autojen käytännön suorituskyky?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja bigbear, 12.01.2010.

  1. MaZo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    1 399
    1hz gps ei kovin tarkka ole, ohjelmalla niinkään väliä vaan gps taajuudella, joka ei siis suosi tasanopeudesta lähtöä.
     
  2. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
    Jokin GPS pitää tietenkin olla eli siitähän se on kiinni että miten tarkka esim. puhelimen sisäinen GPS on ja miten monta sateliittia saat lukittua, itse RaceCronohan ei tee muuta kun mittaa sen mitä tietoa se saa sateliiteiltä.

    Sen takia käytän ulkoista GPSää että olis nyt edes hitusen sinne päin kun lukittuja sateliitteja on yleensä aika helvetisti.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    GAS Pro 12D2

    GAS Pro 12D2

    130 €
    -31 %
    Katso
    tuotetiedot
    GAS Alpha 6K

    GAS Alpha 6K

    50 €
    -28 %
    Katso
    tuotetiedot
    Sony XAV-3500

    Sony XAV-3500

    349 €
    -16 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
    1Hz GPS vs. varttimailin virallinen ajanottalaite, ero tais olla jotain 0,0xs. nurkilla.
    5Hz kun ovat tänä päivänä tosi yleisiä ja hintakin tullut mukavasti alas niin ehdottomasti sellainen.

    RaceChronolla saa lähtöjen ja pysähdyksien herkkyyttä säädettyy, joten silläkin on väliä miten niitä on ruuvattu, tosin valtaosa pitää niitä @ default kuten myös itselläni.
     
  5. Termos

    Rekisteröitynyt:
    17.06.2001
    Viestejä:
    191
    Jep, pitää itsekin mittailla tuolla ulkoisella Sirf III -palikalla vielä lähiaikoina.

    Nokian oma GPS tosiaan heitteli 80-120km/h ajat oudon isoilla heitoilla, 2,8-3,6 sekuntia, vaikka vetojen välissä himmailinkin välijäähyn viileäksi. Ulkolämpötila oli +23.

    Kertaveto 100-150km/h kolmosella antoi tulokseksi 6,1 sekkaa, joka ei oikein ole uskottava. Motti on kolmosella virkeimmillään 90km/h ylöspäin, eikä ahdot juurikaan tipahda ennen kiekkarajoitinta, joka ei tule vastaan vielä tuossa testissä.
     
  6. Dani

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2001
    Viestejä:
    7 885
  7. Agamemnon

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2002
    Viestejä:
    191
    Mulla on käytössä Nokia 97mini. Kyllä niitä sateliitteja on reilusti aina käytössä. Mutta esim. tuo 0-100 kiihdytys niin puolen sekunnin kohdalla näyttää kuljetuksi matkaksi 0.000km? ja nopeudeksi 2.7kph, sekunnin kohdalla matka on 0.001km ja nopeus 5.3kph, mitäs nuo ulkoiset palikat halvimmillaan maksaa?
     
  8. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    YouTube - Saab 9000TA 1989 accelerating

    Vanha romukin jaksoi mennä, vaikka ei oltu muuta tehty kuin bensalastu, ylipainekatkaisijan ohitus ja bleederi hukkaportin kellon letkuun. Tosin ylemmillä kierroksilla selvästi puutui kun vakioputkisto ahdisti.
     
  9. Iskupeekone2

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    567
    Mää rakastan noita autoja :)
     
  10. nKulkuri Banned

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2006
    Viestejä:
    1 300
    Näinpä.
    Omaan korvaan "tuulilasi-taktiikka" ei kuulosta millään tavalla hyvältä. 80-120 testi kuuluu ottaa lentävällä lähdöllä. Se on osa yhtä kiihdytystä.
    Ainakin tähän mennessä tuota lentävää lähtöä on pidetty virallisena tapana.
    Se miten murot mittaa autonsa tehon on itselle aivan sama. :)

    Tuolla tasaiselta vauhdilta kiihdytyksellä ei ole mitään tekemistä käytännön suorituskyvyn kanssa. Ämpärin kokoisilla turboilla varustetuilla autoilla usein jätetään hiukan väliä ja lähdetään ohittamaan. Samoin tulisi tehdä muillakin autoilla. Ohitusvauhti pitäisi olla jo alla, kun kaistaa vaihdetaan. Toki siitä voi kiihdyttää edelleen, mutta en koe järkevänä vaihtaa kaistaa ja alkaa samalla kiihdyttämään. Ikinä ei ole ohitusta aloittamassa niin kiire, ettei kerkiäisi sekuntia odottamaan.
     
  11. T-O-W

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2001
    Viestejä:
    25
  12. Agamemnon

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2002
    Viestejä:
    191
    Mielestäni taasen 80-120 kiihdytys on nimenomaan, että lähtövauhti on 80.
    Mitä ohituksiin tulee, niin kyllä se on monesti lähdettävä ohittamaan heti kun näkee että paikka on, eikä silloin ole aikaa rueta jättäytymään taakse, ehkä ne sitten on ne vauhtia keräävät niitä, ketkä odottavat sitä kilometrin suoraa ja keräävät mukavan letkan perään.
    Tuo "Ohitusvauhti pitäisi olla jo alla, kun kaistaa vaihdetaan. Toki siitä voi kiihdyttää edelleen" ei millään pahalla, mutta ei tuota lausetta pysty millään allekirjoittamaan jos on vähäänkään ajellut ja ohitellut suomen mutkaisilla maanteillä.
     
  13. teppemies

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2005
    Viestejä:
    3 804
    Eipä tule mieleen milloin ei olisi ollut kaistaa vaihtaessa jo hyvää nopeuseroa ohitettavaan. Ei välttämättä se vauhti, mitä haluan (eli kaasu pysyy pohjassa), mutta selvä nopeusero kuitenkin jo.

    Eli kyllä minä voin tuon allekirjoittaa ja kilometrejä kertyy ~65 000 vuodessa. Aiempina vuosina enemmän. Näistä kilometreistä suurin osa on kertynyt Suomen maanteillä. Autona alitehoinen bensaa käyttävä farmari.
     
  14. Agamemnon

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2002
    Viestejä:
    191
    Toki on nopeuseroa, kun kaistaa vaihtaa, mutta meinasin tilanteita joissa lyhyetkin ohituspaikat käytetään hyväksi, kun roikutaan ohitettavan perässä, ja itse kun tulee lähinnä pitempiä matkoja ajettua viikonloppusin kun on enemmän autoja liikenteessä, niin tulee käytettyä hyväksi kaikki lyhyetkin ohituspaikat, niin ei silloin voi rueta ensin jättämään rakoa, koska silloin ohituspaikka on jo mennyt.

    Tuo vauhdin kerääminen toimii loistavasti silloin, kun näet että esim.seuraavan vastaantulijan jälkeen voi lähteä ohittamaan, mutta mutkaisilla teillä tuo ei valitettavasti toimi. Mielestäni juuri tähän tasavauhdista lähtevään ohituksen nopeuteen tuo 80-120 testi (tasavauhdista) on juuri se oikea.
     
  15. Division

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2005
    Viestejä:
    3 519
    Löytyykö mitään RaceChrono -kopiota Androidille?
     
  16. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 917
    Edellinen turbotonnari meni 80-120km/h kolmeen sekkaan kaverin kellottamana. Siinä joutuu jo ratista puristamaan kaksinkäsin jotta pysyy suunnassa...
     
  17. Quantum

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2003
    Viestejä:
    9 801
    Kyllä ne turbotonnarit ovat sitten vekkuleita pelejä. Polttoainettakin palaa vain 7l/100km vaikka kuinka polkis.
     
  18. Zeiar

    Rekisteröitynyt:
    01.05.2003
    Viestejä:
    471
    ei mitään
     
    Viimeksi muokattu: 18.02.2013
  19. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Mun tonnari on vienyt viimeisen vajaan parin vuoden aikana keskimäärin 9,4 litraa sataselle, mutta se onkin automaattilootalla. Vissiin jotain vikaa kun vie noin paljon :eek:
     
  20. blobbo

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2008
    Viestejä:
    1 080
    Automaatilla en ole matka-ajossa ikinä päässyt alle 8 litran, normaalisti 80/100 alueilla noin 8,5 ja motarinopeuksilla noin 9. Kaupungissa meneekin sitten niin paljon kuin kehtaa polkea, talvella varmaan yli 15.
     
  21. Iskupeekone2

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2006
    Viestejä:
    567
    Tonnarissa automaatti nostaa kulutusta reippaasti, onneksi ei enää 9-5:ssä.
     
  22. dj_pirtu

    Rekisteröitynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    1 917
    Mulla tonnari vei sitä kymppiä satasella kyllä kokoajan. Ajotyyli saattoi tietty vaikuttaa, eihän sillä "nätisti" malttanut koskaan ajaa.
     
  23. bully

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2001
    Viestejä:
    181
    Ei taida racechronoon saada reaaliaikaista nopeutta näkyviin noita testejä tehtäessä? Hieman menee summittaisesti kun tuota 80 - 120 testasin, joutuu mittarista katsomaan lähtönopeuden kun taas softa saapi sen obd2:lta. Yllättävän lähellä toisiaan ovat muuten gps:n ja ajotietokoneen ilmoittamat nopeudet, +-0,2 eroa tasanopeudessa +100km/h, kiihdytyksissa ja jarrutuksissa sitten tietty obd:ltä tuleva data on huomattavasti reaaliaikaisempaa...

    Pari polkaisua (oli ruuhkaa hieman niin eipä sitä jaksanu \ voinu hirveesti leikkiä) niin 80 - 120 km\h:
    - 3. ja 4. vaihteille 3,4s
    - 4. vaihteella 4s
    - 3. vaihteella ei taida ihan riittää kierrokset 120:een oikeaa nopeutta
     
  24. Fontinde Banned

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2009
    Viestejä:
    26
    ^Ja auto oli?
     
  25. bully

    Rekisteröitynyt:
    21.08.2001
    Viestejä:
    181
    Mazda 3 MPS
     
  26. rävän tuuhein STI

    Rekisteröitynyt:
    02.03.2005
    Viestejä:
    3 641
    Kuinka luotettavia nuo lukemat ovat? Aikamoisen optimistisia kuskin + nesteiden kanssa varmasti luokkaa ~1600kg painavalle autolle. Lyhyellä matikalla tulee 6,10kg/hv -teho/painolukemia.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti