Auton lohkolämmitin?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja höpis, 27.10.2005.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    950
    Itselleni sitä moottoria säästän... Olisi kiva jos vielä toiset 300tkm kestäisi ilman suurempaa remonttia.. Vaikka eipä tuollaiseen vaihtokonekaan jostain raadosta mitään maksaisi, säästyisi vain vaihtohommilta...
    Ja kuka puhui jostain alitehoisesta, amiksen asentamasta säteilylämmittimestä? Kaverin saksalaiskiesissä säteilylämmittimen käytön jälkeen digitaalinen ajotietokone osasi kertoa öljynlämmöksi hetikohta käynnistyksen jälkeen 25 astetta, mielestäni helvetin paljon parempi moottorin voitelun kannalta kuin -25 -asteinen öljy. Ja ajotietokoneen anturi toki on siinä "jääkylmässä" lohkossa, eikä siellä öljypohjassa, jossa se lämmitin sijaitsee.

    Ja nuo junaraide/mattoteline -vertaukset ovat täyttä paskaa, lorotapa sitä kuumaa kahvia mattotelineelle letkusta parin tunnin ajan, niin tulokset alkavat olla vertailukelpoisia. Eihän kukaan käytä moottorinlämmitintäkään yhden kahvikupin kaadon tai housuun kusemisen ajan.:smoke:


    Paras vaihtoehto olisi kait säästää nykyinen lohkolämmitin ja liimata öljypohjaan lisäksi säteilylämmitin. Sisätilanlämmittimellä voisikin heittää vesilintua että tehonkulutus pysyisi kohtuullisena. Tai no, onhan se sisälämmitinkin toki ihan kiva olemassa niin säästyy ikkunoiden skrapaamiselta.
     
  2. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    joihinkin malleihin ei defalta eikä calixilta löydy normaalia lohkolämmitintä vain säteilylämmitin. Mitä jos asentais haaroittimella säteilylämmittimen pohjaan ja lisäksi sopivaan paikkaan vesiltekujen väliin letkulämppärin (noita löytyy ainakin defalta ihan yleismallisina..) Säteilylämmitin hohkaisi öljypohjaan ja letkulämmitin sulattaisi vesitetkuja samaan aikaan..?
     
  3. renttu

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2001
    Viestejä:
    283
    Parkkeerasin tänään auton lämmitettyyn halliin (lämpötila-arvio +10), niin viereisen auton kuski oli lykännyt lohkolämmittimen autoonsa kiinni, kun seinässä oli juuri siinä kohdassa pistorasia. Oli joku Mazda 6, joten tuskinpa mikään sähköautokaan kyseessä. Siinä on jo asennetta.
     
  4. sinuspilonidalis

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    351
    Yksi vaihtoehto voi olla että ko. autossa oli kiinteä akkulaturi. Työkaverilla on tämmöinen järjestely autossaan. Ei lohko- eikä sisätilanlämmitintä, vain Eberi ja Defan kiinteä akkulaturi.
     
  5. Toe

    Rekisteröitynyt:
    20.07.2000
    Viestejä:
    1 026
    Jep, vanhassa 1990 Audi satasessanikin oli 8kW Ardic bensalämmitin ja Defan kiinteä akkulaturi pitämässä akun jännitteestä huolen. Polttoainelämmitinhän ottaa ohjauksen, polttoainepumpun ja puhaltimen tarvitsemat sähköt auton akusta. Jos autolla ajetaan vain pätkäajoa, saa sellaisella akun tyhjäksi helpommin kuin kylmää moottoria startilla sahaamalla. Starttausvirta sentään lämmittää akkua, mutta jatkuva amppeerilla-parilla purkaminen ei niinkään -> akun varaustaso ei lähde välttämättä nousemaan niin äkkiä kuin kylmäkäynnistyksen jälkeen. (Varsinkaan kun akku on lämmöt matkustamon puolelle eristävän takapenkin alla, kuten tuossa oli.)

    Tuollainen kiinteä, pieni akkulaturi vie niin vähän virtaa ettei siitä kyllä kiinteistön sähkölasku paljon heilahda. Toisin kuin jos käyttäisi vaikka ~3kW yhteistehoisia, sähkötoimisia lohko- ja sisätilalämmittimiä.
     
  6. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    Mites esim. tollaisen c-tekin kytkentä kiinteästi onnistuisi helpoiten..? c-tekki ei ole ip-suojattu joten se pitäisi saada auton sisätilaan.. laittaako sen sisätilapistokkeeseen ja sitten vetää johdot akulle ?
     
  7. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 859
    Ketä se kiinnostaa ettei ole ip-suojattu? Ehkä auton palamistapauksessa vakuutusyhtiötä, mutta onkohan tuohon riski mikä?
     
  8. kilroy1

    Rekisteröitynyt:
    02.01.2001
    Viestejä:
    1 307
    Periaattessahan ei ole väliä, mutta mites asennus.. laitat laturin akun viereen ja sitten jatkokaapelilla virta sisäpistokkeesta jolloin laturi lataa kun lohkojohto on kiinni. Muita asennusideoita ?
     
  9. Cirrus

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2000
    Viestejä:
    2 859
    Onko sulla defassa haaroja siellä koneessa vapaana (ei varmaan jos on perus vedoilla)? Jos siellä konetilan haaroittimessa sattuisi olemaan tyhjää, niin voisi vetää toisen sisäpistokkeen lähelle akkua.

    Itse saattaisin kuitenkin päätyä pohtimaasi ratkaisuun. Eli laittaisi laturinkin sisälle, mutta jatkaisin niitä latauspiuhoja niin että ne yltäisivät sisältä akulle. niihin lenkkipäihin olisi helppo virittää jatkoa.
     
  10. Proc

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    2 147
    Osta joku pieni laitekotelo sille C-tekille, jos sen konehuoneeseen haluat.
    Helpompi varmaan kuitenkin jättää se sisätiloihin, ja vetää sieltä piuhat sopivaan paikkaan. Sulake kannattaa laittaa sinne loppupäähän.
     
  11. insight

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    2 616
    Oisko tollanen kiinteä akkulaturi hyvä? Onks asennus millanen operaatio?Polar Autovaruste - Defa akkulaturi 3A

    Lisäks pitäis joku tehokas auton sisätilanlämmitin Octaviaan hommata.

    DEFA Warmup=

    Toi ois ainakin tehokas. Onks kummonen homma asentaa?
     
  12. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Onko täällä joku asentanut noita bilteman letkulämmittimiä ? Näyttää olevan aikas huokean hintaset vrt esim defaan....

    Esim. 34mm lämmitin ja johto puskurii+virtajohto(mahtaako olla sama calix/defan kanssa ?) mallia biltema 75,7€
    Defan getz lohkolämmitin ja johtosarja 124,8€

    Ja tuo letkulämmitin on helposti ite laitettavissa
     
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Mä hoidin tuon "ongelman" sillai, että napsautin autosta lohkolämmittimen päälle työpaikan pihassa kaupungilla 1-2h (riippuen pakkasesta kuinka kauan tarvitsee) ennen lähtöä. Nakkasin siis sähköfillarin akun (repun) autoon ja pistin invertterin päälle. Sitätilassa olevan pistokkeen kautta sai suoraan lohkolämmittimeen menemään, koska se haaroittuu sinne ;)

    Hyvin toiminut tuokin. Noin 2h riittää 1kWh kovillakin pakkasilla lohkolämmittimen kanssa, jonka teho on jotain päältä 400W. Vajaatehoisilla säteilylämmittimillä sitten paljon kauemmin
     
    Viimeksi muokattu: 12.12.2016
  14. bypass

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2014
    Viestejä:
    199
    Eikö tuo 400w ole pienehkö lohkolämmittimeksi? Itse kysymys koskee kuitenkin sitä, millaisella hässäkällä sinä syötät sitä akkujännitettä (invertterillä muutettuna 230v?) sisäpistorasiaan? Oletko rakentanut jonkin oman adapterin siihen?
     
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Juu säteilylämmitin on nykyisessä ja toisessa oli lohkolämmitin mikä taisi olla juuri 550W ja sitäkin sai lämmitettyä samalla. Joskus mittailin niin akku antoi 1.1kWh kokonaisuudessaan ennenkuin BMS katkaisi virransyötön siis ajamalla sähköfillaria, jossa tehotkin suuremmat, kuin lohkolämmittimellä.
    Invertterissä on vain liitin johon käy johto. Johto on normaali pistotulppa eli periaatteessa vaarallinen jos päällä ollessaan ottaisi irti siitä sisätilalämppärin pistorasiasta ja näppeihin laittaisi muttei viitsinyt autoa lähteä modaamaan tuon takia. Ei sielä ns. vaaraa ole, kun ei ole akkuakaan sähköä antamassa.

    Toki jos olisi paljonkin tarvetta voisi tehdä ihan oman kytkentänsä eli kytkeä suoraan lämmittimen johtoihin esim. mistä sisätilapistoke haarautuu ja ottaa siitä oma haara mihin syöttää invertterin kautta.

    Oli siis vain kokeilu mikä tuli mieleen ja on toiminut ongelmitta kuten arvelinkin. Selkeä apu siis eikä mikään ongelma ollut reppua nostaa autoon pistää johtoa kiinni ja painaa nappia n. 2h ennen lähtöä. :)
     
  16. bypass

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2014
    Viestejä:
    199
    Ok. Tuun edellisen lauseen perusteella jotenkin käsitin, että nykyinen olisi ollut se lohkolämmitin.[/QUOTE]

    Noissa 2.0 HDI-koneissa taitaa olla kaikissa vastukset mukana.

    Tätä minä juuri pelkäsinkin.

    Nuokin pistokkeet ja haaroittimet ovat periaatteessa yksisuuntaisia, eli avoimeen urosliittimeen ei saa jännitettä ilman modailua. Jota ei siis saa tehdä.

    En minä teknistä toimivuutta epäillyt. Sähköturvattomuutta lähinnä. Tilapäinen kytkentä on kaiken pahan alku ja juuri :)
     
  17. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Se hyvä puoli tuollaisessa kytkennässä on että vaikka sinne jää esim lohkolämmittimen töpseliin auton nokkaan tappeihin jännite, sieltä saa "vain" sormille.. tai ehkäpä sormelle. Tuosta on hyvin vaikea saada hengenvaarallista sähköiskua kehon läpi, kun virtapiiri muodostuu vain kahden vierekkäin olevan tapin välille.
     
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Ei nyt kyllä tule heti mieleen miksi avaisin luukun ja työntäisin sormeni sinne liittimiin :D
    Sinne muutenkin työnnetään se johto mutta miksi työntäisin, jos ei ole tolppapaikkaa...

    Kyllä sen sähköiskun voi ottaa erinäisin keinoin helpomminkin. Toki voisi rakentaa kytkennän niin, että se olisi erillään keulassa olevasta pistokkeesta että sisätilapistokkeesta mutta en jaksa lähteä niin isoa hommaa tekemään, koska autoa vaihtaessa ne on turhaan siellä eli ns. turhaa työtä. Nyt ei tarvitse mitään muutoksia tehdä mihinkään.

    Isompi akku vain ja sitten voisi siitä keulasta jakaa naapuriautolle, jos tekisi johdon missä molemmissa päissä naarasmallinen liitin :)
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
  19. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Ei muuta kun kovaa ajoa vaan ja toivotaan ettei jollain parkkipaikalla villepetteri keksi alkaa tutkia autojen nokilla olevia hassuja samannäköisiä läppäjutskuja.
     
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Ne kiipeilee junien katolle ja kurkottavat ajolankoja! :D niitä tapahtuu välillä tässäkin maassa.

    Sähkötapaturmat vuonna 2015

    joulukuu

    Henkilö menehtyi sähköiskuun kiivettyään junan katolle.

    Sähkötapaturmat vuonna 2012

    huhtikuu
    Kaksi henkilöä kiipesi ratapihalla olevan säiliövaunun päälle katselemaan maisemia. Toinen heistä sai sähköiskun junan ajolangoista, putosi maahan ja menehtyi.

    Sähkötapaturmat vuonna 2011

    marraskuu
    Nuori mies kiipesi junan katolle, sai sähköiskun junan ajojohtimesta ja putosi maahan. Hän menehtyi tapahtumien seurauksena.

    Sähkötapaturmat vuonna 2010 marraskuu

    toukokuu

    Nuori mies kuoli hypättyään rautatieaseman kävelysillalta alla olevan junan katolle.

    Sähkötapaturmat vuonna 2009

    lokakuu
    Nuori mieshenkilö oli jostain syystä kiivennyt aamuyöllä asemalla seisoneen tavarajunan katolle. Hän sai vaunun katolla kuolettavan sähköiskun ja putosi maahan.

    Tästä aikaisemmat menee 90-luvulle mutta ihan tässä lähivuosina kyllä sattunut ja tapahtunut liikaa... Pitäisköhän suojata nuo langat jotenkin tai laittaa niin korkealle ettei helpolla osu ja eristää veturissa / vaunussa niin ettei voi ylettää kiipeämättä enepi :)
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
  21. xzmot

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    357
    Tämä on vain luonnonvalintaa, jossa heikot yksilöt karsiutuvat.

    Toi sun lämmityssysteemiviritys on kyllä aika kyseenalainen. Siinä on myös se mahdollisuus, että unohtaa akun inverttereineen autoon kiinni ja samalla tökkää lämppärinjohdon auton keulaan jolloin jännite onkin jo pistotulpan päissä ja pistotulppa hyppysissä.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 049
    Ai et yrittäisin molemmilla yhtäaikaa syöttää lämmittimelle sähköö :D
    Eikai nyt noin puupää kannata olla :)

    Mutta juu kuten sanoin aina voisi tehdä kytkennän, että voi valita kumpaa käyttää jolloin voisi valita kummalla syöttää lämmittimelle sähköö.
    Eli asento 1. Keulasta pistokkeesta lämmittimelle ja sisätilapistokkeelle.
    Asento 2. Sisältä invertteriltä (akusta) lämmittimelle muttei keulaan eikä sisätilapistokkeelle tosin sisätilapistokkeelle saisi tulla, jos vaikka haluaisi samalla jotain laitetta siinä käyttää. :)
    Mutta ei jaksa jokaista autoa noin modata mikä ohi kulkee. :)
     
  23. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Tekee kyllä pahaa lukea tommoisen pellepelottoman toilailuja.

    Toivottavasti tappaa vain itsensä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
  24. xzmot

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2011
    Viestejä:
    357
    Ei tietenkään kannata olla, mutta kun murphyn laki.

    Kytkentä sentään elininoisi osan vaaran paikoista. Kiinnostaisi muuten tietää millaisesta invertteristä ja millaisella virityksellä saa sähköä pistotulppaan "väärästä suunnasta"
     
  25. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ei tuolla väärinpäin kytketyllä invertterisysteemillä saa tappavaa sähköiskua kuin kovalla yrityksellä.
    Jos auton nokassa on nykyaikainen lämppäripistoke niin edes lapsi ei saa sormiaan sinne niin että sähkö menisi läpi. Ja jos siellä on vanha pistoke, tai johto kytkettynä, niin siltikin sen vaarallisen otteen saaminen edellyttää hyvin erikoista otetta johdosta.

    Tietysti jos sen luukun auton nokasta avaa, ja työntää sinne sormensa, niin sattuuhan se, mutta ei siihen kuole. Ja piruako pitää mennä työntämään sormiaan vieraisiin koloihin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti