Auton kaapelikäynnistys/akun lataus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja murmur, 23.04.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. murmur

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2001
    Viestejä:
    6 248
    Talven jäljiltä kakkosauto ei lähde käyntiin, ei syty edes valot kojetauluun. Laitoin toisesta autosta käynnistyskaapelit kiinni, jolloin valot syttyi ok. Yritin käynnistää, mutta nähtävästi auton akku on niin tyhjä ettei riitä virta startille.

    - saako/voiko tyhjää akkua ladata toisen auton akulla käynnistyskaapelien avulla
    - pitääkö (toimivan)auttavan auton olla käynnissä latauksen ajan
    - kuinka kauan suositellaan latausta ennen kuin alkaa menee hazardipuolelle...jos on vaaraa
    - latautuuko tyhjä akku jos kaapelit on kiinni ja molemmista autoista sammutettu virta

     
  2. Kimii

    Rekisteröitynyt:
    04.10.2002
    Viestejä:
    58
    Jos toinen auto ei ole käynnissä, vaarana on että senkin akku tyhjenee.
    Ja tyhjä ehjä akku latautuu jos kummatkin on sammuksissa piuhojen ollessa kiinni, parin minuutin lataus pitäisi riittää, ja tyhjää akkua tietääkseni voi ladata kunhan se on ehjä.

    [Edited by: Kimii on 23.4.2006 12:06]
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Tattiwatti

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2002
    Viestejä:
    1 714
    Joo virtaa luovuttava auto mielellään käynnissä ja kierroksistakaan ei olisi haittaa[signature]Asiaa? minut tavoittaa s-postilla [email protected] tai IRC:ssä nimellä Kizmo [IRCnet/Quakenet]
    24/7: AMD Opteron 170 CCB1E 0609FPAW @ 2800MHz 1.36V - DFI nF4 SLI-D - 2x1024Mb Samsung UCCC - Gainward 'Bliss' 7900GT @ 650/1800 - BeQuiet P5 470W - Aircooled
    Team Faccess, Opteron 146 @ 3603MHz, SuperPi 8M 4:22[/signature]
     
  5. teppemies

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2005
    Viestejä:
    3 804
    Saa/voi.
    Mielellään, muuten auttavasta autosta voi loppua akku.
    Sitten kun auto lähtee käyntiin, käy ajelemassa lenkkiä, kunnes akussa on riittävästi virtaa. En ole kuullut, että siinä mitään vaaraa olisi.
    Kyllähän se tyhjä akku täyttyy, mut täysi akku tyhjenee.
     
  6. PornReindeer

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2000
    Viestejä:
    5 095
    Käynnistyskaapelit ovat nimenomaan käynnistämistä varten. Auttava auto on käynnissä (kannattaa ehkä laittaa vähän kierroksiakin) , piuhat ovat kiinni ja ei kun starttaamaan. Kun toinen auto on käynnistynyt kunnolla, niin ei kun vaan piuhat irti ja ajelemaan rallia joksikin aikaa, että akku latautuu.

    Jos haluat vain ladata sen akun, niin osta laturi. Ei maksa paljoa. Laturin mukana on ohjeet. Yleensä latureissa on virtamittari, jolla näkee minkä verran akku latautuu.

    Pelkästään laittamalla akut yhteen, ei tyhjä akku juurikaan lataudu.

    ps. Ota myös huomioon, että jos akku on seisonut pihalla käyttämättämänä autossa kiinni esim. talven yli, niin akku saattaa olla paskana...[signature]Humalassa kirjoittelemalla saa aikaan paljon paremmat kiistelyt... Ei kun siis keskustelut...[/signature]
     
  7. teppemies

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2005
    Viestejä:
    3 804
    Joo, käynnistyskaapeleiden nimikin kertoo mihin ne on tarkoitettu.
    Juuri noin se käynnistys pitäisi hoitaa, mutta jostain syystä jokaisen auton kohdalla tuo ei ole aivan vaaraton toimenpide. Auttavasta autosta voi pamahtaa esimerkikisi laturi.
     
  8. Vihreä appelsiini

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2006
    Viestejä:
    130

    Juu jollei ole huoltovapaa akku, voihan siitä katsoa onko akkuvettä, muutoin ei taida paljoa olla tehtävissä jos ei pelitä, uutta ostamaan vaan ja seuraavana talvena akku sisälle kun seisoon laittaa.
     
  9. kalastaja

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    472
    Uudesta autosta ei välttämättä kannata antaa virtaa, koska ruiskunboksi saattaa vaurioitua. [signature]3000+ venice, dfi nF4 SLI-D, GW 7800gtx, OCZ 2GB
    [/signature]
     
  10. Viper8

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2001
    Viestejä:
    346
    Eli et siis saanut moottoria pyörähtämään ollenkaan? Jos apuakku on toimiva ja hyvässä latingissa (ja startti toimii), niin vika on kaapeleissa; joko niiden kytkennässä, kunnossa tai koossa.
    Jollain halvoilla 10 neliön paukkulangoilla ne kojetaulun valot ovat hyvä saavutus. Kun auto pitää startata pelkällä apuakulla eli kun auton oma akku on täysin tyhjä, niin käytännössä minimikoko kaapelille on 30 neliömilliä. Toki jos auton moottori on kevyt pyörittää, ja startti ei tarvitse paljon virtaa, niin pienemmälläkin pärjää. Mutta isompi on aina parempi.


    Joidenkin autojen manuaaleissa käynnistyskaapelit kielletään kokonaan, mutta toisissa ei.
    Jos apuvirta sallitaan, löytyy kirjasta yleensä myös tarkat ohjeet miten tulee toimia.
     
  11. Shadow_man

    Rekisteröitynyt:
    05.06.2005
    Viestejä:
    400
    Apuvirran antaminen voi hajottaa antavasta autosta jotain sähkölaitteita eli jos alla uus BMW/Mersu/Audi niin en menis ihan heti antamaan virtaa kenellekään.
     
  12. esclave noir

    Rekisteröitynyt:
    18.07.2004
    Viestejä:
    72
    Huoltovapaa akku menee myös paskaksi jos se tyhjenee.
     
  13. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Tuollaisessa tilanteessa kannattaa jättää ne kaapelit kiinni ja antaa toisen auton käydä muutama minuutti, talvella pidempäänkin. Sitten starttaus ja käynnistyskaapeleiden irroittelu. Tyhjä akku latautuu toivottavasti tarpeeksi ja auto lähtee käyntiin.
     
  14. Fact0ry

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2005
    Viestejä:
    2 289
    miksei tässä tapauksessa vois kokeilla myös käyntiin työntämistä?[signature]hanki itsellesi mozilla firefox -nopeampi, turvallisempi, tehokkaampi
    -neuvojeni noudattaminen omalla vastuulla[/signature]
     
  15. Sosiopaatti

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2003
    Viestejä:
    36
    Kyllä on päin helvettiä suunniteltu auton sähköt jos jotain saa rikki starttikaapeleilla. Olenkin silti aina ollut sitä mieltä ettei uusilla autoilla tee yhtään mitään. Toinen toistaan huonompia ovat.
    Työntämällä ei käynnisty kuin dieseli jos akku tosiaan on aivan tyhjä. Se laturikin tarvii vähän sähköä käynnistyäkseen.[signature][/signature]
     
  16. doomtrooper

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2006
    Viestejä:
    7
    dieseli työntämälläkö käyntiin? kyllä ainakin tämän vuosituhannen rolla lähtee työntämällä ihan niinkui vanhaki romu ja ohjeet löytyy apuvirran antamiseen ja ""mäkistarttiin"" huonoja auto ne bemarit ja audit jos ei tommoseen kykene! :)[signature]Once You Pop, You Can't Stop[/signature]
     
  17. -Insinööri

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2005
    Viestejä:
    207
    Osta uus akku. Jos akku on jäätynyt talven aikana kunnolla niin ei välttämättä elvy ollenkaan. Voit myös kokeilla ostaa laturin ja laittaa vaikka 20h ajaksi siihen laturiin ja kokeilla sitten.

    [Edited by: Reikäleivänrei´ittäjä on 23.4.2006 19:11][signature]www.testiryhma.net[/signature]
     
  18. Shadow_man

    Rekisteröitynyt:
    05.06.2005
    Viestejä:
    400
    Siitähän tulee virtapiikki joka voi rikkoa vaikka ajotietokoneen tms...

    E: Jos akun ne levyt(Tinaa?) on päässy koskettamaan toisia niin rikki on menny

    [Edited by: Shadow_man on 23.4.2006 19:15]
     
  19. Sosiopaatti

    Rekisteröitynyt:
    19.08.2003
    Viestejä:
    36
    Niinkuin yritin kertoa, jos se ""virtapiikki"" jotain särkee, on sen osan suunnittelija ollut varsin epäpätevä tai niistä ei yritetäkään saada kestäviä. Päinvastoin jopa.[signature][/signature]
     
  20. H-Tech

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2002
    Viestejä:
    44
    Aika monenkirjavia ohjeita on tullut, mutta tässä lisää.

    1. Sammutua auttava auto.
    2. Kytke kaapelit.
    3. Käynnistä auttava auto ja anna sen olla käynnissä muutama minuutti. (treadin aloittajalle n.5min)
    4. Sammuta auttava auto.
    5. Käynnistä hyytynyt auto.
    6. Irrota kaapelit.

    Näillä ohjeilla on aika turvallista antaa ja ottaa apuvirtaa, koska laturia ei kuormiteta toisen auton startilla ja ja muukin elektroniikka on sammutettuna hyytyneen auton käynnistämisen aikana.
     
  21. seesam

    Rekisteröitynyt:
    27.08.2003
    Viestejä:
    127
    Kertokaa vielä miten kaapelit tulee yhdistää? ;)[signature]www.treshotdogs.com | t-paidat käsityönä silkkipainolla.[/signature]
     
  22. smileys

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2001
    Viestejä:
    152
    plussa plussaan miinus miinukseen

    ensin kytke plussat, sen jälkeen kytke miinukset esim koneen nostakorvakkeisiin tai muuhun kohtaa rungossa .[signature]-Ite OOT-[/signature]
     
  23. NPD

    Rekisteröitynyt:
    12.09.2002
    Viestejä:
    1 561
    ......
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2013
  24. mzzj2

    Rekisteröitynyt:
    09.12.2002
    Viestejä:
    2 888
    Akkua nopeasti purettaessa/ladattaessa syntyy vetykaasua joka on herkkä syttymään kipinästä. Kaapeleita irroittaessa ja kytkiessä syntyy yleensä kipinöitä, kun maan ottaa rungosta niin kipinöinti tapahtuu toivottavasti kauempana akusta.

    Jos pistät tyhjän akun ja täyden rinnakkain niin se tyhjä pysyy lähes tyhjänä, vaadittava jännite jotta latausta tapahtuu on 13.8-14.8 , täyden akun lepojännite taas on jotain 12.8v joten latautumista ei paljoa tapahdu.
     
  25. mika.myller

    Rekisteröitynyt:
    30.05.2001
    Viestejä:
    436
    Kertokaapas muuten miksi "uusia" autoja ei saa kaapeleilla käynistää eikä niistä saa antaa apuvirtaa.

    [signature]Suomalainen paska naama? vai Paskanaama?[/signature]
     
  26. muum1

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    187
    Eikös sitä asiaa tossa ylempänä just käsitelty??
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti