Autoa ostamassa, kysymykset, kokemukset vinkit, mutuilu?

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Poro-, 22.06.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Siis olet töissä missä ja tästäkö on teillä ihan mustaa valkoisena tilastoituna (huomautuksena, että näkemyksesi on nimenomaan subjektiivinen, henk.koht. kokemukseen perustuva)? Olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä maanlaajuinen tai kansainvälinen vertailu sähkövioista vrt. muut merkit. Ainakaan omassa lähipiirissäni ei millään muotoa toteudu tämä ranskis-stereotypia, vaan nykyautoissa viat tuppaavat olla sähköön liittyviä merkistä riippumatta.

    Olen tietysti valmis nielemään käsitykseni jos se vääräksi osoitetaan, mutta oma mutu-tuntumani on vahvasti sellainen, että ranskalaisten huono maine on Suomessa erittäin liioiteltu ja perustuu pitkälti vanhojen mallien aikaansaamaan pysyvään perspektiiviharhaan. Jo sekin, että Renault ja PSA-konserni ovat useiden suussa täsmälleen samoja autoja, kertoo mielestäni oleellisen.

    Eipä pilata hyvää mutuilua faktoilla siellä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2017
  2. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Osa ranskiksista oli ihan täyttä paskaa tuossa 2000 luvun alussa pelkästään googlaus paljastaa sen sekunneissa. Olikohan Tekniikan Mailman legendaarinen ensitesti 2 koppasesta rellusta, ensimmäisen kerran vikavalot syttyivät kun mittarissa oli 000000.1km :D
    Itse kävin ajamassa scenicciä joskus ja sekin koeajo loppui lyhyeen sekoilevan digitaalimittariston takia.

    Lueskelin eilen ulkomaisilta sivuilta ja forumeilta näistä uusista ja touhu tuntuu jo huollonkin puolella olevan ihan eri mallilla kuin 2000luvun alussa.

    Maine on jännä juttu. Mersun hyvä maine kesti älyttömät ongelmat mitä oli tuossa 2000-2010. Vag:ilaisia ostetaan ja pidetään edelleen luotettavina autoina vaikka näissä on ollut ihan käsittämättömiä vikoja viimeisen 10v aikana. Toyotan d4d sirkuskaan ei ihan pienimmästä päästä ollut. Ranskikset taas eivät tunnu pääsevän maineestaan. Mikä on sinänsä aika hauskaa kun ranskisten viat eivät todellakaan ole olleet näitä 6000€ remppoja mitä näillä mainitsemillani merkeillä-.
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tilanne on muualla Euroopassa. Suomen vanha autokanta ja pienet markkinat varmaan ainakin osaltaan vaikuttavat tähän. Ja nimenomaan tyyppivikojen kustannusten suhteen ranskalaiset eivät ole olleet erityisen pahoja, vaikka pikkuvikaa voisikin olla enemmän.
     
  5. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Eikös tää mutuiluketju ollutkin? :D

    Jaksa enää vastailla/lainailla, mutta eiköhän jokaisella ole se oma käsitys ja kokemus milloin mistäkin merkistä, eikä siihen yleensä auta minkään/kenenkään puheet. Itse kun on alalla töissä niin omien autojen lisäksi omakohtaista kokemusta on koko suvun + kaikkien kavereiden autoista kun meikäläisen hihaa siellä aina revitään ongelmatilanteissa. Tähän päälle vielä työkokemus ja voin ainakin omalta osaltani tuomita kaikki Vagit, ranskikset ja Opelit höyryäviksi kasoiksi sitä itseään, riippumatta siitä ovatko 10 päivää vai 10v vanhoja...
    Ja edelleenkin ihan oma näkemykseni asiasta, eriävät mielipiteet on täysin fine.

    Kaikenmaailman "riippumattomat" testit on sitten taas luokkaa uskoo ken haluaa. Tästäkin olisi monta hyvää esimerkkiä, mutta tyydyn sanomaan vain että joku niiden testaajien palkankin maksaa...
    Ulkomaiset "katsastussivut yms." on mitä on (ja aika harvassa maassa sitä katsastusta loppupeleissä edes suoritetaan?). Ihan suomisivustotkin vääristää katsastuksessa havaittuja vikoja, kun tilastoihin on kerätty merkki ja mallikohtaisesti kaikki asiaan kuuluva ja kuulumaton esim. "renkaat lopussa"...

    Omalta osaltani riittää nyt tästä aiheesta, saan hakata päätä seinään pösömiesten kanssa aivan tarpeeksi työmaallakin.:rolleyes:
     
    Viimeksi muokattu: 10.09.2017
  6. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Olen itse samaa mieltä siitä, että monesti omat käsitykset kyllä pidetään kaikenlaisesta saatavilla olevasta datasta huolimatta. Se kiinnostaisi, että mitkä oman näkemyksesi mukaan ovat niitä kestäviä/tekniikaltaan varmoja kulkineita? Ja onko niitä sellaisissakin autoissa, joilla on lisäksi mukava ajaakin?
     
  7. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Jotenkin tuntuu että nykyään luotettavia ja edes kohtuudella remppavapaita autoja valmistetaan ainoastaan korea, japani akselilla. Imo alkaa näkymään vähän turhan selvästi se että autojen suunniteltu kestoikä on 200tkm, jonka jälkeen niistä tulee kaikista enemmän ja vähemmän opeleita.

    Oma mutu top 5.

    1. Kia
    2. Hyundai
    3.Mazda
    4.Lexus
    5. Suzuki
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2017
  8. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Mitsu-Honda on kanssa aika asiallinen setti, mutta onhan niilläkin ollut tiettyjen moottorien/vaihteistojen kanssa ongelmia.
     
  9. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Riippuu mitä haetaan mutta luotettavimmakai rankkaisin Hondan ym. japsit pienin varauksin Korealaiset luotettavuudeltaan OK, mitä nyt satunnaisesti tulee kanki haullaamaan ulkoilmaa...:rolleyes:

    Itsellä taas lähti Vagit ym. vauhdikkaasti vaihtoon, mutta sen verran vaatimuksia on autolla ettei millään tojolla jaksa ajaa. Nyt mennään Volvolla, jotka on jees kun valitsee mallin jossa on muutakin volvoa kuin merkit päissä... Toisisanottuna 60/80/70 Vollet, Volvon omilla koneilla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2017
  10. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Viitsitkö tarkentaa, merkki, malli jne?
     
  11. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Jotain tämän suuntaista omakin mutuiluni on ollut, ehkä Honda Mazdan tilalle. Mazdan pisteitä laskee tuo 2000-luvun ruosteongelma - mahdollisesti parin viime vuosikymmenen pahin - josta pitkä miinus valmistajalle. Yleensä ottaen tältäkään listalta ei löydy hirveästi omistushalua herättäviä autoja, Lexus on Suomessa aivan järjettömissä hinnoissa verrattuna muihin premium-merkkeihin. Varmaan kärjistäen voitaisiin sanoa, että kustannusoptimointi onnistuu parhaiten kun tehdään perusperusautoa, joissa esim. alustaratkaisut ovat mukavuuden kustannuksellakin yksinkertaisia.

    Ja edelleen olen sitä mieltä, etteivät autojen yksilöiden väliset kestävyyserot ole lähimainkaan niin suuria kuin mitä mielikuvissa. Makrovinkkelistä eroja näkyy, samoin kuin erityisen kiusallisten tyyppivikojen suhteen, mutta muuten merkkikohtaisia eroja liioitellaan raskaasti (tyyliin Honda on hyvä, mutta Hyundai on täyttä paskaa). Tästä syystä ajo-ominaisuuksien ja hinta-laatusuhteen vertailu on itselleni tärkeämpää kuin absoluuttisen kestävyyden vertailu, vaikka toki "aitoja pommeja" kannattaa vältellä jos pystyy.
     
  12. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Totta, unohdin mazdan ruosteongelmat.. Pitääpä tiputtaa se 6seksi ja sit hondaa/ mitsua tilalle.
    Imo mazdan ruosteongelmat ei ollut niin pahoja kuin mersun maali/ ruosteongelmat.


    Olisi pitänyt omaa listaakin selittää sen verran että kiat vuoden 2010 jälkeen. SItä edelliset Trajetit, carensit ym ei aivan yllä samalle tasolle nykyisten 7v takuulla olevien kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2017
  13. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Tarkennetaan: Kian ja Hyuyuyndeidaimikälien Dieselit, sen tarkemmin on hankala ilmaista kun samaa kukkuukankikonetta on käytetty ristiin rastiin. Ei voi puhua vielä tyyppiviasta, mutta useampi on tullut vastaan joissa varoittamatta heilahtaa koneesta alakerta solmuun ja yleensä heti/reilusti takuun päättymisen jälkeen...Ja nyt puhutaan alle 10v vanhoista. Nuo sitä vahemmat korealaiset luokittelen täysin peltovehkeiksi...

    Millä perusteella muuten Lexus listalla, eikä ihan vaan toyota, jos saa kysyä? Lexushan on ihan puhtaasti Tojo paremmilla(lue:vikaherkemmillä) varusteilla?

    Entisenä mazdan omistajana on pakko sanoa, että kyllä ne omakohtaiset kokemukset Mazdan ruostumisesta vrt. Mersu on päinvastaiset. Mitta tuli täyteen kun ne samat kaaret ja ovihelmat sai korjata lähes joka vuosi + pohja mätäni kauttaaltaan käsiin. Mersussa sentään hieman vähemmän remonttia + ilmoitti kätevästi kukan alusta keskellä ovea:D Noissa alkupään 6 mazdoissa oli muutenkin ihan lapsellisia suunnittelu/valmistusvirheitä jotka viimeistään täällä pohjolan oloissa levesi reisille...
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2017
  14. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Lexuksella on malleja joita tojolta ei taida< löytyä. GS, RX,LS bensiini IS ja venhemmat vaparit on pirun luotettavia. Pelkästään nettiauton luotettavuus arviot ovat ihan omassa sarjassaan 4.9 pistettä 5:stä. Luotettavina pidetytyt tojot, volvot, skodat, Kiat, Hyundait ym on siellä 4.1-4.4 kieppeillä.
    Myös Lexuksen maahantuonnin ja huollon suhtautuminen d4d ja kansiongelmiin oli hieman eri tasolla kuin Toyotalla.
    Tyyppivika sivustokin tuntuu oilevan kovin tyhjä.

    Clubin sivuilla ei paljon negatiivisia kommentteja löydy paitsi näistä halpis lexuksista.
    Omalla listalla olisi ollut selkeä 1 ilman toytotan d4d katastrofia.


    Entisenä mersun "omistajana" on pakko kysyä monta kertaa autosi maalautettiin? Mersun maaliongelmat koskivat miljoonia autoja. Se on hienoa kun yhtä-äkkiä keskeltä kattoa alkaa ruostekukkasta puskemaan maalin läpi. Tai maali ikäänkuin ohenee itsekseen.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  15. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    ^ Itse taas sanoisin että Lexuksen korkeat tähtiarviot johtuu pääasiassa merkin pienestä määrästä vrt. Tojotaan. Suurempaan massaan mahtuu aina enemmän sontaa ja jyvistänkokemuksista taas harvemmin lähdetään avautumaan. Nettiauton tähtiarvioille en kyllä anna henkilökohtaisesti muutenkaan arvoa, kun mutuarviona ainakin puolet arvosteluista on annettu autoista mitään tietämättömien käyttäjien toimesta ja ovat luokkaa "hienon värinen".
    Kaikki Lexukset on kyllä tekniikaltaan täysin puhtaasti Tojoa, isompikoneiset/suomen tojotista puuttuvat mallit on vaan sitten japsi/jenkki/aussimalleihin pohjautuvia, joissa niissäkin lähes ainoa käytännön ero Tojoon on korin ulkopeltien ja sisustan lisäksi moottori ja jousitus. Ero voi toki kuulostaa isolta joistain, mutta ei minusta. Tilannetta voi verrata näihin halppis jaggeihin jotka on vaan ylihintaisia mondeoita :D

    Itse taas olen Toyota perheestä ja kyllä tojota mielestäni hoiti mallikkaasti niin Rav4 airbag recallit kuin D4D episodinkin...jälkimmäiseen tuli mukisematta uusi kone 90tkm kohdalla.

    Jaha, sulla on ollu näitä katastrofimesejä... No kieltämättä ei se mazda juuri kylkilistojen yläpuolelta ruostunut, mutta sitäkin enemmän alapuolelta. Mersumaista sisäpuolelta ulospäin ruostumista tapahtui kyllä kaikissa kylkipelleissä mazdassakin ja näennäisesti ilman järkevää syytä. Kaarissahan tämä kyllä johtui ihan vaan niistä susipaskoista huopalokareista.
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  16. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Same same but still diffrent.
    Perustekniikka on hyvin pitkälti samaa juu poislukien sporttilexukset joissa on täysin oma tekniikkansa. Mutta laaduntarkkailu, materiaalit ja tutkimus nostavat lexuksen toyotan ohitse.
    Hyvä esimerkki tästä on Highlanderin ja RX vertailu.. Huhujen mukaan täysin sama auto mutta jostain syystä tuo lexus on vieny pariarvostelut 6-0.

    Lexus on myös ulkomailla erittäin arvostettu automerkki. Mm autojen kuluttajien arvosteluissa lexus on voittanut useita vuosia peräkkäin 1 sijan.
    Lexuksen LS on valittu todella useina vuosina luotettavimmaksi autoksi autobildin ym lehtien arvosteluissa. Erittäin arvostettu JD power julkaisu on pitänyt ls mailman parhaana autona vuosikausia peräkkäin.

    Sen verran kommentoitava jaquareista. Kun ford sekaantui jaquareihin laatu lähti parantumaan , 2008 kun ford myi jaquarin tatalle laadun uskottiin lähtevän laskuun . Toisin kävi jaquarit ottivat kunnon luotettavuusloikan. (siinä on muuten taas 1 automerkki joka kärsii kauan historiastaan).
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2017
  17. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Täytynee kohta siirtää jatkot tonne vapaan keskustelun puolelle, ettei koko lanka täyty bs:stä :D

    Kuten sanoit, perustekniikka on samaa molemmissa ja superit on oma lukunsa. Laaduntarkkailut, materiaalit ja tutkimus...on samaa ja tod.näk. tapahtuu samoissa tiloissa samojen henkilöiden toimesta. Samalta tehtaalta samojen insinöörien toimesta ne molemmat tulee, mitä nyt design tiimi on eri...

    Lexus on maailmanlaajuisesti arvostetumpi kuin tojo, juurikin siitä syystä ettei esim. jenkit osta tojotaa, koska karvalakki. Kun samaan corollaan isketään särmemmät pintapellit L-logolla ja nahkaa sisälle niin tyhmä jenkkikin ostaa. Vaihtoehtoisesti tojota menee jenkille kaupaksi, kun Hiluxia korottaa, leventää ja pidentää metrin ja iskee mallinimeksi Tundran.
    Saksa/Japani-akselilla (no pun intended) lexus heittää tojon ohi, koska jos saman tojotan saa "laatuversiona" lähes minimaalisella rahallisella lisäpanostuksella, niin miksi ostaa tojoa? "Maailman parhaan" auton titteliä ei varmasti saa perus avensis ämpärimuovisine sisustoineen, mutta kun sinnekkin isketään nahkaa päälle, alumiininappulaa kylkeen ja multimedianäyttöä keskelle niin titteli on taattu. Pointti tässäkin että näitä lehtien arvostetuimpia autoja hallitsee vahvasti premiumit, eikä auton vuodessa vaatima huoltorahavuori ole millään tavalla merkkaava tekijä autoa arvosteltaessa.

    Ei se lexus ole yhtään sen luotettavampi, parempi tai huonompi kuin tojotakaan, eikä se voikkaan olla kun tekniikka on 99% samaa. Lexus vain mielletään vähän paremman väen merkiksi, eikä ongelmista huudella samaan malliin kuin koko kansan "eikö tää ollutkaan idioottivarma" tojotasta. Tästäkin oikein malliesimerkkinä E-mersu, joka on silloin harvoin toimiessaan pirun hyvä auto, mutta kautta-aikain teknisesti melko kuraa. Siitä huolimatta jokainen Eemelin omistaja ylistää johtotähteään vaikka hautaan saakka, ja samalla päässään kiroaa miten meni jo toisen kerran samalla viikolla tonni tai pari remontteihin...:rolleyes:

    Tästä voisi varmasti inttää vaikka maailman tappiin, mutta jospa se riittäis ja jatketaan oikeasti autoa hankkivien parissa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2017
  18. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Joo voisi siirtyä :)
    Sen verran pakko vielä mainita että vaikka tekniikka olisi täysin sama erojakin on. Tarkoitan tällä että esim 1 lexuksen valmistaminen kestää kauemmin kuin vastaavan toyotan. Moottoreissa on eroa väännössä, kulutuksessa ja tehossa vaikka ovatkin perustaltaan täysin samoja motteja.
    Alustan geometria, massat voivat olla erilaisia. Vaikka nämä ovat hyvinkin pitkälti identtisiä niin esimerkiksi lexukset voittavat poikkeuksetta ajo-ominaisuuksiltaan vastaavat toyotat. Samoin kuin ovat huomattavasti viimeistellympiä joka ilmenee esimerkiksi ajomelussa.

    Lexuksen huolto ja goodwill imo arvostetaan ulkomaisten sivujen kautta todella pitkälle. Idena ilmeisesti on se että Lexus on ainoa premium jolla voi ajaa ilman isoa rahavuorta. Hauskaa sinänsä että lexus on myöntänyt pidemmän takuun kuin toyota mekaanisille osille..


    Nyt voisi siirtyä itse asiaan takaisin.
    Jaquar XF 3.0 diesel kokemuksia? Tuollainen +2012vm kiinnostaa. Todelliset kulutukset ym kiinnostaisi. Onko tuossa 240hp ja 275hp mitään muuta eroa kuin ohjelmointi?
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2017
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    @Teepee1 @Miixxx Kyllä nämä aika hyvin mutuilun puolelle menevät ja täten kuuluvat tänne. Kyllähän autoa hankkiessa on hyvä miettiä myös brändin vaikutusta auton hankintaan. Jostain syystä se mersu pitää arvonsa, vaikkei oikeasti ole laadukas auto, verrattuna vaikka toyotaan tai lexukseen. Samoin Volvo nauttii keskimääräistä parempaa arvonsäilymistä.

    Itsellä on käynyt mielessä kun aikanaan ostin 15 tkm ajetun primeran niin samalla rahalla olisi saanut 150-250 tkm ajetun mersun. Nyt 11 vuotta ja 180 tkm myöhemmin primeran arvo on ehkä 2-3 k€ kun taas katsoo mersujen ja volvojen hintoja niin ne olisivat 4-7k€ välillä vielä 350+ tkm ajettuinakin. Joten vähemmin olisi arvonalenemaa tullut kun sellaisen olisi ostanut?

    Toki sitten taas pitää huomioida, että vaikkei primeralla ole päässyt ilman korjauksia niin ne ovat maksaneet vain satasia, olisiko mersulla tai volvolla päässyt nuo kilometrit kuinka halvoilla korjauksilla, sillä taatusti olisi jotain osia pitänyt uusia jo noilla kilometreillä.
     
  20. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Asian voi ajatella monelta kantilta. Primeraan on varmasti uponnut jo moninkertaisesti auton nykyarvon edestä rahaa, mutta toisaalta niin on varmasti mersuunkin :D Volvojen kanssa taas välttää isot rahareijät, kun huoltaa ajoissa/oikein ja välttää ne psaford-hirviön moottori ja vaihteistomallit...

    En tiedä onko Volvon osat olleet sitten aiemmin kalliita (no, merkkihuolto nyt ainakin on), mutta itsellä tuli laitettua uudehko Volvo juurikin varaosien yllättävän kohtuullisen hinnan vuoksi ja ainakin omassa päässä Volvo on luottoauto. Merkkihuoltoa en käytä vaan hommat hoituu omasta takaa. Mersuun taas oikeastaan mikä tahansa homma vaatii sen isoimman setelin...
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2017
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Tuo olikin muuten hyvä pointti. En ollut ajatellutkaan, että auton jäännösarvoon nähden siihen on uponnut suhteellisesti paljon rahaa.

    Volvoista ei ole kokemusta, mutta sellaisen tahtoisin seuraavaksi hankkia. Pidin kovasti 9000 saabeista ja ajattelen, että volvo voisi tarjota vastaavan kokemuksen.

    Kotona meillä oli w124 mersuja jokunen ja osasi niiden korkjaamiseen upota pitkä penni. vaikka isä itse teki työt niin varaosat olivat kalliita. Merteil toimitti niitä edullisimmin, muistaakseni.

    Toki osasivat ne amerikkalaisetkin maksaa kun vähän väliä oli jokin paikka rikki...
     
  22. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 309
    Niin no, en nyt tiedä millaisesta mersusta on kyse mutta omaan C sarjalaiseen vaihdatin keväällä jakoketjun kiristimineen ja koko roskalle tuli hintaa 550€ (alkuperäiset osat, mersuun erikoistunut korjaamo (ei kuitenkaan merkkiliike) mielestäni varsin kohtuullinen hinta, kyseessä kuitenkin osa jota ei tehtaan mukaan tarvitse koskaan vaihtaa (eikös tsi volkkariin ketjun vaihto maksa pari tonnia?)

    Samaiseen autoon kyselin vastikään tarjousta määräaikaishuollosta (A-huolto) merkkiliikkeen tarjous oli 200€, pari kymppiä halvemmalla vielä sain jo aiemmin mainitusta korjaamosta.

    Varaosia en varsinaisesti ole vielä tarvinnut joten niiden hinnoista en osaa sanoa kyllä mitään.
     
  23. Täytelaku

    Rekisteröitynyt:
    25.06.2014
    Viestejä:
    408
    Samaa mieltä @Tommi_82 kanssa. Ihan sopivan hintasta ollut ainakin vanhempien mersujen huollattaminen ja osat. Itselläni ollut/on w202 ja w203.
     
  24. olkikuukkeli

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2009
    Viestejä:
    1 170
    Onhan noissa saman perus alustaratkaisun malleissa aivan huomattavia eroja mallien ja merkkien välillä! Muun väittäminen on absurdia. Jos joku ei oikeasti huomaa mitään muuta eroa kuin erilaisen ulkonäön Jaguar X-typen ja Ford Mondeon välillä, niin aika paljon pitää olla esim. kuulossa ja näössä vikaa. Vaikka tekniikassa olisi käytetty isokin osuus samoja osia, voivat erot olla aika huimia esim. varustelutasossa, melunvaimennuksessa käytettyjen sisämateriaalien laadussa ja viimeistelyssä jne. Ja juuri niillähän on tosi iso merkitys ajokokemuksen kannalta!

    Toiseksi laaduntarkkailu voi samalla tehtaallakin olla ihan eri standardein toteutettu eri tuotteiden kohdalla. Autoista ei ole kokemusta, mutta ihan tavallisessa liukuhihnatyössä erilaiset virhemarginaalit ja muut eroavat toisistaan siitä riippuen, mihin tuote toimitetaan.

    Juuri tätä tarkoitin aiemmin kun puhuin selektiivisen havainnoinnin aiheuttamasta perspektiiviharhasta. Tämä on täsmälleen sama argumentti kuin esim. rellumiehillä - huolla ajoissa ja tiedä mitä malleja välttää ja minkä osien kuntoa tarkkailet, niin vältät isot rahareijät.
     
  25. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Jaguarin jatkuva 60/40 neliveto on mukava. Sitäpä ei perus Mondeossa ole.
     
  26. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Muistan katsoneeni joskus jotain koostetta Jaquar XF R valmistuksesta, se poikkesi normaalien mallien valmistamisessa juuri tuon laaduntarkkailun osalta oleellisesti. Muistaakseni tyyliin jokainen työvaihe signeerattiin erikseen ja poikkemista pidettiin kirjaa hyvin tarkasti. Lienee sanomattakin selvää että työntekijätkin hieman panostavat laatuun eri tavalla kun vielä vuosien päästäkin voi jäädä kiinni huonoista suorittamisista.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti