Auton moottorin jäähtymisnopeus pakkasilla

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja TomppaKoo, 13.08.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. TomppaKoo

    Rekisteröitynyt:
    21.05.2008
    Viestejä:
    393
    videon tiedoissahan lukee, että lohkolämmitin on ollut päällä 4 tuntia putkeen. Luulisi sillä ajalla lähtevänkin.
     
  2. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 467
    ois ollu mielenkiintosempi video jos olis ilman lohkista ollu..
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Janishell82

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2002
    Viestejä:
    2 745
    Löytyisköhän tohon Subaruun kylmäkestosempia laatikkoöljyjä?
     
  5. TomppaKoo

    Rekisteröitynyt:
    21.05.2008
    Viestejä:
    393
  6. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    Viimeksi muokattu: 15.08.2012
  7. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Ihan normaali jääkylmän pumpparikoneen räklätyshän tuo on.

    Uudemmat CR volkkarit kuulostaa jo vähän asialliemmilta kylmänä. Veikkaisin että tiuon videon autossa ei kyllä ole kaikki kunnossa, kaikin puolin ehjä laite syttyy kyllä paljon helpommin vaikka nyt olisikin noin kylmä.
     
  8. Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    974
  9. Väike Viikari

    Rekisteröitynyt:
    12.06.2009
    Viestejä:
    1 661
    Kyllähän nykyautot lähtee kylmänä hyvin käyntiin, ruisku ja kaikki. Omakin V6 Mondeo vuosimallia 2001 lähti kuin palmun alta ilman lohkolämppäriä, 30 asteen pakkasilla. Se on sitten eri asia miten hyvää se tekee koneelle.
     
  10. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
  11. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Joo olihan se ollut, mutta 4h noissa olosuhteissa on vähimmäis aika, ei varmasti olis lähtenyt käyntiin ilman lohkolämmitintä tai ainaki hyvin vahva epäilys! 30asteen pakkaset on jo aika pahoja, mutta yli 40 on jo liikaa...

    Katsotaan miten pärjätään ensi talvi jos en saa tolppa paikkaa uuteen kämppään, kiva rykästä toi paska väkisin käyntiin!:D
     
  12. Pyrres

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2008
    Viestejä:
    3 924
    Kyllä auton käyntiin pitää lähteä ilmankin lohkaria jos paikat ovat vaan kunnossa. Itsellä on kyllä lämmin talli mutta auto ei vain mahdu sinne joten ulkona kylmässä joutuu seisottamaan ja ilman tolppapaikkaa. CPI:n 2t koneellisen kiinanskootterin ennätys oli -32 ja sähköllä käyntiin ensimmäisellä (joka päivä käynnistys useasti siis kylmiltään oli keli mikä hyvänsä ja aina ekalla ja sähköllä, jonka jälkeen 12km/suunta työmatka tuota ihmetteli jo huollonkin kaveri :D), Audi 80 2.0E ennätys on yhtä suuri kun mitä Helsingissä oli pakkasta toissatalvena ja sama homma eli aina ilman lohkaria käyntiin ensimmäisellä vaikka pari kertaa olikin aika pahan kuuloista, Focus ST170 ilman lohkaria koko viime syksyn/talven ilman ongelman ongelmaa aina ensimmäisellä ja koko talvi-kevät 1.6VCT Focus käyntiin myös samoin olosuhtein aina ekalla. Saa nyt nähdä miten käy kun on tuo Skoda nyt alla.

    Eihän tuo ikinä hyvää tee eikä elvistelemisen arvoinen asia ja vituttaa kun tolppapaikkaa ei saa koska on tallipaikka joten olosuhteiden luoma pakollinen paha. Elättelen nyt toiveita että saisin vaihdettua isompaan talliin keväällä jos saisi vaikka käyttiksenkin sisään. En vaan halua luopua vanhasta tallista koska siellä on sitten harrasteet, fillarit jne. joten käyttis saa sitten aina kylmää kyytiä.
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 467
    0w30:t sisään ni kylä lähtee
     
  14. JiiVee92

    Rekisteröitynyt:
    07.05.2012
    Viestejä:
    586
    -18 ja ei lähteny kaverin a vectra kylmänä käyntiin (5 tuntia koulun pihassa) ilman lämmitystä, ei edes luvannut.

    Kyllä vitutti kuulemma. Vein sitten akrikaatin sinne niin sai vähän lämmitettyä ja ladattua, että lähti käyntiin. :D Lähti sitten vectori vaihtoon ja tilalle tuli webastollinen 740 volle. :)
     
  15. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 744
    Voiskos joku laittaa lämpötila-anturin auton moottorin kylkeen ja mitata, miten kone jäähtyy?

    Itse voisin mitata, muttei ole autoa :)
     
  16. Manakuski

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    2 345
    Muistan ku X1:stä itte starttailin -36 asteen pakkasesta, oli about 30h seisonu. Jännä ku paino nappia niin auto starttas vaan itestään kunnes lähti lopulta käyntiin, ei oikein diiseli menny suuttimista läpi :)
     
  17. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Oma ennätys on usean vuoden takaa kun lolvon 2.4 litrainen vitonen hörähti käyntiin -35 asteesta. Olin unohtanut laittaa piuhan kiinni ja mukulat oli aamulla pakko viedä hoitoon.

    Aattelin kokeilla. Ekasta yrityksestä lähti, mutta kojetaulu huusi hoosiannaa seuraavan varttitunnin. Ajotietokoneen mielestä minun olisi pitänyt välittömästi mennä korjaamolle, mutta koneen lämpenemisen jälkeen sekin tyyntyi.

    Kuljettajaa meinasi silloin vähän jännittää :D
     
  18. Makylator

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2000
    Viestejä:
    240
  19. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Nelarienduropyöriä käynnistellyt potkulla pakkasessa ja ainakin kaasarilla varustetut lähtee kyllä helposti kun voi kiihdytyspumpulla antaa oikean määrän bensaa aina. Tosin öljy on pakko olla vähän löysempää kuin kesäkelillä jos meinaa jaksaa vielä potkaistakin. Semmoista keliä ei vielä ole tullut vastaan ettei olisi lähtenyt siis, joku -30 ollut kylmimmät. Nuo jos jotkut myös jäähtyvät nopeasti ja kovilla pakkasilla on pakko suojata kone viimalta tai se ei lämpene ollenkaan ja vuotaa öljyä kun toinen puoli lämmin ja toinen kylmä.
     
  20. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 467
    0w30 synteettiset ja aina on lähteny vaivattomasti käyntiin talvella. Tulee aina syksyllä tehtyä öljynvaihdot kaikkiin autoihin, niin tuo öljylaatu menee sisään.
     
  21. Wloona

    Rekisteröitynyt:
    06.05.2007
    Viestejä:
    457
  22. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 467
    akulle voisi toimia sellanen että vetäisi jollain tapaa vesikierron sen ympärille. Silloin sitä voi lämmittää joko webasto/eber -setillä, tai sitten letkulämmitin+kiertovesipumppu -setillä.

    Eikös jossain mersuissa oo vastaava systeemi lasinpesurin nesteelle...?
     
  23. Toxic

    Rekisteröitynyt:
    26.12.2003
    Viestejä:
    1 194
    Se on p*ska mikä ei kestä.

    Itselläni ei ole mahdollisuutta pitää autoa roikassa työpäivän aikana (tämänhetkisestä työmaasta mahtaa olla 7km lähimpään pistorasiaan), vaan oikein kovilla pakkasilla on käytävä välillä käyttämässä auto lämpimäksi. 8 tunnin jälkeen auton kylmäkäynnistys on joka tapauksessa helpompi kuin esim. vuorokauden seisomisen jälkeen, ehkä vois sanoa että se ehtii jäähtyä 8 tunnissa, mutta ei ehdi siinä ajassa kohmettua.

    Oikein kovilla pakkasilla täytys ottaa työautoksi wanaha uskollinen 2 litran bensakoneinen A-omega, joka käynnistyy ongelmitta vielä -38 pakkasesta. Hirveältä se kuulostaa, mutta käynnistyy kuitenkin..
     
  24. wIrd

    Rekisteröitynyt:
    08.01.2009
    Viestejä:
    1 730
    Ainakin satalankussa kiertää se kuparikierukka siellä pesunestesäiliössä.
     
  25. Dwarf

    Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    1 638
    Kerronpas tarinan tässä :)

    Elikkä noin 2v sitten oli pakkasta ~39 astetta, ja tietenkin unohdin pistää auton piuhaan...

    Aamulla ~5.00 menin sitten starttaamaan omaa -95 sunnyä :)

    Parkkipaikalla oli 5 muuta tyyppiä jotka koitta käynnistää 2000+ mallin autojaan, jotka oli ollu tolpasa... Ei onnistunut :)

    Noh, itse raappasin ikkunat, istuin autoon ja silitin kojelautaa (pliis, ole kiltti ja vie mut töihin)

    itse käynnistys oli karmeaa kuultavaa.... "bou, bououou, bouvouvouvouvouv" jne....

    Sääliksi kävi moottoria, mutta se käynnistyi :) eli itse ajelin töihin ja nämä kermaperseet jäi uusien autojensa kanssa pihalle :)

    Väljä kone + talvi = profit :)
     
  26. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Liikuttava tarina. :o

    Olen itsekin käynnistänyt 74 vuosimallin toyota corollan (hieno 2-ovinen ripulipaskanruskea coupe) intin parkkipaikalta kahden viikon pakkasjakson jälkeen.

    Monella kermaperseellä oli 80-luvun tojotia ja jopa sakemanneja. Läheskään kaikki eivät lähteneet käyntiin. Ei ongelmia omalla kohdalla sillä olin valmistautunut intin pitkiin seisonta-aikoihin uudella akulla ja kaapeleilla.

    Jos 2000+ == kermaperse niin
    2005+ == vaniljakermaperse?
    2010+ == kinuskikermasuklaakuorruteperse?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti