Siis olet töissä missä ja tästäkö on teillä ihan mustaa valkoisena tilastoituna (huomautuksena, että näkemyksesi on nimenomaan subjektiivinen, henk.koht. kokemukseen perustuva)? Olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä maanlaajuinen tai kansainvälinen vertailu sähkövioista vrt. muut merkit. Ainakaan omassa lähipiirissäni ei millään muotoa toteudu tämä ranskis-stereotypia, vaan nykyautoissa viat tuppaavat olla sähköön liittyviä merkistä riippumatta.
Olen tietysti valmis nielemään käsitykseni jos se vääräksi osoitetaan, mutta oma mutu-tuntumani on vahvasti sellainen, että ranskalaisten huono maine on Suomessa erittäin liioiteltu ja perustuu pitkälti vanhojen mallien aikaansaamaan pysyvään perspektiiviharhaan. Jo sekin, että Renault ja PSA-konserni ovat useiden suussa täsmälleen samoja autoja, kertoo mielestäni oleellisen.
Eipä pilata hyvää mutuilua faktoilla siellä.
Viimeksi muokattu: 10.09.2017
Osa ranskiksista oli ihan täyttä paskaa tuossa 2000 luvun alussa pelkästään googlaus paljastaa sen sekunneissa. Olikohan Tekniikan Mailman legendaarinen ensitesti 2 koppasesta rellusta, ensimmäisen kerran vikavalot syttyivät kun mittarissa oli 000000.1km
Itse kävin ajamassa scenicciä joskus ja sekin koeajo loppui lyhyeen sekoilevan digitaalimittariston takia.
Lueskelin eilen ulkomaisilta sivuilta ja forumeilta näistä uusista ja touhu tuntuu jo huollonkin puolella olevan ihan eri mallilla kuin 2000luvun alussa.
Maine on jännä juttu. Mersun hyvä maine kesti älyttömät ongelmat mitä oli tuossa 2000-2010. Vag:ilaisia ostetaan ja pidetään edelleen luotettavina autoina vaikka näissä on ollut ihan käsittämättömiä vikoja viimeisen 10v aikana. Toyotan d4d sirkuskaan ei ihan pienimmästä päästä ollut. Ranskikset taas eivät tunnu pääsevän maineestaan. Mikä on sinänsä aika hauskaa kun ranskisten viat eivät todellakaan ole olleet näitä 6000€ remppoja mitä näillä mainitsemillani merkeillä-.
Viimeksi muokattu: 10.09.2017
Eikös tää mutuiluketju ollutkin? 
Jaksa enää vastailla/lainailla, mutta eiköhän jokaisella ole se oma käsitys ja kokemus milloin mistäkin merkistä, eikä siihen yleensä auta minkään/kenenkään puheet. Itse kun on alalla töissä niin omien autojen lisäksi omakohtaista kokemusta on koko suvun + kaikkien kavereiden autoista kun meikäläisen hihaa siellä aina revitään ongelmatilanteissa. Tähän päälle vielä työkokemus ja voin ainakin omalta osaltani tuomita kaikki Vagit, ranskikset ja Opelit höyryäviksi kasoiksi sitä itseään, riippumatta siitä ovatko 10 päivää vai 10v vanhoja...
Ja edelleenkin ihan oma näkemykseni asiasta, eriävät mielipiteet on täysin fine.
Kaikenmaailman "riippumattomat" testit on sitten taas luokkaa uskoo ken haluaa. Tästäkin olisi monta hyvää esimerkkiä, mutta tyydyn sanomaan vain että joku niiden testaajien palkankin maksaa...
Ulkomaiset "katsastussivut yms." on mitä on (ja aika harvassa maassa sitä katsastusta loppupeleissä edes suoritetaan?). Ihan suomisivustotkin vääristää katsastuksessa havaittuja vikoja, kun tilastoihin on kerätty merkki ja mallikohtaisesti kaikki asiaan kuuluva ja kuulumaton esim. "renkaat lopussa"...
Omalta osaltani riittää nyt tästä aiheesta, saan hakata päätä seinään pösömiesten kanssa aivan tarpeeksi työmaallakin.
Viimeksi muokattu: 10.09.2017
Jotenkin tuntuu että nykyään luotettavia ja edes kohtuudella remppavapaita autoja valmistetaan ainoastaan korea, japani akselilla. Imo alkaa näkymään vähän turhan selvästi se että autojen suunniteltu kestoikä on 200tkm, jonka jälkeen niistä tulee kaikista enemmän ja vähemmän opeleita.
Oma mutu top 5.
1. Kia
2. Hyundai
3.Mazda
4.Lexus
5. Suzuki
Viimeksi muokattu: 11.09.2017
Riippuu mitä haetaan mutta luotettavimmakai rankkaisin Hondan ym. japsit pienin varauksin Korealaiset luotettavuudeltaan OK, mitä nyt satunnaisesti tulee kanki haullaamaan ulkoilmaa...
Itsellä taas lähti Vagit ym. vauhdikkaasti vaihtoon, mutta sen verran vaatimuksia on autolla ettei millään tojolla jaksa ajaa. Nyt mennään Volvolla, jotka on jees kun valitsee mallin jossa on muutakin volvoa kuin merkit päissä... Toisisanottuna 60/80/70 Vollet, Volvon omilla koneilla.
Viimeksi muokattu: 11.09.2017
Totta, unohdin mazdan ruosteongelmat.. Pitääpä tiputtaa se 6seksi ja sit hondaa/ mitsua tilalle.
Imo mazdan ruosteongelmat ei ollut niin pahoja kuin mersun maali/ ruosteongelmat.
Olisi pitänyt omaa listaakin selittää sen verran että kiat vuoden 2010 jälkeen. SItä edelliset Trajetit, carensit ym ei aivan yllä samalle tasolle nykyisten 7v takuulla olevien kanssa.
Viimeksi muokattu: 11.09.2017
Tarkennetaan: Kian ja Hyuyuyndeidaimikälien Dieselit, sen tarkemmin on hankala ilmaista kun samaa kukkuukankikonetta on käytetty ristiin rastiin. Ei voi puhua vielä tyyppiviasta, mutta useampi on tullut vastaan joissa varoittamatta heilahtaa koneesta alakerta solmuun ja yleensä heti/reilusti takuun päättymisen jälkeen...Ja nyt puhutaan alle 10v vanhoista. Nuo sitä vahemmat korealaiset luokittelen täysin peltovehkeiksi...
Millä perusteella muuten Lexus listalla, eikä ihan vaan toyota, jos saa kysyä? Lexushan on ihan puhtaasti Tojo paremmilla(lue:vikaherkemmillä) varusteilla?
Entisenä mazdan omistajana on pakko sanoa, että kyllä ne omakohtaiset kokemukset Mazdan ruostumisesta vrt. Mersu on päinvastaiset. Mitta tuli täyteen kun ne samat kaaret ja ovihelmat sai korjata lähes joka vuosi + pohja mätäni kauttaaltaan käsiin. Mersussa sentään hieman vähemmän remonttia + ilmoitti kätevästi kukan alusta keskellä ovea
Noissa alkupään 6 mazdoissa oli muutenkin ihan lapsellisia suunnittelu/valmistusvirheitä jotka viimeistään täällä pohjolan oloissa levesi reisille...
Viimeksi muokattu: 11.09.2017
Lexuksella on malleja joita tojolta ei taida< löytyä. GS, RX,LS bensiini IS ja venhemmat vaparit on pirun luotettavia. Pelkästään nettiauton luotettavuus arviot ovat ihan omassa sarjassaan 4.9 pistettä 5:stä. Luotettavina pidetytyt tojot, volvot, skodat, Kiat, Hyundait ym on siellä 4.1-4.4 kieppeillä.
Myös Lexuksen maahantuonnin ja huollon suhtautuminen d4d ja kansiongelmiin oli hieman eri tasolla kuin Toyotalla.
Tyyppivika sivustokin tuntuu oilevan kovin tyhjä.
Clubin sivuilla ei paljon negatiivisia kommentteja löydy paitsi näistä halpis lexuksista.
Omalla listalla olisi ollut selkeä 1 ilman toytotan d4d katastrofia.
Entisenä mersun "omistajana" on pakko kysyä monta kertaa autosi maalautettiin? Mersun maaliongelmat koskivat miljoonia autoja. Se on hienoa kun yhtä-äkkiä keskeltä kattoa alkaa ruostekukkasta puskemaan maalin läpi. Tai maali ikäänkuin ohenee itsekseen.
Viimeksi muokattu: 12.09.2017
^ Itse taas sanoisin että Lexuksen korkeat tähtiarviot johtuu pääasiassa merkin pienestä määrästä vrt. Tojotaan. Suurempaan massaan mahtuu aina enemmän sontaa ja jyvistänkokemuksista taas harvemmin lähdetään avautumaan. Nettiauton tähtiarvioille en kyllä anna henkilökohtaisesti muutenkaan arvoa, kun mutuarviona ainakin puolet arvosteluista on annettu autoista mitään tietämättömien käyttäjien toimesta ja ovat luokkaa "hienon värinen".
Kaikki Lexukset on kyllä tekniikaltaan täysin puhtaasti Tojoa, isompikoneiset/suomen tojotista puuttuvat mallit on vaan sitten japsi/jenkki/aussimalleihin pohjautuvia, joissa niissäkin lähes ainoa käytännön ero Tojoon on korin ulkopeltien ja sisustan lisäksi moottori ja jousitus. Ero voi toki kuulostaa isolta joistain, mutta ei minusta. Tilannetta voi verrata näihin halppis jaggeihin jotka on vaan ylihintaisia mondeoita 
Itse taas olen Toyota perheestä ja kyllä tojota mielestäni hoiti mallikkaasti niin Rav4 airbag recallit kuin D4D episodinkin...jälkimmäiseen tuli mukisematta uusi kone 90tkm kohdalla.
Jaha, sulla on ollu näitä katastrofimesejä... No kieltämättä ei se mazda juuri kylkilistojen yläpuolelta ruostunut, mutta sitäkin enemmän alapuolelta. Mersumaista sisäpuolelta ulospäin ruostumista tapahtui kyllä kaikissa kylkipelleissä mazdassakin ja näennäisesti ilman järkevää syytä. Kaarissahan tämä kyllä johtui ihan vaan niistä susipaskoista huopalokareista.
Viimeksi muokattu: 12.09.2017
Same same but still diffrent.
Perustekniikka on hyvin pitkälti samaa juu poislukien sporttilexukset joissa on täysin oma tekniikkansa. Mutta laaduntarkkailu, materiaalit ja tutkimus nostavat lexuksen toyotan ohitse.
Hyvä esimerkki tästä on Highlanderin ja RX vertailu.. Huhujen mukaan täysin sama auto mutta jostain syystä tuo lexus on vieny pariarvostelut 6-0.
Lexus on myös ulkomailla erittäin arvostettu automerkki. Mm autojen kuluttajien arvosteluissa lexus on voittanut useita vuosia peräkkäin 1 sijan.
Lexuksen LS on valittu todella useina vuosina luotettavimmaksi autoksi autobildin ym lehtien arvosteluissa. Erittäin arvostettu JD power julkaisu on pitänyt ls mailman parhaana autona vuosikausia peräkkäin.
Sen verran kommentoitava jaquareista. Kun ford sekaantui jaquareihin laatu lähti parantumaan , 2008 kun ford myi jaquarin tatalle laadun uskottiin lähtevän laskuun . Toisin kävi jaquarit ottivat kunnon luotettavuusloikan. (siinä on muuten taas 1 automerkki joka kärsii kauan historiastaan).
Viimeksi muokattu: 12.09.2017
Täytynee kohta siirtää jatkot tonne vapaan keskustelun puolelle, ettei koko lanka täyty bs:stä 
Kuten sanoit, perustekniikka on samaa molemmissa ja superit on oma lukunsa. Laaduntarkkailut, materiaalit ja tutkimus...on samaa ja tod.näk. tapahtuu samoissa tiloissa samojen henkilöiden toimesta. Samalta tehtaalta samojen insinöörien toimesta ne molemmat tulee, mitä nyt design tiimi on eri...
Lexus on maailmanlaajuisesti arvostetumpi kuin tojo, juurikin siitä syystä ettei esim. jenkit osta tojotaa, koska karvalakki. Kun samaan corollaan isketään särmemmät pintapellit L-logolla ja nahkaa sisälle niin tyhmä jenkkikin ostaa. Vaihtoehtoisesti tojota menee jenkille kaupaksi, kun Hiluxia korottaa, leventää ja pidentää metrin ja iskee mallinimeksi Tundran.
Saksa/Japani-akselilla (no pun intended) lexus heittää tojon ohi, koska jos saman tojotan saa "laatuversiona" lähes minimaalisella rahallisella lisäpanostuksella, niin miksi ostaa tojoa? "Maailman parhaan" auton titteliä ei varmasti saa perus avensis ämpärimuovisine sisustoineen, mutta kun sinnekkin isketään nahkaa päälle, alumiininappulaa kylkeen ja multimedianäyttöä keskelle niin titteli on taattu. Pointti tässäkin että näitä lehtien arvostetuimpia autoja hallitsee vahvasti premiumit, eikä auton vuodessa vaatima huoltorahavuori ole millään tavalla merkkaava tekijä autoa arvosteltaessa.
Ei se lexus ole yhtään sen luotettavampi, parempi tai huonompi kuin tojotakaan, eikä se voikkaan olla kun tekniikka on 99% samaa. Lexus vain mielletään vähän paremman väen merkiksi, eikä ongelmista huudella samaan malliin kuin koko kansan "eikö tää ollutkaan idioottivarma" tojotasta. Tästäkin oikein malliesimerkkinä E-mersu, joka on silloin harvoin toimiessaan pirun hyvä auto, mutta kautta-aikain teknisesti melko kuraa. Siitä huolimatta jokainen Eemelin omistaja ylistää johtotähteään vaikka hautaan saakka, ja samalla päässään kiroaa miten meni jo toisen kerran samalla viikolla tonni tai pari remontteihin...
Tästä voisi varmasti inttää vaikka maailman tappiin, mutta jospa se riittäis ja jatketaan oikeasti autoa hankkivien parissa.
Viimeksi muokattu: 14.09.2017
Joo voisi siirtyä 
Sen verran pakko vielä mainita että vaikka tekniikka olisi täysin sama erojakin on. Tarkoitan tällä että esim 1 lexuksen valmistaminen kestää kauemmin kuin vastaavan toyotan. Moottoreissa on eroa väännössä, kulutuksessa ja tehossa vaikka ovatkin perustaltaan täysin samoja motteja.
Alustan geometria, massat voivat olla erilaisia. Vaikka nämä ovat hyvinkin pitkälti identtisiä niin esimerkiksi lexukset voittavat poikkeuksetta ajo-ominaisuuksiltaan vastaavat toyotat. Samoin kuin ovat huomattavasti viimeistellympiä joka ilmenee esimerkiksi ajomelussa.
Lexuksen huolto ja goodwill imo arvostetaan ulkomaisten sivujen kautta todella pitkälle. Idena ilmeisesti on se että Lexus on ainoa premium jolla voi ajaa ilman isoa rahavuorta. Hauskaa sinänsä että lexus on myöntänyt pidemmän takuun kuin toyota mekaanisille osille..
Nyt voisi siirtyä itse asiaan takaisin.
Jaquar XF 3.0 diesel kokemuksia? Tuollainen +2012vm kiinnostaa. Todelliset kulutukset ym kiinnostaisi. Onko tuossa 240hp ja 275hp mitään muuta eroa kuin ohjelmointi?
Viimeksi muokattu: 14.09.2017
Asian voi ajatella monelta kantilta. Primeraan on varmasti uponnut jo moninkertaisesti auton nykyarvon edestä rahaa, mutta toisaalta niin on varmasti mersuunkin
Volvojen kanssa taas välttää isot rahareijät, kun huoltaa ajoissa/oikein ja välttää ne psaford-hirviön moottori ja vaihteistomallit...
En tiedä onko Volvon osat olleet sitten aiemmin kalliita (no, merkkihuolto nyt ainakin on), mutta itsellä tuli laitettua uudehko Volvo juurikin varaosien yllättävän kohtuullisen hinnan vuoksi ja ainakin omassa päässä Volvo on luottoauto. Merkkihuoltoa en käytä vaan hommat hoituu omasta takaa. Mersuun taas oikeastaan mikä tahansa homma vaatii sen isoimman setelin...
Viimeksi muokattu: 14.09.2017