öljyt: VW504.00/507.00 Mobil 1 ESP Formula 5W-30 49,90€/5L
    Öljysuodatinavain: Biltema 20-321 5,49€
    Nosturi+jäteöljymaksu n. 35min: 17€ (Motorin Turku)

    Yhteensä: 97,39€

    Lisäksi omalle työlle ei pistetä hintaa. Tietty öljyä jää talteen ja öljysuodatinavain tarvii ostaa vain kerran. Nuokin vähentäen hintaa tulee n. 80€
    Toki jos on paikka missä tehdä, öljyt saanut ilmaiseksi niin onhan se edullista.

    Edit: Öljyjen hinnassa tapahtui kyllä tevettä laskua (Motonet) muutama vuosi sitten. Muistan sellaisenkin, että tuosta Castrollista Motonet kiskoi 89,90€
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2018
  20. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    No esim. tuolla 4L Castrol Edge FST-Ti 5W-30 LL 4l VAG 504.00/507.00 ja saksasta Mann suodatin ~8€ tulee hintaa alle 50€ (samalla tilaa muitakin osia, niin en tuolle postikuluja lisäksi laskenut). Riippuu toki vähän missä se suodatin on ja kuinka hankala irroittaa. Omassa konehuoneessa näppärästi umpion takana, niin ei tarvitse kun avata ja nostaa suodatin pois. Öljyt saa laskettua helposti pois kun ajaa auton vaan lankun pätkien alle ja ottaa ruumislaudan alle, auton edestä yltää hyvin avamaa propun. Hommassa menee ~20 min sen jälkeen kun työkalut on esillä, jos antaa öljyn valua rauhassa. Työkalujen keräämisessä menee suunnilleen se aika mitä menisi ajaa ti-hallille (~5min). Omassa auton käytän mobil 1 0w40, sitä saa useamman kerran vuoteen tarjouksesta alle 30€/4L ja öljyä menee se 7.5l. Suodattimen kanssa joku 70€. Jäteöljyt tulee vietyä kaatopaikalle samalla kun siellä käy muutenkin useamman kerran vuoteen.
     
  21. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 297
    Tohon samaan hintasoon saa castrolin öljyt, mannin suodattimen ja febin öljypropun tiivisteineen ihan Motonetistakin.. muutama euro lisä niin samasta paikasta saa Vagin orkkis suodattimen ja kympin lisäpanostuksella ihan vagin orkkis öljyn 507.00 luokituksella.. tosin merkkiliikketkin käyttää ihan yleisesti castrolin tai mobilin öljyä riippuen paikkakunnasta.
     
  22. HTK12

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Viestejä:
    1 559
    Öljynhinnan katsoin motonetista, tuon suodattimen vilkaisin saksasta, kun tuossa edellä sanottiin sen maksaneen 20€, mutta eihän tuo motonetissäkään ollut kun 12€ ja alkuperäinen muutoma euro enemmän. Merkkiliikkeen öljytkin tulee joltain suurelta valmistajalta kunte Mobil/Castrol/Shell jne. Jos öljyt täyttää valmistajan luokitukset ja ovat tunnetun valmistajan tekemiä, niin eiköhän se siellä ihan samoin toimi. Itse en tosin ajaisi 30tkm vaihtovälillä Suomessa ellei ajo ole sitten 95% maatietä oli ne öljyt ja suodatin alkuperäiset tai ei.
     
  23. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 715
    Esimerkissäni ko. suodatin ja proppu olivat marmorilta ostettua OEM:ää. Varaosanumeroilla 03C 115 561 B ja N 90813202.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2018
  24. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    468
    Hullu se on joka öljynvaihdosta 140 € maksaa, mikäli alle kaksilitrainen kone kyseessä missä öljytilavuudet 4,0-4,5 litraa. 5 litran kannuja on muutamalla merkillä niin ei tarvitse ostaa sitä kannu+lisäyspullo yhdistelmää. Merkkiliikkeet eivät edes anna vanhan öljyn valua pois, koska homma tehdään ylhäältäpäin imuroimalla.

    Eri asia jos kyseessä kulmamoottori, johon uppoaa se 5-8 litraa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.05.2018
  25. jape5

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2015
    Viestejä:
    75
    Meneehän sinne lähes 6litraa.
    Halvimmillaan näkyis itse vaihtaen pääsevän motonetin hinnoilla n. 70e ja mobilin tai castrolin öljyillä menee itse vaihtaenkin sinne 90 euroon.
    Varmaan joku pulju vaihtaa halvemmalla kun vie omat öljyt ja suodattimen.
    Mobil express pistettä tulee käytettyä ja ne kyllä valuttaa öljyt alakautta pois.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti