Autokorjaamo kusettaa?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Collusion, 26.01.2010.

  1. Collusion

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    2 286
    Okei, eli tilanne on se että äitini vei oman Audi A3 vm 97 -kopperonsa erääseen kuopiolaiseen autokorjaamoon jakohihnan vaihtoa varten. Puhelimessa sovittu hinta oli 340 euroa ja hintaan kuului mm. vesipumpun vaihto. Kuitenkin seuraavana päivänä tuli korjaamolta puhelu, että työ on nyt tehty mutta hinta onkin 640 euroa, sillä autoon tarvittiin kuulema jotain erikoisia osia.

    En ole alan asiantuntija, mutta jokin tässä haiskahtaa ja pahasti. Eikö asiakkaalta pitäisi kysyä ainakin lupa suorittaa huolto, jos hinta-arvio pompsahtaakin kaksinkertaiseksi? Esim. autotalo laakkonen mainosti joku aika sitten vastaavaa operaatiota 300 eurolla paikallisessa lehdessä.
     
  2. ajak

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2007
    Viestejä:
    205
    Kyllä tommoisesta ylityksestä pitäis kysyä lupaa. Mitä osia ne oli sitten vaihtanu?


    Täällä on muuten autoilu-aluekin..
     
  3. Damned

    Rekisteröitynyt:
    23.11.2001
    Viestejä:
    51
    Jo vuodesta 2007 on ollut voimassa seuraava käytäntö:
    "Annettu hinta-arvio saa ylittyä korkeintaan 15 prosenttia, muutoin korjaamon on otettava yhteyttä asiakkaaseen.

    Sama velvoite ottaa yhteyttä pätee myös silloin, jos korjaukselle on sovittu kiinteä hinta tai autoon joudutaan tekemään lisätöitä. Mikäli asiakasta ei saada kiinni, voi autoon tehdä ”luvatta” ylimääräistä työtä 100 euron arvosta."

    Lähde: Autonkorjauksiin tulee tiukemmat pelisäännöt | Taloussanomat
     
  4. Collusion

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    2 286
    Itse sain asiasta sellaisen käsityksen, että mitään erikoisempia osia sinne ei vaihdeltu, mutta kyseisen moottorimallin varaosat ovat jollain tapaa kalliimpia. Voiko tämä pitää paikkaansa?

    P.S. Tulipahan tuo autoalue kokonaan missattua. Milloin sinne on sellainenkin ilmestynyt :smoke: Mutta kaipa joku moderaattori voisi siirtää tämän threadin sinne?
     
  5. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 318
    Suullinen hinta-arvio saa heittää 15% sovitusta summasta, alvit mukaanlukien. Sun ei siis tarvitse maksaa kuin 391 euroa. Jos firma muuta väittää, ovat he kusipäähuijareita.
     
  6. mr.datailija

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2008
    Viestejä:
    27
    Korjaamot usein käyvät töiden vastaanotossa läpi, mitä tehdään ja mitä sovitaan juuri näiden tapausten takia. Asiakas voi saada kirjallisena tämän. Ilmeisesti nyt ei oltu sovittu ja asian ratkaisu mutkikkaampi.

    Ensimmäisenä paikan päälle neuvottelemaan asiasta, jos ei miellytä niin maksaa laskun ja tekee kirjallisen reklamaation yritykselle ja siihen maininta, että asiaan pyydetään vastaus xx.xx.2010 mennessä tai teemme kuluttaja-asiamiehelle valituksen.

    Näyttö sovituista asioista on hankalaa, mutta kyllä korjaamolla on myös vastuu tehdyistä töistä ja niiden hintojen ilmoittamisesta.
     
  7. pyreksi

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    4 087
    Kyllähän tosta voi jo käräjille vetää. Siinä mielessä toki hankalaa, että joutuu sitten joko jättämään auton tuonne tai maksamaan summan. Tuollaisesta ylityksestä olisi nimittäin jo pitänyt ilmoittaa, ja jutun kyllä voittaa melkoisella varmuudella, joutuu vaan sitten luultavasti riita-asiana käräjöimään kun ei tuossa rikoksen tunnusmerkit kuitenkaan ylity. Ennen käräjöintiä toki voi kuluttaja-asiamiestä yrittää mutta mitä olen hankalia korjaamoja nähnyt, niin ei niitä mitkään sopuratkaisut kiinnosta...

    Niin ja ensi kerralla sitten toiseen korjaamoon, tuollaisten paikkojen kanssa ei kannata toista kertaa edes yrittää. On jänniä ylityksiä mullekin sattunut, mutta onneksi useimmiten saanut auton vietyä pois/muualle ennenkuin tyypillisiä "kalliita ja välttämättömiä korjauksia joihin ei saa osia kuin x maasta tilaamalla" on alettu tekemään...
     
  8. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    yhdellä työkaverilla oli vastaava tapaus, auto ei tullut kuntoon ja korjaamo vaati maksua tai auto jää. kaveri otti asiasta selvää ja kävi ilmi että korjaamolla ei ole oikeutta pitää autoa vaikka et maksaisi. eli tuo auto ei ole mikään pantti. tästä kuulemma aikaa parikymmentä vuotta.

    mutta onhan tuo hieman hankala jos auto on pakko saada nippuun ja tuleekin joku ylläriosa mikä pitää vaihtaa mukana.
     
  9. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 168
    Tässä on yksi hyvä syy käyttää vähän tunnetumpia korjaamoja. Yksikin nyrkkipaja missä autoni oli venttiilinnostajien vaihdossa meni vaihtamaan mitään kysymättä samalla laturin ja vesipumpun käyttöhihnat. Sanomattakin selvää että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun käytin ko. firman palveluja. Erään merkin merkkiliikkestä soittivat jopa perään että saako vaihtaa moottorin ilmansuodattimen kun se on paskainen, vaikka se ei siihen huoltoon olisi kuulunut.

    Toki kannattaa kertoa millä koneella se Audi on niin saattaa osata sanoa tarvitaanko siihen erikoisia osia.
     
  10. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    siinä korjaamon tiskillä voi toki sanoa sille vastaanotto virkailijalle että autoon ei saa tehdä mitään ylimääräistä. sitten ne tulee joko sanomaan tai kirjoittavat se työmääräykseen.
     
  11. Ignorelista sigussa

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2009
    Viestejä:
    757
    Ei ole eka eikä viimeinen korjaamo joka kusettaa.
     
  12. Jaake

    Rekisteröitynyt:
    24.08.2001
    Viestejä:
    1 727
    Tuskin ne hihnat kuitenkaan niin paljon maksoivat, että kokonaishinta olisi ollut vielä lähelläkään sitä mitä ne uudet nostajat olisi siellä merkkiliikkeessä maksaneet +tietysti lisänä se desi tehostimen nestettä, kolme desiä pesunestettä ja takaikkunan sulka, jonka ne olisi merkkiliikkeessä laittaneet kysymättä.

    Hyvä vinkki muuten. Avatkaa suunne siellä korjaamossa ja sanokaa, että autoon ei sitten tehdä yhtään mitään mistä ei ole sovittu ja jos jotain yllättävää löytyy niin soittavat. Helpointa on tietysti huoltaa autonsa itse, niin ei tartte tapella ja katella mulkun näköisiä mutterimikkoja.
     
  13. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    mulkun näköisistä mutterimikoista tuli mieleen että ei ole mitään vittumaisempaa kuin auton vieressä neuvova asiakas"eikös tuo tehdä toisin, siskon kummin kaiman serkku sanoi että se pitää tehdä niin ja näin" :D

    koita siinä lekalla hakata kun papparainen vahtii silmäteräänsä :)
     
  14. Collusion

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    2 286
    1,8-litrainen 20V kone. Tehoa muistaakseni 92kW.
     
  15. toimelias

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2004
    Viestejä:
    529
    Jos muuta väittäävät sano että otat yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Tuohan on selvä virhe korjaamon puolelta kun eivät ole ilmoittaneet,että hinta nousee noin paljon alkuperäisestä.
     
  16. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    oletteko hakemassa autoa pois vai onko se jo haettu ja maksettu?
     
  17. Collusion

    Rekisteröitynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    2 286
    Ei ole vielä maksettu, tänään se olisi kai tarkoitus hakea.
     
  18. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    Tietoa korjauksen hinnoista - Kuluttajavirasto

    tuolla noita hinta tulkintoja

    jakoremmin vaihdolle on ohje aika, silloin tiedetään mitä siihen menee aikaa ja mitkä osat vaihdetaan. kyllä asiakkaalle pitäisi ilmoittaa silloin kiinteähinta, koska asentajallakin on kiinteä palkka tuosta. ohjeaika on esim 4h silloin asentaja saa 4h palkan meni työhön 2 tai 6h
     
  19. sutenööri

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    Viestejä:
    438
    Todennäköisestihän tässä on nyt käynyt niin, että puhelimessa sovittu hinta on ollut liian alhainen, ja jos se oli sovittu vain suullisesti, niin virhe huomattiin korjaamolla vasta kun oli liian myöhäistä.

    Korjaamon moka, ja maksat tuosta korkeintaan sen 340 e + 15 %. Tilannetta tietty hankaloittaa se, että hinta-arvio on annettu vain suullisesti, koska korjaamolla voidaan alkaa väittämään ettei hinnaksi missään vaiheessa ollut sovittu 340 e. Tämän takia hinta-arviot kannattaisi aina ottaa kirjallisena. Viimeistään siinä vaiheessa kun luovuttaa auton korjaamolle, kannattaa tarkistaa että sovittu hinta on kirjattu paperille.
     
  20. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 168
    Aivan vitun sama mitä ne maksoivat, mutta sellaista työtä ei tilattu eikä kyseessä ollut muutenkaan mikään yleishuolto. Opettele myös lukemaan mitä kirjoitin merkkiliikkeestä. Ikinä ei ole mitään pesunesteitä tai pyyhkimensulkia laitettu, kun on tilattu jotain muuta kuin normaalihuolto :rolleyes:
     
  21. rökösö

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2006
    Viestejä:
    60
    Vielä vittumaisempaa on, kun mikolle joutuu oikeasti kertomaan miten työnsä tehdä, vaikka merkkihuolto yritetään olla. Pojat ois purkanu höyrystinkennon vaihtoa varten koko kojelaudan. Onneksi asiakas tiesi paremmin, ja vaihtoi liikettä.
     
  22. juukelis

    Rekisteröitynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    1 036
    ihmisethän sielläkin on tekemässä ja jokin työ tehdään aina ensimmäistä kertaa. mutta olet oikeassa kyllä tuo vituttaisi varsinkin jos laskutettaisiin 8h työtä kun osaavalta asentajalta olisi mennyt 2h.
     
  23. Henkking

    Rekisteröitynyt:
    28.02.2009
    Viestejä:
    113
    Collusion kirjoitti, että hinta-arvio on annettu puhelimitse. Joten jos asia menee rosikseen saakka niin saahan nykypäivänä jonkin sortin teletunnistetiedot operaattorilta, josta ilmenee se hinta-arvio. Ja suullinen "lupaus" on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin jos, sen pystyy todistamaan. Tässä tapauksessa sen pystyy todistamaan. Itse ottaisin yhteyttä kuluttajasuojavirastoon (tai mikä nyt virallinen nimike onkaan) ja kuuntelisin heidän kantansa asiasta.
     
  24. D-Iivil

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    1 074
    Meinaat että operaattori oletuksena nauhoittaa jokaisen soitetun puhelun? Vai saako sen hinta-arvion selville soittoajankohdasta tai muusta yhtä relevantista datasta? :confused:
     
  25. Miraakkeli81

    Rekisteröitynyt:
    14.09.2008
    Viestejä:
    103
    Meinaat että kaikki puhelut nauhoitetaan? En jaksa uskoa, että poliisia kiinnostaa parin sadan juttu niin paljon, että tekevät yhtään mitään asian hyväksi.

    Paska juttu kuitenkin. Itse ainakin yrittäisin neuvotella huoltamon kanssa rakentavasti ennen mitään kanteluja minnekään. Mieluiten kasvotusten. Ennemmin vaikka yrittää puolta pois tuosta ylimääräisestä ja ottaa hommasta opiksi kuin että väntää muutamasta satasesta päiväkausia ilman mitään tulosta tod. näk.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti