AutoHifi

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Palis, 24.03.2010.

  1. Palis

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2005
    Viestejä:
    391
    Tervehdys!

    Alkaa löytymään topic melkein joka osa-alueelle paitsi autohifin saralta.
    Minkälaisia laitteita Muroilta löytyy? Onko joku kilpaillut emma,bassboom tai vastaavissa?
    Jos jotain hyvää löytyy kehukaa, ja jos jotain mitä kannattaa ehdottomasti vältellä sanokaa sekin.

    Oma settini;
    Autona toimii Ibiza vm.04. Ovet vaimennettu->ulkopelti 2-3xvibroplast+splen3008, välipelti kummaltakin puolelta vibroplastilla ja oviverhoilu myös vibroplastilla.
    Myös kontti ja takasivut on vaimennettu.

    Kaiuttimina toimii DLS Up6i, hyvä soundi ja etenkin diskantit ovat mainiot. Vahvistimina etupäälle on autostudio e.120.(vaihtuu kun saa aikaseksi, rainbow tai dls)

    Subipuolta hoitaa 10" spl dyny pro series(PRO-10D2), 500/1000w, 19.2l suljetussa kotelossa. Vahvistimena toimii Impulse joka pukkaa 2ohmiin 1200w, monopääte. Bassoa riittää "hifi"korvalle riittävästi.

    Soittimena vielä hetkenaikaa Pioneerin deh-6900ib, ei pahaa sanottavaa. Kaikki toimii ja on laadukasta, ääni on hyvä ja helppo käyttää.
    Tuossa jo asennusta odottaa Alpinen 9887r, eli lippulaiva soitin. Löytyy niin dsp kun tarkat suotimet.

    Eli kertokaahan omista kokemuksista ja laitteistanne. Tehään mukavaa säe, mistä voi kysellä apuja ja neuvoja, sekä vain katsella mitä toisilla on soittopeleinä.
     
  2. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 193
    Niin, noita vehkeitähän nyt on ollu vähän jokalähtöön itsellä kun joka autossa on jonkinlaiset olleet. Ensimmäisessä autossa keskityttiin lähinnä siihen äänen määrään, Edessä oli tripladiskantit ja erkkasatsi edessä sekä takana. Subeina pari 15" Halpis SPL:ää. Onneksi järkiinnyin ja seuraavaan autoon keskityttiinkin etupäähän ja vaimennuksiin, ja vedettiin kunnon aineet lattiasta kattoon ja jätettiin se subiosasto pienemmälle huomiolle.

    Uudemmissa vehkeissä onkin sitten ollut ohjelmalähteenä vanha uskollinen alpinen 9853, ja erkkana vielä tähän mennessä kaikki oleet DLS:n tuotoksia. Nykyiseen autoon pitäisi nyt kuukauden sisällä alkaa enemmän rakentelmaan. Etupäätä Xetecin 4-kanavainen pyörittämään aktiivina, ja subille Sinusliven wanhanliiton A-1500. Subiksi varmaankin alkuun Peerlessin XLS 12" koska sen soinnista ei ainakaan tarvitse selitellä. Toisena vaihtoehtona nurkissa pyörivä SPL Dynamicsin XTR 12", mutta ääneltään tuo joutaa kyllä verkonpainoksi. Kun budjetti riittää vaimennuksilta ja etupäältä antamaan periksi, katsellaan sitä parempaa subia.

    Etupäähän voisi taas heittää tuttua DLS:ää, vaikka jotenkin kaipaisin vieläkin pehmeämpää ääntä, kuin UP6:lla ja Nobeliumeilla oli tarjota. Kolmitiesatsi tietty auttaisi, mutta en jaksaisi millään väsätä kojelautaan paikkoja.
    Ovet, takaluukku ja toivonmukaan myös hieman lokareita voisi vaimentaa. Kattoon nyt ei tähän kyllä laiteta mitään, kun en siitä juurikaan eroa kuule.

    Tuossa muutama postaamisen arvoinen kuva.

    [​IMG]

    Etusubi integroitui hienosti midien (MS6A) kanssa aikoinaan.

    [​IMG]
    Disut suunnattiin tuollaisilla jalustoilla.
     
  3. chronicler

    Rekisteröitynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 541
    Ittellä on laitteisto jo hankittuna, mutta asennusta vailla. Vehkeet siis:

    Etupää DLS MS6A tuplamideillä SPL Dynamicsin S-4006 vahvistimen perässä. Subbareina SPL Dynamicsin PRO-300D2 pari Alpinen MRP-M1000 monodigin perässä. Soittimena Sony CDX-GT730UI. Virtapuolella perusakku vakiolaturin kera (nämä ensialkuun) joilta 50mm² piuha konttiin SPL Dynamics DHC-3 konkalle. konehuoneen puolelle "Big Three Upgrade" ensialkuun

    itte monessa autossa tuskastellut midbasson puutetta joten sen ajattelin hoitaa kuntoon noilla DLS:llä kunnon vahvistintehojen (2x100wRMS+2x160wRMS) kera. Peilikolmioihin tullaan kuiduttamaan diskantit oikein suunnattuina.

    kontissa subbarit tulevat jauhamaan suljetuissa koteloissa ihan vaan toiston tarkkuuden ylläpitämiseksi. ja kyllä sitä painettakin tarpeen mukaan 2x12" elementistä irtoaa 1kW vahvistintehoilla. kotelo rakennetaan siten, että elementit ovat V muodossa yläsalaisin asennettuna (konetyyppikin autossa on V6 niin looginen jatkumo kontissa :D )


    itse olen iskenyt silmäni RE Audion subbareihin, joista seuraava elementtinikin löytyy. XXX sarjan 12" tai 15". ovat vain sen verran suolaisen hintaisia että osto taitaa venähtää pidemmälle tulevaisuuteen. vertailukohteeksi voi ottaa JL Audion 12w7 joka vastaa tuota 12" XXX aika pitkälti paineen ja soinnin laadun osalta
     
  4. Cid

    Rekisteröitynyt:
    12.01.2004
    Viestejä:
    744
    Itsellä Audi A4 2002:ssa seuraavaa:

    Soitin: Alpine CDA-105Ri + PXA-H100 prossu
    Etupää: Alpine Type-X SPX-PRO sarjan diskantit ja Rainbow Germanium 6.5" midit.
    Subi: Focal Access BUS 20, 8" 60W
    Akku: Optima Yellow top 55Ah

    Diskantit ja midit asennettu auton vakiopaikoille, subi apukuskin penkin alle. Yllättävän hyvin sai diskantit suunnattua vakiopaikoillakin, ei toki aivan optimiasennustapa, mutta en halua diskantteja kojelaudalle/peilinkolmioihin esteettisistä syistä.
    Ovet vaimennettu (ulkopelti, välipelti, pahvit) vibrolla+splenit midin kohdalla.
    Etupäätä ajetaan aktiivina viiveiden kera soittimen vahvistimella, myös tuo Focalin pikkuaktiivi on osoittautunut yllättävän käyttökelpoiseksi.

    Setinhän piti olla vain väliaikainen, mutta nyt ollut jo vuodenpäivät kiinni, tyydyttänyt omat tarpeeni yllättävän hyvin. Midien potkussa tosin vähän toivomisen varaa ja soundi ehkä hivenen tunkkainen. Epäilisin tosin johtuvan vahvistimen/ien puutteesta. Stereokuva tosin omasta mielestäni ainakin varsin hyvä, mitä nyt turhan lähelle jää johtuen kaiuttimien asennuspaikoista. Pikkuhiljaa kuuntelemalla säädetty kohdilleen.
    Tarkoituksena onkin hommata mideille/diskanteille omat vahvistimet, suunnitelmissa ollut joko 2x Genesis Stereo 60 tai 60+100.


    Edellisessä B5 korisessa nelkussa oli huomattavasti kirkkaampi ja avarampi soundi.
    Settihän oli suhteellisen vertailukelpoinen ja asennettu samaan tapaan:

    Soitin: Alpine CDA-9884R+PXA-H100
    Vahvistimet: Genesis Profile two&four, SPL dynamics s-4002.
    Kaiuttimet: DLS Nobelium 1 + DLS R5A + Rainbow Hammer 12"

    Samanlaista asennusta ei kyllä nykyiseen tule, painoa jo muutenkin autossa ihan tarpeeksi. Alkanut tuo suorituskyvyn parantaminen kiinnostaa hifejä enemmän pikkuhiljaa. :)
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2010
  5. Juffex

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2005
    Viestejä:
    6 521
    Toyota Avensis 2.0 VVT-i D4 Linea Sol | MinunAuto.com

    Tuolta löytyy laitteisto ja muutama kuva etukaiuttimien asennuksista. Sen siitä saa kun on niin tyhmä ettei tajua ottaa kuvia kun asennuksien aikana, sitä on mukava sitten jälkikäteen harmitella.

    Kaiuttimet meni vakiopaikoille siksi, koska tarkoitus oli pitää orkkiksen näköisenä vaikka sointi kärsiikin siinä. Diskanteille nyt muokkailin paikkoja, ettei ne nyt pihise missää sattuu. Etu ja takaovet on vaimennettu monella kerroksella. Myös hattuhylly ja kontti on saanut matot + muutat muut paikat ohjaamossa johon pääsi käsiksi ilman sisustan purkamista.

    Joka oveen vaihdoin kaksi paria 2,5mm² kaiutinkaapelia kun auton vakiot olivat todella ohuet (no olipa yllätys). :)

    Virtapuolella laturin + & - on 50mm² kaapelilla. Akulta lähtee konttiin ja maihin 70mm² kaapeli. Kontissa Odysseyltä lähtee 50mm² ja 70mm² kaapelit maihin ja 50mm² kaapelit konkalle. Konkasta eteenpäin Helixille menee 50mm2 ja Ground Zerolle 35mm² piuhat.

    En nyt omia vehkeitä kutsuisi vielä hifiksi, mutta ihan hyvä soundiltaan tuosta on tullut.
     
  6. junkmu

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 257
    [​IMG]
    Alpine 9884r+Pxa-h100/Täysaktiivinen 3-tie,Hybrid audio L1 Pro,Macrom ext.mw6,Hifonics z4400/Dragster da-2402,Jbl p1022

    Ovet/katto/luukku vaimennettu(vibro/focus) muutamakerros kaikilla pinnoilla, ovissa/katossa focuksen splenin tapaista.
    50mm2 virta/maat,Laturilta akulle,motin maadotus, soittimen virrat/maa 6mm2 konkalta.
    Dls ultimate rca
    Dls chrome konkka 1F

    Ja muutama foto joistakin vanhoista..
    http://www.minunauto.com/files/imagecache/picture_592x445/files/images/14940/r_1222955858.jpg Hyundai scoupe ls luukku..
    http://www.minunauto.com/files/imagecache/picture_592x445/files/images/14940/CIMG0020.JPG a4 audin...
     
  7. Jur1

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2008
    Viestejä:
    934
    Onko mitään halvempaa vaihtoehtoa vaimennukseen kuin tuo vibroplast tms.?

    On niin perkeleen kallista näköjään ja tuo saabin kontti on niin suuri, että menisi varmaan miljoona pakettia tota mattoa sinne...
     
  8. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 222
    Biltemasta paksuinta bitumimattoa. Samaa tavaraa se, kuin vibro, mutta vibro on helpompi työstettävä ja se on kuuminta muotia sisustuspiireissä :D Bitumit vain aurinkoon lämpiämään ja kuumailmapuhaltimella sitten pintoihin kiinni. Sinne minne et pääse kunnolla käsiksi, niin suosittelen laittamaan reippaasti esimerkiksi bitumimassaa ihan pensselillä. Mars biltemaan ja bitumia mukaan. Merkillähän noilla ei ole mitään väliä sillä massallahan nuo värinät on tarkoitus vaimentaa.


    Ja tällä hetkellä luotetaan Bmw Hifi-System Professional DSP. Kaiuttimiahan tuossa vois harkita vaihtaa tuohon 10+2 järjestelmään, mutta enpä taida viitsiä.
     
  9. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 193
    Paskapuhetta, merkillä tosiaan on väliä. Verrataan vaikka ihan normi bilteman bitumimattoa tai Stingerin kumisekotemattoa. Kummallakohan on paremmat akustiset ominaisuudet? Ei se vaimennusteho kokonaan siihen massaan perustu. Vaikka esimerkiksi miditoistoa saa kyllä parannettua pelkällä massallakin, ei ulkoa kantautuvien äänien määrä vähene oleellisesti pelkällä massalla.
     
  10. Jur1

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2008
    Viestejä:
    934
    Niin varmasti on, mutta minulla ei tosiaankaan ole mikään ihmeellinen hifi setti autossa, enkä ole kultakorva, joka huomaa äänen laatu eroja eri kaiutinjohtojen välillä, niin onko sillä hurjan suurta merkitystä tuossa vaiheessa?

    Lähinnä siis kontin seinämät, pohja ja luukku pitäisi tuolla aineella vaimentaa. Kuten vain todettua ei huvittaisi ostaa 20 pakettia jotain helvetin kallista vibroplastia. Saabi nyt on suht ja minulle ihan riittävän hiljainen muutenkin, nuo edellä mainitut alueet vain pitäisi saada vaimennettua, etteivät rämise niin pahasti kuin nyt. Olen jo melkein varma, etten huomaisi mitään eroa sen välillä onko takapaksi vaimennettu vibroplastilla vai vastaavalla bilteman matolla.

    Etuovet voi toki laittaa vibroplastilla tms. laatumerkillä kun niihin tavaraa menee paljon vähemmän ja ehkä soinnillisesti enemmän merkitystä niiden vaimennuksella.

    ;)
     
  11. junkmu

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 257
    Oviin suosittelen focuksen mattoa jossa mukana tulee mukana pari palaa splenin tapaista vaimennusmattoa jotka laitetaan normimaton päälle midin taakse..

    Itselläni tuota on sekä ovissa että katossa.
     
  12. junkmu

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 257
    Oviin suosittelen focuksen mattoa jossa mukana tulee mukana pari palaa splenin tapaista vaimennusmattoa jotka laitetaan normimaton päälle midin taakse..

    Itselläni tuota on sekä ovissa että katossa.

    Muista tukkia ovista kaikki aukot jotka on sisäpellissä paitsi tietysti se midinaukko jätetään auki :D

    Sori tuplaus.. :)
     
  13. samsung942

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2005
    Viestejä:
    1 674
    Itselläni olisi kova innostus taas laittaa poppia autoon ja ehkä niin tulee tehtyä, jos jonkun projektin saan talliin raahattua. Duunin kautta tulee myytyä SPL Dynamicsiä, joten ainakin hintataso kyseisen merkin kohdalla olisi "kohtuullinen"

    Pitääpä laittaa tarinaa, heti kun uusi projekti löytyy :)
     
  14. Hasselhoffin Hiukset

    Rekisteröitynyt:
    04.03.2011
    Viestejä:
    181
    Tarvitsisin 2x15" subbarit takakonttiin ja niihin sopiva vahvari, mistä saisin tuollaisen setin edullisesti? :)
     
  15. Tomppa5000 Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Viestejä:
    2 957
    Osta Jensenit. Oli halvat ja huonot jo 90-luvulla.
     
  16. oh9juty

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2001
    Viestejä:
    1 193
    Mulle asennukset tekee ihan ammattilainen... etsiköön samalla radio antennia vaivanneen vian + korjaa ratin napit.

    Settinä siis joku perus alpinen mankka + ipod tulo
    Rainbow Sax 265.20 taakse
    Rainbow SaxSL 130 NG taakse

    Jakosuotimille saa asennusliike etsiä sopivan jemmapaikan ja asentaa tukevasti etteivät helise ja rämise kojelautaa tms. vasten.

    Nyt mulle kuitenkin vakuutettiin että mankan vahvarilla rikkoo vaan ne kajarit ja että ostat jonkun pienen erillisen 4 kanavaisen vahvistimen.
    Olis kiva tietää että missä edessä on senverran tilaa et saa pienen vahvarin piilotettua näkymättömiin. Subbaria ei ole eikä tule.

    Alpine-PMX ? vahvistimet-PMX-F640

    Tää mulla olis mielessä, mut mitä semmosta lisää se tuo et kannattaa maksaa esim. 300e tuost asennettuna?


    - edit -

    Audio Hellman // KTP-445

    toihan on justiinsa se mitä haetaan. Teeköhän tuolla mitään?
     
  17. tonskulus

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2002
    Viestejä:
    2 898
    Asensin autooni Logitech Z-2300:t ja toimii muuten hemmetin hyvin!

    14 vuotta olen rakennellut, kokeillut jos jonkinlaisia hifi/poppiratkaisuja autoissani laidasta laitaan mutta tää kyllä yllätti positiivisesti. Ei olisi pahitteeksi nakata toinen mokoma satsi vielä rinnalle niin saisi koko järjestelmän (etu- ja takakaiuttimet) samaa sarjaa.
    Ääntähän tuosta yhdestäkin 2.1 setistä irtoaa vähintään riittävästi.

    Ainakin on kokeilemisen arvoinen juttu jos ei muuta. Tarvii tietty invertterin syöttämään virtaa, tai sitte pitää alkuperäinen vahvistinyksikkö korvata oikealla autovahvistimella.
     
  18. nuusk1s

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    2 142
    ^ Kuvia moisesta virityksestä? :D
     
  19. Akame

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2007
    Viestejä:
    1 404
    No mjuu. Kantais oman kortensa kekoon. Itsellä on ollut joitakin vuosia nyt kontissa niin Alpine Type R 15", Sen kaverina Focus FX1500D.. Hattuhyllyllä on DLS iridium 6.2i ja sen kaverina Focus FX2200.. Soittimena nyt on JVC KD-AVX44, vallan tyytyväinen olen tuohon ollut, käytettynä tuli muinoin hankittua. Ainut mitä nyt pitäisi laittaa niin hattuhylly rämisee ja Etuoviin haluaisin samanlaiset erkat myöskin. En ole kehdannut alkaa kokeilemaankaan moista operaatiota kun ovissa on airbagit. Kyseessä E46 coupe bimmeri. Oli sinänsä aika jänskä kun joku yli 2vuotta sitten tuli noi iridiumit hankittua niin ne kustansi 350e~ ja nyt kun katselen hintoja niin halvimmillaan 600e.. on se jännä :kippis:
     
  20. mpower

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2001
    Viestejä:
    109
    Pientä budjettiparannusta löytyy täältä.

    Etukaiuttimet:
    - Elämää nähnyt 6,5" erillissarja(velocity vx 172), ostin tuon uutena joskus vuonna -98. Vieläkin toimii ok. Asennukseen koitettu satsata, tukevasti kiinni ja pellit vaimennettu vibroblastilla.

    Takakaiuttimet:
    - Hattuhyllyllä DLS:n 5" perus coaxit. Näitä komentaa soittimen oma vahvistin.

    Soitin:
    - Joku LG:n perus cd/usb/mp3 -soitin. Melko onneton laite, mutta tuli auton mukana, enkä ole jaksanut vaihtaa parempaan.

    Vahvistin:
    - JBL GTO-1004 (4x100w)

    Subbaria ei ole, kun tarvitaan kuljetuskapasiteettia. Ehkä joskus tulee, vahvistimen puolesta resurssit riittää siihenkin. :)
     
  21. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    805
    Noitahan joskus testattiin lehdessä X, muistan että bilteman tms halpispaikan bitumimatto oli parasta kun se oli paksuinta/raskainta.

    Bilteman mattoa kerran asentaneena muistan että se lohkeili helposti kylmällä ilmalla, joten pitää lämmittää ja asentaa nopeasti

    Oletteko btw tehneet db-mittareilla testauksia paljonko meteli vähenee? Jos lähtökohtana on auto mikä pitää kovaa meteliä niin varmasti suuremmat erot kuin jo valmiiksi hiljaisessa autossa
     
  22. Nemostelija

    Rekisteröitynyt:
    16.05.2008
    Viestejä:
    1 773
    Parasta ja parasta. Käsiteltävyys ja tarttuvuus ala-arvoista, sekä tuo painoa lisää aika hurjasti. Samaan tulokseeen pääsee parin millin matolla kevyellä matolla, joka taittuu melkein minne tahansa vain painamalla ja pysyy takuuvarmasti kiinni vaikka katossa.

    En tiedä mitä Nikesound nyt maksaa, mutta tuossa testissä sen neliöhinnalla saa nykyään uusia, alumiinipinnoitettuja butyylikumi-/sekoitemattoja, joilla työskentely on ruusuilla tanssimista, eikä tarvitse kärsiä hajoilevasta bitumista joka tippuu pystypinnoilta alas sitä mukaa kun palovammat käsissä paranee ja uusia kuumailmapuhaltimia ostaa. Parhaiten vaimentaa sellainen aine, joka pysyy kiinni :rolleyes:

    http://www.tele-tukku.fi/tiedosto_haku/tiedostot/tuotteet/testit/astm06_7-8_vaimennus.pdf

    Tuon testin parhautta katsomalla voisi hakea suoraan betonia, kyllä se vaimentaa vielä enemmän eikä maksa mitään. Siispä se on parasta...
     
  23. junkmu

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 257
    hmm.. mitkä debat vähenee kun vaimentaa? Olenko aikoinaan ymmärtänyt väärin että vaimentamisella yritetään parantaa akustiikkaa ja paremminki sitä elementin sointia/ympäristöä ja sitä että saataisiin luonnollinen ja hyvä saundi aikaiseksi...

    Itse laitan euroni ainoastaan focus/vibro tai vastaaviin mattoihin.. Focuksella 2autoa tullu vaimennettua.. Seuraavanki kulkineen vaimennan ilmeisesti, jos viel jaksaa innostua hifistelemään.
     
  24. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 222
    Täytyy kyllä olla melkoisen käsi jos saa bilteman maton hajoamaan, putoamaan pystypinnoilta, polttamaan itsensä ja hajottaa kuumailmapuhaltimen. Tuo saavutus on jo guinnesin ennätystenkirjaan luokiteltava saavutus.

    Jos on fiksu, niin heittää maton aurinkoisena päivänä ulos jolloin kuumailmapuhallinta ei juuri tarvitse. Ja tuo bitumi pysyy kyllä, kuin tauti pystypinnoillakin jos ei ole täysin lapanen. Samaa ainetta kuitenkin liimaillaan julkisivuihin, joten kyllä se autossakin pysyy kunhan poistaa rasvat pelleiltä. Jos haluaa helpottaa hommaa, niin heivaa kuumailmapuhaltimen pois ja toholla kiinnittää maton.
     
  25. junkmu

    Rekisteröitynyt:
    06.02.2004
    Viestejä:
    1 257
    Joskus käytin bitumimattoja ihan uunissa ja sitte ihan kuumailmapuhaltimen avulla laittanu kiinni.. pysyy kuhan rasvat poistettu hyvin.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti